Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1764)
Mistähän se muuten johtuu että joidenkin kodeissa kaikki likatahrat, leivät murut ja tahrainen vessanpönttö on niin joka päiväistä? Itse kun on jo lapsena sen oppinut, että jos tulee sotkua, sen saa helpoiten korjattua heti. Vaikka niiden leivänmurujenkin siivoamiseen siitä pöydältä menisi tosiaan se 10 sekuntia mutta silti se on joillekin ylitsepääsemätön taakka joka siirretään sit joskus toisena päivänä hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se muuten johtuu että joidenkin kodeissa kaikki likatahrat, leivät murut ja tahrainen vessanpönttö on niin joka päiväistä? Itse kun on jo lapsena sen oppinut, että jos tulee sotkua, sen saa helpoiten korjattua heti. Vaikka niiden leivänmurujenkin siivoamiseen siitä pöydältä menisi tosiaan se 10 sekuntia mutta silti se on joillekin ylitsepääsemätön taakka joka siirretään sit joskus toisena päivänä hoidettavaksi.
Mistähän se muuten johtuu, että joidenkin aivoissa se "minä, miten minä teen asiat, miten minä teen kaiken oikein" on niin jokapäiväistä? Itse kun on jo lapsena sen oppinut, että ihmisiä on monenlaisia, eivätkä kaikki tee asioita samalla tavalla. Vaikka tämän yksinkertaisen asian tajuamiseen menisi tosiaan se 10 sekuntia, mutta silti se on joillekin niin ylitsepääsemätön asia ymmärtää, ja siksi sen ymmärtäminen siirretään hamaan ikuisuuteen.
Kouluttamattomat koirat, jotka hyppii päälle heti ovesta sisälle tullessa, haukkuu ja pyörii jaloissa, hyppii vasten ja pyrkii väkisin syliin sohvalla. En ole koiravastainen, mutten halua varsinkaan isoja koiria pyytämättä syliin nuolemaan naamaa. Kyläilyaika kuluu siihen kun koettaa työntää elukkaa kauemmaksi ja varjella vaatteitaan kynsiltä. Muutamalla tuttavaperheellä on tällaisia, eivätkä näe mitään ongelmaa. Heitä vain naurattaa, kun iso koira makaa ja hötkyää vieraan sylissä. Luonnollisesti ei komenneta koiraa, ei koira osaisi kyllä totellakaan.
Koin erittäin ällöttäväksi vaimoni kertoman tositarinan. Ulkomaalainen vaimoni tutustui kotoutuskursilla somalinaiseen, joka kerran kutsui vaimoni kotiinsa kerrostaloasuntoon. Lyhyesti, siellä lapsi oksensi pastaa pöydälle, koko huoneisto haisi hieltä tai ainakaan asukkaat eivät olleet peseytyneet pitkiin aikoihin, joka nurkka likaa täynnä. Pimeää päiväsaikaan, verhot suljettuina ja asunto haisi savultakin.
Vierailija kirjoitti:
Vessanpöntön kansi auki. Kaikki ällömikrobit leijuneet aina pinnoille pöntön vetämisen yhteydessä, yäk.
Tämä! Todella ällöä mennä julkisen paikan vessaan, kun jonottaa ja vihdoin pääsee, niin siellä paskamyrsky pauhaa, kun edellinen ei ole vaivautunut sulkemaan pöntön kantta.
Naisten vessoissa tuo enemmän sääntö kuin poikkeus. Ollaan olevinaan niin hienoja, mutta ihan perushygienia hakusessa. (Vähän OT, mutta kestäkää se, minäkin kestän hengittämättä noi vessakäynnit :D
Tavarapaljous, kaikki paikat tasot, nurkat, hyllyt ja lattiat täynnä tavaraa, paperia, astioita, roskaa, tyhjiä pahvilaatikoita yms.
Mieheni vanhemmat on pahemman luokan hamstraajia, asuvat isossa omakotitalossa. Koko talo, vaja ja piha täynnä rojua ja tavaraa. Kaikki säätetään tyhjistä voipaketeista ja jugurttipurkeista lähtien. Sisällä kuljetaan polkuja myöten huoneesta toiseen. Aina pelkää satuttavansa itsensä johonkin.
Sotkuisuus, siis paha sellainen ei muutama tavara hujan hajan.
Kun siivotaan 3 kk välein joten kaikki on pölyssä ja kylpyhuone pölyinen ja kalkkinen, litimärät haisevat pyyhkeet, tavarat ja paperit pitkin pöytiä kun mitään ei laiteta koskaan paikalleen, liikaa tavaraa pieneen asuntoon joten lattiat ja nurkat täynnä pinoja ja tavaroita oudoissa säilytyspaikoissa jne.
Likainen kylpyhuone, hanat ihan kalkkiset, saunan ovi ja suihkuseinä aivan kalkissa, likainen pönttö, pölyiset pinnat, ei käsipyyhkeitä, wcharja aivan sonnassa.
Ei nykyään enää mikään. Asun pohjoisessa ja lähimmän hyvän ystävän tai sukulaisen luokse on yli 500 km. Kun lähden kyläilemään, niin joudun aina olemaan yötä. Aikaisemmin yövyin ystävien tai sukulaisten luona. Silloin ällötti ne isäntäparin seksiäänet. Pakkoko sitä on panna, jos kylässä on vieraita?
Ratkaisin tuon ällötyksen, että nykyään varaan aina hotellin ja saan nukkua yöni rauhassa ilman ällöttävää voihkintaa ja karjahtelua.
En tiedä voisko sanoa ällöttävää, mutta ehkä jotenkin pöyristyttävän epänormaalia. Eräällä tuttavallani oli kavalkadi kaupan vanhoja mallinukkeja olohuoneessa viisi tai kuusi kappaletta. Kaikki puettu joihinkin etnisiin sareihin ja kaapuihin. Tunsin olevani kuin kauhukabinetissa.
Ei ystävien kodeissa ällötä mitään.
Miehen kodissa ei ällötä, mutta vähän huvituttaa kamojen määrä lattialla ja tasoilla. Hän on ollut sinkkuna pitkään ja tullut sellainen äijäkämppä, jossa työkaluja pöydillä jne.
olen ottanut asiaan sellaisen linjan, että hänen kotinsa, hänen sääntönsä.
Mutta joo, omassa kämpässä muruja menee haaveilu-laatikkoon kun siinä yläpuolella leikellään leipää ym. en sitä nyt kovin ällönä pidä.
Tässä muutama eri asunnoissa havaittu ominaisuus:
- koiran lemu
- hiirten lemu
- homeen haju
- koiran karvat
- käytetyt vaipat lattioilla
- haisevat tiskit tiskipöydällä
- kakkajäämät pöntössä
- pissaläikät ympäri pönttöä ja lattiaa
- lemuavat käsipyyhkeet
Et ole tosissasi. Ettäkö jokaiselle vieraalle pitäisi ostaa uudet patjat, tyynyt ja peitot. Meillä on vieraille omat tyynyt ja peitot, sängyssä olevat patjat saa kelvata, puhtaat lakanat ja tyynyliinat ja hyvää yötä. Itse vien yleensä omat lakanat ja pyyhkeet, varsinkin jos jonkun mökillä käyn. Tämä ainoastaan siksi, ettei emännälle tule turhaa pyykkiä käynnistäni. Eikä kaikilla ole mökillä pesukonetta.
Hotelliin yöksi vaan, jos menette kyläilemään. Tai Airbnb, jos hotelli tuntuu kallilta.
Tarjotaan toki ruokaa ja seurustelua, mutta fiksummat vieraat ottaa aina hotellihuoneen runsaine hotelliaamiaisineen, tulee heillekin hieman loman tuntua.
Eikä tarvitse häiriintyä isäntäväen rutiineista tai tavaroista.
Oikeastaan ei mikään. En arvioi ystäviä heidän kodin siisteyden vuoksi. Jokainen ystävä on minulle kultaakin kalliimpi aivan sama miten he kodissaan elävät.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttamattomat koirat, jotka hyppii päälle heti ovesta sisälle tullessa, haukkuu ja pyörii jaloissa, hyppii vasten ja pyrkii väkisin syliin sohvalla. En ole koiravastainen, mutten halua varsinkaan isoja koiria pyytämättä syliin nuolemaan naamaa. Kyläilyaika kuluu siihen kun koettaa työntää elukkaa kauemmaksi ja varjella vaatteitaan kynsiltä. Muutamalla tuttavaperheellä on tällaisia, eivätkä näe mitään ongelmaa. Heitä vain naurattaa, kun iso koira makaa ja hötkyää vieraan sylissä. Luonnollisesti ei komenneta koiraa, ei koira osaisi kyllä totellakaan.
Ja se koiran haju on jotain niin kuvottavaa. Sitten katsellaan pitkään kun ei haluta koskea, etteivät kädet ja vaatteet rupea haisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset puolivillaiset mietelauseet ja kaupunkien nimiä seinässä. Samaten ärsyttää tietynlainen kulttuurimarxismia lähenevä anglismi kun seinässä lukee esim. "LOVE", "HOME" ym. Onko jonkun kotona luettava englanniksi se mikä huusholli on kyseessä vai haluaako mainostaa jotain rihmastoa keittiönpöydän alla. Kansainvälistä kulttuurikotia ilmentää myös "LONDON PARIS NEW YORK" ja vastaavat kunhan vaan jossain niin lukee joillain irtokirjaimilla.
Veit sanat suustani, voiko idea köyhempiä ihmisiä olla kuin nuo jotka mainitsevallasi tavalla "sisustavat". Kaikista paras älynväläys oli se kun keittiön pöydän yläpuolella oli taulu jossa luki eat! Voi pyhä p mä sanon.
Vierailija kirjoitti:
Ja mille ne koirat haisee!!!!!!!
Tuoksukynttilät ja ilmanraikastimet. Tulee hirveä migreeni ja miet8n, mitä skeidan hajua oikein peitellään. Eikö siivota kunnolla vai ?