Hankitko joka vuosi uudet joulukoristeet eli heitätkö aina joulun jälkeen vanhat pois?
Tai tiedätkö ihmisiä, jotka toimivat näin?
Itse en ole koskaan törmännyt tällaiseen, mutta ilmeisesti sellaisiakin ihmisiä on, kun moni puhuu "kertakäyttöisistä joulukoristeista" ja tuhlaamisesta.
Jo lapsuudenkodissa joulu-, pääsiäis- ym. koristeet pakattiin aina nätisti talteen juhlapyhien jälkeen ja otettiin taas esiin seuraavana vuonna. Joskus harvoin saatettiin ostaa jotain pientä lisäystä kokoelmaan.
Kommentit (46)
No en tod. heitä niitä voi käyttää seuraavana jouluna. Mutta tälläsiäkin ihmisiä on, esmes mun entinen työkaveri heitti aina kaiken vanhan pois kun uusi verhot, sängynpäiväpeitot tms. Ja miksiköhän maapallo tuhoutuu?
Kierrätykseen tuodaan ennen joulua ja joulun jälkeen niin paljon joulukoristeita että jotkut ilmeisesti ostavat joka vuosi uudet joulukoristeet. Niitä myydään halvalla pois kierrätyksestä ja silti niitä koristeita on aina useita pahvilaatikollisia.
Joka vuosi ostan kirppareilta lasisia joulukoristeita.
En tietenkään heitä pois. Enkä kyllä tunne ketään, joka niin toimisi.
No, olisi kyllä kiva jos joku joulu olisi sen verran ylimääräistä rahaa, että saisi ostettua aidosti mieleiset koristeet (kaikki hankittu niistä alelaareista, joissa ne jotka eivät kelvanneet kenellekään muulle). On ollut huonoa palkkaa, viime vuonna kaikki oli samaan aikaan niin kallista, että sai laskea jo senttejä, ja nyt taas määräaikainen työsuhteeni päättyy vuoden loppuun, enkä saa jatkosta mitään tietoa pyynnöistä huolimatta. Lahjoja onneksi aloin hankkia jo kesällä, kun arvasin että taas on asiat päin persiitä loppuvuodesta.
Hyvää joulua.
Ei niitä määräänsä enempää tarvitse ja kun olen löytänyt jostain alesta hienompia koristeita niin ikivanhat kierrätykseen jos jollekkin ovat kelvanneet.
Samat pallot tuolla kaapin perällä kerää pölyä jo kolmatta vuosikymmentä. Viime jouluna ei ollut edes kuusta, eli ei otettu niitä koristeitakaan esiin. Ensimmäisinä yhteisinä jouluina ostin paljon koristeita juuri ennen aattoa alennuksella. Joitain lapsuudenkotien helmiä siellä on joukossa ja kuusen latvaa koristaa aina mummun tekemä käpy. Muita joulukoristeita meillä on vähän. Mummun tekemä himmeli ja joitain kynttilänjalkoja nostetaan esiin. Tänä jouluna kuusen korvikkeena saa toimia kälyni virkkaama kuusi, johon ripustan punaisia pieniä palloja ja valoiksi riittää pattereilla toimiva ledvaloketju (jos se vielä toimii).
En tosiaan. Olen kyllä kuullut että jotkut tekee noin mutta itselle ei tulisi mieleenkään eikä kukaan tuttava harrasta sellaista.
Meillä on paljon joulukoristeita mitkä oli jo omassa lapsuudessani, vanhemmilla on jopa joulukoristeita vanhempien omasta lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi ostan kirppareilta lasisia joulukoristeita.
Mä kans keräilen vanhoja lasisia kuusenkoristeita, mulla on monta laatikollista aarteita :)
Vierailija kirjoitti:
Panen kyllä talteen, mutta kun otan ne uudestaan vuoden päästä esille, eivät toimi.
Millä tavalla eivät toimi?
Muut entiset mutta Herra Tokmannilta ostetut tai saadut jouluvalot joutuu uusimaan. Laatu on suoraan pers...
Vierailija kirjoitti:
No enpä keksi muuta kertakäyttöistä kuin joulukukat ja kuvakalenterit.
Amaryllikseni teki siemeniä, joista kasvatin uusia. Kukki se alkuperäinenkin parina talvena, kunnes kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Muut entiset mutta Herra Tokmannilta ostetut tai saadut jouluvalot joutuu uusimaan. Laatu on suoraan pers...
Siitä puljusta en ole vuosiin ostanut mitään, koska hinta/laatu on surkea ja hinnat korkeat. Nyt olen tilannut joulukoristeita ulkomailta :) kun on black week-tarjoukset
Oi, aina jouluksi latan ihanan aidon pihkalle tuoksuvan joulukuusen ( heti jouluviikon alussa) ja siihen yli 30 v vanhoja punaisia ja kultaisia lasipalloja ja kultakynnöksiä. Tietty on ne liput myös ja 4 vuosisadan alun wanhaa koristetta. Kaunis , ei liikaa!
Kaikki ovat hyvin säilyneet.
En tosiaan heitä pois. Olen saanut kerättyä tosi nätit kuusenkoristeet enkä niistä luovu. Valkoisia ja lasisia lintuja ja palloja. Kuusi on aidonnäköinen tekokuusi ja siihen laitetaan ledivalot, ei mitään kynttilöitä enää.
Köyhät nakkaavat sen perusteella, että näissä Joulupuu- tmv keräyksissä toiveena on aina joulukoristeita.
Minulla ei ole mitään joulukoristeita. Kukkia ostan, puhtaat liinat pöydille ja poltan kynttilöitä (voi kauhistus!). Joulua vietän kyllä.
On vanhoja ja välillä täytyy ostaa uusia. Paperitähti hajosi ja ensi vuodeksi pitää ostaa uusi.
Meillä onnistuisi hyvin joku tietty teemaväri, sillä koskaan ei ole heitetty pois muuta kuin rikkoutuneita koristeita. Uusia on ostettu hyvin maltillisesti, eli silloin kun on löytynyt joku erityinen ihanuus, ei kuitenkaan joka vuosi. Niitä on tässä vuosikymmenien mittaan ehtinyt kertyä monia värejä, mutta edelleen kynttelikköä lukuunottamatta sopivat yhteen isoon kenkälaatikkoon. Edelleen on käytössä yli 30 vuotta sitten ensimmäiseen omaan kuuseeni hankitut sähkökynttilät ja muutamia koristeita.