Mitä tehdä jos ei ole työkykyinen ja niistä terveysongelmista ei pääse eläkkeelle?
Joutuuko tässä olemaan toistakymmentä vuotta te-toimiston pompoteltavana, mitä tämmönen hyödyttää?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Prismassa on hyllytystyötä eikä tarvitse osata juuri mitään. Vammaisetkin ja muut työnteon suhteen rajoittuneet sopivat hyvin tällaiseen työhön.
Ihmetyttää miksi tukia ei lakkauteta ja kannusteta hakeutumaan töihin niin kuin säikeen aloittaja voisi tehdä. Kymmenen vuotta toisten elätettävänä oleminen on rumaa ja eläkkeelle ei näitä luikureita pidä todellakaan päästää.
Parasta olisi kun nämä luikurit saataisiin karkotettua maasta kun olette systeemin hyväksikäyttäjäprkleitä.
Suurimmalla osalla työkyvyttömistä tai vajaakuntoisista se että ei pysty tekemään töitä ei ole osaamisesta kiinni, kyllä varmasti kähes kuka tahansa osaisi hyllyttää. Kyse on siitä ettei pysty hyllyttämään, pitäisi olla fyysistä työkykyä ja työnantaja ei koeaikaa kauemmin katsele sitä että työntekijä on 75% hitaampi kuin muut koska ei esim. pysty kumartelemaan tai nostelemaan mitään tai tarvitsee jatkuvasti taukoja särkyjen ja kipujen vuoksi. Ja sitten on puolet ajasta saikulla kipujen vuoksi.
Työttömillä on oikeus terveystarkastuksiin aivan erikseen nimetysti. TE-toimistot järjestävät niitä, tai voivat olla terveyskeskuksessakin perustason osalta.
Kelan laaja työkykyselvitys työkokeiluineen antaa konkreettista käsitystä siitä, millainen työkyvyn tilanne on.
Jos työkyky on oleellisesti alentunut tai olematon, on perustelut hakea työkyvyttömyyseläkettä.
Itse olen vajaakuntoisena kuntakokeilussa. Lääkärin lausunto löytyy kyllä ja en tule paranemaan tästä. Pikemminkin pahenemaan päin. Virkailija ei oikein ehdottele mitään töitä. Saan hakea, jos haluan. Luulen että saat olla täysin rauhassa eläkeikään asti. Ikävää kun roikotetaan työkkärin kirjoilla, koska valtio haluaa säästää. Siitähän tässä on kyse. Ja lääkärit tosiaan ovat asenteellisia työttömiä kohtaan. Varsinkin Kela-lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä on oikeus terveystarkastuksiin aivan erikseen nimetysti. TE-toimistot järjestävät niitä, tai voivat olla terveyskeskuksessakin perustason osalta.
Kelan laaja työkykyselvitys työkokeiluineen antaa konkreettista käsitystä siitä, millainen työkyvyn tilanne on.
Jos työkyky on oleellisesti alentunut tai olematon, on perustelut hakea työkyvyttömyyseläkettä.
Totta. Ongelma onkin siinä, että harva perustelu kuitenkaan riittää. Olen eräässä kivusta kärsivien FB-ryhmässä, jossa jotkut eivät pysty kävelemään, istumaan tai nukkumaan ja joita on leikattu luista ja nivelistä ja muualta, jotkut elävät kipupumpun kanssa, osa on jatkuvalla sairauslomalla ja osa työttöminä, mutta työkyvyttömyyseläkettä ei tipu, ja kuntoutuskin on harvojen herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Pitää mennä sellaiseen työhön että työnteko onnistuu. Aika harva on esimerkiksi neliraajahalvaantunut jos ääriesimerkkiä halutaan.
Kyse on useammin työhalusta kuin kykenemättömyydestä tehdä mitään töitä. Teitä yhteiskunnan eläteiksi haluavia syöttiläitä on jo aivan tarpeeksi eikä ymmärrystä löydy työnteon välttelylle.
Tuet pois niin alkaa työnteko kiinnostaa enemmän.
Teitä sössöttäjiä kyllä riittää. Vai että oikein tuet pois.
