Yle: Aki Kaurismäen Suomeen mahtuvat vain valkoiset ja vammattomat hetoromiehet
Call out: Aki Kaurismäen elokuvat antavat Suomesta vääristyneen ja liian yksipuolisen kuvan. Kaurismäen elokuvissa suomalainen on aina valkoinen ja vammaton heteromies vaikka todellisuudessa aito suomalainen kulttuuri on erittäin rikasta, monipuolista, kansainvälistä, monikulttuurisra ja monikansallista: https://yle.fi/aihe/a/20-10005794
Kommentit (60)
Ai? Minusta Kaurismäen elokuvien miehet on olleet aina enemmän tai vähemmän yksinkertaisia, päihdeongelmaisia ja autistisia. Ei todellakaan millään mittapuulla normaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Jo on kumma, kun ei taiteilijatkaan enää saa tehdä just sellaisia elokuvia kuin haluavat 🙄
Kirjoissa tämä on ollut pakollista todellisuutta jo useamman vuoden ja johtanut portin pitämiseen. Vaikka julkaisisi itsejulkaistuna, niin talo jonka alle julkaisee vaatii usein muutoksia tarinaan kuten että henkilö x pitää muuttaa naiseksi tai väriliiseksi koska he sanovat ja koska jossain hemmetin kirjailijan guidessa nykyään vaaditaan sitä pitää tietty määrä olla. Tästä syystä laitoin itse pillit pussiin ja kirjoitan enää pöytälaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Aki on ollut woke alusta asti, joten ihan sama sillä ei kiinosta enkä aio edelleenkään katsoa yhtään Kaurismäen elokuvaa.
Siksi onkin ihmeellistä että omat kritisoivat omaansa ettei ole tarpeeksi woke.
Calamari Unionissakin edustettiin vain Frankeja.
Suomessahan ei yleensä tilastoida ns. "rotuja", koko sanalla on täällä ikävä kaiku. Yhdysvalloissa asia on täysin toisin, rotu kuuluu olennaisesti henkilötietoihin.
Jos tätä tietoa ei edes tilastoida, mistä sitä voidaan päätellä? Toimittaja vetää mutkat suoriksi omien asenteellisten katsantolasiensa lävitse. Voihan se olla että Kaurismäen leffat on hyvinkin monipuolisia mutta toimittaja ei sitä huomaa.
Siis mistä tämä aloituksen teksti nyt repäistiin? Jutussa sanotaan muun muassa näin: "Yksi yllättävä elokuva, jossa nyky-Suomen moninaisuus on hyvin näkyvillä, on Aki Kaurismäen uutuus Kuolleet lehdet. Elokuvan ravintoloiden ja baarien pitäjät sekä muut duunarit ovat valtaosin muita kuin valkoihoisia."
En muuten tajua, miksi suomalaisten elokuvien näyttelijät eivät saisi olla enimmäkseen valkoisia. Ei kai kukaan Afrikassakaan kitise siitä, että liian moni näyttelijä on musta.
Että sellaista rasismia suomalaisia kohtaan, taas. Yhä useammin julistetaan näitä juttuja jossa kerrotaan että me näytämme vääränlaiselle tai että meillä ei ole oikeutta edustaa omaa kansaamme(omassa kotimaassamme ffs) Oliskos aika puuttua tähän suomalaiset?
Kaurismäen Crime and Punishment (Rikos ja rangaistus) oli ensimmäinen elokuva jonka koko ukolta olen joskus nähnyt ja oli sen verran Woke elokuva että se jäi ainoaksi jonka katsoin eikä Suomessa ole wokempaa elokuvaa koskaan varmaankaan tehty.
Eihän tuossa artikkelissa puhuttu Akista juuri ollenkaan. Ap vaan muutti otsikon.
Tiedättekö, mikä on hiton hyvä elokuva? Master and Commander, pääosassa Russell Crowe. Elokuvassa on pelkkiä valkoisia miehiä, no yksi sekarotuisen oloinen nainen vilahtaa pari sekuntia ja sitten miniatyyrikuva Crowen vaimosta.
