Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmäsairauksien hoito on kriisiytymässä ylilääkäri: Törmäämme usein siihen, että näkö on mennyt

Vierailija
25.08.2025 |

Meillähän on hyväkuntoisia vanhuksia, esimerkiksi liikuntakykynsä ansiosta. Törmäämme usein siihen, että näkö on mennyt. Sen vuoksi vanhus joutuu ympärivuorokautisen hoivan piiriin ja kuormittaa jonoa, joka muutenkin on aika massiivinen, Välimäki painottaa.

Miksei ihmiset mene yksityiselle leikkaukseen? Jos on varaa.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävätkö vanhukset, että yksityiseltä saa samoja leikkauksia?

Ymmärtävätkö kysyä?

Lääkärit kertovat yllättävän huonosti eri vaihtoehdpista potilaille. 

Vierailija
2/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei ole mitään edullista hubaa. alkaen 148,92 euroa. Siihen sitten päälle tutkimukset kuvaukset yms. aika mittavissa summissa ollaan.

Näöntarkastus taas on usein ilmaista, mutta eihän siinä nähdä kuin pikkusen asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä HUS hoiti minut mallikkaasti näkeväksi 2 kk sisällä tutkimuksesta. Kiitos!

Vierailija
4/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelusetelillä pääsee hoitoon, jos hoitoonpääsy venyy. Ei se ihan ilmaista ole silti, noin 300€ kaihileikkaus/silmä yksityisellä 

Vierailija
5/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä HUS hoiti minut mallikkaasti näkeväksi 2 kk sisällä tutkimuksesta. Kiitos!

Mikä silmävaiva jonka voi parantaa?

Vierailija
6/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävätkö kysyä?

EI kai me mnitään hölmöjä olla, tottakai me tiedetään!

Katselin juuri, tuhatviissataa silmä!

Vierailija
7/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävätkö kysyä?

Nämä rikkaat vanhukset ovat lähinnä huolissaan rahan riittämisestä jokapäiväiseen leipään ja kattoon pään päälle sekä laskuihin. Moni joutuu ostamaan lääkeitä. Vaatteita ja jalkineita tarvitaan niitäkin tässä kylmässä maapallon kolkassa. Mistä saa rahaa yksityislääkäriin ja yksityisiin leikkauksiin? Yksityispuolellahan kukaan ei ole vastussaa mahdollisista hoitovirheistä tai suoranaisesta vahingosta haavoittuvalle potilaalle.

Vierailija
8/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanne olisi jos voisi käydä yksityisellä, mutta labrat ja röntgenit, ultrat ja magneetit sitten kunnallisen hinnalla.Ne on ne mitkä maksaa

Vierailija
9/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaihi, jonka yksityinen olisi jo leikannut, mutta kriteerit eivät riitä julkiselle puolelle. Kaihileikkaukseen pääsee sinne vasta kun on jo melkein sokea. Ei mulla ole tuhansia euroja laittaa yksityisen puolen leikkaukseen. Olen vasta 65-v. eli en ole edes vanhus, mutta taitaa olla sokea vanhuus edessä.

Vierailija
10/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelusetelillä pääsee hoitoon, jos hoitoonpääsy venyy. Ei se ihan ilmaista ole silti, noin 300€ kaihileikkaus/silmä yksityisellä 

"Kaihileikkauksen hinta

Kaihileikkauksen hinta ----- on alkaen 1677 euroa yhteen silmään tehtynä. Leikkauksen hintaan vaikuttaa mahdollisesti käytettävä hajataiton korjaava erikoistekomykiö tai monitehotekomykiö, jonka hinta on alkaen 2870 euroa yhteen silmään tehtynä. Leikkauksen esitutkimus on alkaen 200 euroa ja jälkitarkastus alkaen 170 euroa."

SIinä ei palvelusetelit auta!

Vierailija
11/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaihi, jonka yksityinen olisi jo leikannut, mutta kriteerit eivät riitä julkiselle puolelle. Kaihileikkaukseen pääsee sinne vasta kun on jo melkein sokea. Ei mulla ole tuhansia euroja laittaa yksityisen puolen leikkaukseen. Olen vasta 65-v. eli en ole edes vanhus, mutta taitaa olla sokea vanhuus edessä.

niinpä!

"Kaihileikkauksen hinta

Kaihileikkauksen hinta ----- on alkaen 1677 euroa yhteen silmään tehtynä. Leikkauksen hintaan vaikuttaa mahdollisesti käytettävä hajataiton korjaava erikoistekomykiö tai monitehotekomykiö, jonka hinta on alkaen 2870 euroa yhteen silmään tehtynä. Leikkauksen esitutkimus on alkaen 200 euroa ja jälkitarkastus alkaen 170 euroa."

Säästämiseen menee ikuisuus!

Vierailija
12/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ensimmäiseksi: eivät kaikki silmävaivat ole leikattavissa. Käyn silmälääkärin vastaanotolla tarkistuttamassa silmät, silmänpaineet, uusimassa silmälasireseptit. Korkeaa silmänpainetta ei tunne kuten ei verenpainettakaan. Silmänpohjan rappeuma, sen toteaa vain silmälääkäri.

Vierailija
13/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurihan on uutisoitu, miten paljon vanhuksilla on rahaa. Kaikilla ei tietysti ole, mutta kyllä tuo olisi sellainen asia, johon laittaisin rahani. Jos joutuu jatkuvasti huonon näön takia uusimaan silmälasejaan, niin ei se sen halvemmaksi tulisi.

Tosin Suomelle tuli yllätyksenä, että ikäluokat vanhenevat, ja leikkaavia silmälääkäreitä ei ole läheskään tarpeeksi.

Joku pihisti myös lääkärien koulutuksesta aikoinaan.

Vierailija
14/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei ole mitään edullista hubaa. alkaen 148,92 euroa. Siihen sitten päälle tutkimukset kuvaukset yms. aika mittavissa summissa ollaan.

Näöntarkastus taas on usein ilmaista, mutta eihän siinä nähdä kuin pikkusen asioita.

Tarkoitat sitä E- taulua ?

Vierailija
15/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityispuolella tuohon ei sisälly mitään jälkitarkastuksia vaan potilas joutuu kaihileikkauksen jälkeen pulittamaan rahaa (yksityiselle) silmälääkärille. Kukaan ei kertonut tästä asiasta etukäteen. Leikkauksen jälkeen ei myöskään voi saada uusia laseja optikolta vaan - yllätys - joka kerta pitää menneä kalliiseen silmälääkäriin. Iso rahasumma tulee löytyä uusiin silmälaseihin ja silmälääkärin määräys laseista on voimassa vain lyhyen ajan. Jos sinä aikana tapahtuu jotain odottamatonta potilaan elämässä, hän ei ysty ostamaan uusia laseja heti silmälääkärissä käynnin jälkeen. Tarvitaan...aivan oikein...taas uusi käynti silmälääkärissä. 

Vierailija
16/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota hyvä ihminen velkaa tai pyydä lapsia apuun.

Vierailija
17/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaihi on hoidettavissa leikkauksella, muille taas ei voida ehkä tehdä mitään.

Vierailija
18/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin aikanaan itse lekkauksen, olisin julkisen jonossa joutunut odottamaan vielä niin kauan, että puolet leikkauksesta olisi maksettu sillä, kun ei tarvitsisi nopeasti huononevan näön takia uusi laseja jotka maksoivat jotain 800 euroa, eikä niillä nähnyt hyvin kuin pari kuukautta.

Vierailija
19/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin yksityisellä leikkauttamassa kai 5 vuotta sitten, en ole mitään laseja tarvinnut sen jälkeen, vain joskus hämärässä lukiessa on huoltoaseman halvat lasit käytössä. Olen luultavasti säästänyt sen leikkauksen hinnan jo ainakin kaksi kertaa, kun ei ole tarvinnut jatkuvasti uusia laseja ostella.

Ymmärrän, että kaikilla ei ole sellaistakaan rahaa, mutta monella on, jos raaskisi niiitä enemmän omaan hyvinvointiinsa sijoittaa.

Suomalaisilla on keskimäärin yli 40 000 euroa rahaa talletuksissa ja säästötileillä, eiköhän siellä ole paljon juuri iäkkäitä ja eläkeläisiäkin mukana, jotka ei kuitenkaan raaski maksaa kaihileikkaustaan itse.

Vierailija
20/55 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas joukko kommentoijia, jotka ei tiedä asioista mitään. Minun molempia silmiä leikattu monta kertaa. Toisessa silmässä verkkokalvon irtoutuminen, yritettiin korjata. Ei onnistunut. Silmä nyt sokea. Toisessa silmässä diabeteksen aih.verisuonten liikakasvua, sitäkin leikattu muutaman kerran. Siinä vielä toistaiseksi näkökykyä jäljellä. Pistoshoito kerran kuussa.

Sokeaan silmään olen ollut nyt leikkausjonossa vuoden. Silmästä pitäisi leikata ensin jälkikaihi ja sitten poistaa öljy, joka laitettiin kiinnittämään verkkokalvoa paikoilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi