Mitä tehdä jos ei ole työkykyinen ja niistä terveysongelmista ei pääse eläkkeelle?
Joutuuko tässä olemaan toistakymmentä vuotta te-toimiston pompoteltavana, mitä tämmönen hyödyttää?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Neliraajahalvaantuneetkin pystyvät tekemään töitä joten kyllä jotain töitä aina on, se tosin on eri asia riittääkö äly niihin ja palkkaako kukaan semmoista ihmistä.
Neliraajahalvaantunut voi olla jopa työkykyisempi kuin vakavasti psyykkisesti oireileva ihminen. Esimerkiksi vakava ahdistuneisuus tai masennus voi halvaannuttaa ihmisen täydelisesti henkisesti. Silloin ei voi tehdä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kuntoutuksen tarkoituksena just ole poistaa/vähentää sitä terveysongelmaa?
Miten kuntoutus parantaa sairauksista?
Ihan normaali tilanne Suomessa. Sitten vaan sinnitellään köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse eläkkeelle, et ole työkyvytön. Piste.
Ei muuten mene näin tässä unelmavaltiossa. Tässä nyt vuoden selvitellyt omaa tilannettani. 15 vuotta seurannut vierestä äitini pompottamista. Parasta on ettei oma lääkäri kirjoita sairaslomaa koska kela saattaisi evätä sen?? Mitä se hänen ongelmansa on mitä kela minun sairaspäivärahastani päättää? Pitkäaikaissairas ei tee nykyisellä terveyskeskussysteemillä mitään. Olet onnekas jos tapaat saman lääkärin kahdesti.
Niin paljon tämä! En ole vuosiin jaksanut edes käydä arvauskeskuksessa vaikka tarvetta olisi. Mitä sitä tyhjästä maksamaan. - kipukroonikko
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutus? Siis jo ihan itsesi kannalta.
Eihän se kuntoutus auta mitään jos ei ole ensin tutkittu ja hoidettu tai jos sairaus on etenevä. Itse olin 4 vrk kuntoutusselvityksessä ja siellä piti tehdä tavoitteita (x määrä liikuntaa päivässä esim). Mutta mitä järkeä siinä on jos on niin heikossa kunnossa ettei jalat kanna kun ei anneta riittävästi lääkettä jolla voimat palautuu? Eihän se ole kuntoutusta vaan kidutusta ja kettuilua ihan kuin olisin vain laiska ja osaamaton vähä-älyinen. Olen ikäni tehnyt raskasta fyysistä työtä ja lenkkeillyt, en olisi "laiska" jos olisin terve.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotain töitä löytyy 😊
Kuules, höpsö, se, että "jotain töitä" on olemassa, ei merkitse sitä, että niitä olisi kaikille tarjolla.
Kyllä tekevälle aina töitä löytyy!
Positiivisella asenteella T: Petteri
Lopeta tuo naurettavan lapsellinen trollaaminen milloin ketäkin esittäen. Jos et osaa itse mitään kommentoida, ole hiljaa ja pistä tietokone kiinni.
Valitettavasti et voi tehdä mitään muuta kuin hyväksyä osasi ja yrittää jollain ilveellä olla masentumasta ja vaipumasta epätoivoon. Paras on jos itse keksit itsellesi jotain mielekästä tekemistä jolla saat loppuajan kulumaan.
Nimimerkillä kokemusta on, itselläni kävi hyvä tuuri ja pääsin kymmenen vuoden päästä viimeinkin työkyvyttömyyseläkkeelle hirveän taistelun päätteeksi (montako kertaa valitin päätöksistä ensin muutoksenhakulautakuntaan ja sen jälkeen vakuutusoikeuteen, olisiko se ollut kolmas valituskierros joka viimeinkin toi oikeutta itselleni). Eli ei tullut eläke helposti.
Se epämääräisessä välitilassa roikkuminen oli siinä pahinta. Ja se, että sinun kokemuksellasi ei ole mitään väliä etkä saa oikeudenmukaista kohtelua osaksesi. Ei kateeksi käy, se oli hirveätä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan sairauseläkkeelle pääsemätön ei ole niin työkyvytön, ettei jotain työtä (edes osa-aikaista) voisi tehdä. Kaikki muu on tekosyitä.
Toinen asia sitten on se, että sairauseläkkeellä on helpompi olla. Ja siksi sinne niin moni halajaa, kun ei halua löytää muita, yleensä hankalampia, ratkaisuja itsensä elättämiseen.
Orpon hallitus teki osa-aikatyön tekemisen taloudellisesti mahdottomaksi näille ihmisille. Vaikka olisi järkevää, että ihmiset saavat tehdä työtä ja osallistua yhteiskuntaan terveytensä sallimissa rajoissa.
Onko järkeä vaatia kaikilta kokoaikatyötä, kun kaikki ei siihen pysty eikä niitä paikkoja ole riittävästi kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti et voi tehdä mitään muuta kuin hyväksyä osasi ja yrittää jollain ilveellä olla masentumasta ja vaipumasta epätoivoon. Paras on jos itse keksit itsellesi jotain mielekästä tekemistä jolla saat loppuajan kulumaan.
