Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeelle jäädessä ihmiselämän saldo punnitaan

Vierailija
24.11.2023 |

Minä elin oikein, tein fiksut valinnat ja siksi minua odottaa yli 3000 euron eläke kuukaudessa. Ne keillä ei polka riittänyt, joutuvat tyytymään vähään. 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän, että eläkkeeni tulee olemaan surkea. Tulot ovat nyt ihan hyvät (n. 45 000 eur/vuosi), mutta tein liian pitkään pätkätöitä ja osa-aikaisuuksia. Välissä oli myös sairastelusta johtunut pitkähkö työttömyyskausi.

Työnteon hyöty tulee olemaan marginaalinen, vaikka eläkkeelle on 15 vuotta. Pelkkä työeläke ei tule riittämään joten saan joka tapauksessa lisäksi kansaneläkettä, joka leikkautuu pois kun tienaan työeläkettä lisää.

Ainoa motiivi työnteolle on omien säästöjen kerryttäminen. Sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin, ne ovat ainoa toivo kunnollisesta elämästä eläkkeellä.

Jos nyt joku ei usko, niin kansaneläkettä saa jos eläke on alle 1512,38 euroa kuukaudessa. Jos teen nykyisellä palkalla töitä 15 vuotta, eläke tulee olemaan juurikin noilla tienoilla. Eli kansaneläke tippuu pois, mutta 

Jos työeläke 0e, on kokonaiseläkkeesi ( kansaneläke 733e + takuueläke 190e/kk ) 922 /kk  Näin yksineläjälle. Puolison tuloilla matalampi tietenkin.

1500 eläkkeeseen täytyy kyllä olla jo paljon työvuosia. Tietenkin palkkataso vaikuttaa myös.

Vierailija
42/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Onkohan joskus tulevaisuudessa olemassa ollenkaan kansaneläkettä? epäilyttää. Kannattaa käydä töissä. Ja vielä eläkkeelläkin. Ainakin itse ajattelin, jos vaan mahdollista. 

Nuoremmille on huonompaa tiedossa. Nuoremmat eivät eivät tuota jälkeläisiä, vaikutus koskee seuraavaa tai sitä seur. ikäluokkaa. -eivät ajattele itseään, säästävät jälkeläisensä EK:n vallasta.                                      BEL

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000€/kk tuloilla eläke on noin 1400€-verot, eli saman saa henkilö joka ei ole koskaan tehnyt töitä. Orpon jutut  että työnteko kannattaa aina on täysi vitsi.

Vierailija
44/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on oikein elämistä? 0 kultamitalia kuitenkin sinullekin jaossa samoin kuin meille muille.

Vierailija
45/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän, että eläkkeeni tulee olemaan surkea. Tulot ovat nyt ihan hyvät (n. 45 000 eur/vuosi), mutta tein liian pitkään pätkätöitä ja osa-aikaisuuksia. Välissä oli myös sairastelusta johtunut pitkähkö työttömyyskausi.

Työnteon hyöty tulee olemaan marginaalinen, vaikka eläkkeelle on 15 vuotta. Pelkkä työeläke ei tule riittämään joten saan joka tapauksessa lisäksi kansaneläkettä, joka leikkautuu pois kun tienaan työeläkettä lisää.

Ainoa motiivi työnteolle on omien säästöjen kerryttäminen. Sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin, ne ovat ainoa toivo kunnollisesta elämästä eläkkeellä.

Jos nyt joku ei usko, niin kansaneläkettä saa jos eläke on alle 1512,38 euroa kuukaudessa. Jos teen nykyisellä palkalla töitä 15 vuotta, eläke tulee olemaan juurikin no

Tuossa näkee miten vähän järkeä eläkemaksujen maksamisessa on.

Jos et maksa työeläkettä ollenkaan, eläkkeesi on 922 euroa.

1512 euron eläke kertyy kun työtuloja on ollut 1 209 600 euroa (eläkettä kertyy 1,5% palkasta, mutta tässä ei huomioida että kun työeläke kasvaa, kansan-, ja takuueläke tippuvat hiljalleen pois). Eläkemaksu kokonaisuudessaan on nykyään lähempänä 30%.

Eli tienaat koko työurallasi käytännössä 600 euroa lisää eläkettä per kk.

Vierailija
46/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000€/kk tuloilla eläke on noin 1400€-verot, eli saman saa henkilö joka ei ole koskaan tehnyt töitä. Orpon jutut  että työnteko kannattaa aina on täysi vitsi.

Ja sillä oletuksella että töissä on oltu koko ajan, mikä on aina vain harvinaisempaa.

Itse en edes avaa eläkelaskelmia. Ainoa millä on merkitystä, on omat säästöt ja sijoitukset.

Vierailija
47/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet, että ehdit nauttia eläkkeestäsi? Voi olla jo huomenna kuollut, tai voit saada sairauskohtauksen, joka vei toimintakykysi. Typerä olet, senhän jo näkee kaikki. Eläkkeeni on yli 5000 €, ja minulla on huomattava varallisuus, mutta tajuan kyllä, ettei raha ole osoitus paremmuudestani, eikä takaa minulle onnea, terveyttä ja elämää. Toki helpottaa elämää, en sitä kiellä, mutta tae mistään se ei ole.

Vierailija
48/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä ei todellakaan ole eletty 70 vuotiaana. Toki ihminen voi olla tuolloin hyvin eri kuntoinen. Puolisoni on hyvässä sielu- ja ruumiinvoinnissa. Ei sairauksia, ei lääkkeitä, hiihtää ja luistelee, tekee metsätöitä jne. 

Itse olen vähän nuorempi ilman mitään sairauksia jne.

Varmasti kiva elämä. Minä en ole ollut ikinä terve. Eläkkeellä ollut päälle kolmekymppisestä asti. Nytkin särkee päätä. En edes muista koska ei olisi särkenyt.

Vierailija
49/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haen työkyvyttömyyseläkettä, joka tulee olemaan takuueläkkeen suuruinen. Sillä sitten loppuelämä, ellen koe ihmeparantumista. En ole maallista mammonaa pystynyt kerryttämään, lapseni ovat aikuisuuden kynnyksellä ja onneksi opiskelevat ahkeraammin, kuin minä aikoinani. 

Pelottaa kyllä tulevaisuus, todella.

Vierailija
50/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai raha on tärkeintä? No ehkä sulle, onnea vaan sitten. Oksettavia on mielestäni pinnalliset ja muita ihmisiä alentavat ja itsensä ylentävät kuvotukset. Mulla on pieni eläke ja elän silti hyvää elämää. 

Vierailija
51/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä olette jos elämän saldot euroissa laskette.

Vierailija
52/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on onneton.

Vierailija
53/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saldo lasketaan, ei punnita. 

Toisaalta sanojenkin painon voi punnita. Ap:n tapauksessa sanojen määrä on suurempi kuin paino. Toki jos hän jää eläkkeelle esim. 40-vuotiaana, voi todellakin vielä olla eläkkeestä paljon iloakin. Seitsemänkympin korvilla aika samantekevää onko eläke 3 vai 5 tonnia, elämä on jo kuitenkin enimmäkseen eletty.

Tämä. Eläkkeen määrällä ei ole merkitystä. Valitusketjut aiheesta voidaan lopettaa.

Vierailija
54/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta eläkkeissä on neljä tasoa:

1. Minimieläke. Joudut kyselemään sossusta lisäapua, viimeistään kun tarvii ostaa lääkkeitä tai uusi pesukone

2. Saat maksettua vuokran jonkinlaisesta luukusta ja ostettua ruokaa. Lopu on sinnittelyä ja toivomista ettei tule isoja lääkekuluja

3. Olet saanut tienattua sen verran että pärjäät eläkkeellä, ja pääset välillä ravintolaan syömään tai bussilla Porvooseen. Lähinnä v*tuttaa kun olet maksanut hirveät eläkemaksut eikä siitä ole hyötyä

4. Palkkasi on ollut kovaa tasoa, ja nyt voit elää eläkevuosina kuin keskituloinen. Jip jee

Itse olen välillä 2 ja 3. Yksi ja sama kumpi. Kaikki tuon päälle on kustannettava säästöillä ja sijoittamalla. Ihan sama miten eläke karttuu, sillä saa katon päälle ja ruokaa. Ei muuta.

Vierailija
55/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

,Olen nyt eläkkeellä. Olin paljon työttömänä ja tein lyhyitä työjaksoja mutta vastineeksi minulle jäi aikaa pitää huolta itsestäni ja kunnostani. Eläkkeeni on pieni mutta oloni on todella hyvä ja raha riittää tarpeelliseen. No tiedän muutaman jotka kuluttuivat itsensä loppuun töissä ja jotka saavat jopa kolminkertaista eläkettä minuun verrattuna. Lähes jokaisen kunto on todella heikko eikä eliniänennuste ole kovin pitkä. Elämänlaatukaan ei ole sitä mitä ehkä toivoivat ennen eläkettä olevan sitten kun olisi sitä aikaa tehdä kaikkea kivaa. On varmaankin kiinni siitä mitä elämässään arvostaa kuinka hyviksi ne elämän ehtoopuolen päivät muodostuvat. 

Vierailija
56/56 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

,Olen nyt eläkkeellä. Olin paljon työttömänä ja tein lyhyitä työjaksoja mutta vastineeksi minulle jäi aikaa pitää huolta itsestäni ja kunnostani. Eläkkeeni on pieni mutta oloni on todella hyvä ja raha riittää tarpeelliseen. No tiedän muutaman jotka kuluttuivat itsensä loppuun töissä ja jotka saavat jopa kolminkertaista eläkettä minuun verrattuna. Lähes jokaisen kunto on todella heikko eikä eliniänennuste ole kovin pitkä. Elämänlaatukaan ei ole sitä mitä ehkä toivoivat ennen eläkettä olevan sitten kun olisi sitä aikaa tehdä kaikkea kivaa. On varmaankin kiinni siitä mitä elämässään arvostaa kuinka hyviksi ne elämän ehtoopuolen päivät muodostuvat. 

Tuossa on se pulma, ettei mistään voi olla varma.

Jos itse eläköidyn hyväkuntoisena, ostan halvalla mummonmökin maalta ja elelen pienillä kuluilla. Mutta voi tulla terveysongelmia vaikka kuinka pitäisi itsestään huolta, ja sitten tuleekin todella kurjaa jos ei ole rahaakaan.

Raha ei tuo onnea, mutta kyllä se onnettomuutta torjuu tehokkaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan