Voiko uskovaisesta tulla täysin ateisti tai ateistista täysin uskovainen?
Voiko jollain muuttua ajatusmaailma noin radikaalisti? Ääripäästä ääripäähän.
Itse taidan olla ns. keskitien kulkija uskonasioissa. En sinänsä kiellä Jumalan olemassaoloa, vaikken toisaalta ole mikään kiihkouskovainenkaan, joka kuvittelee esim. sotien loppuvan pelkän rukoilun voimalla.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti uskossa olevasta kristitystä ( uudestisyntyneestä), ei voi tulla ateisti. Tapakristitystä voi tulla ateisti tai vaikkapa muslimi.
Ateisti voi tulla uskoon. Moni ateisti on tullutkin.
Niin, kaikki luulevaiset olivat ateisteja ennen vanhempiensa aloittamaa indoktrinaatiota. Sinäkin. Ihan oikeasti. Et sinä syntynyt jeesus suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään harvinaista. Usein luonteeltaan "ääripään ihmiset" "kokevat herätyksen" tai "tulevat uskoon" tai vastaavasti kokevat, että usko/jumala on "pettänyt heidät" tai "heitä on huijattu" ja luopuvat uskosta/kieltävät sen.
Me keskitien kulkijat osataan paremmin hyväksyä uskonto uskon asiana ja elää sen kanssa ilman suurempia kuohuja.
Mikä ihmeem keskitien kulkija? Sitä joko uskoo tai ei.
Uskova-tapauskova- välinpitämätön-epäilevä-ateisti. On sumeaa käsitelogiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Mä olin ennen uskoontuloani ateisti. Aika kiihkeä sellainen siinä mielessä etten edes olisi osannut edes ajatella olevani joskus uskova.
Lähes 100 % ateisteista on valmiita uskomaan jumalaan riittävien todisteiden perusteella. Ongelma on siinä, ettei ole hyvää syytä miksi väitteet jumalan olemassaolosta pitäisi paikkaansa. Todisteet puuttuu.
Minua kiinnostaa, mikä tällainen riittävä todiste olisi?
Kaikkitietävä Jumala tietäisi mikä se on.
Varmasti. Mutta mikä se olisi tavalliselle ateistille?
En tiedä. Etkö luota jumalasi kykenevän vakuuttamaan olemassaoloaan minulle? Etkö olekaan uskossasi vahva?
Jokainen ihminen on kategorisesti uskovainen. Todellista "ateistia" ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on teoreettinen käsite. Eli voiko ihminen vaihtaa uskontoaan? Totta kai, onhan tästä lukuisia esimerkkejä. Usein yksi uskonto on se mihin on kasvatettu, toinen saattaa olla se, jonka itse aikuisena löytää. Minut itseni kasvatettiin ateismin uskontoon pienenä, mutta aikuisena sitten käännyin kristityksi. Anekdoottina vain.
onhan niitä tapauksia, joissa uskoton on ryypännyt tai käyttänyt huumeita, niin, että aivot ovat menneet pilalle. silloin on hyvä alkaa uskovaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti uskossa olevasta kristitystä ( uudestisyntyneestä), ei voi tulla ateisti.
Kyllä voi, luopumalla uskostaan.
Uudestisyntynyt ei Raamatullisesti pysty luopumaan uskosta, eikä halua. Pyhä Henki "asuu" uudestisyntyneessä ja ohjaa tätä. Lihasta syntyminen = tavallinen syntymä, kun vauva syntyy maailmaan, on kertaluontoinen peruuttamaton asia. Niin on myös henkinen syntymä.
Koskapa on ihmisiä, jotka aiemmin uskoivat vilpittömästi ja täydestä sydämestä olevansa uudestisyntyineitä kristittyjä mutta ovat nyt ateisteja, voidaan sanoa, että ihminen voi vilpittömästi ja täydestä sydämestä uskoa olevansa uudestisyntynyt kristitty ja olla väärässä. Silloin kysymys kuuluu, että mistä uudestisyntyneeksi kristityksi itsensä uskova voi tietää, että onko hän aidosti uudestisyntynyt ja pelastettu vai ei?
Vierailija kirjoitti:
onhan niitä tapauksia, joissa uskoton on ryypännyt tai käyttänyt huumeita, niin, että aivot ovat menneet pilalle. silloin on hyvä alkaa uskovaiseksi
Joo. Eivät nuo hihhuliharhat sovi täysjärkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on kategorisesti uskovainen. Todellista "ateistia" ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on teoreettinen käsite. Eli voiko ihminen vaihtaa uskontoaan? Totta kai, onhan tästä lukuisia esimerkkejä. Usein yksi uskonto on se mihin on kasvatettu, toinen saattaa olla se, jonka itse aikuisena löytää. Minut itseni kasvatettiin ateismin uskontoon pienenä, mutta aikuisena sitten käännyin kristityksi. Anekdoottina vain.
Ateisti ei tarkoita samaa kuin uskonnoton. Ateismi ei myöskään ole uskonto, vaan kuvaus ihmisen asenteesta yhteen väitteeseen: jokin jumaluus on olemassa. Jos ihminen ei ole vakuuttunut kyseisen väitteen totuudesta, hän on ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen uskovainen kategorisesti keksii vaikka omiaan oikeuttaakseen järjenvastaisen uskovaisuuden itselleen. Kuten tästä esimerkistä huomaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti ateistille tapahtuu jotain yliluonnollista, joka saa heidät uskomaan tosissaan. Jumalalla on keinonsa kutsua ihmisiä luokseen. Se tapahtuu yleensä vain pari kertaa elämän aikana. Viisainta on ottaa kutsu vastaan, koska silloin elämä oikeastaan vasta alkaa ja moni asia saa selityksen. Vaikka maailmalla kiehuu ja kuohuu, voi aidosti uskova hymyillä turvallisin mielin ja sekös uskonnottomia pännii. Siksi he haukkuvat ja solvaavat kaikin mahdollisin keinoin uskovia, koska he ovat onnellisia ja ateisti epätoivoinen maailman ikävistä tapahtumista.
Jos olisit oikeasti löytänyt Jumalan et puhuisi noin egoistisesti.
Tämä. Jumala sitä ja Jumala tätä. Jos Jumala on, hän on jotain ihan muuta ja paljon suurempaa kuin mitä Pena-pappi Köyliöstä tai Suski Kouvolasta yrittää hölistä. Ei kai mikään kirja(kokoelma) maailmassa voi olla mystisesti jumalallisen inspiraation varassa kirjoitettu. Tai "voi" mutta sellaisia kirjoja on väitetysti maailman uskonnot pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on sana. Sinua ei siis ole voitu kasvattaa "ateismin uskontoon". Ei ole mitään ateismin isoa kirjaa, josta ateistit tarkistavat, miten pitää elää. Ateisti on vapaa. Sinä et enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on kategorisesti ateisti ennen kuin joku alkaa tuputtaa uskomuksia jumalista. Todellista "uskovaista" ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on iskostamisen tuottama harhainen henkilö.
Minä olen ollut ateisti ihan koko ikäni, niin kauan kuin muistan.
En ole koskaan uskonut mihinkään jeesukseen ja jumalaan, en edes vaikka koulussa sitä yritettiin tuputtaa.
Tykkäsin kyllä niistä jännistä kertomuksista joita opettaja ala-asteella luki, mutta ne oli vain sellaisia seikkailukertomuksia jotka sai mielikuvituksen liikkeelle.
Meillä kotona ei puhuttu uskonnosta halaistua sanaa. Kirkossa käytiin häissä ja joskus muistan jonkun rippijuhlissa. En käynyt rippikoulua eikä minua ole konfirmoitu, en nähnyt siihen mitään syytä.
Olen jotenkin ollut aina niin itsenäisesti ja omilla aivoillani ajatteleva, hyvin analyyttinen ja kriittinen asioille jotka eivät ole loogisia. Omat lapseni olen kasvattanut täysin uskonnottomasti. Poika kuitenkin kävi rippikoulun kun paras kaverinsa halusi hänet mukaan, ei halunnut mennä yksin. Mitään se ei hänelle antanut mutta ei kai ottanutkaan. Mitään rippijuhliameillä ei ollut, oli pojan mielestä noloa ja minulle helpotus ettei halunnut.
Tytär on vähän niinkuin minä, omilla aivoillaan ajatteleva.
Omasta puolestani kukin saa tehdä omassa elämässään mitä tahtoo ja parhaaksi näkee. En kuitenkaan hyväksy mitään pakottamista ja painostamista ja pelottelua.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa valehdella vaikka sen tekisikin jeesuksen nimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinua ole kasvatettu ateismin uskontoon, sillä sellaista ei ole. Ei saa narrata.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisesta ei voi tulla täysin ateistia, jotain aina uskosta jää sisimpään. Mutta ateisteista tulee usein palavia uskovaisia.
Niin, siitä uskonnollisesta aivopesusta jää kalvamaan epäuskoisuus, kuinka hölmö sitä olikaan. Ja tosiaankin ateisteista tulee usein palavia uskovaisia, sillä kaikki ovat syntyessään ateisteja ja sitten heidät aivopestään.
Joten olet oikeassa.
Kyllä, uskovainen saattaa palata ateistiksi. Se on mahdollista. Ja toivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisesta ei voi tulla täysin ateistia, jotain aina uskosta jää sisimpään. Mutta ateisteista tulee usein palavia uskovaisia.
Tiedä paljon entisiä uskossa olleita, jotka ovat pettyneet uskoonsa ja Jumalaan. Eivät ole löytäneet anteeksiantoa, lähinnä vihaa uskontoja ja uskovaisia kohtaan kymmeniä vuosia.
Kyllä, jotkut tulevat järkiinsä ja jotkut joutuvat harhojen valtaan.
Tuossa jälkimmäisessä siis palautuu ateistiksi.