Koronaa on liikkeellä enemmän kuin koskaan. Varotteko jotenkin. Entä riskiryhmät?
Jätevesissä määrät lisääntyvät vaan. Oletteko rajoittaneet liikkumistanne jotenkin.
Nyt on joka tuutti täynnä itärajan, niin ettei tästä puhu kukaan. Pari viikkoa sitten oli paljonkin otsikoissa.
Kommentit (137)
Alkuperäinen korona tappoi 10 kertaa tehokkaammin kuin nykyinen, joten kyllä rajoitukset oli paikallaan.
Ihmiset on vastuuttomia. Se olisi voitettu jo jos ihmiset välittäisivät. Ja missä on koronarajoitukset. Ketään ei enää vaikuta enää kiinnostavan. Me ollaan koko perhe taudissa.Kunnon flunssa se on näköjään nuorillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piikin otin viikko sitten. Sairastanut 2x + long covidin.
Julkisissa liikennevälineissä pitäisin maskia. Perushyvä hygienia, ei flunssaisena tapaamisia kuten ei muutenkaan.
En ymmärrä tätä idioottimaista rajoitusten ja ohjeistusten vastustusta?? Meillä oli hyvin vähän rajoituksia verrattuna esim muuhun Eurooppaan eikä siellä kukaan itkenyt ja kiukutellut. Esim Italiassa rokottamattomat eivät päässeet kahviloihin eikä ravintoloihin sisälle yli 2 vuoteen. Siellä he istuvat talvellakin kiltisti ulkoterassilla. Kaikki ymmärsivät että kyse on yhteisestä hyvästä. Suomessa on vain minä-minä-minä...
Se että sinä et nähnyt massiivisia mielenosoituksia, ei kerro siitä että rajoitteet otettiin missään kiltisti vastaan. SINÄ et ikinä tule päättämään perusoikeuksistani, mutta koska niin haluat va
Ja noita lakeja rikotaan ihan joka päivä eli nekin on ylitsepääsemättömän vaikeita tuhansille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen korona tappoi 10 kertaa tehokkaammin kuin nykyinen, joten kyllä rajoitukset oli paikallaan.
Mitä tarkoitat? Viimeisimpien tilastojen mukaan koronaan kuolee noin 16-17 suomalaista joka päivä. Koronaan kuolleita yhteensä yli 11 000. Esim. Tanskassa alle 9 000 ja Norjassa alle 6 000. Suomessa Euroopan korkeimmat koronakuolleisuusluvut. Järkyttävää, miten pihalla jotkut ovat tilanteesta.
Sairastin juuri ensimmäisen koronani. Rajujen mutta lyhytkestoisten flunssamaisten oireiden lisäksi menetin haju- ja makuaistini muutamaksi päiväksi. Yhdessä vaiheessa esiintyi myös lihasheikkoutta sekä vatsavaivoja.
En vertaisi koronaa flunssaan. Korona on monielinsairaus. Sen vakavuus riippuu siitä, millaisen kattauksen oireita saa ja kuinka niistä toipuu. Juuri se ennalta-arvaamattomuus on pahinta koronassa. Siksi otan sen vakavasti.
Rokotteita en aio ottaa (vieläkään), mutta ffp2-3 -tason maskia olen toivuttuani alkanut käyttää kaupassa, apteekissa yms. Käyttänen maskia kunnes tartuntaluvut laskevat. Välttelen paikkoja joissa on paljon ihmisiä. En halua uudestaan koronaa enkä myöskään influenssaa, jota myös on nyt valtavasti liikkeellä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Nyt eka vähän helpompi aamu. Kolme päivää ollut yli 39 lämpöä. Yskää ja keuhkoihin polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on vastuuttomia. Se olisi voitettu jo jos ihmiset välittäisivät. Ja missä on koronarajoitukset. Ketään ei enää vaikuta enää kiinnostavan. Me ollaan koko perhe taudissa.Kunnon flunssa se on näköjään nuorillakin.
Tajusin jo 2020, että Suomessa suurin osa kansaa samoin kuin päättäjät ja viranomaiset eivät tiedä, miten pandemian keskellä pitää toimia. Edellisestä suuresta pandemiasta on niin paljon aikaa. Lisäksi ihmisistä on tullut mukavuudenhaluisempia ja itsekeskeisempiä. Mitään rajoituksia ja poikkeamia totutusta arjesta ei kestetä viikkoa kauempaa, hyvä jos edes sitä.
Viime vuonna sitten luovuttiin kertaheitolla kaikista rajoituksista ja saatiin maahan korkein kuolleisuus sitten sotavuosien. Ja paljon sairastumisia ja sairauspoissaoloja. Mutta enemmistön mielestä se on ok. Pääasia, että saa elää sitä normaalia elämää.
Kuolleiden määristä huolimatta viranomaisiakaan ei kiinnosta, seuraako Suomi enää tartuntatautilakia. THL vähättelee tautia. Talous ja itsekkyys on selvästikin nostettu etusijalle.
En varo. Kotiinkuljetuspalveluita olen käyttänyt jo kauan ennen pandemiaakin. Kun ei ole autoa eikä ajokorttia, kotiinkuljetus tulee halvemmaksi kuin maksaa ensin bussilippu ja sitten tulla ostosten kanssa takaisin taksilla. Lähin postikin on sen verran kaukana, että vähänkin isompi paketti on sieltä hankala kantaa. Ja ainakin yhdessä vaiheessa, jos lähimmässä pakettiautomaatissa ei ollut tilaa, pakettisi vietiin sitten jonnekin muualle. Paikkaan, josta se oli vieläkin vaikeampi saada haettua. 
Aiemmin - siis jo ennen pandemiaa - tilasin ruoka- ja päivittäistavaraostoksenikin kerran viikossa kotiinkuljetuksella. Samasta syystä eli taksikyyti kauppakeskuksesta kotiin olisi maksanut enemmän kuin kaupan kotiinkuljetus. Lähikaupassani (pieni k_market) oli silloin vielä kauppias, jolla oli isompikin K-ketjun kauppa eikä silloinen kauppias oikein panostanut valikoimaan. Vuodenvaihteessa kauppias kuitenkin vaihtui, joten nyt lähikaupassa on varsin hyvä valikoima. Ja pyynnöstä ottavat valikoimiinsa muutakin. Isot ostokset (sisältäen mm kissanhiekkasäkit) tilaan edelleen kotiinkuljetuksella, mutta nyt tarvitsee tilata vain kerran kuukaudessa, koska lähikaupastakin saa kaikenlaista.
Etätöitä olen tehnyt jo yli 10 vuotta, joten työkaverit ei voi muhun tartuttaa mitään. Lähisukua, ystäviäni ja kavereitani tapaan silloin tällöin. En enempää enkä vähempää kuin ennen pandemiaakaan. Tai ehkä hieman enemmän. Välillä käyn paikallisessa ravintolassa hakemassa noutoruokaa tai ihan vaan juomassa lasillisen. 
Vanhempani (96v ja 94v) lakkasivat varomasta koronaa tammikuussa. Eivät halunneet elää loppuelämäänsä eristyksissä läheisistään. Tapaavat mieluummin alakoulussa olevia lapsenlapsenlapsiaan sekä päiväkodeissa töissä olevia lähisukulaisia kuin istuisivat kotona keskenään tavaten vain minua (kuten oli pandemian alussa).Heillä käy nykyisin myös viikkosiivooja eivätkä istu kotonaan ffp3-hengityssuojaimet silloin, kun siivoojat ovat siellä. Taloyhtiössä tehtiin myös hiljattain ikkunaremontti ja päivän verran heidänkin luonaan ravasi remppamiehiä. Eivät mun vanhempani silloinkaan käyttäneet hengityssuojainta. Eivätkä käytä silloinkaan, kun joku lähisuvusta tulee käymään. Joten mun ei tarvitse vältellä koronavirusta sen vuoksi, että en veisi tartuntaa vanhemmilleni. Jos joku sen sinne view, todennäköisesti se en ole kuitenkaan minä. 
