Mitä tehdä jos ei ole työkykyinen ja niistä terveysongelmista ei pääse eläkkeelle?
Joutuuko tässä olemaan toistakymmentä vuotta te-toimiston pompoteltavana, mitä tämmönen hyödyttää?
Kommentit (119)
"Mulla kans iho oireili hometalossa monipuolisesti. Atopia, myöhemmin atopia+psori näköinen sekava yhdistelmäihottuma, yleinen tulehdus, märkiviä tulehtuneita finnimäisiä bakteeripesäkkeitä, myös nenän sisäpuolelle pukkasi koko ajan valkopäisiä bakteerinäppylöitä, hiivaihottuma vatsan seudulle, perioraalidermatiitti.. Daktarin, basibakti ja kortisonit tuli tutuksi. Home on hirveimmillään ihan täysi helvetti."
Meillä ei ollut edes homeesta kyse vaan sisäilmassa oli vain ehkä sellaisia epäpuhtauksia josta iho ei tykännyt. Ilmanvaihto ei ollut kasaritalossa myöskään kovin tehokas. Söin antibioottikuureja ja jopa roaccuttania ja käytin erilaisia rasvoja kuten elideliä, antibioottivoiteita jne. Aikalailla juuri tuollaista että oli hirveää tulehdustilaa. Nyt asutaan tosiaan uudessa talossa ja oireet hävisi melko pian, oli ihan uskomatonta kun iho alkoi parantua. Tästä on jo yli 3v ja iho on edelleen sileä ja terve. Asuintaloon kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota jos on tuollaisia outoja iho-oireita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotain töitä löytyy 😊
Kuules, höpsö, se, että "jotain töitä" on olemassa, ei merkitse sitä, että niitä olisi kaikille tarjolla.
Ajattelin ruveta laittamaan hakemuksia suoraan paikalliseen kelaan ja tetoimistoon. Ehkä voisin myös laittaa avointa hakemusta omalle työntekijälleni työllisyyspalveluista, tyyliin olisiko mitään, mökkiremppaa, lastenhoitoa? Ajanhukkaahan tämä teatteri on mutta leikitään nyt mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa on hyllytystyötä eikä tarvitse osata juuri mitään. Vammaisetkin ja muut työnteon suhteen rajoittuneet sopivat hyvin tällaiseen työhön.
Ihmetyttää miksi tukia ei lakkauteta ja kannusteta hakeutumaan töihin niin kuin säikeen aloittaja voisi tehdä. Kymmenen vuotta toisten elätettävänä oleminen on rumaa ja eläkkeelle ei näitä luikureita pidä todellakaan päästää.
Parasta olisi kun nämä luikurit saataisiin karkotettua maasta kun olette systeemin hyväksikäyttäjäprkleitä.
Suurimmalla osalla työkyvyttömistä tai vajaakuntoisista se että ei pysty tekemään töitä ei ole osaamisesta kiinni, kyllä varmasti kähes kuka tahansa osaisi hyllyttää. Kyse on siitä ettei pysty hyllyttämään, pitäisi olla fyysistä työkykyä ja työnantaja ei koeaikaa kauemmin katsele sitä että työntekijä on 75% hitaampi kuin muut koska ei esim. pysty kumartelemaan
Mä en pysty fyysisen terveyden puolesta tekemään edes ruokaostoksia Prismassa, saati, että pystyisin työskentelemään siellä.
Onneksi mulla on muita vahvuuksia, joten olen töissä (ja hyväpalkaisissa sellaisissa), mutta jos taantuma iskee mun alalleni, voi olla, että nykyiset työt lähtevät ja olen työkyvytön moneen työhön.
Ulospäin näytän terveeltä, joten tätä ei minua hyvin tuntematta arvaisi.
Jos et pääse eläkkeelle, et ole työkyvytön. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten mene näin tässä unelmavaltiossa. Tässä nyt vuoden selvitellyt omaa tilannettani. 15 vuotta seurannut vierestä äitini pompottamista. Parasta on ettei oma lääkäri kirjoita sairaslomaa koska kela saattaisi evätä sen?? Mitä se hänen ongelmansa on mitä kela minun sairaspäivärahastani päättää? Pitkäaikaissairas ei tee nykyisellä terveyskeskussysteemillä mitään. Olet onnekas jos tapaat saman lääkärin kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa on hyllytystyötä eikä tarvitse osata juuri mitään. Vammaisetkin ja muut työnteon suhteen rajoittuneet sopivat hyvin tällaiseen työhön.