Vierailija kirjoitti:
Sitten sitä just joutuu roikkumaan kortistossa. Se on todella epäreilu tilanne jos työkykyä ei oikeasti ole. Onko sulla mitään työtä mitä pystyisit tekemään? Esim ammatillisen kuntoutuksen kautta työkokeilua tai koulutuskokeilua?
Mulla oli äärimmäisen haastava tilanne, oli työkyky mennyt lähes kaikkeen työhön. Kaikki työt mitä olisin pystynyt tekemään oli pitkähkön kouluttautumisen päässä. Piti anoa kuntoutussuunnitelmassa sitä että kouluttaudun uudestaan ja kouluun oli myös päästävä. Suunnitelma hyväksyttiin ja lähdin opiskelemaan. Opintoja jäljellä vielä 2v, 1,5v käyty.
Kerrotko vielä mitä opiskelet? Itsellä tilanne ettei fysiikka tahdo kestää edes kotielämää, ja päälle aivoissa vauriot jollaisia tulee dementikoille, eli oppiminen ja muistaminen ei onnistu. Silti täysin työkykyinen!! 💪
Ei mitään. Ellet halua lääketieteen koekaniiniksi kokeilemaan vähän sitä ja tätä lääkettä, outoja kokeellisia hoitoja jumpaten. Ehkä on jo syöty muihin vaivoihin ja ei enää jaksa. Omaa kroppaa kannattaa kuunnella ettei tilttaa. Perustulo olisi järkevä, jos riittävä, ei leikelty. Osa ehkä pystyisi silloin yrittämään osa-aikaisesti tai sitten ei. Moni ei halua kunnan hommiin ja kytättäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sitä just joutuu roikkumaan kortistossa. Se on todella epäreilu tilanne jos työkykyä ei oikeasti ole. Onko sulla mitään työtä mitä pystyisit tekemään? Esim ammatillisen kuntoutuksen kautta työkokeilua tai koulutuskokeilua?
Mulla oli äärimmäisen haastava tilanne, oli työkyky mennyt lähes kaikkeen työhön. Kaikki työt mitä olisin pystynyt tekemään oli pitkähkön kouluttautumisen päässä. Piti anoa kuntoutussuunnitelmassa sitä että kouluttaudun uudestaan ja kouluun oli myös päästävä. Suunnitelma hyväksyttiin ja lähdin opiskelemaan. Opintoja jäljellä vielä 2v, 1,5v käyty.
Kerrotko vielä mitä opiskelet? Itsellä tilanne ettei fysiikka tahdo kestää edes kotielämää, ja päälle aivoissa vauriot jollaisia tulee dementikoille, eli oppiminen ja muistaminen ei onnistu. Silti täysin työkykyinen!! 💪
Jos muisti ja oppiminen ei pelaa ja fysiikassa on pahoja ongelmia niin sitten on vaihtoehdot aika vähissä. Itse en kestä kotielämää kovin, siis arkisia askareita kipujen vuoksi mutta aivot vielä toimivat joten se jättää muutamia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa on hyllytystyötä eikä tarvitse osata juuri mitään. Vammaisetkin ja muut työnteon suhteen rajoittuneet sopivat hyvin tällaiseen työhön.
Ihmetyttää miksi tukia ei lakkauteta ja kannusteta hakeutumaan töihin niin kuin säikeen aloittaja voisi tehdä. Kymmenen vuotta toisten elätettävänä oleminen on rumaa ja eläkkeelle ei näitä luikureita pidä todellakaan päästää.
Parasta olisi kun nämä luikurit saataisiin karkotettua maasta kun olette systeemin hyväksikäyttäjäprkleitä.
Suurimmalla osalla työkyvyttömistä tai vajaakuntoisista se että ei pysty tekemään töitä ei ole osaamisesta kiinni, kyllä varmasti kähes kuka tahansa osaisi hyllyttää. Kyse on siitä ettei pysty hyllyttämään, pitäisi olla fyysistä työkykyä ja työnantaja ei koeaikaa kauemmin katsele sitä että työntekijä on 75% hitaampi kuin muut koska ei esim. pysty kumartelemaan
Hyllyttäminen on oikeasti tosi raskasta, koska siinä nostellaan jatkuvasti, eikä käytössä ole mitään apuvälineitä siihen. Ja kun uudet tavarat pitää laittaa vanhojen taakse, tapahtuu nostaminen usein myös tosi oudossa kulmassa ja tavaraa tungetaan pieniin rakoihin. Keskittymiskykyäkin tarvitaan, koska usein kaupassa on monta hieman erilaista, mutta varsin samannäköistä purnukkaa, ja pitää olla kartalla, mitä sorttia on täydentämässä.
Fyysisesti vaivaisia, mutta päästään toimintakykyisiä kyllä auttaa etätyön yleistyminen. Juuri näin työpaikkailmoituksen, jossa puhelinasiakaspalvelijan työhön ei annettu edes muuta vaihtoehtoa kuin etätyö. Työnantaja lähettää välineet kotiin, ja siellä tehdään. Tietystikään tämäkään ei auta kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yrittäjä, ja työkyky alkaa olla aika satunnainen. Eläkeikään 16 vuotta, eikä työkyky mihinkään muuhunkaan työhön ole yhtään parempi. Itse asiassa tämän helpompaa työtä kuin mitä nyt teen, ei ole edes mahdollista saada, mutta silti tuntuu välillä, että ei vaan enää pysty eikä kykene. Kai tässä jossain vaiheessa on sitten jäätävä työmarkkinatuelle TE-keskuksen armoille. Onneksi on vähän säästöjä.
Pohjusta yrittäjyyden lopettaminen ja TE-keskuksen armoille siirtyminen kunnolla - surmanloukkuja on paljon, eikä sinua auta kukaan, koska olet yrittäjä tai entinen yrittäjä.
Minä jäin sinun ikäisenäsi pitkän sinnittelemisen jälkeen kaikkien suojaverkkojen väliin, ja tarvittiin vain yhden virkailijan liian myöhään korjattu virhe, ja katastrofi lähti vyörymään. Siinä meni koti, työllistymismahdollisuudet, säästöt, maine ja terveys.
Kauheaa. Tuollaista pelkään. Kerro tarkemmin tapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yrittäjä, ja työkyky alkaa olla aika satunnainen. Eläkeikään 16 vuotta, eikä työkyky mihinkään muuhunkaan työhön ole yhtään parempi. Itse asiassa tämän helpompaa työtä kuin mitä nyt teen, ei ole edes mahdollista saada, mutta silti tuntuu välillä, että ei vaan enää pysty eikä kykene. Kai tässä jossain vaiheessa on sitten jäätävä työmarkkinatuelle TE-keskuksen armoille. Onneksi on vähän säästöjä.
Pohjusta yrittäjyyden lopettaminen ja TE-keskuksen armoille siirtyminen kunnolla - surmanloukkuja on paljon, eikä sinua auta kukaan, koska olet yrittäjä tai entinen yrittäjä.
Minä jäin sinun ikäisenäsi pitkän sinnittelemisen jälkeen kaikkien suojaverkkojen väliin, ja tarvittiin vain yhden virkailijan liian myöhään korjattu virhe, ja katastrofi lähti vyörymään. Siinä meni koti, työllistym
Umpisolmu on niin suuri, etten jaksa ryhtyä kuvailemaan. Olin ollut yrittäjä yli kymmenen vuotta, ja koska ansaitsin oman elantoni ihan mukavasti, ei käynyt mielessäkään, millainen sattumien, väärien valintojen ja omien ja muiden virheiden ketjureaktio voisi lähteä käyntiin.
Sinun kannattaa ottaa hyvissä ajoin etukäteen selvää kaikista yrityksen lopettamisen vaiheista eli älä ajattele, että hoidanpa ensin tämän vaiheen ja katson sitten seuraavaa. Minun tuhoni alkoi siitä, kun yritystoiminta oli päättynyt jo vuosia sitten, mutta TE-toimiston mielestä minä olin edelleen yrittäjä.
TE-toimiston palvelupuhelinvirkailijoihin et voi luottaa ollenkaan. He saattavat vastata kysymyksiisi, mutta eivät neuvo edes hyvänä päivänään, saati kyllästyneinä puhelinvastaajina. Käytännössä sinun on tiedettävä vastaus jo ennen kuin kysyt. Jos sinulla on varaa keskustella lakimiehen kanssa yrityksen lopettamisesta, tee niin. Äläkä muuten usko kaikkea, mitä viranomaisten sivuilta luet, koska säännöt voivat näyttää ihan selviltä ("olet oikeutettu tähän ja tuohon"), koska poikkeuksia on ja harkinnanvaraisuus voi vesittää kaiken.
Huomaa, että yrittäjäjärjestöt ynnä muut kerhot eivät piittaa sinusta enää sitten, kun olet entinen yrittäjä.
Työ ei ole minua varten enkä minä työtä varten 😆
Pohjois Koreassa on työleirejä mihin työhullut voitaisiin lähettää purkamaan työhimoja
Jatka vain työkkärin ohjeiden mukaan toimimista.
Vierailija kirjoitti:
Pian täyttyy 14v työttömänä tekemättä yhtään mitään kuntouttaviakaan. Kiipulassa kävin, mutta eivät ottaneet sinne, koska olin liian sairas sinne. Tuosta aikaa noin 5-vuotta. Eläke evätty pari kertaa. Odottelen kun se suvussa kulkeva rintasyöpä iskee niin ehkä sitten. Mammografia on noin reilun vuoden päästä. Olen siis työtön työnhakija, jota ei voi laittaa mihinkään. Olen mm. allerginen esim. pölyllekin, joka estää mm. vaatekaupoissa käynnin tai aivastelen alati. Eikä siinä kaikki. Saan pahoja allergiaoireita ilman altistusta mistään eli mulla on koko kroppa sairaasti kutiseva ja täynnä punaisia kohollaan olevia alueita(urtikariaa). Ajoittain sisäelin oireita. Jos menen ulos naama turpoaa kylmäurtikariasta. Ajoittain oksentelen syyttä. Ajoittain nousee yhtäkkinen korkea kuume ilman flunssaa. Tulehdusarvot nousee itsekseen ja heikottaa. Järkyttäviä suolistokipuja. En voi juoda ajoittain vettäkään, koska kaikki sattuu ruokatorveen. Sydän
Hei ihan vaan näin nopeana ajatuksena, ystävän neuvona: onko mahdollista että asut tietämättäsi homevaurioisessa talossa? Tuli vaan mieleen tuosta laajasta kirjosta lamauttavia erilaisia oireita ja allergisoituminen kaikelle. Itse sairastuin hometalossa vakavasti, kosteusvaurio oli tosin ihan näkyvä, sille ei vaan haluttu tehdä ajoissa mitään. Se loputon lista vaikeita oireita ja sairauksia loppuaikoina oli ihan uskomatonta. Astma jäi pysyväksi ja heikentää työkykyä edelleen.
En tiedä mikä on diagnoosisi mutta jos sitä ei ole ja sulla on vaan hirveästi oireita joita ei pystytä hoitamaan kuntoon niin kannattaa harkita varteenotettavanavaihtoehtona ympäristön muuttamista. Kaikki homeet eivät haise ja myös uusissa taloissa voi olla vikoja. Tsemppiä sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian täyttyy 14v työttömänä tekemättä yhtään mitään kuntouttaviakaan. Kiipulassa kävin, mutta eivät ottaneet sinne, koska olin liian sairas sinne. Tuosta aikaa noin 5-vuotta. Eläke evätty pari kertaa. Odottelen kun se suvussa kulkeva rintasyöpä iskee niin ehkä sitten. Mammografia on noin reilun vuoden päästä. Olen siis työtön työnhakija, jota ei voi laittaa mihinkään. Olen mm. allerginen esim. pölyllekin, joka estää mm. vaatekaupoissa käynnin tai aivastelen alati. Eikä siinä kaikki. Saan pahoja allergiaoireita ilman altistusta mistään eli mulla on koko kroppa sairaasti kutiseva ja täynnä punaisia kohollaan olevia alueita(urtikariaa). Ajoittain sisäelin oireita. Jos menen ulos naama turpoaa kylmäurtikariasta. Ajoittain oksentelen syyttä. Ajoittain nousee yhtäkkinen korkea kuume ilman flunssaa. Tulehdusarvot nousee itsekseen ja heikottaa. Järkyttäviä suolistokipuja. En voi juoda ajoittain ve