Nimimerkillä kokemusta on, itselläni kävi hyvä tuuri ja pääsin kymmenen vuoden päästä viimeinkin työkyvyttömyyseläkkeelle hirveän taistelun päätteeksi (montako kertaa valitin päätöksistä ensin muutoksenhakulautakuntaan ja sen jälkeen vakuutusoikeuteen, olisiko se ollut kolmas valituskierros joka viimeinkin toi oikeutta itselleni). Eli ei tullut eläke helposti.
Se epämääräisessä välitilassa roikkuminen oli siinä pahinta. Ja se, että sinun kokemuksellasi ei ole mitään väliä etkä saa oikeudenmukaista kohtelua osaksesi. Ei kateeksi käy, se oli hirveätä.
Niin ja haluan vielä täydentää tätä vastaustani sinulle AP. Itselläni ei olisi ollut tarvittavia voimavaroja valitusten tekemiseen yksin, eli ainoastaan aktiivisen läheiseni ansiosta olen viimeinkin saanut oikeutta. Ja mikä tahansa valitus ei tule menemään läpi, eli niidenkin tekeminen on ihan oma taiteenlajinsa.
Vähän täällä samantyyppinen tilamme,käyn terapiassa ja muka työnhakija.
Tosin olisi pitkä matka että voisi mihinkään päästä kun ensin pitäisi olla vuosi sairaslomalla.minulla ei ole jaksamista hakeutua tuohon sairaslomalle joten eipä se mihinkään mikään edisty.
Itse etsisin jonkun vakuuttavamman lääkärin, joka osaisi kirjottaa juuri sellasia lausuntoja, mitkä menisi läpi kelassa. Ehkä jonkun, joka on ollut kelassa joskus töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutus? Siis jo ihan itsesi kannalta.
Kuntoutukseen naiset pääsevät paljon miehiä helpommin...kokemusta ja tietoa on! Itse hain lähes 9-vuotta päivänselvän asian ja syyn kanssa ennen myönteistä päätöstä.(Selkäydin vamma) Itse kuntoutuksessa 80 % oli naisia, kaikki miehet sanoivat samaa, miehen on todella vaikea päästä. Kaiken lisäksi minulle sanottiin että n. 5-vuoden kuluttua voi hakea uudestaan. Kuntoutuksessa oli useita naisia jotka oli viiden vuoden sisällä jo kolmattta kertaa kuntoutuksessa ja kaiken lisäksi suurin osa naisista oli sen verran hyväkuntoisia että ihmettelin miksi he edes olivat siellä...suunnittelivat innolla seuraavaa hakemista. Osalla oli sen verran hyviä tuttuja Kelassa että puhuivat heistä etunimillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan sairauseläkkeelle pääsemätön ei ole niin työkyvytön, ettei jotain työtä (edes osa-aikaista) voisi tehdä. Kaikki muu on tekosyitä.
Toinen asia sitten on se, että sairauseläkkeellä on helpompi olla. Ja siksi sinne niin moni halajaa, kun ei halua löytää muita, yleensä hankalampia, ratkaisuja itsensä elättämiseen.
sinähän se oot, oikein järjen jättiläinen
Sitä minäkin, pitää olla melkoinen idiootti kun tuollaisia kirjoittelee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja haluan vielä täydentää tätä vastaustani si
OLEN KOKENUT TÄSMÄLLEEN SAMAN, päivänselvässä asiassa niin kuntoutuksen kuin eläkkeelle pääsyn kanssa hirvittävää pyörittelyä ja järkyttävät määrät jonnin joutavia kuluja: taxi-maksuja, käynti maksuja, paperi kuluja etc. Ei käy kateeks niitä jotka joutuu saman eteen, ja täällä asiaa ymmärtämättömät kirjoittelee puuta heinää ja täyttä moskaa!
Olen ap:n mainitsemassa tilanteessa. Kyllä, joutuu olemaan työkkärin kirjoilla. Mulla on pakkohakuja 0 kpal kuukaudessa.
Tämä on sumutusta. Ne katsoo, että eläkkeelle päästäminen tulisi kalliimmaksi. Tämä on naurettavaa.
Suosittelen niskalaukausta tai eutanasiaa toisten rahoilla eläville hyödyttömillle venkuloille. On aika päästä noista saatanoista eroon kun niistä ei ole mitään hyötyä. Tukipummielätit ovat tämän maan syöpä.
Tuet pois noilta laiskuri saatanoilta. Ei tässä maassa tarvita toisten rahoilla eläviä kusipäitä yhtään enempää.
Paras olisi antaa eläin lääkärin lopettaa mokomat venkulat. Piikki perseeseen niin päästään tuki pummi saastasta eroon. Kukaan ei jää näitä kaipamaan.
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi antaa eläin lääkärin lopettaa mokomat venkulat. Piikki perseeseen niin päästään tuki pummi saastasta eroon. Kukaan ei jää näitä kaipamaan.
Juttele psykiatriselle sairaanhoitajalle noista ajatuksistasi, hän kyllä auttaa.
sinähän se oot, oikein järjen jättiläinen