En oikein ymmärrä, miksei elokuvissa saisi olla pelkkiä miehiä, jos kerrotaan vaikkapa ympäristöstä, missä ei isommin naisia ole, kuten nyt vaikkapa 1700-luvun sotalaivasta tai armeijasta ennen naissotilaita.
Olen itse nainen, ja melkein pelkästään naishahmojen puute tekee elokuvasta aika siedettävän. Tosi usein naishahmot on pelkkää täytettä ja silmänruokaa. Jos niistä on yritetty tehdä maskuliinisehkoja toimijoita, epäonnistutaan yleensä surkeasti.
Ellen Ripley Alieneissa on tietysti kaiken arvostelun yläpuolella ja Sarah Connor Terminaattoreissa -kahdessa ensimmäisessä siis.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan ei yleensä tilastoida ns. "rotuja", koko sanalla on täällä ikävä kaiku. Yhdysvalloissa asia on täysin toisin, rotu kuuluu olennaisesti henkilötietoihin.
Jos tätä tietoa ei edes tilastoida, mistä sitä voidaan päätellä? Toimittaja vetää mutkat suoriksi omien asenteellisten katsantolasiensa lävitse. Voihan se olla että Kaurismäen leffat on hyvinkin monipuolisia mutta toimittaja ei sitä huomaa.
Kansalaisuuden mukaan tilastoidaan:
Sitten kun elokuva kuvaa täysin irrallaan todellisuudesta leijuvaa wokefantasiaa. Hän on hiljaa ja myhäilee.
Kaurismäen ei pidä muuttaa elokuviaan nyky-Suomea vastaavaksi. Muutetaan mieluummin Suomi paremmin Kaurismäen elokuvia vastaavaksi. Siis etnisyyden osalta, ei ehkä muuten, koska sitten olisi turhan kurjaa jo.
Suomi on paras maa suomalaisille. Sen ei tarvitse olla paras maa kenellekään muulle.
Samaa valitin itse Tuntemattomasta.
Edes uusimmassa versiossa ei yhtään nee ke riä puolustamassa tätä maata.
Vierailija kirjoitti:
LOL! Akia omat woke-koirat purevat.
Akin pitää palkata näyttelijöiksi päivettyneitä t o p p a h u u l i a ja muutama feija.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä tämä aloituksen teksti nyt repäistiin? Jutussa sanotaan muun muassa näin: "Yksi yllättävä elokuva, jossa nyky-Suomen moninaisuus on hyvin näkyvillä, on Aki Kaurismäen uutuus Kuolleet lehdet. Elokuvan ravintoloiden ja baarien pitäjät sekä muut duunarit ovat valtaosin muita kuin valkoihoisia."
En muuten tajua, miksi suomalaisten elokuvien näyttelijät eivät saisi olla enimmäkseen valkoisia. Ei kai kukaan Afrikassakaan kitise siitä, että liian moni näyttelijä on musta.
Taas kerran artikkelia ei luettu vaan hyökättiin arvostelemaan.😆😆😆
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa artikkelissa puhuttu Akista juuri ollenkaan. Ap vaan muutti otsikon.
Ap ei ymmärtänyt lukemaansa?
Kaurismäkeläinen Suomihan ON just tuollainen?
Itse en koe mitään samaistumista Kaurismäen elokuviin eikä ne kuvaa minun kokemustani elämästäni Suomessa, mutta KAURISMÄKELÄINEN Suomi on käsittääkseni juuri sellainen kuin on?
Ihme juttua taas, en ihmettele jos joitain ärsyttää. Toimittajissa nykyään paljon typeryksiä, siis heikko kyky ajatella laajemmin ja nähdä erilaisia kokonaisuuksia.
Ei kuulu mihinkään vaikka tekee elokuvia vihreistä miehistä.
Nämä punaylipistoista karanneet kirjainhirviöt ovat minulle red flag ja lopetan lukemisen siihen.