Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela: Viime vuonna lähes 100 000 henkilöä pitkällä sairauslomalla mielenterveyssyistä

Vierailija
19.11.2023 |

Siihen liittyen Kelan tutkimus on julkaissut tilastotiedon, jossa kerrotaan, että viime vuonna lähes 100 000 henkilöä Suomessa oli pitkällä sairauslomalla mielenterveyssyistä. Kelan vertailussa pitkillä sairauslomilla oli tuki- ja liikuntaelinten sairauksien vuoksi 80 000 henkilöä.

yle

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on projekti, että aion palkata yhden tuollaisen ihmisen sitten, kun tulee mahdollisuus palkata muita. Jännittää jo etukäteen tuleeko siitä mitään. Suostuuko henkilö itse silloin tällöin töihin vai tuleeko jokin byrokratia esteeksi? Aion ihan todella ehdottaa yhdelle mt-syistä sairauslomalle olevalle, että tulisi mun yhteen projektiin hommiin. Saattaisi olla sopiva tyyppi ja olen huomannut, että henkilöllä olisi tarvetta aktiviteeteille. 

Lomalla pitää keskittyä paranemiseen. Onko tyyppi sairaseläkkeellä?

Totaalinen passiivisuus ei tietyn ajan jälkeen auta mitenkään toipumisessa vaan päinvastoin tekee vain sairaammaksi.  Jos pystyy voimiensa mukaan tekemään ja itse vaikuttamaan siihen koska osallistuu ja missä määrin niin voi hyvinkin

Stressiä on kahta lajia, hyödyllistä ja hyödytöntä. Koet nimenomaan sitä hyödytöntä stressiä joka on itsellenikin tuttua. Huomaa miten alkaa muistin kanssa olla ongelmia, on aivosumua ja olo on kireä. Sellainen stressi on vain vahingollista ihmisen terveydelle. Siksi minäkin olen päättänyt etsiä jotain työtä mitä voi tehdä silloin kun vointi antaa myöten, huonompina kausina pitää sairaus seuraa. Sekin on piristänyt kun on välillä käynyt auttamassa muita ihmisiä, mutta siinä on vaara että ihmiset alkaa pitää ilmaisena piikanaan joka vielä itse maksaa siitä tekemisen huvista.

Vierailija
42/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pitkillä sairauslomilla vain tehdäkseni omia hommiani sillä aikaa. Meitä on moneen junaan. Psykiatreilta saa todella helposti sairauslomaa nykyään. Tämä on siis oma kokemukseni.

Mitä olet sanonut että olet saanut pitkän sairasloman? Mies on käynyt jopa viikoittain keväällä ja nyt taas syksyllä työterveydessä jollain psykologilla, ja se vaan kirjailee ylös ja sanoo että hän ei voi kirjoittaa sairaslomaa tai mitään.

En minäkään mitenkään helposti saa sairaslomaa, vaikka mulla on masennuksen lisäksi vielä useita paljon vakavampiakin mt-diagnooseja.

En tiedä mistä ihmisillä on tuo käsitys, että masentuneet pääsee pitkälle saikulle ja eläkkeelle jotenkin helposti? Ilmeisesti joku heidän masentunut tuttunsa ei ole kertonut heille ihan kaikkea.. 

Enhän minäkään ole kenellekään kertonut muista diagnooseistani luin masennuksesta. Edes läheisilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siellä on lomaillessa kun vapaata saa kun vähän ahdistaa vaikka kun työkaveri katsoo pahalla silmällä tms. Ei lyhyet sairauslomat varmaan ole ongelma mutta kun poissaolo ylittää kolme kuukautta niin harva todellakaan palaa tekemään mitään työtä enää koskaan.

No hittoako tarvii katsoa työkavereita pahalla silmällä? Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
44/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on käynyt jopa viikoittain keväällä ja nyt taas syksyllä työterveydessä jollain psykologilla, ja se vaan kirjailee ylös ja sanoo että hän ei voi kirjoittaa sairaslomaa tai mitään.

Kannattaiskohan sen käydä psykiatrilla?

Psykologit kun eivät kirjoittele saikkuja....

🙄

Vierailija
45/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pitkällä sairauslomalla kun piti päästä talveksi Espanjaan. Hyvin meni läpi lausunnot Kelassa.

Vierailija
46/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siitä seuraa, kun ihmiset ajetaan ahtaalke tau nahdottiman eteen. Tuo luku tulee tuosta vielä kasvamaan, samoin itse...ha tilastot. Pitää ymmärtää,että huonoilla päätöksillä on huonot seuraamukset. Nyt kun tilanne on todettu, niin nitäpä jos tehtäisiin sille jotakin arvoisat päättäjät ja viranomaiset, eikä vain seistäisi nurkassa suu auki ja tumput suorana, kuten yleensä.

"Se siitä seuraa, kun ihmiset ajetaan ahtaalke tau nahdottiman eteen"

Siis minne?

No siis just sinne.

Vierailija
47/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on projekti, että aion palkata yhden tuollaisen ihmisen sitten, kun tulee mahdollisuus palkata muita. Jännittää jo etukäteen tuleeko siitä mitään. Suostuuko henkilö itse silloin tällöin töihin vai tuleeko jokin byrokratia esteeksi? Aion ihan todella ehdottaa yhdelle mt-syistä sairauslomalle olevalle, että tulisi mun yhteen projektiin hommiin. Saattaisi olla sopiva tyyppi ja olen huomannut, että henkilöllä olisi tarvetta aktiviteeteille. 

Entä jos henkilö ei halua sinulle töihin, ei voi sietää sinua, työtehtävä ja alakin on aivan väärä ja palkka on pska? Aiotko kidnapata henkilön, viedä häneltä vapauden ja lukita työpaikallesi vai miten ajattelit selviytyä siitä henkisestä pettynyksestä jos henkilö kieltäytyy työskentelemästä kanssasi?

Vierailija
48/55 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos henkilö ei halua sinulle töihin, ei voi sietää sinua, työtehtävä ja alakin on aivan väärä ja palkka on pska? Aiotko kidnapata henkilön, viedä häneltä vapauden ja lukita työpaikallesi vai miten ajattelit selviytyä siitä henkisestä pettynyksestä jos henkilö kieltäytyy työskentelemästä kanssasi?

Ai niin, vastauksesi on tietysti, että minulle ei sanota koskaan ei ja minun työtarjouksiini ei koskaan sanota ei ja minun sanani on laki.

Kuule, kyllä muuten sinulle sanotaan ei. Ketään ei kannata pitää itsestäänselvyytenä ja sinä et määrää kuka missäkin työskentelee vai määräänkö minä sinun työpaikkasi myös? .

Vierailija
49/55 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kai tuo ihme oo. Suomalaisissa työpaikoissa on kiusaamista paljon ja liian paljon työtaakkaa, stressi, kiire, TULOS TAI ULOS-mentaliteetti. Uupumusta ja masennusta pukkaa.

Vierailija
50/55 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää on tulossa;

maamme tilanne, kaikki leikkaukset, lisääntyvä köyhyys ja ahdinko, rapistunut terveydenhuolto, y.m, y.m .....

Vierailija
51/55 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi todellakin on sairaiden paratiisi. Ei ole oikein, että sairaiden hyysääminen kustannetaan verovaroin. 

Vierailija
52/55 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi todellakin on sairaiden paratiisi. Ei ole oikein, että sairaiden hyysääminen kustannetaan verovaroin. 

Kyllä sairaita pitää voida hoitaa näillä veroilla. 

Kun kerran ei saa enää vastinetta verorahoille, olisi parempi yksityistää koko terv. huolto ja veroja pitäisi laskea huimaavasti.

Vierailija
53/55 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Lisäksi alkoholi tappaa Suomessa noin kuusi ihmistä päivässä. Alkoholi aiheuttaa myös erektio-ongelmia ja runsaasti alkoholia käyttävillä miehille kasvaa rinnat koska alkoholi tuhoaa kivekset eikä miessukuhormonia enää tule riittävästi.

Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön johdosta Suomessa syntyy vuosittain yli 600 FAS-lasta, joista monet ovat vakavasti kehitysvammaisia ja vaativat loppuelämän mittaista laitoshoitoa, koska alkoholi on tuhonnut aivot peruuttamattomasti jo ennen syntymää.

Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa, ja alkoholin arvioidaan olevan osallisena noin kymmenessä prosentissa maamme syöpätapauksia. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Tuhoaa myös eniten aivoja koska on voimakas solumyrkky.

Suomessa menetetään vuosittain ennenaikaisia ehkäistävissä olevia elinvuosia 3900 jokaista 100 000 asukasta kohden. Määrä vastaa vajaata sataa neljäkymmenvuotista työuraa. Menetys bruttokansantuotteelle on neljännes Suomen valtion vuosittaisesta budjetista. Kansakuntana menetämme vähän alle 13 miljardia vuodessa.

Vierailija
54/55 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siellä on lomaillessa kun vapaata saa kun vähän ahdistaa vaikka kun työkaveri katsoo pahalla silmällä tms. Ei lyhyet sairauslomat varmaan ole ongelma mutta kun poissaolo ylittää kolme kuukautta niin harva todellakaan palaa tekemään mitään työtä enää koskaan.

Ihmettelinkin että missä on tällaiset viestit! Aina löytyy näitä määkijöitä.

Vierailija
55/55 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu työpaikkakiusaamista. Se on niin yleistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi