Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1775)
Koirat ja kissat, jotka saa hyppiä pöydillä ja sohvilla ja suoraan pöydästä heitellään makupaloja kerjäävän lemmikin suuhun, tai nostetaan koira pöytään nuolemaan lautasta.
Lemmikit, joiden paikka on joka huoneessa. Terraario tms. ei häiritse.
Yökyläillessä (ja Airbnb-kämpissä) pyyheet, jotka haisevat sellaiselle pistävän likaiselle ja tunkkaiselle. Niitä ei ole pesty siis varmaan koskaan 60 asteessa ja niihin on pinttynyt ikävä haju.
En voi sietää koiranhajua. Varsinkin jos koira omistajineen asuvat yksiössä, niin joudun pidättämään hengitystä. Lisäksi ärsyttää tavarakasat ja pölyisyys, tekisi mieli ruveta järjestelemään itse, mutta en toki sitä sentään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimen karvalla kuorrutetut matot ja huonekalut, koiran haju, löyhkäävä kissan potta, keittiön tasoilla ja pöydillä avoimet ruokapytyt ja röynäkasat, tiskit ja ruuanjämät tiskialtaassa, likainen hella ja jääkaappi, likainen vessa, vaate- ja kenkä-röykkiö eteisessä. Siinä muutama.
Miksi käyt kylässä pultsareiden luona?
Mä olen korkeakoulutettu nainen, ihan normaali kaikinpuolin ja mun kotoa löytyy koirankarvassa olevia mattoja ja huonekaluja (karvaa lähtee tolkuttomasti enkä jaksa olla koko ajan putsaamassa), tiskejä ja ruuanjämiä tiskipöydällä/altaassa, likainen hella ja jääkaappi ja kenkäröykkiö eteisessä. Sekä aina välillä vaatekasoja siellä täällä.
Onnea. Noiden siistinä pitäminen kun ei edes vaadi juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kodinhoitohuoneessa tai pesuhuoneessa kuivausritilä täynnä vaatteita. Joillakin pöydät täynnä viikattuja tai kasattuja vaatteita ym.
Miksi menet kenenkään kodinhoitohuoneeseen? Ja missä ne pyykit pitäisi kuivattaa jos ei siellä tai pesuhuoneessa? Olohuoneessa tai keittiössä?
Aika monilla wc on kodinhoitohuoneessa ja sielläkin on käytävä kun hätä yllättää.
En ole ikinä käynyt kodissa, jossa wc ja kodinhoitohuone olisivat samaa tilaa. Outo ajatuskin.
About kaikissa kerrostalokolmioissa on perheen oma wc-kylpyhuone makuuhuoneen yhteydessä, ja vieras-wc tasan samassa tilassa kuin pesukoneet, kuivausrummut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimen karvalla kuorrutetut matot ja huonekalut, koiran haju, löyhkäävä kissan potta, keittiön tasoilla ja pöydillä avoimet ruokapytyt ja röynäkasat, tiskit ja ruuanjämät tiskialtaassa, likainen hella ja jääkaappi, likainen vessa, vaate- ja kenkä-röykkiö eteisessä. Siinä muutama.
Miksi käyt kylässä pultsareiden luona?
Mä olen korkeakoulutettu nainen, ihan normaali kaikinpuolin ja mun kotoa löytyy koirankarvassa olevia mattoja ja huonekaluja (karvaa lähtee tolkuttomasti enkä jaksa olla koko ajan putsaamassa), tiskejä ja ruuanjämiä tiskipöydällä/altaassa, likainen hella ja jääkaappi ja kenkäröykkiö eteisessä. Sekä aina välillä vaatekasoja siellä täällä.
Onnea. Noiden siistinä pitäminen kun ei edes vaadi j
Koirista en tiedä, mutta itselläni on ollut kissoja ja jos olisin halunnut pitää sohvat ja matot karvattomana niin olisi pitänyt imuroida varmaan viidesti päivässä. Mielummin imuroin parin päivän välein ja kestin sen että eläimet nyt asuvat asunnossa ja näkyvät siellä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vessassa on iso juliste: Teitpä sitä taikka tätä älä vetämättä jätä.. ja siinä on outoja sonnan kuvia. Varmaan 2010 vuodesta asti ollut.
Ei hitto, tollaisia oli joskus kasarilla kun olin lapsi! Silti parempi hirveä juliste kun oikeasti sontainen vessa.
Vierailija kirjoitti:
Puhumattomuus ja vakavahenkisyys. Siis ei ällöttä mutta ihmetyttää kun kutsutaan vieraaksi ja sitten ei puhuta mitään.
Ex miehen kanssa oli ongelmana se, että hän kutsui tuttaviaan kylään ja sitten livahti keittiöön tiskaamaan olettaen minun pitävän seuraa hänen vierailleen. Oliko sitten hänen omituinen tapansa käsitellä vierailun aiheuttamaa stressiä, mutta kuitenkin epäkohteliasta vieraita sekä minua kohtaan. Tämä kun oli toistunut tarpeeksi monta kertaa, lähdin hyvissä ajoin kaupungille, jotta mieheni saa itse hoitaa sosiaaliset suhteensa.
Oikeastaan harva asia toisten kotona häiritsee. Ihmisillä kun on omat elämät ja sen mukainen kotikin. Erään tuttavan tapa kuitenkin jotenkin ällötti: hän haukkasi leipää, musuutti sitä suussaan ja kaivoi sitten sen mössön kädelleen ja syötti koiralleen. En koskaan ymmärtänyt, miksi sitä leipää ei voinut tarjota suoraan koiralle, jolla oli ihan normaali, hyväkuntoinen purukalusto. Jos olisi ollut vanha koira, joka ei pysty syömään normaalisti, niin ehkä jotenkin kaukaa haetusti olisi ollut ymmärrettävissä. Koirakin saattoi saada ihmisen haitallisia suun bakteereja moisesta.
Kahlitut lapset. Kuolleet eläimet sohvalla. Homehtunut isoäiti parvekkeella.
Kosteat likaiset käsipyyhkeet, likainen lavuaari /wc pönttö, keittiön tiskipöytä täynnä likaisia astioita, asunnon haju, lattoilla lojuvat vaatteet, yms.. Eteisestä näkee mikä on asunnon siisteys.. Ja juu, mut on kotona opetettu siivoamaan, ja kotona oli aina siistiä, niinmyös mun kotonani.. Viihdyn itsekin paremmin ja tykkään olla kotona..
Isoäitini oli hamstraaja. Hän asui perheestämme kaukana, vierailtiin hänen luona yhden viikonlopun vuodessa, koska perheen taloudellinen tilanne oli huono. Olin aina innoissaan, että saimme mennä, mutten pystynyt siellä syömään, koska siellä oli niin likainen ja jonkunlaiset ötökät ruuassa. Olin lapsi ja söin muutenkin vähän, mutta siellä söin vain leipää heti kaupan käynnin jälkeen. En vaan pystynyt syömään. Muut sukulaiset söivät, mutta sanoin aina, että mulla ei ole nälkää tai vähän aika sitten söin voileipää. Jossain vaiheessa isoäitini kunto romahti ja hän muutti luoksemme asumaan.
Miehenikin isoäiti on hamstraaja. Hänen luona olen kohteliaisuudesta syönyt, vaikka vaikeuksia oli. Hänelläkin on jo ikää, joten nykyään viedään itse pullat ja muut syödävät ja juodaan teetä-kahvia.
Prseenhaju sohvilla ja nojatuoleissa. On istuttu paljailla prsvärkeillä niillä
Mä oon 22 ja asun vielä vanhemmilla. Oon aina ollut tosi tarkka hygieniasta tai ainakin mun pikkuveljen syntymästä asti (olin 5v). Siis ihan oikeesti oksettaa miettiä sitä, kun haisi kuola ja eritteet ja oli sotkuista ja törkyistä. Mutta, täällä kotona ällöttää:
-käsien pesemättömyys sisälle tultua. Ja esimerkiksi se, kun sekä isä, äiti että veli usein kävelevät työ/koulupäivän jälkeen suoraan kengät jalassa jääkaapille niillä likaisilla käsillä
-isä ei alkujaan pessyt käsiään vessassa käynnin jälkeen ollenkaan, mutta jossain kohtaa aloin pyytämään pesemistä (mistä se aina suuttui). Nykyään se kyllä pesee paitsi yöllä tai jos on menossa ulos vessakäynnin jälkeen (?????) tai jos on käynyt "vain pissalla" ??