Mä lopetin reumaan käyttämäni sytostaatit kesällä ja sen vuoksi tipahdinkin pois riskiryhmäläisten joukosta. Eli nyt ei edes tarvitse miettiä, ottaisiko viidennen rokotteen vai ei, koska en edes saa sitä enää. Ffp3-hengityssuojaimia mulla on vielä läjäpäin, mutta ainakaan toistaiseksi en ole ottanut niitä käyttöön. Jos jonain päivänä päätän eristäytyä kaikista ihmisistä (myös vanhemmistani, koska he eivät enää varo koronaa), sitten otan ffp3-suojaimet taas käyttöön. 
Vierailija kirjoitti:
Miten te olette eläneet sitä elämäänne ennen kuin sairastutte? Jokainen voi omilla valinnoillaan ennaltaehkäistä jonkin verran sitä ettei sairastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina tehnyt mieli kysyä miltä tuntuu olla noin tyhmä? Normaali ihminen sairastaa flunssa noin 3 kertaa vuodessa. Korona ei ole enää yleisvaarallinen tartunta tauti, get over it!
Ei todellakaan ole normaalia eikä välttämätöntä sairastaa flunssaa edes kerran vuodessa. Ja sinunkin vähättelystä huolimatta on tilastollinen totuus se, että Suomessa kuolee koronaan eniten ihmisiä suhteessa väkilukuun. Mutta ethän sinäkään siitä piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä idioottimaista rajoitusten ja ohjeistusten vastustusta?? Meillä oli hyvin vähän rajoituksia verrattuna esim muuhun Eurooppaan eikä siellä kukaan itkenyt ja kiukutellut.
Näinkö luulet? Aika monessa eteläisen Euroopan maassa on itketty ja kiukuteltu ja itketään vieläkin kun elinkeino on mennyt matkustuskieltojen ja sulkujen takia. Kaikkialla missä on kahvila- ja ravintolakulttuuria, on surtu sitä ettei voida niissä istuskella.
Puhuin nyt yksittäisen asukkaan kannalta. Yrittäjien näkökulma on tietenkin toinen!
Ei tässäkään ketjussa itke Lapin matkailuyrittäjät vaan Pena ja Pirkko kun eivät pääse päiväkaljalle. lähiöpubiin jos rajoitukset tule taas!
Matkustin Italiassa korona-ajan lopussa ja me rokotetut pääsimme ihan hyvin syömään ravintoloihin. Jopa talvella oli asiakkaita. Kauppoihinkin pääsi jonottamalla yksi kerrallaan rokotustodistusta näyttämällä.
Moni yritys meni nurin eikä kaikki ole palautunut ennalleen vieläkään mutta edelleenkin priorisoin terveyden ja turvallisuuden kaiken muun edelle. Oman ja muidrn!
En ole missään vaiheessa erityisemmin varonut vaikka riskiryhmäläinen olenkin. Yksinäisenä eläkeläisenä tosin vietän aikaani enimmäkseen itsekseni kotosalla, joten ihmiskontaktejakaan en ole rajoittanut koronan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Viimeisimpien tilastojen mukaan koronaan kuolee noin 16-17 suomalaista joka päivä. Koronaan kuolleita yhteensä yli 11 000. Esim. Tanskassa alle 9 000 ja Norjassa alle 6 000. Suomessa Euroopan korkeimmat koronakuolleisuusluvut. Järkyttävää, miten pihalla jotkut ovat tilanteesta.
Jos korona tappaa nyt 16 päivässä niin alkuperäinen olisi tappanut 160 päivässä ilman rajoituksia. Lievempi se nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Varon, maski naamalla käyn kaupassa, jos on pakko ja vältän väkijoukkoja. Riskiryhmäläisenä varon sitä normaalia flunssaakin.
