Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!

Vierailija
18.11.2023 |

Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.

Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa? 

Kommentit (1775)

Vierailija
641/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukahauskat ja syvälliset mietelauseet erään tuttavan luona jonka koti on kaatopaikka ja erittäin likainen ja siellä haisee kissanksi on eräskin mietelause: siisti koti,hukattu elämä  sopii todellakin hänen kaatopaikkaansa mutta itseäni ärsyttää tuollainen mukahauska mietelause. 

Okei: et siis ole enää ikinä tervetullut meille, kiitos! :D

Kissankusi meillä tosiaan haisee välillä, vaikka on kuinka hajuton hiekka ja siivotaan laatikkoa usein - koska kissa kusee laatikkonsa seinille eikä suoraan hiekalle. Minkäs tuolle teet... :( Kissan lopettamisen syyksikään tuo tapa ei meille silti riitä. 

Samoin meillä on kyllä tavaraa ihan liikaa asunnon kokoon nähden, se on ihan totta, mm. perimisen kautta. Raivaamista tehdään kuitenkin koko ajan, vähitellen - sitä mukaa kun jaksetaan ja ehditään. Kaato

"Elän siististi. Elämäni ei mene hukkaan, enkä kuluta tuntikausia kodin puunaamiseen. Sottapytyt eivät vain tajua, miten yksinkertaista kodin siistinä pitäminen on, koska eivät itse kykene siihen. Kuvittelevat, raukat, että on suurikin ponnistus olla pudottelematta ruokaa lattioille ja laittaa tavarat käytön jälkeen paikalleen, likaiset astiat suoraan pesukoneeseen (tai tiskata heti syönnin jälkeen tai viimeistään seuraavana päivänä, jos ei ole pesukonetta). Ei siisteys mitään rakettitiedettä ole, eikä aikaa vievää. Joskushan sen tahmatassunkin pitää lättinsä puhdistaa ja pestä pyykkivuoret. Kyllä siihen silloin uppoaa useampikin tunti, siivoamiseen, kun pitää lähteä alusta asti, koska ei pidä kotiaan perussiistinä. "

Herranjestas sentään... Missä kohtaa sanoin, että meillä olisi koskaan noin karmeaa siivoa, tai noin täydellistä osaamattomuutta? Että tiputeltaisi ruokaa lattioille eikä siivottaisi jälkiä ym.? :O

Kyllä meilläkin perussiistiä on, ja arkisiivota osataan: tahrat pyyhitään heti, tiskit laitetaan välittömästi koneeseen ja kone tyhjennetään heti ohjelman loputtua, pyykkiä pestään niin, ettei pyykkivuoria (likaisia eikä puhtaita) pääse kertymään... erityisesti vessa, kylppäri ja keittiö pidetään puhtaina koko ajan... jne. 

Mutta muuten saattaa olla tavarakaaosta ja sekaisuutta, paikoin välillä likaistakin, enimmäkseen johtuen tästä ahtaudesta (ei silti määrättömiä aikoja ole mikään yksittäinen paikka likainen). Kuten sanoin: koko ajan kaikkea käydään siivoten läpi, aika ajoin. Mutta joku jokaviikkoinen täyssuursiivous olisi tässä tilanteessa täysin hullua hommaa.

Tämä siis pääasiassa siksi, että kämppä tosiaan on nykyiseen tavaramäärään nähden liian pieni. On melkoista tetristä löytää paikkoja kaikelle säilytettävälle, itsellä pidettävälle tavaralle.

Lahjoitukseen ja roskiinkin on paljon jo mennyt - sellaistakin, mitä olisi voinut myydä hyvään hintaan tai säästää itselle, jos vain olisi yhtään enempää tilaa, aikaa ja mahdollisuuksia. :(

Näinkin kuulemma käy yllättävän monille, että perintö ei ole niinkään suuri siunaus, vaan lähes kirous... Kuin joku tauti, joka hyökkää ja uuvuttaa, "yllättäin ja kysymättä".

Perinnöistä on kuulemma alkanut myös monilla juuri se viimeinenkin elämän- ja kodinhallinnan kadottaminen, josta tässäkin ketjussa paljon puhutaan. Itse yritän sitä välttää: täydellistä uupumista ja väsähtämistä tämän kaiken alle.

Siksikään en juuri tässä elämäntilanteessa ota sen suurempaa stressiä siitä, miltä kämppä näyttää tai mitä mieltä joku muu tästä ehkä on. Sinä ja sinun kaltaisesi, ymmärtämättömät ihmiset ovat yhä vain epätervetulleempia meille.:D

Vierailija
642/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällöttävästi piereskelevät koirat. Omistaja syöttää jotain kuvottavaa luusoppaa, joka on keitetty kattiloilla.

Kattiloilla??? 

Ruokakattiloilla, joita käytetään ihmisten ruokiin. Luut  ovat joltain teurastajalta teurastusjätöksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likainen käsisaippua vessassa lilluu kupissa. Wc kansi auki. Hammasharjakotelot. Homeinen/likainen kahvinkeitin. Koottuja, ei kenenkään kotoa. Omassa kodissa joskus hiiret, hiukset, murut, hanmastahnaläikät wc:n pöytätasolla pyyhin heti pois, hajut.

Vierailija
644/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällöttävästi piereskelevät koirat. Omistaja syöttää jotain kuvottavaa luusoppaa, joka on keitetty kattiloilla.

Kattiloilla??? 

Ruokakattiloilla, joita käytetään ihmisten ruokiin. Luut  ovat joltain teurastajalta teurastusjätöksiä.

Keitätkö perunoita kattiloissa vai kattiloilla?

Mikä on äidinkielesi - ei ainakaan suomi? 

Vierailija
645/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, jos menee kyläilemään pitkästä aikaa, niin telkkari on päällä, jolloin juttelu jää vähemmälle tai olemattomiin.

Muiden asioiden yritän antaa olla häiritsemättä.

Vierailija
646/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on erikoinen paikka. Jotkut kuolee nälkään ja jotkut jaksaa kirjoittaa internettiin vääntöä pitääkö salaattia pilkkoa käsin vai saako käyttää veistä.

(Syyllistyn sen verran itsekin jälkimmäiseen: Olisi kiva nähdä miten vannoutunut salaatin käsinsilppuaja erottaisi sokkotestissä käsin ja veitsellä pilkotun.)

Vierailija
647/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotku, likaisuus, vaatekasat ja yleinen epäjärjestys. Ja se haju joka tulee pinttyneestä liasta. Niin, ja minä olen mies. Olin aikanaan ensin hieman yllättynyt että pahimmat asunnot on olleet naisten asuntoja. Käyn työni takia ihmisten asunnoissa ja olen nähnyt oikeasti ihan laidasta laitaan asuntoja sisältä.

Yksi yhteinen nimittäjä näkyy usein niissä asunnoissa. Pilleripurkkeja pöydillä. Luultavasti mt lääkkeitä?

Vierailija
648/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotku, likaisuus, vaatekasat ja yleinen epäjärjestys. Ja se haju joka tulee pinttyneestä liasta. Niin, ja minä olen mies. Olin aikanaan ensin hieman yllättynyt että pahimmat asunnot on olleet naisten asuntoja. Käyn työni takia ihmisten asunnoissa ja olen nähnyt oikeasti ihan laidasta laitaan asuntoja sisältä.

Yksi yhteinen nimittäjä näkyy usein niissä asunnoissa. Pilleripurkkeja pöydillä. Luultavasti mt lääkkeitä?

Jaa, minä taas olen nähnyt karmeimmat asunnot miehillä. Pilleripurkkien lisäksi tai sijaan ne kämpät on olleet pullollaan kaljatölkkejä tai viinapulloja.

Eikä alkeellisintakaan tajua omasta hygieniasta, saati vaatteiden pesusta tai kämpän siivouksesta. Pahimmillaan paskat housussa aina. 

Vierailija
649/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on erikoinen paikka. Jotkut kuolee nälkään ja jotkut jaksaa kirjoittaa internettiin vääntöä pitääkö salaattia pilkkoa käsin vai saako käyttää veistä.

(Syyllistyn sen verran itsekin jälkimmäiseen: Olisi kiva nähdä miten vannoutunut salaatin käsinsilppuaja erottaisi sokkotestissä käsin ja veitsellä pilkotun.)

Saksilla se kannattaa pilkkoa. Käsin ei saa ikinä niin hyvää ja veitsellä se on työläämpää. 

