Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä jos ei ole työkykyinen ja niistä terveysongelmista ei pääse eläkkeelle?

Vierailija
24.11.2023 |

Joutuuko tässä olemaan toistakymmentä vuotta te-toimiston pompoteltavana, mitä tämmönen hyödyttää?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole 300vrk yhtäjaksoisesti sairaslomalla, eläkeyhtiö joutuu päättämään pääsetkö työkyvyttömyyseläkkeelle.

Noin pitkää yhtäjaksoista sairauslomaa ei käytännössä saa, jos ei ole työterveyshuollon piirissä. Yksikin päivä välissä, ja laskuri nollautuu. Etenkään julkiselle puolelle ei vain pääse, voi joutua odottamaan kiireellisissäkin asioissa pari päivää, että soittavat takaisin puhumattakaan siitä, että saisi lääkäriajan.

Vierailija
102/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin itseni tuolta ketjun alkupäästä. Olen edelleen työtön ja työkyvytön, mutta odoteltuani yli kahdeksan kuukautta lääkärille pääsyä sain lopulta määräyksen kuntoutukseen.

En ole mennyt kuntoutukseen, koska en fyysisesti pääse sinne. Työmarkkinatuki ei riitä siitä koituviin kustannuksiin. Toimeentulotuesta ei saa säästää. Sosiaalityöntekijä on ollut apuna, mutta ei hän ihmeisiin pysty, kun kaikki tuki on mallia "maksa ensin itse, niin katsotaan sitten jälkeenpäin, korvataanko jotakin". En ole vainoharhainen, vaan minulle on aiemmin käynytkin niin, että yksi tuki on evätty toisen tuen vuoksi, ja monimutkaisen tilanteen vuoksi olen lopulta jäänyt kokonaan ilman rahaa.

Työttömyyttä on takana vuosia, eläkeikään muutama vuosi. Eläkettä ei kerry yhteensä viiteentoista vuoteen. Jokin kivuton ja siisti tapa pitäisi löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vajaakuntoinen ei tarvi työttömyyteen tekosyitä. Työhakemuksiin ei edes vastata. Hiljaista ollut, vaikka tarjonnut itseään palkattomaan työkokeiluun. Työpaikan saamiseksi pitää olla max 30v, alan työkokemusta min 20v, dynaaminen ja ulospäinsuuntautunut tiimipelaaja, korkeakoulututkinto ja puhuu sujuvasti vähintään kolmea vierasta kieltä.

Samat kokemukset.

Vierailija
104/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse etsisin jonkun vakuuttavamman lääkärin, joka osaisi kirjottaa juuri sellasia lausuntoja, mitkä menisi läpi kelassa. Ehkä jonkun, joka on ollut kelassa joskus töissä.

Mistä tällasen sitten löytää?

Vierailija
105/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet työkkärin listoilla. Muuta ei voi. Itsekin siellä roikun aina välillä. Välillä pääsen kuntoutustuelle, jonka jälkeen taas työkkärin listoille. 0 hakua, mutta soittelevat aina silloin tällöin kuulumisia ja uhkaavat karenssilla, vaikka en tästä työkykyiseksi muutu.

Vierailija
106/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan sairauseläkkeelle pääsemätön ei ole niin työkyvytön, ettei jotain työtä (edes osa-aikaista) voisi tehdä. Kaikki muu on tekosyitä.

Toinen asia sitten on se, että sairauseläkkeellä on helpompi olla. Ja siksi sinne niin moni halajaa, kun ei halua löytää muita, yleensä hankalampia, ratkaisuja itsensä elättämiseen.

Kuka palkkaa? Ei sinne töihin noin vaina mennä.

Itse olen tehnyt kaikkeni että löytäisin työn jota pystyisin tekemään, mielellään osa-aikaa. Olen lähetellyt hakemuksia ja opiskellutkin lisää mutta toivottomalta tuntuu työnhaku.

Vierailija
107/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet työkkärin listoilla. Muuta ei voi. Itsekin siellä roikun aina välillä. Välillä pääsen kuntoutustuelle, jonka jälkeen taas työkkärin listoille. 0 hakua, mutta soittelevat aina silloin tällöin kuulumisia ja uhkaavat karenssilla, vaikka en tästä työkykyiseksi muutu.

Kertoisitko, mikä on kuntoutustuen ja työmarkkinatuen euromääräinen ero? Ihan summittaisesti vain. Tapaukset ovat tietysti erilaisia, mutta jotain olisi kiva tietää.

t. Työkyvytön työtön työnhakija

Vierailija
108/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikutaan kortistossa. On fyysinen parantumaton sairaus.

Vierailija
109/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prismassa on hyllytystyötä eikä tarvitse osata juuri mitään. Vammaisetkin ja muut työnteon suhteen rajoittuneet sopivat hyvin tällaiseen työhön.

Ihmetyttää miksi tukia ei lakkauteta ja kannusteta hakeutumaan töihin niin kuin säikeen aloittaja voisi tehdä. Kymmenen vuotta toisten elätettävänä oleminen on rumaa ja eläkkeelle ei näitä luikureita pidä todellakaan päästää.

Parasta olisi kun nämä luikurit saataisiin karkotettua maasta kun olette systeemin hyväksikäyttäjäprkleitä.

Ikimaailmassa en pystyisi hyllyttämään 😂! Mulla on selkä ja oikea käsi metallista kursittu kokoon. Ihan naurettavia nämä työkykyisen ehdotukset. Mikään tällainen fyysinen ei minulta onnistu, ei myöskään toimistotyö. Onneksi löytyi jotain muuta sopivaa. 

On kyllä naurettavia ehdotuksia eikä selvästi mitään ymmärrystä asiasta. Se, että ei ole terve ei tee idiootiksi.

Mulla on pitkä kokemus fyysisestä työstä ja jos sitä pystyisin edelleen tekemään edes osa-aikaisesti niin tekisin. Tonnikin palkkaa kuussa olisi kuitenkin tuplat 500 työmarkkinatukeen verrattuna. Vaan kun ei onnistu, ei se entinen työ eikä mikään yhtään fyysistä ponnistelua vaativa.

Vierailija
110/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin itseni tuolta ketjun alkupäästä. Olen edelleen työtön ja työkyvytön, mutta odoteltuani yli kahdeksan kuukautta lääkärille pääsyä sain lopulta määräyksen kuntoutukseen.

En ole mennyt kuntoutukseen, koska en fyysisesti pääse sinne. Työmarkkinatuki ei riitä siitä koituviin kustannuksiin. Toimeentulotuesta ei saa säästää. Sosiaalityöntekijä on ollut apuna, mutta ei hän ihmeisiin pysty, kun kaikki tuki on mallia "maksa ensin itse, niin katsotaan sitten jälkeenpäin, korvataanko jotakin". En ole vainoharhainen, vaan minulle on aiemmin käynytkin niin, että yksi tuki on evätty toisen tuen vuoksi, ja monimutkaisen tilanteen vuoksi olen lopulta jäänyt kokonaan ilman rahaa.

Työttömyyttä on takana vuosia, eläkeikään muutama vuosi. Eläkettä ei kerry yhteensä viiteentoista vuoteen. Jokin kivuton ja siisti tapa pitäisi löytää.

Tuo on just se asia jota minä en ymmärrä. Että rutiköyhän ihmisen pitäisi jostain raapia kokoon rahat jotta pääsee kuntoutukseen jopa satojen kilometrien päähän hyväpalkkaisten "asiantuntijoiden" haastateltavaksi saamatta oikeastaan koskaan mitään hyödyllistä neuvoa miten edetä eteenpäin. No joo, saa ilmaisen yöpymisen ja ruoan monta kertaa päivässä siltä ajalta. Ja jopa Kelalta kuntoutusrahaa jos on tarpeeksi kauan juttelemassa paikanpäällä. Usein kyllä on pakko valita se työmarkkinatuki joka tulee katkeamatta koko ajan. Kuntoutusrahan käsittelyssä menee taas viikkoja.

Lisäksi ne neuvot näiltä asiantuntijoilta on sellaisia jotka keski- ikäinen on tiennyt vähintään viimeiset 30v. Eli ei mitään uutta. Fysioterapeutti, sairaanhoitaja, sosionomi, psykologi,  yksikään näistä ei tiennyt yhtään mitään minun sairaudestani joka on hyvin hyvin yleinen Suomessa. Tiesivät etukäteen että olen tulossa ja minulla on tämä sairaus. MINÄ jouduin jokaiselle erikseen opettamaan mitä oireita sairauteen kuuluu, olisivat muuten neuvoneet väärin ja olisi tullut taas pitkä sairauslomajakso. Kukaan ei ollut vaivautunut edes perehtymään sairauteen vaikka tietoa siitä on hurja määrä netissä.  Miten tuollaiset ihmiset voivat ketään auttaa? Miten voivat kutsua itseään asiantuntijaksi? Hemmetin laiskoja työntekijöitä. Häpeäisin jos olisin noin huono työntekijä, ihan ala-arvoista.

