En saanut kutsua siskoni hautajaisiin
Sain tietää että ne oli jo pidetty eilen. Eräs ystävä oli ollut siellä ja ihmetteli miksen ollut mukana. Kun ei kutsuttu. Mukana oli ollut ollut paljon ihmisiä joten ei ollut siitä kyse että olisi pidetty vain perhepiirissä. Ei oltu tekemisissä paljoa mutta olisin ainakin adressin halunnut lähettää. Olo tuntuu ulkopuoliselta.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Siis kuulit koko kuolemasta päivä ennen hautajaisia? Herää kysymys, että mitä oot perheellesi tehnyt, kun edes sun vanhemmat ei kertoneet heti, että sun sisko on kuollut? Miksi sut on näin täysin leikattu suvusta?
Mistä päättelet, että vanhemmat ovat elossa?
Siskosten välit voivat olla todella etäiset, sen puoleen hautajaisista pois jäänti ei ole asia eikä mikään, jos koko elämäiän ollaan jo pidetty yllä ns välirikkoa. Se ei aina tarkoita edes että ollaan riidoissa, vaan vain sitä että ei ole mitään yhteistä pohjaa jolle rakentaa välejä. Ei pelkkä samoista vanhemmista syntyminen mikään pohja ole millekään ihmissuhteelle.
Hautajaisista muodostuu aikamoisen irvokas tilanne, jos siellä sitten yhtäkkiä oltaisiinkin kukkia laskemassa ja puheita pitämässä "vainajan muistoa kunnioittaen". Siis mitä muistoa, jos ei ole yhteistä taivalta tosiasiassa lainkaan? Ja kenen mieltä parantaa adressin lähettäminen ja sillä tavalla osanottaminen suruun, jos itse ei yhtään edes tunne surua tai menetyksen tunnetta?
Joskus tuntuu että elämä on yhtä esitystä alusta loppuun, ja loppujen lopuksi kaikkein surkein esitys tapahtuu kun järjestetään hautajaiset. Onneksi tämä lauseeni on karrikointia. On myös todellista surua, kaipausta ja jäähyväisten jättämistä tietyin menoin. Sellaisesta itselläni on aika pienesti kokemusta.
Pappani kuoli noin 10 vuotta sitten ja hänelle järjestettiin hautajaiset vain kutsutuille vieraille, koska pappa itse oli halunnut niin. Kaikki lapsensa oli samaa mieltä. Vieraita oli silti jotain 200. Hautajaisiin kutsuttiin jokainen vieras tai perhe erikseen soittamalla tai muuten ottamalla yhteyttä. Jälkeenpäin kuulimme paljon nurinaa siitä että miksi ei ollut kaikille avoimia hautajaisia ja kutsua lehdessä kuolinilmoituksen yhteydessä, kuten paikkakunnalla ksi yleensä on tapana. Se vierasmäärähän olisi ollut ihan mahdoton, jos olisi tehty niin. Ei yksityisyydestä tietoakaan, ja esimerkiksi tilojen varaaminen olisi ollut mahdotonta kun ei mitään käsitystä osallistujamääristä.
Täällä monet tuntuvat mieltävän, että kutsu on sellainen hieno painettu kutsu, joka postitetaan.
Mieheni kuoli 5v sitten. Minä kutsuin noin 30 henkilöä puhelimitse ja sähköpostilla. Miten muuten hänen 700 km päässä asuva veljensä olisi saanut tiedon hautajaisten ajankohdasta, ellen olisi kutsunut puhelimitse? Kuolinilmoitus julkaistiin vasta pari viikkoa hautajaisten jälkeen.
Äitini riitaantui siskonsa kanssa. Sittemmin äitini sairastui keuhkosyöpään ja tiesi kuolevansa pian. Hän määräsi, ettei siskoaan saa kutsua hautajaisiin eikä kuolemasta saa ilmoittaa hänelle.
Äidin veljet vannotettiin, ettei saa kertoa siskolle. Kuolinilmoitus piti julkaista vasta hautajaisten jälkeen. Seurakunnan uutisissa ei saanut julkaista kuolintietoa kuin vasta hautajaisten jälkeen kuten nimeä saanut lukea kirkossa. Määräys oli myös, että mikäli sisko jostain saa tietää asiasta ja ilmestyy hautajaisiin, hänet pitää ajaa pois.
Salaisuus pysyi. Sisko ei tullut hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se oli siskosi toive. Kun mummoni sairastui niin hän ehdottomasti kielsi ilmoittamasta kuolinuutisia sisarilleen ennen kuin vasta hautajaisten jälkeen. Näin tehtiin. Kyllähän sieltä tuli kommentteja, mutta sanottiin suoraan, että vainajan toive.
Tylsää vihanpitoa. Jos jotain haluatte perinnöksi jättää niin älkää vihanpitoa ja epäsopua. Isäni oli salaa katkera sisarillen jotka saivat isoimman osan perinnöstä, Isäni yritti samaa mutta en koskaan valvonut edukseni ollutta testamenttia vaan heitin sen silppuriin. Ei ollut kyseessä mikään miljoonaomaisuus niin en halunnut veljieni kanssa epäsopua.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulainen oli ollut aikoinaan työnsä puolesta julkisuudessa ja hänelle järjestettiin ihan vain lähipiirille tarkoitetut hautajaiset. Kutsutuille ilmoitettiin asiasta puhelimitse ja kutsuttiin siunauskeen ja muistotilaisuuteenm Jostain hautajaisten aika ja paikka oli kuitenkin päässyt yleisempään tietoon ja hautajaispäivänä siunauspaikan edessä oli uteliaita ihmisiä sekä roskalehden toimittajia. Yrittivät valokuvata ja haastatella kirkkoon siunauspaikalle saapuvia omaisia ja vieraita sekä tietty tulla siunaustilaisuuteen. Kuvottavaa, eikä millään tavalla kunnioittavaa.
Et voi kieltää kuvaamista julkisella paikalla ja kirkkoon on oikeus mennä koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulainen oli ollut aikoinaan työnsä puolesta julkisuudessa ja hänelle järjestettiin ihan vain lähipiirille tarkoitetut hautajaiset. Kutsutuille ilmoitettiin asiasta puhelimitse ja kutsuttiin siunauskeen ja muistotilaisuuteenm Jostain hautajaisten aika ja paikka oli kuitenkin päässyt yleisempään tietoon ja hautajaispäivänä siunauspaikan edessä oli uteliaita ihmisiä sekä roskalehden toimittajia. Yrittivät valokuvata ja haastatella kirkkoon siunauspaikalle saapuvia omaisia ja vieraita sekä tietty tulla siunaustilaisuuteen. Kuvottavaa, eikä millään tavalla kunnioittavaa.
Et voi kieltää kuvaamista julkisella paikalla ja kirkkoon on oikeus mennä koska tahansa.
Ei muuten ole oikeutta mennä kirkkoon koska tahansa. Monien kirkkojen ovet on avoinna yleisölle vain tiettyinä aikoina. Silloin kirkkoon saa mennä. Mutta monien kirkkojen ovet ovat lukossa sellaisina aikoina kun kirkko ei ole auki. Silloin sinne ei ole mitään asiaa. Jos hautajaiset järjestetään kirkossa missä ovet ei ole auki ja sisään päästetään vain kutsutut, ei kirkkoon ole mitään asiaa.
Isämme kuoli korona-aikaan. Muistotilaisuus oli Zoomissa. Vain läheiset eli perhe oli hautausmaalla laskemassa uurnaa, äiti ja me lapset perheineen.
Vierailija kirjoitti:
Oletpas moukka. Ei hautajaisiin tule kutsua, se joko kysytään järjestäjiltä tai lukee lehdessä.
Kyllä tulee. Olen ensi viikonloppuna menossa hautajaisiin, joihin minut on erikseen kutsuttu, kuten kaikki muutkin vieraat. Kutsun yhteydessä kerrotiin missä ne pidetään ja missä muistotilaisuus. Tuollaisiin hautajaisiin olisi etikettivirhe mennä kutsumatta tai alkaa ruinaamaan kutsua itselleen. Kutsua voidaan myös kuolinilmituksella. SIlloin, kun hautajaiset pidetään vain lähiomaisten kesken, niin kuolinilmoitus yleensä tulee lehteen jälkikäteen, tosin nykyisin ei aina välttämättä edes kuolinilmoitusta laiteta lehteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että hautajaisiin olisi kutsu. Pois lukien tietenkin merkkihenkilöt. Tiesit, että siskosi on kuollut, niin miksi et ollut mukana hautajaisjärjestelyissä? Tai edes kysynyt, milloin hautajaiset ovat? Ei niihin tule kutsukorttia.
Tietenkin on kutsu. Miten ihmeessä ihmiset muka muuten tietäisi tulla oikeaan paikkaan oikeaan aikaan?
Kuule, hautajaisiin ei tule kutsua, vaan jokainen halukas kysyy milloin ovat. On nyt kuolleen läheisillä muutakin tekemistä kuin kutsuja kirjoitella
No kaipaatko siskoasi? Muistele häntä kotona, laita kynttillä palamaan ja katso valokuvia hänestä. Vietä oma muistohetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että hautajaisiin olisi kutsu. Pois lukien tietenkin merkkihenkilöt. Tiesit, että siskosi on kuollut, niin miksi et ollut mukana hautajaisjärjestelyissä? Tai edes kysynyt, milloin hautajaiset ovat? Ei niihin tule kutsukorttia.
Tietenkin on kutsu. Miten ihmeessä ihmiset muka muuten tietäisi tulla oikeaan paikkaan oikeaan aikaan?
Kuule, hautajaisiin ei tule kutsua, vaan jokainen halukas kysyy milloin ovat. On nyt kuolleen läheisillä muutakin tekemistä kuin kutsuja kirjoitella
Niillä omaisilla on kuule muuta tekemistä kuin vastailla ihmisten uteluihin että milloin on hautajaiset.
Montakohan siskoa ap:llä on alunperin ollut, kun tämä sama aloitus tulee noin puolen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten todettu, kutsuja ei välttämättä kirjoitella. Meinaatko, että niillä läheisillä on aikaa vastata niihin kyselyihin? Entä jollei kysyjää halutakaan hautajaisiin? Entä jollei halukas edes tiedä henkilön kuolleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 3-kymppinen lapseton sinkku enkä ole väleissä sisarusten kanssa. Mietin jo nyt, onko mitään keinoa estää heitä tulemasta hautajaisiin tai perimästä minua. Voinko testamentata omaisuuteni ystävilleni ja velvoittaa ystävät järjestämään hautajaiseni niin, että sisaruksilleni ei kerrota?
voit. Itse olen myös lapseton sinkku, enkä missään nimessä halua sisarusteni perivän minua tai tulevan hautajaisiini. Lapsettomana sinkkuna on se hyvä puoli, että voi tehd testamentin. Voi testatementata kelle vaan. Kannattaa tehdä.
Kannattaa muistaa, että ne oman ikäiset kaverit, joille rahansa testamenttaa, voi olla jo kuolleita tai dementoituneita, kun omat hautajaiset pidetään.
Minulle valitettiin kun en mennyt sukulaisen hautajaisiin. En tiennyt ao hlön kuolleen. Oli kuulema kutsu laitettu. En ollut sitä saanut. Yhä valitetaan ja väitetään että olen saanut kutsun.
Siis totta kai odotetaan että omaiset kutsuu hautajaisiin jos kutsuu. Äärettömän moukkamaista alkaa kerjätä kutsua kyselemällä milloin on hautajaiset.
Minulla monta sisarusta.Itse hautaukseni hoidan etukäteen, tilaan pienen kukkakimpun ja pyydän että eivät tule suremaan. Haluan polttohautauksen , haluan että kirjoitetaan värssy lehteen; Yksin synnyit, yksin lähdit. Ei tarvi surra.
Ison perinnön , mietin miten jaan.Taitaa mennä Eestin ja Suomen lastenkodeille. Siis lapsille ilman vanhempia opiskeluun. .
Vierailija kirjoitti:
Siis miten muka hautajaiset tapahtuu ihmisten mielestä jos niihin ei kerran kutsutaan ketään?
Minä kuulin veljeni kuolemasta hänen tytärpuoleltaan. Olin kyllä tietoinen veljeni sairastelusta ja soittelin hänelle usein. Sain tytärpuolelta (lähin omainen ) tiedon, milloin järjestävät hautajaiset ja lähdin tietysti saattamaan veljeäni haudan lepoon.
Jos ketään ei kutsuta eikä julkaista lehdessä etukäteen kuolinilmoitusta jossa olisi ilmoitettu siunausaika ja -paikka, niin miten ne ihmiset, jotka haluttaisiin sinne hautajaisiin, osaavat tulla oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan? Toivotaan vaan, että osaavat? Heidät siis kutsutaan muistotilaisuuteen ja toivotaan, että osaavat tulla oikeaan paikkaan siunaustilaisuuteen?