-wc-kannen jättäminen ylös vetämisen ajaksi ja hammasharjojen säilyttäminen aivan pytyn vieressä wc-tasolla.
-pesuhuoneessa olevassa vessassa, jota isä käyttää, ei ole käsienpesuallasta vaan se on "oven takana" kodinhoitohuoneessa, joten suihkusta tultua on koskettava tosi likaiseen ovenkahvaan ja pestävä kädet sitten sen jälkeen
-äiti säilyttää eniten käyttämiään housuja ja yöpaitaansa usein siellä pesuhuoneen vesssassa aivan pöntön vieressä olevassa ämpärissä (??? :D). Vessapaperia säilytetään myös lattialla ihan pöntön vieressä.
-isä ja äiti antavat lautasensa aina ruokailun jälkeen kissoille ja koiralle nuoltavaksi lattialle. Usein myös ruokavuoan ja kattilan :))
-äiti usein pesee kätensä keittiön lavuaarissa ja sitten kuivaa ne tiskirättiin. Se saattaa pestä tai siis oikeastaan huuhtaista kädet siinä vaikka altaassa olisi likaisia tiskejä. (En tajua että miksi se edes huuhtaisee niitä kun eihän se auta mitään. Ja kun se tulee siihen tilanteeseen esim. kännykällä olemisen jälkeen ja tiedän äidin käyttävän kännykkää vessassa julkisissakin tiloissa ja jättävän sen ties minne, esim. itsepalvelukassan tasanteelle pakkaamisen ajaksi, niin aika ällöttävää) Ja sitten keittiön pintojen peseminen sillä likaisella rätillä ja räjähtävä suuttuminen, jos kyseenalaistan ihan neutraalilla sävyllä sitä tai jos salaa hiljaa vaihdan rätin.
-likaisten astioiden asettaminen tiskialtaaseen (jossa ne sitten pääsee sinne äidin käsipesujuttuihin mukaan), vaikka ne voisi myös laittaa tiskipöydälle
-likaisten tiskien pinoaminen niin, että johonkin kulhoon on laitettu tyyliin 25 aterinta, kiva sellainen cocktail siinä :-)) vaikka tuleehan se tiskikoneessakin sitten mutta mun mielestä toi on tarpeetonta
-tiskikoneen tyhjentäminen likaisilla käsillä, varsinkin aterinten ja lautasten kohdalla. Mä kyllä tästä syystä tyhjennän aina tiskikoneen täällä mutta kuitenkin.
ja jatkuu vielä..
-jääkaapissa on usein kattiloita, joissa useita päiviä vanhaa keittoa tms (ja ilman kantta). Myös ylipäätään ruokien säilyttäminen jääkaapissa ilman kantta/suojaa. Muutenkin vanhentuneiden elintarvikkeiden säilyttäminen jääkaapissa, alalokeroissa on usein homehtuneita porkkanoita ja hyllyt likaisia.
-avattua ketsuppia säilytetään keittiön pöydällä
-huolimaton käsien peseminen ylipäätään ja sen ja saippuan käytön väheksyminen
-ei käsien pesemistä ennen ruoanlaittoa tai ruokailua, kahvinkeittoa yms.
-ei salaatin, vihannesten ja hedelmien yms. Huuhtelua
-likainen kahvinkeitin (paras oli, kun pari vuotta sitten mun veli lattoi sinne vettä omalla käytetyllä juomapullollaan :D Satuin näkemään sen ja sen jälkeen olen juonut pelkkää pikakahvia)
-olohuoneen sohva ja lattia on täynnä isän jalkapohjistaan repimää kuivaa ihoa, samoin lattia isän sängyn vieressä
-käytetyt hammaslankaimet olohuoneen pöydällä ja sohvalla
-yskiminen ja aivastelu kämmeneen/yskiminen ilman mitään suojaa. Äiti istuu usein nojatuolissa, jonka edessä tiskikone on, ja se usein "yskii ilmoille" niin, että varmasti päätyy sinne koneeseen ja astioihin, jos luukku on auki.
-äiti käyttää paljon hiuslakkaa ja hajusteita ja niitä hajusteita se suihkii usein keittiössä. Ja asettuuhan se lakkakin vessassa hammasharjoihin, mutta toisaalta mä en säilytä omaani siellä niin ihan sama
-puhtaiden pyykkien siirtäminen pesukoneesta kodinhoitohuoneen pöydälle tai lattialle (jossa siis ihan vieressä kenkiä, avaimia, puhelimia, ulkovaatteita yms.)
omassa kodissa sitten voin toimia enemmän omien näkemysten mukaisesti ja vaikutan täällä siihen mihin voin. Toisaalta en tiedä että onko tällä jotain tekemistä sen kanssa, että olen ihan todella harvoin sairaana, esim. jossain flunssassakin ehkä kerran kolmessa vuodessa. Toisten ihmisten kodeissa ällöttää samankaltaiset asiat, erona on vaan se että en aina viitsi kieltäytyä kahvista vaikka näkisinkin suodatinpussin laitettavan suppiloon heti kännykkäilyn jälkeen tai että aterimet otetaan laatikosta niin, että sormet koskettavat suuhun päätyvään osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattomuus ja vakavahenkisyys. Siis ei ällöttä mutta ihmetyttää kun kutsutaan vieraaksi ja sitten ei puhuta mitään.
Ex miehen kanssa oli ongelmana se, että hän kutsui tuttaviaan kylään ja sitten livahti keittiöön tiskaamaan olettaen minun pitävän seuraa hänen vierailleen. Oliko sitten hänen omituinen tapansa käsitellä vierailun aiheuttamaa stressiä, mutta kuitenkin epäkohteliasta vieraita sekä minua kohtaan. Tämä kun oli toistunut tarpeeksi monta kertaa, lähdin hyvissä ajoin kaupungille, jotta mieheni saa itse hoitaa sosiaaliset suhteensa.
Meilläkin mies haluaa että olisin mukana kun hänen "puolen" tuttuja tulee kylään. Kuulemma keksin aina kysyttävää ja rupateltavaa, että hänen kanssaan saattaa tulal kiusallisia hiljaisuuksia. Tosi harvoin käy hänen tuttujaan meillä, mutta silloin kun käy, niin olen hetken siinä että jää sikkoutuu, ja sitten poistun paikalta. Hauskinta on ettei mieheni halua lähteä esim. mökkiviikonlopulle jonkun kaverinsa luo jos minä en mene mukaan, ksokoa hän ei halua olla poikain seurassa koko aikaa vaan minun kanssani :D Juu, hän ei käy mökkiviikonlopuilla :D
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 22 ja asun vielä vanhemmilla. Oon aina ollut tosi tarkka hygieniasta tai ainakin mun pikkuveljen syntymästä asti (olin 5v). Siis ihan oikeesti oksettaa miettiä sitä, kun haisi kuola ja eritteet ja oli sotkuista ja törkyistä. Mutta, täällä kotona ällöttää:
-käsien pesemättömyys sisälle tultua. Ja esimerkiksi se, kun sekä isä, äiti että veli usein kävelevät työ/koulupäivän jälkeen suoraan kengät jalassa jääkaapille niillä likaisilla käsillä
-isä ei alkujaan pessyt käsiään vessassa käynnin jälkeen ollenkaan, mutta jossain kohtaa aloin pyytämään pesemistä (mistä se aina suuttui). Nykyään se kyllä pesee paitsi yöllä tai jos on menossa ulos vessakäynnin jälkeen (?????) tai jos on käynyt "vain pissalla" ??
-wc-kannen jättäminen ylös vetämisen ajaksi ja hammasharjojen säilyttäminen aivan pytyn vieressä wc-tasolla.
-pesuhuoneessa olevassa vessassa, jota isä käyttää, ei ole käsienpesu
Ocd:tä pukkaa? Mulla alkoi tuolla tavalla nuorena, että kiinnitin aivan liikaa huomiota just joihinkin aterimiin mukissa, ja olisin voinut luennoida siisteydestä tuolleen monologimaisesti ja pitkään. Keksin myös koko ajan uusi ajuttuja joissa ihmiset eivät ole hirveän hygieenisiä. Sinulla tuon on alunperin laukaissut varmaan se stressi pikkusisaruksen syntymisestä.
Kannattaa ottaa nyt jo ihan tosissaan tuo, ja hommata apua ettei se äidy pahaksi.
Joo, kengät kannattaa kasata olohuoneeseen