Vierailija
650/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkiä eteisessä🤮🤮🤮

Täh? Missä ne kengät sitten pitäisi olla, keittiössä vai kylppärissä? Eteisessä kengät riisutaan, sukkasillaan sisälle Suomessa.

Vierailija
651/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh: helposti erottaa sokkonakin, tottakai! 😯 Veitsellä leikatuissa paloissa on viivasuoria reunoja, revityissä ei. 😄

Vierailija
652/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvat ja tuolit. Osassa kodeista varmaan suht siistejä. Mutta mitä toisten kodeissa niillä tehdään. Onko vieraille oma sohva vai sama. Onko istuttu ilman vaatteita ja sikailtu niissä? Ettei tiedä mitä siitä sohvasta löytyy, onko kolibakteerinen sohva tai muut virukset kerroksena, murusia jne. Toki murusia tulee helposti. Entä onko liikaa siivousaineita pinnoilla ja jotain pahempia myrkkyjä? Vai ihmiselle vaarattomia.

Vierailija
653/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntäväki tuijottaa suurimmaksi osaksi aikaa kännykkäänsä ja näprää sitä. Ei poissaolevanoloisten kanssa huvita keskustella.

Vierailija
654/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kuuma kostea ummehtunut ilma

Vierailija
655/1775 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kuuma kostea ummehtunut ilma

Kesällä ja helteellä varsinkin jos kyläilee. (jep, jep)

Vierailija
656/1775 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissankarvat, koirankarvat, kissat pöydällä.

Haisevat käsipyyhkeet.

Vierailija
657/1775 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matot ovat kauhean bakteerisen näköisiä kylppärissä ja wc-tilassa, lattialämmitys voisi toimia paremmin joskus? 

Muuallakin asunnossamme on lattialämmitys ja muuallakin on mattoja. Eivät matot haittaa lattialämmitystä, kun paljastakin lattiatilaa on. Wc:n matto on huomattavasti mukavampi paljaalle jalalle kuin paljas laatta, ja matot ovat konepestäviä. Emmekä pasko vessan matoille, joten ne eivät ole mitenkään erityisen bakteerisia. 

Ei tarvikaan paskoa. Märät tai kosteat jalat on usein kh-matolla ja vaikka on pestyt jalat, ei ne koskaan bakteerittomat ole. Moni ei edes kuivaa jalkojaan pyyhkeellä, kun kerran on ne matotkin. Itsekin siivosin joksu erään luona, jonka kh-matto oli jo silminnähden likainen ja kun kysyin sen pesemisestä, niin hän oli sitä mieltä, ett

Laitan aina pyykkiin menevän t-paidan jalkojen alle suihkun jälkeen.  Lisäksi lattialiina maton päällä.

Vierailija
658/1775 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sohvat ja tuolit. Osassa kodeista varmaan suht siistejä. Mutta mitä toisten kodeissa niillä tehdään. Onko vieraille oma sohva vai sama. Onko istuttu ilman vaatteita ja sikailtu niissä? Ettei tiedä mitä siitä sohvasta löytyy, onko kolibakteerinen sohva tai muut virukset kerroksena, murusia jne. Toki murusia tulee helposti. Entä onko liikaa siivousaineita pinnoilla ja jotain pahempia myrkkyjä? Vai ihmiselle vaarattomia.

Olipa hyvä pointti tuo ilkimullikkana istuskelu! Itse kyl mietin asioita siltäkin kannalta, että en istu kotonani niin, että vieraat sitten joutuu istumaan minun jäljiltäni jossain etovassa. Riittää, että minä tedän asian. Jos olen istahtanut hetkeksi ilkialasti jonnekin vaikka suihkusta tultuani ja pukiessa, niin istun vain sellaisessa, minkä voi pesukoneessa pestä, kuten torkkuhuovan päällä.

Vierailija
659/1775 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurilla söpö kissa, mutta se haju..Kissan jätöslaatikko tyhjätään ehkä kerran viikossa ja se katku tarttuu jopa vaatteisiin siellä käydessä. Yritän pitää käynnit lyhyinä, ette mene vaatetus pyykkiin. Kissa tekee tarpeitaan myös muualle, varmaan mielenosoituksena. Kehtaako asiasta sanoa?

Joo, kehtaa. Kissaparka!

Vierailija
660/1775 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetåmåtön vessa. Kuluttaa vettä niin vetävät vain kerran päivässä