Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1775)
Sotku ja epäsiisteys. Eläimet, varskinkin joku haiseva, iso ja hyppivä koira. Tyhmät professori tyylin lapset jotka pölöttävät tyhmiä juttuja kokoajan. Tupakointi ja sen käry kämpässä.
Erikoinen aloitus. Käyn mieheni kanssa kylässä ystävien ja sukulaisten luona, mutta eipä ole tullut vastaan mitään epämiellyttävää.
Kodit ovat siistejä ja tarjoilutkin kohdillaan. Pölykokeita en harrasta, mutta villakoiria ei ole näkynyt. Myös meidän oma koti on puhdas. Tänäänkin siivottiin kunnolla.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että nykypäivän nuoret ihmiset elävät liassa. Käy niin sääliksi heidän lapsiaan.
Mummoni, suurperheen äiti sanoi aikoinaan, että köyhyys ei ole häpeä, mutta pa*kaisuus on!
Yksi tuttavani koti....yääkkkk! Muuten tip-top ja suorastaan kliinisen siisti, mutta seinillä, olohuoneessakin filmitähtien kuvia kehyksissä. Myötähäpeän tunne kun on kyseessä kuitenkin täysi-ikäinen ihminen!
Kyläilyn aikana taustalla itsekseen mölyävä televisio, jota kukaan ei katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukahauskat ja syvälliset mietelauseet erään tuttavan luona jonka koti on kaatopaikka ja erittäin likainen ja siellä haisee kissanksi on eräskin mietelause: siisti koti,hukattu elämä sopii todellakin hänen kaatopaikkaansa mutta itseäni ärsyttää tuollainen mukahauska mietelause.
Okei: et siis ole enää ikinä tervetullut meille, kiitos! :D
Kissankusi meillä tosiaan haisee välillä, vaikka on kuinka hajuton hiekka ja siivotaan laatikkoa usein - koska kissa kusee laatikkonsa seinille eikä suoraan hiekalle. Minkäs tuolle teet... :( Kissan lopettamisen syyksikään tuo tapa ei meille silti riitä.
Samoin meillä on kyllä tavaraa ihan liikaa asunnon kokoon nähden, se on ihan totta, mm. perimisen kautta. Raivaamista tehdään kuitenkin koko ajan, vähitellen - sitä mukaa kun jaksetaan ja ehditään. Kaatopaikalle ei viitsi heittää kaikkea arvokasta, vaik
Parempi vähän paskaa nurkissa kuin puhdas helvetti.
Vaalea läntti sängyn viereisessä peilissä.
Ei mikään, kodissa kodin tavoin.
Isäntäväki nostaa pienen koiransa syliin ruoka-/kahvipöydän ääressä, jotta koira voi kuolata pöydälle tai ainakin käpälöidä sitä. Koiraa saatetaan syöttää samalla, kun jutellaan vieraan kanssa. Eräs tuttavarouva pyyhki kakusta kermavaahtoa sormiinsa syöttääkseen sitä koiralle. Niillä koiran nuolemilla sormilla sitten otti lisää syötävää. Ulkona lenkkeilleen koiran käpälissä on ties mitä pöpöjä, jotka se sitten kaapii vieraan vaatteisiin noustessaan vierasta vasten takakäpälilleen.
Onneksi, jos jonkun koti on ongelmallinen, voi hyvän ystävän kutsua omaan kotiinsa. Näin hyvä ihmissuhde voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää huonosti kasvatetut koirat, joitten annetaan syödä ihmisten astioista, kerjätä ruokaa pöydästä ja sitten vielä hyppäävät sohvalle nuolemaan peräpäätään. Yöks. Erityisesti, jos koira on perheessä lapsen korvikkeena.
Miehen koira on just tuollainen. Sitten ärsyyntyy kun sanon sille että älä sitten anna sen hyppiä/kerjätä/mitä tekeekään kun meille tulee vieraita. Kuulemma ovat koiraihmisiä niin eivät välitä.
Siis ketkä ovat koiraihmisiä? Miehesi ja ??? Keksitty kommentti.
Itseäni ällöttää eniten koirataloudet. Omistajat eivät itse haista millainen löyhkä yhdestäkin koirasta voi tulla. Annetaan koiran kerjätä kuono pöydällä ja karvoja on joka puolella. Joskus olen heittänyt sukkani suoraan roskikseen vierailtuani koirataloudessa. Tuo kertoo jo aika hyvin kuinka epäsiisti koti on. Ja sitten, kun koira ei tottele mitään, niin naureskellaan kuinka itsepäinen se on. Tuo ei ole mitään muuta kuin omistajan laiskuutta panostaa koiransa kouluttamiseen.
Joskus nuorempana olin mökillä, jonka omistajat olivat ottaneet koiranpennun. Aamuvarhaisella, kun omistajat itse kyllästyivät pennun riehumiseen omassa makuuhuoneessaan, avasivat he makuuhuoneeni oven ja tyrkkäsivät pennun minun riesakseni. Aikamoinen pokka. Eräällä toisella mökkireissulla koiran annettiin koko ajan räksyttää laiturilla. Olisivat voineet ajatella muita mökkeilijöitä. Mutta ei, kun meidän ihanuus nauttii luonnosta (terrorisoimalla muiden rauhaa).
Toki, jos koira on pieni, rauhallinen ja hyvin koulutettu, niin olen ihastuksissani. Mutta liikaa on näitä ronttien omistajia, jotka eivät välitä koiriensa kouluttamisesta tuon taivaallista.
Vähän ohi, mutta - muutamankin naisvaltaisen työpaikan kahvi- ja taukohuoneet & vessat ovat yllättäin olleet tosi siivottomassa kunnossa, kun olen mennyt uusiin työpaikkoihin! Yöks!
On pitänyt itse vaivihkaa, vähitellen desinfioida ja kuurailla pinttyneet pöytätasot, tiskipöydät ja -altaat sekä vessanpöntöt ja lavuaarit heti alkuun, aina silloin kun on ollut pienikin hetki aikaa (ja aikaahan aina voi pikkuisen jostain nipistää, vaikka olisi kuinka kiire: ruoka- ja kahvitauolla minuutti sieltä, toinen täältä).
Kovin näkyvästi, numeroa tehden ei viitsi kuitenkaan alkaa uutena työntekijänä laittaa paikkoja kuntoon, koska vanhat, paskoihinsa tottuneet ja niitä normaaleina pitävät työntekijäthän tietysti loukkaantuisivat siitä. Siksi vähän salaa ja vaivihkaa...
Myös yhteiskäytössä olleet kahvin- ja vedenkeittimet ym. ovat usein olleet ruokottomassa kunnossa. Keittimiä olen putsannut kahvirasvasta ja teepinttymistä, kalkkijäämistä ja jopa levästä (kyllä!) niiden säiliöissä.
Olen usein pitänyt ja piilotellut vain yhtä itse hyvin pesemääni mukia tai lasia omassa käytössä, ja vahtinut sitä sitten kuin haukka, ettei kukaan muu pääse sitä käyttämään ja jäljiltään vain huolimattomasti huuhtelemaan. Tai olen käyttänyt pelkkiä pahvimukeja, jos sellaisia on ollut tarjolla, kirjoittaen oman nimen siihen ja käyttäen samaa koko päivän.
Uskomatonta kyllä, millaisiin siivottomiin käytäntöihin työpaikoillakin voi tosiaan törmätä, sellaisillakin aloilla, joilla hygienia-asioiden pitäisi olla jo työn ja koulutuksenkin perusteella itsestäänselvyys!
Vierailija kirjoitti:
Yhden sukulaisen kotoa ei löydy ollenkaan käsisaippuaa 😣
Vie tuliaisiksi.
Pysy kotonasi äläkä mene arvostelemaan toisen kotia.
Tupakanhaju asunnossa. Yksi ihminen asui kerrostaloasunnossa, jossa sisällä ei saanut polttaa. Poltti sitten parvekkeen oven suussa niin, että käytännössä se kaikki savu kuitenkin leijaili asuntoon. Siellä ei voinut kauaa olla ilman, että pää tuli kipeäksi. Ja kotona vaatteet pesuun ja itse suihkuun, sen verran tarttui se tupakin löyhkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää huonosti kasvatetut koirat, joitten annetaan syödä ihmisten astioista, kerjätä ruokaa pöydästä ja sitten vielä hyppäävät sohvalle nuolemaan peräpäätään. Yöks. Erityisesti, jos koira on perheessä lapsen korvikkeena.
Miehen koira on just tuollainen. Sitten ärsyyntyy kun sanon sille että älä sitten anna sen hyppiä/kerjätä/mitä tekeekään kun meille tulee vieraita. Kuulemma ovat koiraihmisiä niin eivät välitä.
Siis ketkä ovat koiraihmisiä? Miehesi ja ??? Keksitty kommentti.
Ne vieraat. Valitettavasti ei ole keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Tupakanhaju asunnossa. Yksi ihminen asui kerrostaloasunnossa, jossa sisällä ei saanut polttaa. Poltti sitten parvekkeen oven suussa niin, että käytännössä se kaikki savu kuitenkin leijaili asuntoon. Siellä ei voinut kauaa olla ilman, että pää tuli kipeäksi. Ja kotona vaatteet pesuun ja itse suihkuun, sen verran tarttui se tupakin löyhkä.
Ihan kuin ennenvanhaan baarin jälkeen😄
Vierailija kirjoitti:
Pysy kotonasi äläkä mene arvostelemaan toisen kotia.
Turhaa kärjistämistä.
Jotkut asiat vain hyppää silmille ilman syynäämistäkin. Olemme erilaisia ja se kiehtoo. Itse häiriinnyn sekaisuudesta ja jaksan hämmästellä ihmisiä, jotka eivät ole moksiskaan epäjärjestyksestä, vaan potkiskelevat roinaa tieltään kodissa liikkuessaan.
En siis arvostele, vaan ällistelen. Toisaalta olen itse saanut kuulla vinoilua siististä kodistani. En ikinä maailmassa sanoisi ääneen yhtään mitään halventavaa toisen ihmisen kodista tai elämäntyylistä.
Ehkä kaikkein ällöttävintä on liedelle jäänyt makaroni-nakki -seos, mikä haisee koko kämpässä. Sellainen pohjaan liimautunut liisterimössö. Mutta sitä harvemmin näkee muuta kuin yllätysvisiitillä. Inhottavinta on kutsuttaessa se, että vessan käsipyyhkeet on litimärät tai puoliksi jo ruskeana.