Vierailija
111/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on just se asia j

Totta puhut. Ei pahemmin jaksa enää pyristellä, kun vuosikausia on joutunut selittämään tosi mutkikkaaksi käyneen tilanteen aina uudelleen jokaiselle lääkärille, sosiaalityöntekijälle, toimintaterapeutille, työvoimavirkailijalle ja terveydenhoitajalle. Pahimmillaan (ja aika usein) oleellinen osa oleellisesta tiedosta menee heiltä ohi korvien, ja tuloksena on absurdeja keskusteluja, eikä mikään etene. Yksinkertainen esimerkki: ovenpieleen kalpeana nojaava asiakas sanoo, ettei pääse istualleen (tuki- ja liikuntaelinten) kipujen vuoksi, ja palveluntuottaja sanoo, että istupa tuohon.

Minä pääsin kuntoutukseen käsittääkseni sen vuoksi, että työkykyäni kartoittanut lääkäri ei pystynyt tutkimaan minua kipujeni vuoksi. Ne kivut ovat rahanpuutteen ohella yksi syy siihen, että en pääse sinne kuntoutuskeskukseen, kuten ylempänä mainitsin.

Vierailija
112/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat "pompoteltavana"?

Vierailija
113/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kuntoutuksen tarkoituksena just ole poistaa/vähentää sitä terveysongelmaa?

Minulla on lääkärinlausunto, ettei kuntoutus palauta normaalia työkykyä. Olen vajaakuntoinen, en työkyvytön.

Ellet eläkettä saa niin joudut olemaan vajaakuntoisena työnhakijana, juttelet sitten käsittelijäsi kanssa siitä haetko edes töitä. Tuhansien kohtalo "välittävässä" Suomessa.

Vierailija
114/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan sairauseläkkeelle pääsemätön ei ole niin työkyvytön, ettei jotain työtä (edes osa-aikaista) voisi tehdä. Kaikki muu on tekosyitä.

Toinen asia sitten on se, että sairauseläkkeellä on helpompi olla. Ja siksi sinne niin moni halajaa, kun ei halua löytää muita, yleensä hankalampia, ratkaisuja itsensä elättämiseen.

Työmarkkinoilla osatyökykyinen, jolla on selvästi rajattu työkyky ei ehkä tule helposti palkatuksi töihin. Työmarkkinoilla on täystyökykyisiä työnhakijoita. Eläkkeelle ei pääse ja käytännössä kuitenkin jää työttömäksi vamman takia.

Vierailija
115/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole 300vrk yhtäjaksoisesti sairaslomalla, eläkeyhtiö joutuu päättämään pääsetkö työkyvyttömyyseläkkeelle.

Se on aivan varma että Kelan lääkäreiltä tulee 100% hylsy.

Tämä on 100% totta.

Vierailija
116/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinoilla osatyökykyinen, jolla on selvästi rajattu työkyky ei ehkä tule helposti palkatuksi töihin. Työmarkkinoilla on täystyökykyisiä työnhakijoita. Eläkkeelle ei pääse ja käytännössä kuitenkin jää työttömäksi vamman takia.

Mikä siinä sitten on erona? Olla eläkkeellä tai työttömänä jota ei palkata, rasittaako se työkkäri sitten jatkuvasti ettei saa olla rauhassa? 

Vierailija
117/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sulla valivalivali-tauti 🤭

Vierailija
118/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on skitsofrenia enkä pääse edes sillä työkyvyttömyyseläkkeelle vaan joudun käymään kokopäivätöissä.

Vierailija
119/119 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä sitten on erona? Olla eläkkeellä tai työttömänä jota ei palkata, rasittaako se työkkäri sitten jatkuvasti ettei saa olla rauhassa? 

Työmarkkinatuki on epävarma juttu. Moninkertaisesti pahempaa on, kun sen lisäksi tarvitaan asumis- ja toimeentulotukea. Epävarmuudessa ja pelossa on kammottavaa elää pitemmän päälle, kun ei itse pysty muuttamaan tilannetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi