Eläkkeelle jäädessä ihmiselämän saldo punnitaan
Minä elin oikein, tein fiksut valinnat ja siksi minua odottaa yli 3000 euron eläke kuukaudessa. Ne keillä ei polka riittänyt, joutuvat tyytymään vähään.
Kommentit (56)
Elämän saavutukset luetaan myöhemmin historian kirjoista. Ei verotustiedoista : )
Mitä sä olet oikeasti saavuttanut elämässäsi?
Ihmiselämän voi siis mitata rahassa ja ap:lle se on 3 tonnia kuussa, tosin kukaan ei tiedä kuinka pitkäksi aikaa, voi olla kuukausi tai 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman törkeä aloitus. Olet sisältä saastainen. Omalla läheiselläni on vielä suurempi eläke, eikä hän koskaan puhu siitä mitään.
Ei puhu siitä mitään, silti tiedät tarkan summan.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman törkeä aloitus. Olet sisältä saastainen. Omalla läheiselläni on vielä suurempi eläke, eikä hän koskaan puhu siitä mitään.
Miten niin vielä suurempi eläke? 3000 euron eläke ei ole suuri. Saan itsekin enemmän, vaikka en ole ollut erityisen hyvin palkatuissa töissä.
Mä twistasin sen läpi. Oli aina kiire ja loppuvaiheessa työt lisääntyi mutta palkka ei.
T. duunari
Ahaa. Isälläni on takuueläke ja pelkästään metsäomaisuutta kertynyt reilu 600ha. Pohjoisin palsta on iisalmessa.
Onkohan joskus tulevaisuudessa olemassa ollenkaan kansaneläkettä? epäilyttää. Kannattaa käydä töissä. Ja vielä eläkkeelläkin. Ainakin itse ajattelin, jos vaan mahdollista.
Eläkkeet, PYH ! Köyhälistön näpertelyjä. Osinko- sekä vuokratuottoja olla pitää. Eipä tarvitse kituuttaa jollain kolmella tuhannella. Kuulostaa nälän kiusaaman kommunistin "elämältä". No, itsehän kukin kurjuuteensa valitsee. Kuten itse valitsin menestyksen. Kaikillahan meilläon samat mahdollisuudet menestyä, eikä elämään kuuluu empatia ennen kuin oma mukavuus varmistettu.
Ap on tyyppiesimerkki sosiopaatista.
Minä tiedän, että eläkkeeni tulee olemaan surkea. Tulot ovat nyt ihan hyvät (n. 45 000 eur/vuosi), mutta tein liian pitkään pätkätöitä ja osa-aikaisuuksia. Välissä oli myös sairastelusta johtunut pitkähkö työttömyyskausi.
Työnteon hyöty tulee olemaan marginaalinen, vaikka eläkkeelle on 15 vuotta. Pelkkä työeläke ei tule riittämään joten saan joka tapauksessa lisäksi kansaneläkettä, joka leikkautuu pois kun tienaan työeläkettä lisää.
Ainoa motiivi työnteolle on omien säästöjen kerryttäminen. Sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin, ne ovat ainoa toivo kunnollisesta elämästä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että hänellä olisi suurempi eläke. Miten se muka olisi mahdollista?
AP
Puhuit kolmesta tonnista. Hänellä on huomattavasti enemmän. Eikä sillä ole edes merkitystä. En halua keskustella kanssasi.
3000 eläkkeestäsi maksat huomattavasti enemmän veroa,kuin minä n. 1700e eläkkeestäni, jollapärjään hyvin.
1500e nettona riittää minulle hyvin. Ehdinpä olla kotiaätinäkin 10v aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä en ole maksanut eläkettäni kovin paljon, koska tuotto on huono. Sen sijaan olen investoinut ja aion elää omaisuuteni tuotoilla. Eläkkeeni tulee olemaan vain hiukan yli 1000 euroa ja jatkan työntekoa niin pitkään kuin terveyttä ja elämää riittää, koska työ pitää virkeänä. Moni tuttu yrittäjä on kuollut ja mennyt huonoon kuntoon, kun on lopettanut työnteon. Sen verran tekee, että pysyy virkeänä ja mukana maailmanmenossa.
Komppaan tätä, että työn jatkaminen eläkkeellä, siis sopivassa määrin, pitää virkeänä. Koskee muitakin kuin yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän, että eläkkeeni tulee olemaan surkea. Tulot ovat nyt ihan hyvät (n. 45 000 eur/vuosi), mutta tein liian pitkään pätkätöitä ja osa-aikaisuuksia. Välissä oli myös sairastelusta johtunut pitkähkö työttömyyskausi.
Työnteon hyöty tulee olemaan marginaalinen, vaikka eläkkeelle on 15 vuotta. Pelkkä työeläke ei tule riittämään joten saan joka tapauksessa lisäksi kansaneläkettä, joka leikkautuu pois kun tienaan työeläkettä lisää.
Ainoa motiivi työnteolle on omien säästöjen kerryttäminen. Sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin, ne ovat ainoa toivo kunnollisesta elämästä eläkkeellä.
Jos nyt joku ei usko, niin kansaneläkettä saa jos eläke on alle 1512,38 euroa kuukaudessa. Jos teen nykyisellä palkalla töitä 15 vuotta, eläke tulee olemaan juurikin noilla tienoilla. Eli kansaneläke tippuu pois, mutta työeläkettä tulee sellaiset 1500-1600 euroa.
Tod näk jossain vaiheessa käy niin että minut korvataan nuoremmilla, koska ala kehittyy nopeasti.
Jos taas vaikka pystyn säästämään 600 euroa/kk ja sijoitan rahat osakkeisiin, 15 vuodessa voidaan puhua paljon merkittävämmästä lisätulosta.
Eläkesysteemi on omalle ikäluokalle yksinkertaisesti perseestä. Etenkin alle keskituloisille, ja sellainenhan minä olen koko työura huomioituna ollut, vaikka nyt olekin vähäb yli keskipalkkainen.
kirjoitti:
Elämä ei todellakaan ole eletty 70 vuotiaana. Toki ihminen voi olla tuolloin hyvin eri kuntoinen. Puolisoni on hyvässä sielu- ja ruumiinvoinnissa. Ei sairauksia, ei lääkkeitä, hiihtää ja luistelee, tekee metsätöitä jne.
Itse olen vähän nuorempi ilman mitään sairauksia jne.
Elämä alkaa eläkkeellä.
Mitä enemmän saat eläkettä, sen enemmän maksat veroja. Sen sijaan jos olisit oikeasti tehnyt fiksuja valintoja olisit sijoittanut ne rahat niin että niistä ei eläkkeelle jäädessä tarvitsisi maksaa veroja.
Jos polka tarkoittaa pokkaa eli pyysit enemmän palkkaa kuin moni olisi uskaltanut ja onnistuit niin olitpa törkeä.