Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronaa on liikkeellä enemmän kuin koskaan. Varotteko jotenkin. Entä riskiryhmät?

Vierailija
23.11.2023 |

Jätevesissä määrät lisääntyvät vaan. Oletteko rajoittaneet liikkumistanne jotenkin. 

Nyt on joka tuutti täynnä itärajan, niin ettei tästä puhu kukaan. Pari viikkoa sitten oli paljonkin otsikoissa. 

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri saanut rokotteet, ja ainakin viikon kaksi vielä käytän maskia kaupassa käydessäni, riippuu tietysti tilanteesta.

Vierailija
62/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on vastuuttomia. Se olisi voitettu jo jos ihmiset välittäisivät. Ja missä on koronarajoitukset. Ketään ei enää vaikuta enää kiinnostavan. Me ollaan koko perhe taudissa.Kunnon flunssa se on näköjään nuorillakin.

Normaali ihminen sairastaa flunssa noin 3 kertaa vuodessa.

Onko näin? Mulla oli viimeksi tavallinen lentsu joskus v2007 tai 2008, siis sellainen "räkätauti" mitä voi edes miksikään taudiksi sanoa. Koronakin oli, ja olin kyllä tosi kipeä, ehkä just siks kun en ikinä muuten sairasta. Siis oli kuumetta ja yskää ja nuhaa vajaan viikon. Kovin yksilöllistähän tuo tuntuu olevan millaisella voimalla se tulee. Esim. mun 80+v äitini joka on hoivakodissa liikuntakyvyttömänä, sairasti myös mutta paljon lievempänä kuin mä. 

Keskiverto ihminen, eli poikkeuksiakin on kumpaankin suuntaan. Jotkut sairastaa vähemmän ja jotkut enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijjaksa enää varoa sen kummemmin. Käsiä olen "aina" pessyt ja pesen vastakin. Tulee jos tulee, se on vain elämää.

riskiryhmäläinen

Vierailija
64/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on vastuuttomia. Se olisi voitettu jo jos ihmiset välittäisivät. Ja missä on koronarajoitukset. Ketään ei enää vaikuta enää kiinnostavan. Me ollaan koko perhe taudissa.Kunnon flunssa se on näköjään nuorillakin.

Onko näin? Mulla oli viimeksi tavallinen lentsu joskus v2007 tai 2008, siis sellainen "räkätauti" mitä voi edes miksikään taudiksi sanoa. Koronakin oli, ja olin kyllä tosi kipeä, ehkä just siks kun en ikinä muuten sairasta. Siis oli kuumetta ja yskää ja nuhaa vajaan viikon. Kovin yksilöllistähän tuo tuntuu olevan millaisella voimalla se tulee. Esim. mun 80+v äitini joka on hoivakodissa liikuntakyvyttömänä, sairasti myös mutta paljon lievempänä kuin mä. 

Meille sanottiin neuvolassa, että on ihan normaalia, että päiväkoti- ja kouluikäinen sairastaa kahdeksan kertaa vuodessa. Kuulemma viikko tai jopa 10 päivää on normaalia per kerta.

Silti lasua väännetään, jos lapsi on koulusta pois, mitä, 30 päivääkö?

Vähän kusee homma ristiin. Lapsi on pakko laittaa kouluun, jossa sairaat lapset sairastuttavat muita, koska eivät voi toipua kotona. Tauteja jyllää suuressa koulussa koko ajan ja poissaoloista pelätään lasuja.

Mikä järki??

Vierailija
65/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aina tehnyt mieli kysyä miltä tuntuu olla noin tyhmä? Normaali ihminen sairastaa flunssa noin 3 kertaa vuodessa. Korona ei ole enää yleisvaarallinen tartunta tauti, get over it! 

En tunne ketään kuka olisi kuollut tavalliseen flunssaan? 

Sensijaan koronasta on 2 joutunut sairaalaan ja näistä toinen kuoli.

Pikkujuttu!?

Voi pyhä jeesus, missä pahvilaatikossa ihmiset oikein elää? 

Vierailija
66/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuota just sairastetaan koko perheen kera, ei juurikaan normiflunssasta eroa. Vähän vähemmän kuumetta kuin yleensä mutta lievä päänsärky lisäoireena. Ei varottu eikä varota, mutta ollaan perusterveitä kaikki.

Vierailija
67/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koronarokottamaton, 2021 jouluna sairastin koronan lievenä.

En erityisemmin varo vieläkään koronaa, toki jos tunnen olevani kipeä niin en mene ihmisten ilmoille. 

Minulla myös nolla piikkiä, nyt sain viime viikolla ensimmäisen kerran koronan. Tauti ei ollut paha, pari päivää kuumetta ja päänsärkyä. Mutta toisaalta paraneminen ei ole kunnolla tapahtunut vieläkään, on jäänyt väsymystä ja ruokahaluttomuutta ja muita erikoisia oireita. Ei se ihan normiflunssa ole, minulla ei esim ollut lainkaan nuhaa.

Vierailija
68/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varon, maski naamalla käyn kaupassa, jos on pakko ja vältän väkijoukkoja. Riskiryhmäläisenä varon sitä normaalia flunssaakin. 

Sama täällä. Meillä myös kaikki muut varovat, koska urheilijoina yksikään ei halua sairastaa mitään tautia turhaan.

Välillä mietityttää nämä "mitä sitten, normiflunssa" -tyypit. He ovat luultavasti kiitollisia joka saikkupäivästä elämässään. Esim. yrittäjällä ei taas ole varmasti varaa sairastaa yhtään ylimääräistä "normiflunssaakaan".

Toiseksi mietin, että eivätkö ihmiset ymmärrä, että jokainen sairastettu korona jättää jälkensä elimistöön?

Mä olen yli 20 vuotta kestäneen työurani aikana ollut puolpäivää sairauslomalla. 

Ja se tarkoittaa, että olet superhyypiö ja kaikkien muidenkin on oltava?

Kunnes sinuun iskee korona rajusti. Sen jälkeen vaadit kaikille rajoituksia ja itsellesi kaikkea sitä, mitä muutkaan eivät avukseen sairastuttuaan saa.

Elämä opettaa. Jokaista. Eri aikaan vain.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun riskiryhmään, mutta tartuntaa ei voi oikein varoa ja lukita itseään kaappiin. Sain tartunnan ja olin tosi kipeänä kaksi viikkoa, joten edelleenkin toivoisi ihmisiltä pientä harkintaa ennen kuin päättävät lähteä yskimään ihmisjoukkoihin. TAi laittaisivat edes maskin naamalleen, jos haluavat ehdottomasti kulkea yskimässä ympäriinsä. Omalla kohdallani varon tietysti iäkkäitä vanhempiani ja vältän käymästä heillä, jos tiedän lähipiirissä koronaa liikkuvan.

Mulla ei ole tuota mahdollisuutta. En voi aina soittaa 112:een, kun isä soittaa, että mun pitää tulla sinne apuun. Enkä varsinkaan niin, että en mene edes paikan päälle katsomaan, onko siellä oikeasti sellainen hätä, että tarvittaisiin ambulanssia. 99%:ssa tilanne on aina ollut sellainen, ettei mitään ambulanssia tarvita. 

Vierailija
70/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ainakaan ole varaa sairaalahoitoihin, ja riskiryhmäläisenä saatan joutua sinne. Kivat teille, jotka ette piittaa muista. Tehkää vaan töitä, jotta teidän pussista maksetaan sairaalahoidot. Mahtaa olla kivaa..

Nautin suuresti ahdingostanne - kuten tekin teitte sulkiessanne terveet ihmiset perusteetta ulos yhteiskunnasta. Ainoa jota minun tarvitsee miettiä on oma hyvinvointini, tehän sanoitte ettei minunkaan hyvinvoinnillani ole väliä. Te ette piitanneet muista kuin itsestänne ja todellakin - ainoa keino välttää mahdollinen tauti, on eristäytyä yhteiskunnasta eikä käskeä muita tekemään niin. Olemme yhtä arvokkaita ja viimeinkin olemme tilanteessa jossa te tiedätte miltä tuntuu, kun elämä viedään. Nauttikaa. 

p.s eikö taikapiikkisi toimi?

Olipas älyvapaa kirjoitus. Olen pahoillani jos Korona aika rajoitti sinun tai joidenkin elämää. Omaani ei sen kummemmin. Hieman ärsytti, että jotkut läheiset otti sen lässytyksen liian vakavasti.

Siis oikeasti, siinä ei mitään vikaa ole, että muita pitäisi suojata tautien tarttumiselta, mutta rajansa kaikella. 

Eikö kukaan ihmetellyt Korona infoa? Nyt toimittiin, kun olisi joku isorokko suunnilleen ollut liikkeellä, vaikka jos oikeasti katsoi ympärilleen huomasi, että kyse oli flunssasta joka, saattoi vain joissain tapauksissa olla vaarallinen riskiryhmille. Näinhän on aina ollut. Ei kai koko yhteiskuntaa voi sulkea tai edes rajoittaa kenenkään yksittäisen henkilön tartuttamusmahdollisuutta, sillä että jollekin riskifyhmläuselle tavallinen flunssa voi olla vaarallinen.