Ihmetyttää miksi tukia ei lakkauteta ja kannusteta hakeutumaan töihin niin kuin säikeen aloittaja voisi tehdä. Kymmenen vuotta toisten elätettävänä oleminen on rumaa ja eläkkeelle ei näitä luikureita pidä todellakaan päästää.
Parasta olisi kun nämä luikurit saataisiin karkotettua maasta kun olette systeemin hyväksikäyttäjäprkleitä.
Suurimmalla osalla työkyvyttömistä tai vajaakuntoisista se että ei pysty tekemään töitä ei ole osaamisesta kiinni, kyllä varmasti kähes kuka tahansa osaisi hyllyttää. Kyse on siitä ettei pysty hyllyttämään, pitäisi olla fyysistä työkykyä ja työnantaja ei koeaikaa kauemmin katsele sitä että työntekijä on 75% hitaampi kuin muut koska ei esim. pysty kumartelemaan
Heitähän ei myöskään kohdella tasa-arvoisesti.
Jos haluaisit jonkun lääkkeen/vaihdon työkykymielessä, sitä ei tipu. Perseellään istuvan lääkärin mielestä hänen oma työntekonsa ei ole mikään ongelma. Vaan syy on siinä vajaakuntoisessa, joka ei vaan kestä pientä epämukavuutta. Viis siitä, kuinka iso minuutti-/tuntimäärä menee hukkaan. Koska kyse ei ole lääkäristä.
(Juuri luin yhden kirjan, jossa nimenomaan tähdennettiin lääkäreiden kollektiivista ajatusta siitä, ettei syy ole heidän vaan "järjestelmän", jos potilaalle syntyy heidän työnteostaan huolimatta jotakin haittaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten mene näin tässä unelmavaltiossa. Tässä nyt vuoden selvitellyt omaa tilannettani. 15 vuotta seurannut vierestä äitini pompottamista. Parasta on ettei oma lääkäri kirjoita sairaslomaa koska kela saattaisi evätä sen?? Mitä se hänen ongelmansa on mitä kela minun sairaspäivärahastani päättää? Pitkäaikaissairas ei tee nykyisellä terveyskeskussysteemillä mitään. Olet onnekas jos tapaat saman lääkärin kahdesti.
Ei vaan onnekas, jos saat hoitoa.
Sama lääkäri ei liity, koska hänellä on jatkuvasti oikeus evätä apu vaikka jokaiselta potilaalta, jos sille päälle sattuu. Yhtäkään todistusta tai lääkettä ei ole pakko kirjoittaa, koska lääkärillä ei ole moisia velvollisuuksia.
Kukaan lääkäri ei saa mitään seuraamuksia siitä, ettei hoida potilasta työkykyiseksi vaan pitkittää hänen sairauttaan omilla valinnoillaan.
Saikkua. Saikkua saikun perään. Mitä muita mahdollisuuksia muka olisi jos oikeasti olet työkyvytön?
Työkkärissä ei ole pakko olla. Lopeta työnhaku ja hae toimeentulotukea, jos rahaa ei ole. Kenties saat jopa täyden toimeentulotuen vaikka et työkkärin asiakas ole, jos lääkäri on kirjoittanut sulle saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutus? Siis jo ihan itsesi kannalta.
Se ei auta poistamaan terveysongelmia ja paluuta työelämään.
Kysymys on poliittinen. Aikanaan päätettiin että tulevaa työvoimapulaa silmälläpitäen täytyy olla työvoimareserviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules, höpsö, se, että "jotain töitä" on olemassa, ei merkitse sitä, että niitä olisi kaikille tarjolla.
Kyllä tekevälle aina töitä löytyy!
Positiivisella asenteella T: Petteri
Neliraajahalvaantuneetkin pystyvät tekemään töitä joten kyllä jotain töitä aina on, se tosin on eri asia riittääkö äly niihin ja palkkaako kukaan semmoista ihmistä.
Ei kukaan ota kymmenen vuotta työttömänä ollutta töihin vaikka olisi täysin terve.
Eläkelääkäri ajattelee niin, että 30 vuotta töissä saattaa vaikuttaa työkykyyn negativiisesti, mutta 30 vuotta työttömänä ei.
Töissäolijoiden työkyvyttömyyshakemuksista hylatään 30%, työttömien 80%.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan sairauseläkkeelle pääsemätön ei ole niin työkyvytön, ettei jotain työtä (edes osa-aikaista) voisi tehdä. Kaikki muu on tekosyitä.
Toinen asia sitten on se, että sairauseläkkeellä on helpompi olla. Ja siksi sinne niin moni halajaa, kun ei halua löytää muita, yleensä hankalampia, ratkaisuja itsensä elättämiseen.
Kerro tämä työnantajille . Kuka palkkaa työntekijän, joka on irtisanottu terveyden perusteella edellisistä työpaikoistaan eikä läpäise enää työhöntulotarkastuksia ? Ja ei en tarkoita 9 euron päiväpalkkatöitä vaan ihan oikeaa palkkatyötä .
Itsellä on fyysinen sairaus joka puhjennut jo alle 18 vuotiaana ja vaikuttaa käsiin sekä jalkoihin. Lisäksi toistaiseksi vielä diagnosoimaton neurologinen häiriö joka tuottanut ongelmia syntymästäni asti ja nyt siihen päälle mielenterveys heikoissa kantimissa kaiken kuormituksen takia ja lisäksi paljon fyysisiä oireita joille ei löydy selitystä. Takana tosi pätkittäinen työura osa-aikatyössä kun työkyky laskenut tasaisesti koko ajan ja sain taas potkut työstä joka oli täydellinen minulle. Elän työmarkkinatuella ja joudun lisäksi hakemaan toimeentulotukea. Lisäksi olen ajokortiton ja kyvytön sellaista hankkimaan.
Nyt olen hakeutunut avun piiriin ja toiveena olisi päästä työkyvyttömyys eläkkeelle koska silloin saa ilmeisesti silti käydä osa-aika työssä ja pääsisin pois sossun luukulta.
Olen yrittänyt miettiä mitä työtä pystyisin tekemään mutta kun lasketaan pois kaikki fyysiset työt, käsiä rasittavat työt, sosiaalisuutta vaativat työt, ajokorttia vaativat työt niin jäljelle ei jää oikein mitään. Ja koulun penkille istumiseen ei riitä energia, keskittyminen eikä rahat niin mitä tässä enää voi tehdä?
Sama ongelma täälläkin. Hoitoon ei pääse, sairauksia ja vammoja on sen verran monipuolisesti, ettei mikään työ onnistu. Lääkärintodistustakaan ei saa, koska hoitoon ei pääse. Oliko meillä Suomessa siis tarkoitus, että yrityksille olisi jatkossakin työkykyistä työvoimaa? Ei ainakaan nyt näytä siltä, kun työikäistä roikotetaan jojossa ilman mitään mahdollisuutta hoitoon, jolla voisi lopulta kuntoutua takaisin työkykyiseksi.
Ollaan vaan ja hengaillaan, ei mennä töihinkään. Assalla ollaan vaan ja svengaillaan, hah hah haa.
Vierailija kirjoitti:
Joutuu vaan kituuttamaan töissä kuten minä .
Mulla on yli 15 diagnosointia sairautta. Myös onnettomuudesta johtuvia vammoja.
Töihin vaan oli tuomio.Ei löydy sellaista uudelleen koulutusta missä mun sairaudet ei haittaisi . Vielä ois 10 vuotta jäljellä. Kaikki voimat menee työpaikalla. Pakko vaan jaksaa.
Minulla on yli 60 diagnoosia ja 12 niistä on määritelty pysyväksi . Osa on mt ongelmia ja osa neuropsykiatrisia löytyy myös niitä useampi eli bingo!.
Ja sitten on vielä somaattisia vaivoja ja kela kn näkemättä sitä mieltä, että töihin Vain.
Minä joka en osaa edes kirjoittaa enkä välillä ymmärrä lukemaani.
Orpo mee itse oikeisiin töihin!. Mene oikeisiin töihin paskan jauhammknen ei ole mikään työ!
Paitsi ellet myy A lehteä. Hopi hooi
Meet parempiin töihin. Me tuhannet työttömät luotamme sinuun.