Voiko pelkkä lääke lihottaa 10kg?
Punnitsin itseni viimeksi loppukesästä. Olen lisännyt reilusti kasviksia ruokavaliooni, syön ehkä kolme kertaa päivässä. Syön ihan perus kotiruokaa. En napostele. En kyllä ole hirveästi liikkunutkaan. En syö mitään makeita herkkuja. Alkoholia join ehkä 7 annosta viikossa. Olin lihonut noin neljässä kuukaudessa 10kg! Mikä voi selittää tämän? Sitähän joutuisi mättämään kaksin käsin että saisi noin lyhyessä ajassa kertymään 10kg. APUA. Olen syönyt sellaista lääkettä jonka väitetään lihottavan mutta 10kg!
Kommentit (112)
Lihoin lääkkeiden aloittamisen jälkeen kolmessa kuukaudessa 10 kg, vaikka söin ihan samanlaisia ruokia ja annoksia. Lääkkeen lopettamisen jälkeen lihominen loppui, mutta painoa oli vaikea saada putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihoin lääkkeiden aloittamisen jälkeen kolmessa kuukaudessa 10 kg, vaikka söin ihan samanlaisia ruokia ja annoksia. Lääkkeen lopettamisen jälkeen lihominen loppui, mutta painoa oli vaikea saada putoamaan.
No totta kai paino nousee tai ei putoa koska: söin ihan samanlaisia ruokia ja annoksia. Jos aineenvaihdunta hidastuu se täytyy ottaa huomioon.
Miten tämä voi olla noin hankalaa ymmärtää?
Toivottavasti joudut itse syömään joskus noita lääkkeitä. Loppuisi sinun vinkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin juuri lääkärin kanssa kaksisuuntaisen mielialahäiriön lääkityksestäni ja Ketipinorin annostusta joudutaan nostamaan.
Lääkäri erikseen korosti, että painoa tulee tarkkailla ja nopeaan painonnousuun reagoida, sillä lääkkeellä painonnousu on yleinen sivuvaikutus.
Nyt BMI 23, eli olen normaalipainoinen. Kyse ei siis ole esim. siitä, että olisin jo valmiiksi lihava ja yhtään ei saisi paino nousta, vaan että ei ole mitenkään tavatonta saada +20 kg/3kk tuolla lääkkeellä.
Tai sitten lääkäri ei vaan osannut sanoa, että jos sattumalta alat lihoa samalla kun annosta nostetaan, se ei ole mikään tekosyy selkärangattomuudellesi. Et vaan yhtäkkiä enää osannutkaan syödä sen verran kuin kulutat ja jos olisit jättänyt viinerit ja sipsit kauppaan, et olisi lihonut. Ihan oma vika.
Ruuan sisältöä kannattaa muuttaa. Tuollainen vinkuminen on tur
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai paino nousee tai ei putoa koska: söin ihan samanlaisia ruokia ja annoksia. Jos aineenvaihdunta hidastuu se täytyy ottaa huomioon.
Miten se on hankala ymmärtää että alle tuhannella kalorilla on vaikea jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on hankala ymmärtää että alle tuhannella kalorilla on vaikea jaksaa?
Miten se on hankala ymmärtää, että kalorien vähentäminen ei ole ainoa tapa pudottaa painoa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen lääke ei lihota, miehesi lihoi koska ei pystynyt vastustamaan makeanhimoa. Kalorit lihottaa, ei lääke.
Kyllä se lääke vaikuttaa aivoihin niin että ei pysty vastustamaan makeanhimoa. Myös se makeanhimo tulee siitä lääkkeestä. Ilman lääkettä pystyy vastustamaan eikä edes ole sitä makeanhimoa.
Vierailija kirjoitti:
+16 kg olanzapinilla
Miten se lihottaa kun suurin osa käyttää sitä laihtumiseen? Vai olenko sekottanut toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on yleinen haittavaikutus tietyissä psyykenlääkkeissä. Jotenkin sotkevat hormoniaineenvaihduntaa.
Masennuslääkkeet ja neuroleptit eivät lihota. Sivusta seuranneena olen huomannut miten masennuslääkkeet tai neuroleptit aloittaneet mättäävät ruokaa ja herkkuja suuhunsa minkä kerkeävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen lääke ei lihota, miehesi lihoi koska ei pystynyt vastustamaan makeanhimoa. Kalorit lihottaa, ei lääke.
Kyllä se lääke vaikuttaa aivoihin niin että ei pysty vastustamaan makeanhimoa. Myös se makeanhimo tulee siitä lääkkeestä. Ilman lääkettä pystyy vastustamaan eikä edes ole sitä makeanhimoa.
Onko lääkkeessä iso määrä kaloreita? Totta, lääkkeet vaikuttavat aivoihin, mutta se lihominen johtuu syömisestä. On helppoa pistää kaikki lääkkeiden syyksi, kyllä se on ihan itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin näitä ihmisiä joiden elämä on näin simppeliä. Minäkin olin joskus näitä onnekkaita. Pidin niitä ihmisiä, jotka valitti että e-pilleri tai masennuslääke lihotti heitä 10kg, olivat niitä h**levetin tyhmiä ja laiskoja kanssaihmisiä kun eivät ymmärrä laihduttamisen yksinkertaisuutta ja syövät oikeasti aivan liikaa ruokaa. Sitten karma iski ja lihoin kuukaudessa 10 kg lääkkeellä siitä huolimatta että söin vähemmän mitä yleensä juuri siksi että pelkäsin lihoavani. Ja siitä huolimatta että olin pysynyt aiemmin hyvässä kunnossa ja elänyt hyvin kurinalaisesti niin mikään ei auttanut saamaan noita ylimääräisiä kiloja pois vuosiin, edes vaikka söin 1000kcl päivässä ja siivonnut KAIKKI prosessoidut ruuat pois ruokavaliosta. Mikään ei auttanut. Minun ongelmani oli vesipaino ja tietty se toimii täysin erisysteemillä kuin läski ja epäilen että moni muukin tietämättään kärsii samasta ongelmasta. Kun 30kg vesipainoa lopulta lähti parissa kuukaudessa niin paljastui että olin koko ajan ollut epäterveellisen laiha.
Vesipaino? Oliko tuo siis proteiininpuutetta vai miksi neste kertyi ja pysyi?
Ihmiset keksivät mitä ihmeellisempiä selityksiä ja syitä lihomiselleen koska eivät halua myöntää sitä, että ovat syöneet itsensä lihaviksi ja ainoa keino päästä eroon liikakiloista on vähentää syömistä ja tehdä muutoksia ruokavalioon. On todella harvinaista jos ihmisen lihomisen syynä on poikkeava aineen vaihdunta tai hormonaaliset häiriöt. Jotkut lääkitykset toki saattavat aiheuttaa turvotusta ja lihomistakin mitä varmaan yritetään sitten ehkäistäkin lääketieteellisin keinoin. Jos suvussa on taipumusta lihomiseen siellä myös usein esiintyy ylen syöntiä ja vääriä ruokailutottumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien lääkkeiden sivuvaikutuksissa puhuta siitä että aineenvaihdunta voi muuttua. Ei edes lääkärit sitä mainitse. Jotain kristallipalloako tässä pitäis katsoa jotta osaisi varautua etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu montako kiloa niitä syö.
Oikeasti ne lääkkeet itsessään eivät lihota ketään vaan joillakin, yleensä naisilla ne aiheuttavat sivuoireina jatkuvan syömisen.
(Käyttävät sitä verukkeena)
Ei se mikään veruke ole. Mainitaan esim. mirtatsapiini-lääkkeen tuoteselosteessakin sivuvaikutuksena. Ko. lääke tosiaan pitkälti vaikuttaa ruokahalua lisäämällä, mutta se on niin järkyttävä se nälkä silloin, että sitä voi olla hyvin vaikea vastustaa, varsinkin kun on alunperinkin myös jo masentunut. Ja ihan yhtä lailla tapahtuu tätä lihomista miehillä ja naisilla. Oma mies lihoi 30 kg ko. lääkkeellä. Esim. hänellä ei ole koskaan ollut erityistä makeanhimoa, mutta mirtaa syödessä oli suorastaan pakkomielteinen sokerirohmu.
Edelleen lääke ei lihota, miehesi lihoi
Helvetin tylsää saivartelua. Miksi sitten kutsutaan sitä kun lääkkeellä laihdutetaan? Ozempic ei laihduta, vaan se syöty ruoka laihduttaa? Olet tylsä ja typerä ihminen.
Ehdotan että näitä lääkkeitä aletaan toimittaa afrikkaan nälänhätään kuoleville jos niistä saa niin helposti kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu montako kiloa niitä syö.
Oikeasti ne lääkkeet itsessään eivät lihota ketään vaan joillakin, yleensä naisilla ne aiheuttavat sivuoireina jatkuvan syömisen.
(Käyttävät sitä verukkeena)
Ei se mikään veruke ole. Mainitaan esim. mirtatsapiini-lääkkeen tuoteselosteessakin sivuvaikutuksena. Ko. lääke tosiaan pitkälti vaikuttaa ruokahalua lisäämällä, mutta se on niin järkyttävä se nälkä silloin, että sitä voi olla hyvin vaikea vastustaa, varsinkin kun on alunperinkin myös jo masentunut. Ja ihan yhtä lailla tapahtuu tätä lihomista miehillä ja naisilla. Oma mies lihoi 30 kg ko. lääkkeellä. Esim. hänellä ei ole koskaan ollut erityistä makeanhimoa, mutta mirtaa syödessä oli suorastaan pakkomielteinen sokerirohmu.
Minäkin lihoin mirtazapinella 8kg/kk, mutta en tiedä sitä tarkkaa mekanismia, koska minulla ei lisääntynyt ruokahalu ja söin saman verran kuin aikaisemminkin. Veikkaan, että lääke hidasti aineenvaihduntaa, koska maha ei toiminut enää ja tuntui kuin kaikki syöty ruoka jämähtää kroppaan. Uloste tuli kerran viikossa jne. Kun lopetin lääkkeen, niin laihduin yhtä nopeasti, kuin olin lihonutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+16 kg olanzapinilla
Miten se lihottaa kun suurin osa käyttää sitä laihtumiseen? Vai olenko sekottanut toiseen.
No eihän se lääke laihduta, kun ei se kuulemma voi lihottakaan. No vitsi vitsi. Olet sekoittanut toiseen lääkkeeseen, mutta viisas ihminen googlaa ennen kuin esittää tyhmiään.
"Paino nousee kuin tyhjästä
Joillakin paino tuntuu nousevan lääkekuurin aikana, vaikka he söisivät hyvin hillitysti. Karhiaho pitää mahdollisena, että osa lääkkeistä jarruttaa lepoaineenvaihduntaa eli energian kulutusta levossa. Reittejä on useita.
Osa psykoosilääkkeistä vaikuttaa todennäköisesti lämmönsäätelyyn siten, että keho muuttaa ruoan tuomaa energiaa aiempaa vähemmän lämmöksi, jolloin energiaa muuttuu enemmän rasvaksi. Kortisoni puolestaan voi vaikeuttaa rasvakudoksen hajoamista nostamalla insuliinin määrää ja toisaalta heikentämällä sen vaikutuksia kudoksissa. Samalla mekanismilla painonpudotus voi hidastua tyypin 2 diabeteksessa tai sen joidenkin lääkehoitojen aikana."
https://avainapteekit.fi/laake-voi-lihottaa-monin-eri-tavoin/
Aivan älyttömän mielenkiintoista! Tuota lämpöteoriaa en ole koskaan kuullutkaan. Näin uskon minulle käyneen aikoinaan. En enää koske mielialalääkkeisiin. Ei ne edes parantanut minua, vaan masennuin vielä enemmän kun lihoin. Hirveitä myrkkyjä kropalle ja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin näitä ihmisiä joiden elämä on näin simppeliä. Minäkin olin joskus näitä onnekkaita. Pidin niitä ihmisiä, jotka valitti että e-pilleri tai masennuslääke lihotti heitä 10kg, olivat niitä h**levetin tyhmiä ja laiskoja kanssaihmisiä kun eivät ymmärrä laihduttamisen yksinkertaisuutta ja syövät oikeasti aivan liikaa ruokaa. Sitten karma iski ja lihoin kuukaudessa 10 kg lää
Miten tuosta vesipainosta pääsee eroon?