Olen pahoillani mutta eikä tällöin valitettavasti tämän riskuryhnöläisen pidä itse varoa että ei saa hengenvaarallista flunssaa. 

Vierailija
71/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aina tehnyt mieli kysyä miltä tuntuu olla noin tyhmä? Normaali ihminen sairastaa flunssa noin 3 kertaa vuodessa. Korona ei ole enää yleisvaarallinen tartunta tauti, get over it! 

Pikkujuttu!?

Minä vuonna sinä olet peruskoulusi käynyt? Minä kävin 90-luvulla jo tuolloin puhuttiin flunssasta ja sen ennaltaehkäisemisestä ja  jälkiseurauksista. 

Vierailija
72/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei eli flunssaa oli jo ennen vuotta 2019?

Vierailija
73/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkujuttu!?

Eli et ole välittänyt pätkääkään kun ihmisiä on kuollut vuosittain tuhansia influenssaan JO ennen vuotta 2019?

Vierailija
74/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkujuttu!?

Eli et ole välittänyt pätkääkään kun ihmisiä on kuollut vuosittain tuhansia influenssaan JO ennen vuotta 2019?

Onko niin, että vaikka maskeilla voisi suojautua koronaa ja influenssaa ja monta muutakin tautia vastaan, niin ei pidäkään tehdä, vaan tyytyväisenä sairastua kerta toisensa jälkeen ja vaikka kuollakin ennenaikaisesti? Onko tämä meidän ihmislajimme alkanut taantua? Tuliko maskin pidosta jonkinlainen evoluution pullonkaula?

Vierailija
75/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole normaalia eikä välttämätöntä sairastaa flunssaa edes kerran vuodessa. Ja sinunkin vähättelystä huolimatta on tilastollinen totuus se, että Suomessa kuolee koronaan eniten ihmisiä suhteessa väkilukuun. Mutta ethän sinäkään siitä piittaa.

En piittaakaan. Luonnolla on oma tapansa korjata ihmisen tekemiä virheitä.

Tai sitten on niin, että luonto korjaa sopeutumattomat - tässä tapauksessa ne, jotka eivät kykene pitämään maskia eivätkä ymmärrä rajoitusten tärkeyttä.

Vierailija
76/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan varoa välttämällä isoja väkijoukkoja, julkista liikennettä en käytä ollenkaan. Käytän ffp2 maskia kaupoilla jos on paljon ihmisiä. Vähennän näin riskiä, mutta eihän se sitä poista että lapset sen helposti koulusta tuovat. Sairastin monta viikkoa koronaa pari kuukautta sitten, oli hirveää,  täytyy toivoa että se auttaisi ees vähän ettei heti tulis uudestaan. Tiedän kyllä et jotkut on sairastuneet jo 3 viikon päästä edellisestä. 

Vierailija
77/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varo mitenkään normaalia käsienpesua enempää. Olen sairastanut 2 kertaa koronan, eikä ne olleet pahoja. Enemmän pelkään tavallista oksennustautia ja enterorokkoa, mutta niiltäkään ei voi välttyä, kun lapsia on talossa. 

Vierailija
78/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole normaalia eikä välttämätöntä sairastaa flunssaa edes kerran vuodessa. Ja sinunkin vähättelystä huolimatta on tilastollinen totuus se, että Suomessa kuolee koronaan eniten ihmisiä suhteessa väkilukuun. Mutta ethän sinäkään siitä piittaa.

En piittaakaan.

Luonto korjaa heikot, jotta ihmiskunta säilyy. Näin on ollut aina ja tulee olemaan. Te jokaiseen flunssaan kuolevat ette ole ihmisrodun säilyvyyden kannalta mitenkään oleellisia. Ikävää, mutta perusbiologiaa. Eikä millään tavalla terveiden vika, elämässä ei mene nallekarkit tasan.

Vierailija
79/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin, jo viikko kipeenä. On tavan flunssaa ärhäkämpi. En ole super aktiivinen liihottaja, mutta kaipa sen helposti saa ihan vaikka ruokakaupasta. Toivottavasti tämän jälkeen saisi olla terveenä. 

Vierailija
80/137 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkujuttu!?

Eli et ole välittänyt pätkääkään kun ihmisiä on kuollut vuosittain tuhansia influenssaan JO ennen vuotta 2019?<

Maskit eivät suojaa viruksilta.