Palkansaajien parhaiten palkattu kymmenys tienaa bruttona 5752 €/kk. Tunnetko ketään näin paljon tienaavaa?
Tilastokeskus julkaisi tänään uuden palkkatilaston.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Haloo, 5500-6000 on ihan ok liksa mutta ei mitenkään ihmeellinen.
itse tienaan reilusti yli tuon, samoin lähes kaikki kolleegani. Tiiminvetäjäni näytti ansainneen viime vuonna bruttona noin 12000 kuussa.
Ekonomien keskipalkka tulospalkkioineen on yli 6000. Ja tämä on siis keskipalkka, eli puolet kaikista tienaa tätä paremmin.
Palkka maksetaan hyvin ansaitseville työn tuottaman lisäarvon eikä SAK:n taulukoiden mukaan. Firma on kannattava ja tuottaa osakkeenomistajille voittoa, kyllä siitä kuuluukin työntekijöitä palkita.
Mitä hyötyä on muuten ekonomeista? Mikä on tyypillinen työnkuva? Olen aina ajatellut, että se on yksi maailman turhimmista ammateista/koulutuksista ja silti palkka on iso. Mitä ekonomit tekevät ihmiskunnan hyväksi (siis oikeasti hyvää)?
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun rehtori ja tämänhetkinen kuukausipalkka näkyy olevan 5.930€.
Eipä ole sitten paljon eroa lehtorien palkkoihin. Lukion lehtorin keskipalkka on 5.130€.
Tienaan tuon vuodessa yhteensä, mutta en säännöllisenä kk tulona.
T. Halveksimanne, työhönsä ja elämäänsä tyytyväinen duunari :)
Tunnen montakin, tuttavapiirissä lakimies, lääkäri, it-johtajia, rehtori, pörssiyhtiön tj... itseltä puuttuu vielä tonni, en taida ylintä kymmpiä saavuttaa ikinä.
Kaveri- ja harrastuspiireissäni on kymmeniä 100 000 € vuodessa ansaitsevia. Ei tuollaiset summat ole +35 v ihmisille mitenkään poikkeuksellisia. Näkisin, että enemmän on outoa, jos tuossa iässä menee jollain alle 3000 € bruttoansioilla vieläkin.
Jos 10% palkansaajista tienaa tuon tai yli, niin aika monen sukulaisista, ystävistä tai tuttavista löytyy joku tähän ryhmään kuuluva. Ellei tuo 10% sitten elä jossain ihan totaalisen eristyksissä ikiomissa yhdyskunnissaan.
Itse jään noin 500 €/kk tuon alle, mutta työpaikkani organisaatiossa on yläpuolellani vielä kaksi porrasta, eli oma pomoni (ja neljä muuta vastaavassa asemassa olevaa), ja sitten heidän pomonsa eli puljun johtaja. Olisin todella yllättynyt, jos pomoni palkka olisi alle 6000€/kk, eli onhan meillä siis töissäkin useampi tuohon porukkaan kuuluvia.
Tunnen useampia tuon yli tienaavia. Kaikki epäempaattisia mulkvisteja.
Tunnen montakymmentä. Mulla vain 45000t vuodessa.
Päällikkö- tai johtajastatuksella olevia useampiakin. Toimitusjohtajaa, myyntipuolella toimivia, kiinteistö- ja rakennusalalla toimivia. Niin ja sitten on pari lääkäriä jotka varmasti tienaavat paljon ylikin, vaikka työkokemusta ei paljon ole eikä todellakaan päällikköstatusta.
Tunnen vaikka kuinka monta ja monta joka tienaa yli 10 000 euroakin kuukaudessa. Oma palkkani on 5400 euroa kk.
Tilastokeskuksen mukaan palkansaajia oli vuonna 2022 noin 2,2miljoonaa suomalaista ja näistä 10% tienaa tuon 5752e/kk. Eli 220 000 henkilöä, joka kymmenes.
Yrityksestä jos laskentaan se 10% nii käsittää johdon ja muut hierarkiassa yläpäässä olevat. Itse en tunne kun juuri johtoasemassa olevia jotka tienaa tuon yli, normi insinöörit ja asiantuntijat on alle 4ke keskisuomessa.
Ööh siis tuohan on aika normi palkka asiantuntijoille joilla on akateeminen loppututkinto.
En tunne.
T. Varhaiskasvattaja/2750€
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan palkansaajia oli vuonna 2022 noin 2,2miljoonaa suomalaista ja näistä 10% tienaa tuon 5752e/kk. Eli 220 000 henkilöä, joka kymmenes.
Yrityksestä jos laskentaan se 10% nii käsittää johdon ja muut hierarkiassa yläpäässä olevat. Itse en tunne kun juuri johtoasemassa olevia jotka tienaa tuon yli, normi insinöörit ja asiantuntijat on alle 4ke keskisuomessa.
Jännä että koko toi ylin palkkakymmenys on täällä vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Kaveri tienaa lääkärinä tuplasti tuon. Ei tee muuta kuin töitä, päivystää jne.
Kyllä tuttavani on kirurgi palkka on yli tuplat tuosta. ja valittaa kun verottaja vie aina!! puolet.
Vierailija kirjoitti:
Ei heitä täältä varmaankaan löydy.
Ihan varmasti löytyy, ei tuo nyt mikään huippupalkka ole. Eihän tuosta jää käteen kuin joku 3500 euroa kuussa? Eipä sillä mitään luksuselämää vietä, vaan raha menee (verojen lisäksi) asuntolainaan ja asuntolainan korkoihin, autoon ja tavallisiin elinkustannuksiin, toki niin että esim. ruokakaupassa ei tarvitse kyylätä hintoja ja voi harrastaa vaikka laskettelua tai vastaavaa.
Tilastokeskuksen luvuista ei koskaan käy selvästi ilmi, että ovatko sivutulot noissa luvuissa mukana. Ovatko luvut peräisin verottajalta vai työnantajilta?
Minä ja aika moni tuttavapiiristäni teemme kahta tai useampaa työtä ja tulot ovat siksi erittäin korkeat (ainakin bruttona, nettona ei niinkään).
Saan kyllä yli tuon rajan päätyöstänikin, mutta sivutöiden ansiosta mennään noin kymppitonniin kuussa.
En yleensä nuuski kenenkään tutun palkkoja, mutta verokalenterista löytyy säännöllisesti yksi tuttu, joka on valtion virassa ja tienaa siis n. 10000e/kk. Lieneekö palkkansa arvoinen? Verorahoista tuo palkka kuitenkin kokonaan maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ööh siis tuohan on aika normi palkka asiantuntijoille joilla on akateeminen loppututkinto.
Eli ei kannata käydä vuosikausia koulua, että saa akateemisen tutkinnon koska amisinsinööri tienaa paremmin. Koulutuksen kesto on myös lyhyempi joten ehtii tekemää reilusti massia kun yliopisto-opiskelija istuu koulun penkillä tekemässä lisää velkaa.
Minä ainakin. 6300 kuukausi palkasta jää käteen normiauto(Volkswagen Golf), kännykkä, ateriaetu ja 2800.
Verottakaa lisää, niin muutan muualle.