Sama täällä. Meillä myös kaikki muut varovat, koska urheilijoina yksikään ei halua sairastaa mitään tautia turhaan.
Välillä mietityttää nämä "mitä sitten, normiflunssa" -tyypit. He ovat luultavasti kiitollisia joka saikkupäivästä elämässään. Esim. yrittäjällä ei taas ole varmasti varaa sairastaa yhtään ylimääräistä "normiflunssaakaan".
Toiseksi mietin, että eivätkö ihmiset ymmärrä, että jokainen sairastettu korona jättää jälkensä elimistöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen sairastaa flunssa noin 3 kertaa vuodessa.
Onko näin? Mulla oli viimeksi tavallinen lentsu joskus v2007 tai 2008, siis sellainen "räkätauti" mitä voi edes miksikään taudiksi sanoa. Koronakin oli, ja olin kyllä tosi kipeä, ehkä just siks kun en ikinä muuten sairasta. Siis oli kuumetta ja yskää ja nuhaa vajaan viikon. Kovin yksilöllistähän tuo tuntuu olevan millaisella voimalla se tulee. Esim. mun 80+v äitini joka on hoivakodissa liikuntakyvyttömänä, sairasti myös mutta paljon lievempänä kuin mä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina tehnyt mieli kysyä miltä tuntuu olla noin tyhmä? Normaali ihminen sairastaa flunssa noin 3 kertaa vuodessa. Korona ei ole enää yleisvaarallinen tartunta tauti, get over it!
En tunne ketään kuka olisi kuollut tavalliseen flunssaan?
Sensijaan koronasta on 2 joutunut sairaalaan ja näistä toinen kuoli.
Pikkujuttu!?
Kuulun riskiryhmään, mutta tartuntaa ei voi oikein varoa ja lukita itseään kaappiin. Sain tartunnan ja olin tosi kipeänä kaksi viikkoa, joten edelleenkin toivoisi ihmisiltä pientä harkintaa ennen kuin päättävät lähteä yskimään ihmisjoukkoihin. TAi laittaisivat edes maskin naamalleen, jos haluavat ehdottomasti kulkea yskimässä ympäriinsä. Omalla kohdallani varon tietysti iäkkäitä vanhempiani ja vältän käymästä heillä, jos tiedän lähipiirissä koronaa liikkuvan.
Koronan sairastaminen jättää jälkensä aivoihin, ei sitä kannata ehdoin tahdon hankkia, jos helposti voi estää.
Kyllä sen näkee nyt ihmiskunnan muututtua hulluiksi koronapandemian jälkeen, että täysjärkiset ovat vähissä.
Ei kuolema ole paha, kaikki kuolevat, mutta ikävää olisi kärsiä mahdollisesti loppuikänsä sen aiheuttamista ongelmista, kuten aikaistuneesta muistisairaudesta ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varon, maski naamalla käyn kaupassa, jos on pakko ja vältän väkijoukkoja. Riskiryhmäläisenä varon sitä normaalia flunssaakin.
Sama täällä. Meillä myös kaikki muut varovat, koska urheilijoina yksikään ei halua sairastaa mitään tautia turhaan.
Välillä mietityttää nämä "mitä sitten, normiflunssa" -tyypit. He ovat luultavasti kiitollisia joka saikkupäivästä elämässään. Esim. yrittäjällä ei taas ole varmasti varaa sairastaa yhtään ylimääräistä "normiflunssaakaan".
Toiseksi mietin, että eivätkö ihmiset ymmärrä, että jokainen sairastettu korona jättää jälkensä elimistöön?
Mä olen yli 20 vuotta kestäneen työurani aikana ollut puolpäivää sairauslomalla.
Riskiryhmää, töissä sairaalassa, melkeinpä joka osastolla koronapotilaita. Rokotukset haettu. Inhottava tauti, en pelkää,.mutten halua myöskään sairastaa enää toista kertaa,.jos vaan pystyn kohtuudella välttämään.