Palkansaajien parhaiten palkattu kymmenys tienaa bruttona 5752 €/kk. Tunnetko ketään näin paljon tienaavaa?
Tilastokeskus julkaisi tänään uuden palkkatilaston.
Kommentit (285)
Minun ystävä- ja kaveripiiriin ei kuulu ainuttakaan noin hyvin tienaavaa.
Toiv ensi vuonna kuulun heihin, pitää tehdä enemmän ja pyytää myös palkankorotus.
Nyt 4200 brutto, verojen jälkeen alle 3000, puolisolla vielä pienempi palkka, ja tavallaan kädestä suuhun eletään kahden teinin kanssa. En ole köyhä ja tiedostan sen, mutta toisaalta en kyllä lähelläkään sitä, minkä ajattelin lapsena normaaliksi ( talo, 2 autoa, mökki, kerran vuodessa ulkomaan lomamatka), tällaisen luulin olevan mahdollista kun tekee töitä ollakseen keskiluokkaa.. Omalla palkalla hyvä kun asumisen, yhden yhteisen auton, ruuan, laskujen ja lasten harrastusten lisäksi edes 100-200€ kk jää itselle johonkin mitä itse haluaa tai tarvitsee (oma harrastus, teatteri tai ravintolailta, uudet silmälasit tai talvitakki...). Toki jo siitä pitää olla tyytyväinen, ettei tarvi hermoilla jos puhelin hajoaa tai auto tarvii pienen remontin, mutta kaukana ollaan kesämökeistä, uusimman vuosimallin kulkupelistä, hiihtolomista Lapissa jne...
Miehen työpaikalla ei taida kukaan tienata tuon alle, jos ei toimistosihteereitä lasketa. Vastavalmistunut, joka pääsi sinne töihin, aloitti jollain 6000€/kk palkalla (ja bonukset päälle). Mies tienaa 11500€/kk ja tiimikaverit samaa tasoa (mitä verolistoilta ollaan katsottu) tai enemmänkin. Miehellä ei ole lukion jälkeen edes mitään tutkintoa, mutta eipä IT-alalla tutkintopapereiden perään useinkaan kysellä.
Olin sellainen (12 000 euroa/kk). Nyt eläkkeellä 8000 euroa/ kk.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä varakasta porukkaa tai sitten tuo Tilastokeskuksen tilasto on huijausta.
Täällä ei ole muita kuin rikkaita. Jos kansasta kymmenen prosenttia tienaa jotain, niin on selvää, että täällä osuus on vähintään 90%. Tavallisesti vähän vielä enemmän.
Mutta siis, joo, asiantuntijatöissä tuo nyt on aika tavallinen palkka jo viiden kymmenen vuoden työkokemuksella. Varmaankin suurin osa juristeista esimerkiksi tienaa tuon verran, samoin lähes kaikki lääkärit.
Parhaitentienaava 2 maksaa 20 % välittömistä veroista. Kannattaa kadehtia sitä, joka elättää pari työtöntä perhettä omansa ohessa.
Olen yläkoulun rehtori ja tämänhetkinen kuukausipalkka näkyy olevan 5.930€.
Vierailija kirjoitti:
Olin sellainen (12 000 euroa/kk). Nyt eläkkeellä 8000 euroa/ kk.
Sinulla työeläke olisi noin 5400 e/v, joten saat lisäksi entisen työnantajan maksamaa lisäeläkettä?
Mitä tuota jää edes käteen, 3500?
Umpisurkeat palkat Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itseni. En tosin maksa veroja Suomeen.
Sama. Olen myös ulkomailla enkä maksa veroja Suomeen.
Aika moni it-alan työntekijä tienaa tuon verran. Koodarit esim. Mä tienaan vain n. 4900 euroa järjestelmäasiantuntijana.
En tunne. Tunnen n. 2000-3000€ tienaavia.
Aika lähelle tuon tienaan bonuksien kanssa. Reilu satanen taitaa jäädä uupumaan.
Tunnen yhen joka joutui verottajan häpeälistalle pari vkoa sitten. Enpä olisi uskonut, että yli satatonnia tienaa vuodessa. Katkasin ystävyyden saman tien.
Haloo, 5500-6000 on ihan ok liksa mutta ei mitenkään ihmeellinen.
itse tienaan reilusti yli tuon, samoin lähes kaikki kolleegani. Tiiminvetäjäni näytti ansainneen viime vuonna bruttona noin 12000 kuussa.
Ekonomien keskipalkka tulospalkkioineen on yli 6000. Ja tämä on siis keskipalkka, eli puolet kaikista tienaa tätä paremmin.
Palkka maksetaan hyvin ansaitseville työn tuottaman lisäarvon eikä SAK:n taulukoiden mukaan. Firma on kannattava ja tuottaa osakkeenomistajille voittoa, kyllä siitä kuuluukin työntekijöitä palkita.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhen joka joutui verottajan häpeälistalle pari vkoa sitten. Enpä olisi uskonut, että yli satatonnia tienaa vuodessa. Katkasin ystävyyden saman tien.
:D:D:D Aivan loistavaa!
Bruttopalkkani on vähän päälle 5800 €/kk. Käteen jää n. 3400. Asuntovelkaisina ja kaksin puolisoni kanssa asuvina pärjäämme, mutta olemme sen ikäisiä, että vanhempamme tarvitsevat paljon taloudellista tukea, joten juurikaan ei säästöön jää.
Velipoika it-inssi.