Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset stressaa jouluruuista?

Vierailija
21.11.2023 |

Juuri tämän takia on olemassa semmoinen juttu kuin perinteiset jouluruuat! Joulu on rauhoittumisen aikaa ja tätä lepoa varten tehdään laatikoita ja muuta perinteistä ruokaa. Siksi perinteistä että ei Joulusta tulisi stressin aihetta.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä vähän stressaan, koska kinkunpaisto on minun hommani. Ihan siis jo siksi, että itse haluan sitä syödä. Se on mielestäni suuritöinen homma. Olen sellainen pikaisten pastaruokien kokki, joten kinkunpaisto ja kuorrutus on kahden päivän juttu. Mitään muuta en sitten laitakaan, saa muut hoitaa.

Kinkunpaisto on kyllä tosi helppo homma. Paistomittari kinkkuun ja 120 asteiseen uuniin. Jos haluaa kuorruttaa kinkun, niin kannattaa antaa kinkun hetken levähtää ennen kamaran poistoa. Sitten vain sinappia silavalle ja korppujauhoja päälle ja hetkeksi 220 asteiseen uuniin ylälämpö päällä. 

Vierailija
42/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei aiheuta joulun sapuskat stressiä. Valmiinakin saa ja oikaisumahdollisuuksia on.

Jotain tykkään kuitenkin itsekin tehdä. Juureslaatikot teen kaupan soseista. Lanttulootan voi ostaa valmiinakin, siinä ei isoa makueroa ole, mutta porkkanalaatikon tykkään tehdä itse. Nuo voi tehdä vaikka nyt pskkaseen. Rosollin tekemisessä on jonkin verran vaivaa, kun pitää kuoria ja pilkkoa, mutta ei mikään mahdoton työmäärä. Kinkun osalta vaivalloisinta on se rasvan valuttaminen uunista ottamisen jälkeen. Kaloista en osaa sanoa, kun en itse just niitä tee, mutta kaupan valmiit kelpaavat tarvittaessa. 

Mitä leipomuksiin tulee, pipareiden tekeminen on oma ohjelmanumeronsa. Ne paistetaan porukalla itsenäisyyspäivän tienoilla. Mutta tarvittaessa valmiitkin kelpaa. Tortut tulee näppärästi kaupan pakastealtaasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä vähän stressaan, koska kinkunpaisto on minun hommani. Ihan siis jo siksi, että itse haluan sitä syödä. Se on mielestäni suuritöinen homma. Olen sellainen pikaisten pastaruokien kokki, joten kinkunpaisto ja kuorrutus on kahden päivän juttu. Mitään muuta en sitten laitakaan, saa muut hoitaa.

Kinkunpaisto on kyllä tosi helppo homma. Paistomittari kinkkuun ja 120 asteiseen uuniin. Jos haluaa kuorruttaa kinkun, niin kannattaa antaa kinkun hetken levähtää ennen kamaran poistoa. Sitten vain sinappia silavalle ja korppujauhoja päälle ja hetkeksi 220 asteiseen uuniin ylälämpö päällä. 

Osaan minä kinkun tehdä. Mutta kuten totesin, en yleensä tee tuontyyppistä ruokaa. Onhan se yksinkertaista nakata uuniin, mutta aika tarkkaa on se vahtiminen, että saa itselleen mieluisan kypsyysasteen. Ja siivottavaakin tulee, vaikka olisi paistopussi.

Ostaisin valmista kinkkua, mutta se ei ole yhtä hyvää.

Vierailija
44/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen. Kukin laittaa joulua sillä tavalla kuin haluaa ja jaksaa. Laatikotkin saa nykyään valmiina kaupasta ja rosollit ja ostaa jonkin valmiiksi kypsennetyn ja siivutetun pikku kinkun jos haluaa tai valmiin lämminsavu- tai kylmäsavulohen jne. 

Eikö näillä uupujilla käy ikinä esim. vieraita syömässä? Meillä käy välillä esim. kymmenen hengen porukka, joiden kanssa nautitaan viinejä ja laitan ruoat, yleensä sellaiset napostelutyyppiset, mutta monipuoliset. Siinä menee se päivä laittaessa, mutta se on kiva päivä. En käsitä miten jouluruoka ylittäisi tämän "vaativuudessaan". Ja jos tosiaan tällainen ei kiinnosta, niin käytännössä kaiken saa kaupasta valmiina. Kohta varmaan on viestejä siitä miten suihkussa käynti uuvuttaa liikaa.

Vierailija
45/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen. Kukin laittaa joulua sillä tavalla kuin haluaa ja jaksaa. Laatikotkin saa nykyään valmiina kaupasta ja rosollit ja ostaa jonkin valmiiksi kypsennetyn ja siivutetun pikku kinkun jos haluaa tai valmiin lämminsavu- tai kylmäsavulohen jne. 

Eikö näillä uupujilla käy ikinä esim. vieraita syömässä? Meillä käy välillä esim. kymmenen hengen porukka, joiden kanssa nautitaan viinejä ja laitan ruoat, yleensä sellaiset napostelutyyppiset, mutta monipuoliset. Siinä menee se päivä laittaessa, mutta se on kiva päivä. En käsitä miten jouluruoka ylittäisi tämän "vaativuudessaan". Ja jos tosiaan tällainen ei kiinnosta, niin käytännössä kaiken saa kaupasta valmiina. Kohta varmaan on viestejä siitä miten suihkussa käynti uuvuttaa liikaa.

Vastaan tuohon lihavoituun kohta että ei käy. Korkeintaan kahvit juodaan tai yhdet drinkit. Syömiset hoidetaan ravintolassa, jos on isompi porukka. Joulua vietämme oman perheen kesken.

Vierailija
46/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ole koskaan järjestänyt sitä joulua, tiedän kyllä aika monta joka on aivan uupunut niistä perinteisistäkin laatikoista. 

Aina voi ostaa kaupasta valmiina niitä meidän äitien tai kaupan oman keittiön tekemää, ei tarvitse uupua niiden kanssa.

Ei ne kaupan sotkut maistu samalta. Pitää tehdä itse että saa kunnollista. Nyt vähän itsekunnioitusta hei. 

Meillä ei lapsuudenkodissa tehty mitään itse, joten mä kyllä tykkään kaupan "sotkuista" ja pidän niitä perinteisinä. Mut tykkään tehdä ja valmistella joulua. Mun mielestä rentoutuminen ei ole rentoa jos ei sen vastapainona tee asioita. Tarvitsen myös tekemistä ja muuta ajateltavaa, että esim. pääsen palautumaan töistä. 

Vierailija
47/47 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi