Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko pelkkä lääke lihottaa 10kg?

Vierailija
23.11.2023 |

Punnitsin itseni viimeksi loppukesästä. Olen lisännyt reilusti kasviksia ruokavaliooni, syön ehkä kolme kertaa päivässä. Syön ihan perus kotiruokaa. En napostele. En kyllä ole hirveästi liikkunutkaan. En syö mitään makeita herkkuja. Alkoholia join ehkä 7 annosta viikossa. Olin lihonut noin neljässä kuukaudessa 10kg! Mikä voi selittää tämän? Sitähän joutuisi mättämään kaksin käsin että saisi noin lyhyessä ajassa kertymään 10kg. APUA. Olen syönyt sellaista lääkettä jonka väitetään lihottavan mutta 10kg!

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti voi vaikuttaa aineenvaihduntaan ja sen takia lihoa tai sitten aiheuttaa pohjatonta nälkää. Olen ollut itse hyvässä asemassa kun lähtöpaino oli valmiiksi alhainen niin lisäkilo ei niin haitanneet. Nyt on ehkä 4kg ylimääräistä. 

Eikö nuo ihmiset, jotka väittävät että lääke ei voi lihottaa, tunne itseänsä suunnattoman Ty periksi?

Jos siinä lääkepakkauksen tuoteselosteessa lukee, että lääke voi aiheuttaa painonnousua, niin silloin se on se LÄÄKE joka sen aiheuttaa, mekanismista viis.  Tilanne kun on se, että ilman lääkettä ei lihomista, lääkkeen kanssa lihominen. Silloin se on se lääke.  Kuinka vähäisilllä aivosoluilla pitää olla varustettu, että tällaista ei millään tajua?

Vai onko kaikki muutkin lääkkeiden sivuvaikutukset teidän turveloiden mielestä ihan vaan omasta tahdosta kiinni?

Vierailija
62/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääke lihota, ylensyönti lihottaa.

Sepä se tässä on kummallista kun minä en ole ylensyönyt! Onko minun peruskulutus sitten jotain 700kcal päivässä..

Lääke ei itse lihota, mutta saattaa muuttaa aineenvaihduntaa todella radikaalisti.

Näin ollen saattaa olla, että osa kiloista on kertynyttä nestettä ja osa puhtaasti läskiä, joka on muodostunut, koska olet jatkanut syömistä samalla tavoin kun ennen vaikka peruskulutuksesi on lääkkeen vuoksi pienentynyt.

Mikäli haluat entisiin mittoihin lääkkeen käytöstä huolimatta, tulee sinun siirtyä ruokavalioon, joka vähentää nesteen kertymistä ja vähentää kaloreita.

Eli tapoja on, mutta ei helppoja. Tai joillekin se helpoin tapa on olla tekemättä mitään ja syyttää vain lääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syön perus kotiruokaa"

Mitä on perus kotiruoka? Pihtiputaan 65-v. Jormalle ja 25-v. helsinkiläiselle Emmalle tuskin tarkoittavat samaa...

Vierailija
64/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tuota ihmisten lihomista milloin mistäkin asiasta.

Itsellä pituutta 190 ja vaikka kuinka söisin mitä tahansa niin paino pysyy 90-93 kilon välissä eikä rasvaa kerry yhtään?

Voisiko se johtua fyysisestä työstä ja kamppailulajien harrastamisesta, mutta kun kuitenkin syön sen 4500-5500 kaloria päivässä ja välillä ylikin?

Ehkä pitäisi jotain pillereitä sitten kokeilla.

No et kyllä tarvitse yhtään kiloja lisää joten unohda pillerit. 

190cm / 93kg lihaksikas mies ei kyllä millään lailla ole ylipainoinen, vaan rasvaprosentti on todennäköisesti melko alhainen. BMI taulukot ovat aivan vitsi pitkille lihaksikkaille miehille, kuten oma mieheni.

Vierailija
65/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse turposin kortisonista, ja laihduin kortisonin lopetettuani kolmessa kuukaudessa (!) 10 kg. Eli oletettavasti siitä oli valtaosa nestettä, ei kai tuollainen muuten ole mahdollista, kun en edes ollut millään rääkkidieetillä.

Vierailija
66/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kahta eri masennuslääkettä.

Jatkuva nälkä, en ihmettele jos ja kun paino nousee.

M41

Vierailija
67/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hormonitoimintaan tai suolistoflooraan vaikuttavat lääkkeet voivat lihottaa tai laihduttaa. Vaikutus on yksilöllinen.

Yksinkertaistettuna, nautittu energia joko kulutetaan tai varastoidaan. Monet lääkkeet siirtävät elimistön tuohon varastointitilaan. Solujen energiankulutus yksinkertaisesti pienenee, eikä fyysisen toiminnan lisäämisellä ole siihen juuri mitään merkitystä.

Vierailija
68/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ruokahalu siis EI ole lisääntynyt ja olen korvannut kasviksilla höttöhiilarit. Olen läski,mutta minulla ei ole tekosyitä eikä selityksiä. Jostain syystä ilmeisesti peruskulutukseni on laskenut jos kerta lihon lähes tyhjästä. -Ap

Olisit korvannut rasvalla ne hiilarit, niin voipi olla ettet olisi edes lihonut.

Tarkoitatko että tuoreet kasvikset lihottavat enemmän kuin rasva? En oikein ymmärrä tuota logiikkaa..

Vierailija
69/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeet mirtazapin jne lihottaa todella herkästi.

Vierailija
70/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni ainakin on lihottanut lastani 20 kg parissa kuukaudessa. Toki oli ennen sitä kuihtunut olemattomaksi, silti ihmeen nopeasti kiloja on tullut.

Suuri osa noista kiloista on vettä, kortisoni turvottaa.

Vierailija
71/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syön perus kotiruokaa"

Mitä on perus kotiruoka? Pihtiputaan 65-v. Jormalle ja 25-v. helsinkiläiselle Emmalle tuskin tarkoittavat samaa...

Minulle se on esim kauhallinen makaronia,kauhallinen jauhelihakastiketta. Kanankoipi ja puoli kauhallista riisiä. Kauhallinen kinkkukiusausta. Ja loput lautasesta täytän kasviksilla. Vihreitä papuja,salaattia, parsaa... Niin ja siis eri päivinä syön nuo eri ruuat,en kerralla :D Monta kuukautta olen syönyt näin, en tiedä mistä voi enää vähentää..

Ap

Vierailija
72/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lihoin sairauksien ja lääkkeiden myötä(kilppari, hormoniperäinen syöpä ja horm.lääkkeet) 35 kg parissa vuodessa. Siihen asti olin hoikka. Ruokatottumukset eivät muuttuneet, toki liikunta väheni.

Tälläkin palstalla jotkut ajattelevat että ruoka on terveellistä silloin kun sitä on vähän, eli laihduttavaa. Mutta ravinnossa on muitakin puolia. Pitää saada tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita, proteiinia, rasvaa. Itselläni nämä tulee täyteen noin 2000 päiväkalorilla. Nyt syön noin 1600-1800 kaloria. En laihdu mutta en voi tästä vähentääkään, sairas kehoni tarvitsee ravinteita ja minua heikottaa jo nyt kovasti. Tarvitsen ravinteita jotta kehoni voi rakentaa terveitä soluja.

Vierailija
73/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Tervemenoa tutustumaan ihmisiin jotka joutuvat syömään sairauteensa kortisonia. Ihan järkyttävää mitä se voi aiheuttaa mutta usein muita vaihtoehtoja ei ole

Eikö kortisoni aiheuta ennemminkin turvotusta kuin lihomista? Ainakin siskollani pöhötys lähti, kun kortisonin syöminen loppui, ja oli todellakin pöhöttyneen eikä lihoneen näköinen. 

Vierailija
74/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänhän ryntää sankoin joukoin vastaajia väittämään että pillerissä ei ole kaloreita, mutta esim psyykenlääkkeiden kohdalla ovat uusimpien tutkimusten mukaan väärässä. Psyykenlääkkeet vaikuttavat suoliston bakteeriflooraan samoin kuin antibiootit ja heikentävät sen laatua, mistä seurauksena lihomista. Pitäisi syödä vähemmän kuin ennen, jotta pysyisi samanpainoisena. Hesarissa oli joku aika sitten artikkeli tästä.

Yhtä sankoin joukoin tulee väittämiä, että lääke lihottaa. Vain ylensyönti lihottaa. Ylensyöntiä on myös vääränlaisen ravinnon syönti liikasyönnin lisäksi. Joten pelkkä ruuan vähentäminen on typerää, sisälllön muuttaminen on se tärkein.

Hohhoijaa. Jos ihminen lihoo sillä ruokamäärällä jolla ennen

Kyse ei ollut nyt ruokahalun lisääntymisestä viestissä johon vastasit, vaan juuri lihomisesta samalla ruokamäärällä  jolla ilman lääkettä ei lihoisi. Tämä johtuu suolistoflooran muuttumisesta epäedulliseksi, mitä useat psyykenlääkkeet aiheuttavat. Asianlaita on paljastunut tutkimuksissa. Et ilmeisesti edes lue viestejä joihin vastaat tai aivosi kieltäytyvät vastaanottamasta tietoa, joka ei sovi oletuksiisi, joissa olet lihoneita parempi ihminen, koska sinulla on niin kova tahdonvoima.

Vierailija
75/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänhän ryntää sankoin joukoin vastaajia väittämään että pillerissä ei ole kaloreita, mutta esim psyykenlääkkeiden kohdalla ovat uusimpien tutkimusten mukaan väärässä. Psyykenlääkkeet vaikuttavat suoliston bakteeriflooraan samoin kuin antibiootit ja heikentävät sen laatua, mistä seurauksena lihomista. Pitäisi syödä vähemmän kuin ennen, jotta pysyisi samanpainoisena. Hesarissa oli joku aika sitten artikkeli tästä.

Yhtä sankoin joukoin tulee väittämiä, että lääke lihottaa. Vain ylensyönti lihottaa. Ylensyöntiä on myös vääränlaisen ravinnon syönti liikasyönnin lisäksi. Joten pelkkä ruuan vähentäminen on typerää, sisälllön muuttaminen on se tärkein.

Hohhoijaa. Jo

Siihen on ratkaisuna syömisten sisällön muuttaminen, ei suinkaan uhriutuminen ja vinkuminen lääkkeiden lihottavuudesta. Taitaa ymmärtämättömyys olla sillä puolella, kun jankataan vain ruuan määrästä.

Vierailija
76/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lääke on 100% rasvaa ja olet syönyt sitä 10 kg, lihominen lääkkeen takia on mahdollista.

Vierailija
77/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin juuri lääkärin kanssa kaksisuuntaisen mielialahäiriön lääkityksestäni ja Ketipinorin annostusta joudutaan nostamaan.

Lääkäri erikseen korosti, että painoa tulee tarkkailla ja nopeaan painonnousuun reagoida, sillä lääkkeellä painonnousu on yleinen sivuvaikutus.

Nyt BMI 23, eli olen normaalipainoinen. Kyse ei siis ole esim. siitä, että olisin jo valmiiksi lihava ja yhtään ei saisi paino nousta, vaan että ei ole mitenkään tavatonta saada +20 kg/3kk tuolla lääkkeellä.

Tai sitten lääkäri ei vaan osannut sanoa, että jos sattumalta alat lihoa samalla kun annosta nostetaan, se ei ole mikään tekosyy selkärangattomuudellesi. Et vaan yhtäkkiä enää osannutkaan syödä sen verran kuin kulutat ja jos olisit jättänyt viinerit ja sipsit kauppaan, et olisi lihonut. Ihan oma vika.

Vierailija
78/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelin juuri lääkärin kanssa kaksisuuntaisen mielialahäiriön lääkityksestäni ja Ketipinorin annostusta joudutaan nostamaan.

Lääkäri erikseen korosti, että painoa tulee tarkkailla ja nopeaan painonnousuun reagoida, sillä lääkkeellä painonnousu on yleinen sivuvaikutus.

Nyt BMI 23, eli olen normaalipainoinen. Kyse ei siis ole esim. siitä, että olisin jo valmiiksi lihava ja yhtään ei saisi paino nousta, vaan että ei ole mitenkään tavatonta saada +20 kg/3kk tuolla lääkkeellä.

Tai sitten lääkäri ei vaan osannut sanoa, että jos sattumalta alat lihoa samalla kun annosta nostetaan, se ei ole mikään tekosyy selkärangattomuudellesi. Et vaan yhtäkkiä enää osannutkaan syödä sen verran kuin kulutat ja jos olisit jättänyt viinerit ja sipsit kauppaan, et olisi lihonut. Ihan oma vika.

Ruuan sisältöä kannattaa muuttaa. Tuollainen vinkuminen on turhaa.

Vierailija
79/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke voi vaikuttaa kehon aineenvaihduntaan, mutta kalorit on edelleen se mikä lihottaa jos ei ota hidastunutta aineenvaihduntaa huomioon, ja syö kuten ennenkin. Täytyy joko lisätä liikuntaa, tai vähentää kaloreita.

Vierailija
80/112 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu montako kiloa niitä syö.

Oikeasti ne lääkkeet itsessään eivät lihota ketään vaan joillakin, yleensä naisilla ne aiheuttavat sivuoireina jatkuvan syömisen.

(Käyttävät sitä verukkeena)

Ei se mikään veruke ole. Mainitaan esim. mirtatsapiini-lääkkeen tuoteselosteessakin sivuvaikutuksena. Ko. lääke tosiaan pitkälti vaikuttaa ruokahalua lisäämällä, mutta se on niin järkyttävä se nälkä silloin, että sitä voi olla hyvin vaikea vastustaa, varsinkin kun on alunperinkin myös jo masentunut. Ja ihan yhtä lailla tapahtuu tätä lihomista miehillä ja naisilla. Oma mies lihoi 30 kg ko. lääkkeellä. Esim. hänellä ei ole koskaan ollut erityistä makeanhimoa, mutta mirtaa syödessä oli suorastaan pakkomielteinen sokerirohmu.