Mulla kävi myös mielessä mahdollinen sisäilmaongelma. Mulla oli hirveä tulehdustila kasvoissa ja outoa ihottumaa. Sitä hoidettiin vaikka miten ja maksoin varmaan tuhansia euroja kaikenmaailman rasvoista ja tipoista. Söin myös vahvoja lääkekuureja. Kun muutimme pois silloisesta asunnostamme niin iho parani parissa kuukaudessa ja on nykyään aivan erilainen. Ei käynyt aiemmin mielessäkään että sisäilmalla voisi olla vaikutusta tuohon koska oireet alkoivat pikkuhiljaa vuosien varrella eivätkä ilmenneet heti kun olimme siihen muuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian täyttyy 14v työttömänä tekemättä yhtään mitään kuntouttaviakaan. Kiipulassa kävin, mutta eivät ottaneet sinne, koska olin liian sairas sinne. Tuosta aikaa noin 5-vuotta. Eläke evätty pari kertaa. Odottelen kun se suvussa kulkeva rintasyöpä iskee niin ehkä sitten. Mammografia on noin reilun vuoden päästä. Olen siis työtön työnhakija, jota ei voi laittaa mihinkään. Olen mm. allerginen esim. pölyllekin, joka estää mm. vaatekaupoissa käynnin tai aivastelen alati. Eikä siinä kaikki. Saan pahoja allergiaoireita ilman altistusta mistään eli mulla on koko kroppa sairaasti kutiseva ja täynnä punaisia kohollaan olevia alueita(urtikariaa). Ajoittain sisäelin oireita. Jos menen ulos naama turpoaa kylmäurtikariasta. Ajoittain oksentelen syyttä. Ajoittain nousee yhtäkkinen korkea kuume ilman flunssaa. Tulehdusarvot nousee itsekseen ja heikottaa. Jär
Mulla kans iho oireili hometalossa monipuolisesti. Atopia, myöhemmin atopia+psori näköinen sekava yhdistelmäihottuma, yleinen tulehdus, märkiviä tulehtuneita finnimäisiä bakteeripesäkkeitä, myös nenän sisäpuolelle pukkasi koko ajan valkopäisiä bakteerinäppylöitä, hiivaihottuma vatsan seudulle, perioraalidermatiitti.. Daktarin, basibakti ja kortisonit tuli tutuksi. Home on hirveimmillään ihan täysi helvetti.
Työkyvyttömyyseläkkeelläkin voi tehdä töitä! Tunnen nuoria näkövammaisia, jotka käyvät töissä sekä saavat kansan- ja takuueläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen. Kuukaudessa kansaneläkeläinen voi ansaita palkkaa enintään 922, ens vuonna vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan sairauseläkkeelle pääsemätön ei ole niin työkyvytön, ettei jotain työtä (edes osa-aikaista) voisi tehdä. Kaikki muu on tekosyitä.
Toinen asia sitten on se, että sairauseläkkeellä on helpompi olla. Ja siksi sinne niin moni halajaa, kun ei halua löytää muita, yleensä hankalampia, ratkaisuja itsensä elättämiseen.
Haloo ei sairaseläke tarkoitakaan sitä ettei voisi/saisi eläkkeen päälle mitään tehdä. Voit osa-aikaisesti tehdä keikkatöitä, tuloraja muodostuu entisen palkkatason mukaan. Jos nyt tippuisin minimisairasrahalle niin eihän sillä toimeen tulisi eli pakostakin voisin esim vuokrafirman kautta hyllyttää kaupassa oman voinnin mukaan tms. Sairaseläke ei tarkoita että olisi neliraajahalvaantunut vihannes vaan sitä että sairastuminen rajoittaa niin paljon että normaali työsuhde tai työnhaku olisi mahdotonta. Ei esim voi koskaan tietää mikä vointi kahden päivän/ viikon/kkn päästä joten normaaliin työvuorolistaan sitoutuminen ei onnistu. Mutta eläkkeen päälle voi suunnitella pientä osa-aikaa mahdollisuuksien mukaan kun itse tietää rajansa.
Sivusta. Puhelinmyyntityötä aikoinaan tehneenä kommentoin, että missään nimessä se ei sovellu kaikille. Kaikilla fyysinen äänikapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä pidemmän päälle jatkuvaan puhumiseen, etenkin jos täytyy samalla puhua kovaa.