Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1773)
Eläimet, erityisesti koirat. Yleensä koiran omistaja ei tiedosta että asunnossa haisee tosi pahalta. Koiran kuolaiset lelut. Se että koira tulee nuuhkimaan.
Meillä käytetään paperisia käsipyyhkeitä vieraille niin että voivat tuntea olonsa turvalliseksi näinä tauti aikoina. Kun on muitakin tauteja kuin korona, esim noro.
Vieraspyyhkeitä toki meilläkin on, mutta niitä käytän enemmänkin kesällä ja ne on sellaisia pikkuisia, niinkuin joissain todella hyvissä ravintoloiden vessoissa on, ne heitetään koriin käytön jälkeen ja pestään. Tämä käytäntö on pitänyt norot yms ylimääräiset taudit poissa.
Noita pikkupyyhkeitä saa muutamalla kymmenellä sentillä alennuksesta, ei ole edes kalliita. Ja ne paperiset on toki karheita eikä kauniita, mutta tautien jyllätessä emme ota riskejä. Lopuksi pumpusta voidetta iholle niin ei jää kädet karheiksi.
Haluamme ottaa ystävämme huomioon myös näin, eikä pelkästään ruoan /juoman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lika, siivouksen puute. Likainen vessa (itse olen tarkka, käsipyyhkeet vaihdan päivittäin, lavuaarin ja hanan huuhtaisen joka käynnillä käsillä ja saippualla samalla kun pesen kädet, pönttö pestään joka toinen pv), käsisaippuan puute. Pieni epäjärjestys ei niinkään häiritse, mutta selkeä lika ja epähygienisyys.
Onko vähän liikaa lutraamista?
Vierailija kirjoitti:
Eläimen karvalla kuorrutetut matot ja huonekalut, koiran haju, löyhkäävä kissan potta, keittiön tasoilla ja pöydillä avoimet ruokapytyt ja röynäkasat, tiskit ja ruuanjämät tiskialtaassa, likainen hella ja jääkaappi, likainen vessa, vaate- ja kenkä-röykkiö eteisessä. Siinä muutama.
Tunnen yhden jonka kämppä juuri tuo. Miinus koira, mutta eteisessä kenkäröykkiön päällä se roskikseen viemistä vailla oleva roskapussi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä erään ystäväni astianpesukoneessa on,mutta kun luukun avaa ulos tulee ihan mädänneen haju! Ystäväni on putsannut konetta sormin ettei siellä ole ruuantähteitä ja käyttänyt jotain koneenpuhdistustabletteja mutta haju vain pysyy. Astiat ovat puhtaita,mutta sen hajun takia kuvottaa juoda heillä kahvia.
Tähän haluaisin kuulla joltakulta neuvon. Meinaten omassa koneessa sama vika. Olisiko kyse väärin asennetuista putkista, että niihin jäisi pesuvettä tms. Mikään oma konsti ei ole auttanut asiaan.
Kone pesee hyvin ja astiat ovat pesun jälkeen tulikuumatkin, joten ilmeisesti desinfiointi sujuu.
Olen jopa virauttanut astiat ennen koneeseen laittoa (vaikka ei pitäisi ohjeen mukaan), mutta jo hetkessä tulee tuo paha haju koneeseen. Olen puhdistanut koneesta ka
En ole koskaan hajottanut atomeiksi konetta, eikä haise. JOs ne normaalistikin irroitettavat osat pohjasta on pesty ja silti haisee niin vika on letkuissa ja viemäröinnissä.
Nostetaan jalat olohuoneen pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattomuus ja vakavahenkisyys. Siis ei ällöttä mutta ihmetyttää kun kutsutaan vieraaksi ja sitten ei puhuta mitään.
Niin kutsuttu Kaurismäki-syndrooma.
Ja sitten kun aukaistaan suu, niin sieltä tulee vain negaa, arvostelemista tms. Mun lapset eivät halunneet käydä isänpuolen mummolassa tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kylässä useampi vieras (esim. isompi seurue, juhlat, toinen perhe, tms) niin se käsipyyhe on usein kyllä märkä, kun monet sitä käyttävät! Vai pitäisikö tosiaankin olla jokaiselle vieraalle oma puhdas pyyhe mihin pyyhkiä kätensä? Jos jokainen vieras pyyhkii kätensä käsipyyhkeeseen wc.ssä, niin pitäisikö emännän tai isännän vahtia jokaisen käynnin jälkeen vaihtaa puhdas pyyhe? Se pyyhe yksinkertaisesti kostuu jos useampi siihen kätensä pyyhkii.
Sama jos joku vieras käy ulostetarpeella ja sotkee wc:ta, niin pitääkö isäntäväen käydä ajoittain tarkistamassa tai jopa jokaisen vieraan wc-käynnin jälkeen käydä tarkistamassa millaiset jarrujäljet joku pönttöön teki tai tekikö roiskeita pissallaan, jäikö hiuksia lavuaariin tai laittoiko terveyssiteen huonosti roskikseen?
No kyllä itse olen (niinä muutamina kertoina) kun meillä on ol
Normijuttu on.
Meillä oli jokin aika sitten täällä kahden yön visiitillä 4 henkilöä, eli meitä oli yhteensä 8. Pyyhe vaihtui tiheämmin ja vessan pyyhkäisin ihannpäivittäin.
Avustajana kämpässä missä koira, allerginen sellainen eli pestään jatkuvasti ettei kutise tai raavi itseään. Märän koiran haju, karvaa lattiat täynnä, vessassa sitä itseään pitkin pönttöä, käsipyyhkeet on samat 2 kuukautta ellen itse niitä vaihda. Hamstrausta, lattiat täynnä tavaraa, tasot täynnä tavaraa, siivous täysin mahdotonta. Vaatteisiin tarttuu 8 tunnin työpäivän aikana märän koiran lemu. Tällaiselle siivousnarkomaanille pelkkää painajaista koko kämppä.
Vessanpöntön kansi auki. Oletan siis että pönttö on myös vedetty kansi auki. Yök! Näen mielessäni kaikki ne pissa- ja kakkaroiskeet ympäri vessaa. Pahimmillaan vielä hammasharjat avoimesti siinä samassa tilassa 🤮
Minua häiritsee tyhjät ja vajaat kaljatölkit pöydillä?
Vierailija kirjoitti:
Keittiön käsipyyhe roskiskaapissa. Haiseva, tiskirätti. Rasvaiselle päänahalle haiseva sohvatyyny. Salaatin silppuaminen käsin.
Nämä tuli nyt ekana mieleen.
Moni salaatti pysyy parempana, kun sen repii puhtain käsin, eikä leikkaa veitsellä. Käsin niihin muihinkin ruoka-aineisiin tartutaan. Ei mitään tekemistä edellisten esimerkkiesi kanssa.
Kävin vähän aikaa sitten erään uuden tuttavuuden luona kylässä. Hän asuu viehättävällä puutaloalueella vanhassa puutalossa. Koti oli sisustettu tosi viihtyisäksi ja tiedän, että suuri osa tavarasta on hankittu kirppareilta ja kierrätyksestä. Mutta se haju! Huomasin heti kynnyksen yli astuessani, että koko talo haisi selvästi vanhalta, kostealta kellarilta tai kirpputorilta. Tosi voimakkaasti. Tunnistan saman hajun erään toisen vanhassa puutalossa asuvan ystäväni vaatteissa.
En ole varma, onko tuo se paljon puhuttu homeen haju vai tuleeko esim. vanhoista kalusteista ja matoista tms, mutta on kyllä hyvin selkeä. Ja uskon, että sitä ei itse huomaa, jos tuolla asuu. Hajuaistihan tottuu vaikka mihin.
Olen joskus miettinyt, että pitäisikö tästä sanoa jotenkin kauniisti, mutta aihe on tosi arka. Kuka haluaa sanoa juuri 200 000 euron lainan ottaneelle ja sen unelmiensa talon ostaneelle ihmiselle, että anteeksi, mutta täällä haisee todella pahalta ja talo on varmaan aivan homeessa...
"Niin olen minäkin, mutta ihan vieraan eikä joka toisenkaan vieraan kohdalla ei onnistu. Pitäisi olla joku wc-vastaava joka huolehtisi koko ajan myös wc:n (pyyhe, lavuaari, wc-pönttö) varsinkin jos emäntä jo häärii keittiössä paljon. (tämä siis jos isompi seurue vieraana)
Entä millaisen kuvan antaa jos emäntä tai isäntä menee jokaisen vieraan wc-käynnin jälkeen aina wc:hen tarkistuskäynnille, vaikkapa kesken seurustelun hyppäilee sinne."
Tuo nyt on ihan turhaa kärjistämistä, että joka vessassakävijän jälkeen kesken seurustelun.
Vähän ihmettelen noita kissankarva huomioita. Meillä on aina ollut kissoja, jopa neljäkin joskus. Kissankarvoja ei kuitenkaan näy muualla kuin kissojen nahkassa kiinni, ei mihinkään ruokiin kulkeutumassa. No vähän omiisa vaatteissa sentään. Eikä meillä olla himosiivoajia.
Kylässä käydessä likainen wc ja märät likaiset pyyhkeet. Yö-kyläily erikseen, en yö-kyläile enää mielellään, olen huono nukkuja ja valvoskelee sitten siinä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin vähän aikaa sitten erään uuden tuttavuuden luona kylässä. Hän asuu viehättävällä puutaloalueella vanhassa puutalossa. Koti oli sisustettu tosi viihtyisäksi ja tiedän, että suuri osa tavarasta on hankittu kirppareilta ja kierrätyksestä. Mutta se haju! Huomasin heti kynnyksen yli astuessani, että koko talo haisi selvästi vanhalta, kostealta kellarilta tai kirpputorilta. Tosi voimakkaasti. Tunnistan saman hajun erään toisen vanhassa puutalossa asuvan ystäväni vaatteissa.
En ole varma, onko tuo se paljon puhuttu homeen haju vai tuleeko esim. vanhoista kalusteista ja matoista tms, mutta on kyllä hyvin selkeä. Ja uskon, että sitä ei itse huomaa, jos tuolla asuu. Hajuaistihan tottuu vaikka mihin.
Olen joskus miettinyt, että pitäisikö tästä sanoa jotenkin kauniisti, mutta aihe on tosi arka. Kuka haluaa sanoa juuri 200 000 euron lainan ottaneelle ja sen unelmiensa talon ostaneelle ihmiselle, että anteeksi, mutta täällä
Se "vanhan talon" hajuhan ei välttämättä tarkoita hometta tai muutakaan terveydelle haitallista, mutta on kieltämättä silti aika ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, että pitäisikö tästä sanoa jotenkin kauniisti, mutta aihe on tosi arka. Kuka haluaa sanoa juuri 200 000 euron lainan ottaneelle ja sen unelmiensa talon o
jos talo haisee lintsin vuoristoradalta niin haju on peräisin syöpää aiheuttavasta kreosootista !
Kissan ja koiran karvat joka paikassa.
Jos kotona on esim. illanvietto, syntymäpäivät, kemut, juhlat ja enemmän tai vähemmän vieraita, niin takkeja, kenkiä, laukkuja on eteisessä paljon. Vaikka olisi siivonnut kodin samana tai edellispäivänä, niin vieraat kyllä mahdollisesti tuovat ja kuljettavat mukanaan hiekkaa, muruja, havunneulasia ym likaa ulkoa sisälle. Vieraiden mukana mahdollisesti kantautuu hajuja (voimakkaita hajuvesiä, partavesituoksua, tupakansavua..) ja eläintenkin karvoja.
Wc:ssä käy vaikka millaisia wc-käyttäytyjiä.
Usein palkataan pitopalvelu, palkataan valokuvaaja, ja pitänee palkata jatkossa myös wc-pöntön jarrujälkien siivoajavastaava, pyyhkeiden päivittäjä, eteiseen ja jopa muihinkin tiloihin imuroija -kesken vierailujen ja juhlien-.