Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1773)
Röh röh possuille ja nip nip nipo neurootikoille. Ootte tosi ällöi.
Yleensä muiden kodit ovat siistimpiä kuin omani. Omassa kodissa ärsyttää lojumaan jätetyt (siis jättämäni) tavarat, imuroimaton eteisen matto, tiskit ja koneet keittiön tasolla, yleinen sekasotku ulkona, pölyiset tasot. Muun muassa. No miksi en siivoa? Koska olen fyysisesti niin huonossa kunnossa ja teen melkein koko ajan töitä. Miksi en palkkaa siivoojaa? Koska tavaroilla ei ole säilytystilaa ja on minun hommani karsia ja järjestellä ne. Ei toinen ihminen voi sitä tehdä. Lisäksi hävettää.
Leivänmurut on pientä. Joudun vierailemaan huushollissa, jossa hammastikkumeri vessan lavuaarissa, muutama roskapussi eteisessä, tiskejä ei edes huuhdottu parilta viikolta, kissa hinkkaa peffaansa keittiön työtasolla ja jäähtyneellä uunipellillä jossa vielä ruokia. Asukkaiden kommentti: aah, tää on meidän koti!
Käytetyt hammastikut, joissa on töhnää, pöydillä
Kostea käsipyyhe vessassa, eläinten karvat, tursuavat roskikset, esillä olevat likaiset sähköhammasharjat ja telineet.
Minua ei haittaa jos lavuaarin päällä on meikkipölyä. Mutta partakarvat ja vaikkuiset vanupuikot ällöttää.
Keittiössä en kavahda leivänmuruja tai kissaa pöydällä mutta jos pöytää aletaan pyyhkiä lemuavalla tiskirätillä, niin siinä vaiheessa tekee pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisen luona järkyttävä sotku, tavarakasoja joka puolella ja haisee ummehtuneelta. Ja on normaali, työssäkäyvä ihminen.
työttömät sitten epänormaaleja?
Jos siellä asuu poliisin ammatissa oleva, asunto on automaattisesti läpimätä ja kannattaa pysytellä kaukana.
Ne kännykät kaikkien käsissä ja pauhaava tv olohuoneessa.
Minulla oli ystävä, jonka luona vierailin silloin tällöin. Hänen asuntonsa oli täynnä tavaraa ja keittiön pöytä pursuili purkkeja ja pusseja, roskis lähes aina täynnä ja vaateläjiä tuoleilla. Likaista ei ollut. Hän tarjoili ihania vihanneskeittoja ja kakkukahvit. Hauskaa oli aina, sai nauraa ja puhua myös murheistaan. Se oli paras kyläilypaikka ikinä, siivottomuudesta huolimatta. Kun muutti kauas pois, niin jäi suuri tyhjä aukko elämään.
Se, että menee koti ja kulissi sekaisin - "koti" on asetelma joka odottaa avotakan kuvaajaa.
Ja kaikki suunniteltu siten, että saisi asujasta mahdollisimman ylevän kuvan - vaikkakin tehdysti.
Telkun pitää olla oikein laskelmoidun vähäarvoisesti sijoitettuna ilmentääkseen, että meillä, snobilassa ollaan liian sivistyneitä katsoakseen mokomaa (oikeasti kyllä katsotaan joka hömppä)
Ja kirjahyllyyn "parempien ihmisten" kirjoja, lähinnä tuottaakseen vaikutelmaa että ollaan bukee eikä bucket.
Jos on kylässä useampi vieras (esim. isompi seurue, juhlat, toinen perhe, tms) niin se käsipyyhe on usein kyllä märkä, kun monet sitä käyttävät! Vai pitäisikö tosiaankin olla jokaiselle vieraalle oma puhdas pyyhe mihin pyyhkiä kätensä? Jos jokainen vieras pyyhkii kätensä käsipyyhkeeseen wc.ssä, niin pitäisikö emännän tai isännän vahtia jokaisen käynnin jälkeen vaihtaa puhdas pyyhe? Se pyyhe yksinkertaisesti kostuu jos useampi siihen kätensä pyyhkii.
Sama jos joku vieras käy ulostetarpeella ja sotkee wc:ta, niin pitääkö isäntäväen käydä ajoittain tarkistamassa tai jopa jokaisen vieraan wc-käynnin jälkeen käydä tarkistamassa millaiset jarrujäljet joku pönttöön teki tai tekikö roiskeita pissallaan, jäikö hiuksia lavuaariin tai laittoiko terveyssiteen huonosti roskikseen?
Vierailija kirjoitti:
Jos on kylässä useampi vieras (esim. isompi seurue, juhlat, toinen perhe, tms) niin se käsipyyhe on usein kyllä märkä, kun monet sitä käyttävät! Vai pitäisikö tosiaankin olla jokaiselle vieraalle oma puhdas pyyhe mihin pyyhkiä kätensä? Jos jokainen vieras pyyhkii kätensä käsipyyhkeeseen wc.ssä, niin pitäisikö emännän tai isännän vahtia jokaisen käynnin jälkeen vaihtaa puhdas pyyhe? Se pyyhe yksinkertaisesti kostuu jos useampi siihen kätensä pyyhkii.
Sama jos joku vieras käy ulostetarpeella ja sotkee wc:ta, niin pitääkö isäntäväen käydä ajoittain tarkistamassa tai jopa jokaisen vieraan wc-käynnin jälkeen käydä tarkistamassa millaiset jarrujäljet joku pönttöön teki tai tekikö roiskeita pissallaan, jäikö hiuksia lavuaariin tai laittoiko terveyssiteen huonosti roskikseen?
No kyllä itse olen (niinä muutamina kertoina) kun meillä on ollut isot juhlat kotona käynyt välillä tsekkaamassa että vessa on ok ja vaihtanut ainakin kerran käsipyyhkeen siinä välissä. Eikö tuo nyt ole ihan normijuttu.
Vierailija kirjoitti:
Marimekko-tekstiilit tekee kodista kuin kodista ummehtuneen ja ahdistavan
Tekeekö halpistekstiilit raikkaan ?
Lika, siivouksen puute. Likainen vessa (itse olen tarkka, käsipyyhkeet vaihdan päivittäin, lavuaarin ja hanan huuhtaisen joka käynnillä käsillä ja saippualla samalla kun pesen kädet, pönttö pestään joka toinen pv), käsisaippuan puute. Pieni epäjärjestys ei niinkään häiritse, mutta selkeä lika ja epähygienisyys.
Kaverilla vessanpönttö vuotaa muovimatolle ja ei ole vessanpöntössä kantta, vain rengas. Ei saa aikaiseksi hommata huoltoa, ollut puoli vuotta jo näin. Yök.
Parempi kun pysyy omassa kodissa eikä lähde muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itse olen (niinä muutamina kertoina) kun meillä on ol
Niin olen minäkin, mutta ihan vieraan eikä joka toisenkaan vieraan kohdalla ei onnistu. Pitäisi olla joku wc-vastaava joka huolehtisi koko ajan myös wc:n (pyyhe, lavuaari, wc-pönttö) varsinkin jos emäntä jo häärii keittiössä paljon. (tämä siis jos isompi seurue vieraana)
Entä millaisen kuvan antaa jos emäntä tai isäntä menee jokaisen vieraan wc-käynnin jälkeen aina wc:hen tarkistuskäynnille, vaikkapa kesken seurustelun hyppäilee sinne.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun pysyy omassa kodissa eikä lähde muualle.
Kahvilaan tai ravintolaan tapaamaan vaan. Entistä vähemmän omaan kotiin vieraita.
Ällöttää tai on vastenmielistä mennä kotiin, jossa haisee jo ovelta epäsopu. Nainen tai mies naama V..tuksesta nutturalla ja toinen yrittää olla vieraanvarainen. Toinen mulkoilee puolisoaan. Ei auta vaikka kuin olisi lattiat luututtu ja kaikki tavarat viimeisen päälle asennossa.
No joo, jos on leppoisa meininki kodissa ei sekään auta, jos on selvästi likaista eli ei koskaan kunnolla siivota ja se kyl näkyy ja haisee ja varsinkin jos on vielä kotieläimiä.