Voiko uskovaisesta tulla täysin ateisti tai ateistista täysin uskovainen?
Voiko jollain muuttua ajatusmaailma noin radikaalisti? Ääripäästä ääripäähän.
Itse taidan olla ns. keskitien kulkija uskonasioissa. En sinänsä kiellä Jumalan olemassaoloa, vaikken toisaalta ole mikään kiihkouskovainenkaan, joka kuvittelee esim. sotien loppuvan pelkän rukoilun voimalla.
Kommentit (282)
Tuomas Enbuske ainakin muutti ajattelutapaansa https://yle.fi/a/74-20083498
Itse olen parikymppisenä miettinyt eroa kirkosta, mutta jäi tekemättä. Nykyään olen vähän kaapista tullut "kaappiluterilainen". Käyn kirkossa, mutta tiedän evoluution olevan totta ja kannatan naispappeutta, tasa-arvoista avioliittoa, aborttia ja eutanasiaa.
Kukaan ei tule sinulta kysymään kirkonpenkistä, että millä tavalla ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Tuomas Enbuske ainakin muutti ajattelutapaansa https://yle.fi/a/74-20083498
Itse olen parikymppisenä miettinyt eroa kirkosta, mutta jäi tekemättä. Nykyään olen vähän kaapista tullut "kaappiluterilainen". Käyn kirkossa, mutta tiedän evoluution olevan totta ja kannatan naispappeutta, tasa-arvoista avioliittoa, aborttia ja eutanasiaa.
Kukaan ei tule sinulta kysymään kirkonpenkistä, että millä tavalla ajattelet.
Eli koet olevasi jollain tavalla uskossa, mutta kannatat sellaista mitä Raamattu kieltää? Eli sellaista mikä on Jumalan Sanan vastaista, sellaista mitä Jumala ei siunaa, vaikka joku pappi " siunausikin"?
Rohkaisen sinua pyytämään Jumalalta että hän antaisi sinulle uskon ja avaisi sydämesi Raamatun Sanalle. Että saisit uudestisyntyä.
Mitä on tämä jankkaus uudestisyntymisestä? Ihan hyvin voi uskoa Jumalaan ihan vain uskomalla, ilman että tarvitsee käyttää juuri tiettyjen uskovaisten määrittelemää sanaa. Eikä edes tarvitse olla joka raamatunlauseesta samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on tämä jankkaus uudestisyntymisestä? Ihan hyvin voi uskoa Jumalaan ihan vain uskomalla, ilman että tarvitsee käyttää juuri tiettyjen uskovaisten määrittelemää sanaa. Eikä edes tarvitse olla joka raamatunlauseesta samaa mieltä.
Johanneksen evakeliumi 3. Siinä Jeesus itse määrittää että ihmisen tulee uudestisyntyä, että voi tulla osalliseksi Taivasten valtakuntaa. Lue!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanneksen evakeliumi 3. Siinä Jeesus itse määrittää että ihmisen tulee uudestisyntyä, että voi tulla osalliseksi Taivasten valtakuntaa. Lue!
Ja toisaalla määritellään toisin. Jos et ole huomannut, niin se Raamattusi ei ole kovinkaan johdonmukainen tarinoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalla määritellään toisin. Jos et ole huomannut, niin se Raamattusi ei ole kovinkaan johdonmukainen tarinoissaan.
Näin on! jos lukee Raamattua ilman Pyhän Hengen johdatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on! jos lukee Raamattua ilman Pyhän Hengen johdatusta.
Tai sillä johdatuksella, koska se teksti ei siitä miksikään muutu.
Olen täysin uskossa. T: entinen ateisti
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kuulla! Kaikkea hyvää Sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisesta ei voi tulla täysin ateistia, jotain aina uskosta jää sisimpään. Mutta ateisteista tulee usein palavia uskovaisia.
Totta kai uskosta jää mieleen se miten järjiltään on tullut olluksi. Siksi uskovista tuleekin oikein palavasieluisia ateisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa narrata.
Kyllä. Analogista sukupuolen vaihtamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikki ovat entisiä ateisteja. Kunnes vanhemmat ryhtyivät iskostamaan uskomuksiaan lapsen herkkään mieleen.
Ei tässä asiassa ole mitään puolitietä, joko uskot jumalaan tai et. Vähän sama kuin kysyisi että onko joku puoliksi raskaana.
Tietysti ihminen voi muuttaa katsantokantaansa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Kasvoin uskovaisessa perheessä ja olin uskovainen, kunnes aikuisena ja omilleen muutettuani pikkuhiljaa aloin muuttumaan ateistiksi ja sellaisena olen pysynyt.
Palasit siis ateismiin. Onnittelut.
Uskovainen ei tule ateistiksi vaan hän palaa ateistiksi.
No eipä kukaan täysjärkinen satukirjoihin usko. Moni uskovainenkin sen jossain kohtaa hiffaa, ja luopuu uskostaan, kuten jo edellä todistettiinkin.