Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset stressaa jouluruuista?

Vierailija
21.11.2023 |

Juuri tämän takia on olemassa semmoinen juttu kuin perinteiset jouluruuat! Joulu on rauhoittumisen aikaa ja tätä lepoa varten tehdään laatikoita ja muuta perinteistä ruokaa. Siksi perinteistä että ei Joulusta tulisi stressin aihetta.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siitä stressiä mutta ei huonolla tavalla. Lasten ja miehen kanssa leivotaan ja valmistellaan kaikki yhdessä. Ja hyvissä ajoin. Karjalanpiirakat ja pullat leivotaan pakkaseen pari viikkoa ennen joulua. Samoin laatikot tehdään hyvissä ajoin pakkaseen. 

Vierailija
22/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saa valmiina kaupasta, itse vain lämmittää ne.

Onko tuo sun käsitys tyylikkäästä joulun vietosta? Lol. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan joululaatikot joulumyyjäisistä, joissa on joka vuosi Marttojen myyntipiste. Ainakin meilläpäin sieltä saa takuuvarmasti perinteisiä joululaatikoita. Kalat, kinkun, rosollin teen itse, koska niitä ei saa kaupasta yhtä hyviä. En stressaannu yhtään tästä tekemisestä. Varsinkin kun sijoittelen niitä eri päiville ennen joulua. Graavikalat pitää muutekin laittaa muhimaan 2 pv ennen aattoa, kinkku paistetaan + teen rosollin sitten 1 pv ennen ja silloin myös usein lapset leipoo pipareita (no tekevät sitä pitkin viikkoa, sen jälkeen kun koulujen joululomat alkavat) ja savukalat valmistelen edellisenä päivänä ja laitan sähkösavustimeen aattoaamuna, on taatusti tuoretta. Savustan samalla omille vanhemmilleni kalan.

Ja oleellisesti helpottaa se, että pidän aina yhden lomapäivän ennen aattoa, niin ehtii rauhoittumaan lomamoodiin samalla.

Vierailija
24/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etukäteisvalmistelut auttaa. Pakasteeseen laitettiin graaviin kaksi luonnon siikafilettä ja yksi merilohifile. Tulevana viikonloppuna mies tekee imelletyn perunalaatikon paistovalmiiksi ja taas se pakkaseen. Muut laatikot ostetaan ja tuunataan kermalla ja voilla. Karpalojäädyke tehdään ensi viikolla. 

Mädit ja pateet ostetaan, sinappisilakat saan siskolta. Kinkku on tilattu, haetaan ja paistetaan aatonaattona. Silloin tehdään myös rosolli ja sienisalaatin pohja. Siinä se!

Mites kaikki leivonnaiset; pulla, tortut, kakut, pikkuleivät? Joululeivät yms. 

Vierailija
25/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ei enää tarvitse hössöttää näistä, tuntuu kuin lukisi vieraan maan tavoista. Ja minä sentään järjestin kymmeniä jouluja aikoinaan.

Vierailija
26/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 v.en jouluruokia tehnyt.Lapset aikuistuneet ja muuttaneet omin koteihin ja valmistavat joulun kodeissaan itse mukisematta ,valitamatta.Vaikka ovat työ elämässä.Joulun ruokien ja leipomisien osalistuu heillä koko perhe.Kuin aikoinaan minun perhessäni 2 lapsen yksinhuoltajana.Mitää tressiä ei ollut vaikka olin työelämä.Olihan ne pienten lasten pikarkaut esim.aika moisia.Ydin tekivät,opivat taikinan tekoa myöten.Kuin laatikoiden tekoa myöten.Oma asenne sen ratkaisee, Joulukusikin monta vuotta oli karsea näköinen.Sinne piti laitaa heidän piirustukset,kuin lempi leluja ymm.Vieraat joulun kuitenkin kehuivat kuusta ,ruokaa,kahvi pulaa,piareita.Pääle viellä kissa kaatoi aina kuusen.Nostetiin vaan pystyyn.Kunes keksein kusen laitaa pateri putkeen kinni.

Vierailija
27/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ole koskaan järjestänyt sitä joulua, tiedän kyllä aika monta joka on aivan uupunut niistä perinteisistäkin laatikoista. 

Olen järjestänyt tähän ikään jo aika monta joulua. En käsitä, miten joku voi uupua laatikoista. Nykyisin saa valmiita soseita, joista saa kätevästi laatikon aattona uuniin. Ei tarvitse kuoria ja pilkkoa mitään, jos ei taho.  Meillä ei syödä arkenakaan lämmitettyjä ruokia saati sitten jouluna. Tuoretta vastapaistettua se olla pitää.

Vierailija
28/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan stressannut jouluruoista. En vietä joulua ja jouluruokia on tullut syötyä niin paljon, että voi syödä joulun aikaan ihan mitä haluaa.

Jos tulee vieraita muutama henkilö ja vaikka yksikin, niin heti alkaa ruokien suunnittelu, että mitä syödään. 

Perinteisten joluruokien kanssa täytyy keittää vaan perunat päivittäin. Voi kokkikin levätä jouluna.

Tätä varten on perinteiset jouluruuat kehitelty aikoinaan, että kaikki saa levätä joulun aikoina. Kaikkiin peinteisiin asioihin on aina joku järkevä syy.

Mitä? "Perinteiset jouluruuat  kehitelty aikoinaan, että kaikki saa levätä joulun aikoina"? Eivät ne nuo perinteiset jouluruuat itsestään valmistu, päinvastoin vaativat paljon työtä ja valmistelua.

Vierailija
29/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ole koskaan järjestänyt sitä joulua, tiedän kyllä aika monta joka on aivan uupunut niistä perinteisistäkin laatikoista. 

Olen järjestänyt tähän ikään jo aika monta joulua. En käsitä, miten joku voi uupua laatikoista. Nykyisin saa valmiita soseita, joista saa kätevästi laatikon aattona uuniin. Ei tarvitse kuoria ja pilkkoa mitään, jos ei taho.  Meillä ei syödä arkenakaan lämmitettyjä ruokia saati sitten jouluna. Tuoretta vastapaistettua se olla pitää.

Tuskin ne laatikot se isoin stressi on. Vaan ne kaikki leipomukset, leivät, kalojen valmistus, salaatit jne. Ihan perinteisiä joulun tarjoamisia nämäkin. 

Vierailija
30/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteisvalmistelut auttaa. Pakasteeseen laitettiin graaviin kaksi luonnon siikafilettä ja yksi merilohifile. Tulevana viikonloppuna mies tekee imelletyn perunalaatikon paistovalmiiksi ja taas se pakkaseen. Muut laatikot ostetaan ja tuunataan kermalla ja voilla. Karpalojäädyke tehdään ensi viikolla. 

Mädit ja pateet ostetaan, sinappisilakat saan siskolta. Kinkku on tilattu, haetaan ja paistetaan aatonaattona. Silloin tehdään myös rosolli ja sienisalaatin pohja. Siinä se!

Meillä ei syödä jouluna pullaa tai pikkuleipiä. Torttuja väsätään tarpeen mukaan valmistaikinasta. Englantilainen hedelmäkakku tosiaan tehdään perinteisesti itsenäisyyspäivänä. Liperin karjalanpiirakoita on pakkasessa kaksi pussia ja saaristolaisleipää  on kaapissa aina kuten "tosi tummaa" reissumiestäkin. 

Vierailija
31/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ne laatikot se isoin stressi on. Vaan ne kaikki leipomukset, leivät, kalojen valmistus, salaatit jne. Ihan perinteisiä joulun tarjoamisia nämäkin. 

Mitkä leipomukset? Tortut kai useimmat tekee hetkessä valmiista voi-tai torttutaikinasta. Piparitkin voi tehdä viikkoja ennen samoin taateli- ja hedelmäkakut, jos niitä haluaa.

Fileet kannattaa graavata ja panna heti pakasteeseen. Kun ne ottaa sulamaan päivää ennen, ovat ne just sopivasti maustuneet tarjottaviksi. Lasimestarinsilli vaatii ainakin 5pv tekeytyäkseen ja maustesilakat vähintään 2-3 päivää. Kaikkia noita saa myös valmiina.

Vierailija
32/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on iso homma ja stressi leipoa ja laittaa kaikki. Pitäisi vaan yrittää aloittaa valmistelu ajoissa. Laatikoiden teko, kinkun paisto, joululeivän, saaristolaisleivän, karjalanpiirakoiden, leivonnaisten teko, kalan savustukset ja graavaukset jne. Jouluaattona jo ihan poikki tuon urakan jälkeen. Ja aattonakin joutuu monenlaista vielä tekemään. 

Lanttulaatikko tehty pakastimeen samoin luumusose ja piparitaikina. Inspiraatiota odotan hommien jatkamisen suhteen. Tosin teen vain kolmelle enkä tee yhtä paljon kuin sinä. Kalan palan ostan hallista ja siihen laittavat valmiiksi suolan ja sekin tulee ostettua muutama viikko ennen jouluruuhkia ja pakkasen kautta menee käyttöön.

Vierailija
33/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä leipomukset? Tortut kai useimmat tekee hetkessä valmiista voi-tai torttutaikinasta. Pipar

Erilaisia pikkuleipiä (3-4 erilaista), kuivakakku, pullaa, karjalanpiirakat, pasteijat, kuivakakku, juustokakku jne. Nämä kai normaalisti ihmiset tekee jouluksi. 

Vierailija
34/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei syödä jouluna pullaa tai pikkuleipiä. Torttuja väsätään tarpeen mukaan valmistaikinasta. Englantilainen hedelmäkakku tosiaan tehdään perinteisesti itsenäisyyspäivänä. Liperin karjalanpiirakoita on pakkasessa kaksi pussia ja saar

Sorsan piirakat ovatkin kotitekoisista seuraavaksi parhaita. Onneksi on tuomaan markkinat, josta niitä saa.

Vierailija
35/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme pidä perinteisistä jouluruuista kaloja lukuun ottamatta juuri ollenkaan. No, rosolli on ok. Olemme kehittäneet omia perinteitä ja joka vuosi etsiskelen uusia reseptejä. Se on ihanaa, eikä tuota stressiä. Hyvä ruoka, parempi mieli :)

Vierailija
36/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä leipomukset? Tortut kai useimmat tekee

En varmaan sitten ole normaali, kun pipareiden lisäksi ei muita pikkuleipiä ja jos kuivakakun teen on se tehtävä ilman sokeria. Torttuihin hillon keitän itse sunsweet luumuista tai siis ole sen jo pakastimeen valmiiksi keittänyut.

Vierailija
37/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan stressannut jouluruoista. En vietä joulua ja jouluruokia on tullut syötyä niin paljon, että voi syödä joulun aikaan ihan mitä haluaa.

Jos tulee vieraita muutama henkilö ja vaikka yksikin, niin heti alkaa ruokien suunnittelu, että mitä syödään. 

Perinteisten joluruokien kanssa täytyy keittää vaan perunat päivittäin. Voi kokkikin levätä jouluna.

Tätä varten on perinteiset jouluruuat kehitelty aikoinaan, että kaikki saa levätä joulun aikoina. Kaikkiin peinteisiin asioihin on aina joku järkevä syy.

Mitä? "Perinteiset jouluruuat  kehitelty aikoinaan, että kaikki saa levätä joulun aikoina"? Eivät ne nuo perinteiset jouluruuat itsestään valmistu, päinvastoin vaativat paljon työtä ja valmistelua.

Eikä tuo lainaamasi viestittäjän syy ole oikea jouluruokien syyhyn.

Vierailija
38/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan ole ikinä stressannu joulusta tai mistään siihen liittyvästä. Laitan mieleni mukaan tunnelmaa taloon ja käyn kaupassa ostaa ruuat. 

Ostan jouluruoat aattona -60% hintasena. 

Vierailija
39/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä leipomukset? Tortut kai useimmat tekee

Normaalit ihmiset leipovat tai hankkivat niitä leivonnaisia, joista pitävät. Meillä ei kukaan kaipaa jouluna limppuja, pasteijoita, pullia, pikkuleipiä, juustokakkuja tai vastaavia. Kahvin kanssa on torttuja ja taatelikakkua ja konvehteja.

Vierailija
40/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vähän stressaan, koska kinkunpaisto on minun hommani. Ihan siis jo siksi, että itse haluan sitä syödä. Se on mielestäni suuritöinen homma. Olen sellainen pikaisten pastaruokien kokki, joten kinkunpaisto ja kuorrutus on kahden päivän juttu. Mitään muuta en sitten laitakaan, saa muut hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä