Viime vuonna yli 400 000 henkilöä sai toimeentulotukea!
Siis onhan tuo ihan älytön luku. Miten heppoisesti tuota viimeiseksi oljenkorreksi tarkoitettua tukea oikein jaetaan, jos noin iso määrä reilu viisimiljoonaisesta kansasta on sitä saanut? Ei ihme että valtion kirstusta pohja näkyy, kyllä sanattomaksi vetää.
Kommentit (145)
Ja kuinka suuri osa on m.muuttajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun tuohon joukkoon. Olen elänyt pari vuotta asumistuella ja tt-tuella. En tee tätä omasta tahdostani, mutta pakko sitä on jostain rahaa saada, kun kukaan ei suostu palkkaamaan.
Etkö saa työttömyystukea?
No mitäpä luulet, jos elän tt-tuella?
Minä saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Olet ilmeisesti täyslusmu, eli et ole edes työtön työnhakija työkkärissä.
Olen kyllä työtön työnhakija. Turhaan siis räksytät. Ja myös haen aktiivisesti töitä. Toisin kuin moni muu työtön.
Sitten sinulla ei ole mitään estettä saada työmarkkinatukea. Ei edes sairaus. Minulla on b-lausunto lääkäriltä vuodeksi, mutta kelan mielestä olen terve. Työkkäristä laitettiin jopa kuntouttavaan työtoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun tuohon joukkoon. Olen elänyt pari vuotta asumistuella ja tt-tuella. En tee tätä omasta tahdostani, mutta pakko sitä on jostain rahaa saada, kun kukaan ei suostu palkkaamaan.
Etkö saa työttömyystukea?
No mitäpä luulet, jos elän tt-tuella?
Minä saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Olet ilmeisesti täyslusmu, eli et ole edes työtön työnhakija työkkärissä.
Olen kyllä työtön työnhakija. Turhaan siis räksytät. Ja myös haen aktiivisesti töitä. Toisin kuin moni muu työtön.
Sitten sinulla ei ole mitään estettä saada työmarkkina
No sinä et sitä päätä. Minulla on työkkäriltä lausunto ja se ei sillä muutu, että sinä vänkäät vastaan tietämättä yhtään, millainen tilanne minulla on kokonaisuudessaan.
Tehokas keino puolittaa toimeentulotukimenot olisi sellainen, että toimeentulotukea voisi saada enintään kuuden kuukauden täyttä määrää vastaavan summan kalenterivuoden aikana. Se ei siis voisi olla enää kenellekään ensisijainen tulo vaan tarkoituksensa mukaisesti tilapäinen apu.
Vierailija kirjoitti:
Tehokas keino puolittaa toimeentulotukimenot olisi sellainen, että toimeentulotukea voisi saada enintään kuuden kuukauden täyttä määrää vastaavan summan kalenterivuoden aikana. Se ei siis voisi olla enää kenellekään ensisijainen tulo vaan tarkoituksensa mukaisesti tilapäinen apu.
Ja millähän tavalla tuo auttaisi, kun aika iso osa tt-tuen saajista on työssäkäyviä ihmisiä. Eikä työpaikat sillä lisäännyt, että toimeentulo viedään.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ulkomaalaisia: Somppuja ja russakoita siellä jonossa on kaikkein eniten.
Lopetetaan jokainen terveyskeskus, koska niihin ei enää ole varaa
Tuo nyt on ihan paskapuhetta, että suurin osa olisi ulkomaalaisia. Vuodelta 2018 on julkaistu tilastoa. Laske tuosta jos osaat: https://yle.fi/a/3-11680542. Reilu viidennes saajista on ulkomaalaisia. Osa heistä muuten myös töissäkäyviä, koska tapaavat työllistyä matalapalkka-aloille, joiden palkka etenkään pääkaupunkiseudulla ei riitä mihinkään.
Toimeentulotuki on aika pieni menoerä verrattuna muihin valtion kuluihin. Tosiaan kuten jo sanottiin, johonkin yritystukiin menee paljon enemmän. Ja mitä terveydenhoitoon tulee, niin ongelma on paisuva erikoissairaanhoito, jolta ei perusterveydenhuoltoon rahaa riitä. Ja kaikkein isoin kuluerä ovat eläkeläiset. Jos keksittäisiin konsti millä työnantajat saataisiin lopettamaan ikäsyrjintä, eläkeikää voisi hyvin nostaa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että eläkkeellä norkoilaan elämän viimeiset 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Entä miten sitten eletään, jos ei puolessa vuodessa muutu työllisyystilanne? Laitetaan kadulle?
Vierailija kirjoitti:
Sinulta varastamallako se loppu vuosi eletään? Nimittäin voin kertoa, että työllistyminen ei sillä lisäänny, että tukia leikataan. Kun ongelma ei ole suurimmalla osalla siinä, ettei halua mennä töihin, vaan siinä ettei kukaan palkkaa. Lisäksi noin 50% tt-tuen saajista ei edes ole työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja summa vaan kasvaa, kun muita tukia leikataan. Pitää olla työtön tai tosi pienipalkkainen työ, eikä saa omistaa mitään, niin saa tttukea. Ulosotossa oleva töissäkäyvä saa tttukea, jos tulot jää liian pieniksi. Onkohan se himpun päälle 1000 euroa, mikä pitää jokaisella saada rahaa.
Höpö höpö! Aikuisen perheettömän toimeentulotuki laskennallisesti on noin 550 e/kk. Lapsista vähemmän.
Siihen päälle asumistuki niin ollaan aika lähellä tonnia. Varsinkin kun toimeentulotuki kattaa perusosan lisäksi myös lääkekulut, sähkölaskut, vakuutusmaksut jne. jne.
Vuokra menee joka tapauksessa päältä pois. Ei käteen jää paljon. Kotivakuutus maksetaan, ei muita.
On älytöntä puhua muusta kuin nettosummista. Jos et asu perintöasunnossa ilmaiseksi ja joku muu maksaa kulut, jokainen joutuu maksamaan asumisestaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Milläs sen jälkeen eletään? Ja ennen muuta, millä lapset elätetään? Meinaatko, että penskat otettaisiin köyhiltä huostaan? Se vasta maksaisikin! Samoin kuin kaikki mikä seuraa rikollisuuden kasvusta. Katsos kun sitä ruokaa on jostakin vain hankittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millähän tavalla tuo auttaisi, kun aika iso osa tt-tuen saajista on työssäkäyviä ihmisiä. Eikä työpaikat sillä lisäännyt, että toimeentulo viedään.
Näiden työssäkäyvien ihmisten tukeen tämä uudistus ei vaikuttaisi millään tavalla, sillä he saavat sitä jo nyt selvästi alle kuukausikohtaisen perusosan maksimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden työssäkäyvien ihmisten tukeen tämä uudistus ei vaikuttaisi millään tavalla, sillä he saavat sitä jo nyt selvästi alle kuukausikohtaisen perusosan maksimin.
Vähänpä lapsonen tiedät todellisuudesta. Mutta ei yllätä, kun aivopierusi luki.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöläisen peitonjatkamista taas kerran. Joo, puolittuisivathan ne toimeentulomenot, mutta muut menot vastaavasti kasvaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka suuri osa on m.muuttajia?
Viidesosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo minua niin vituttaa. Itse painan 130kg ja olen painoindeksin mukaan sairaalloisen ylipainoinen. Tein vuosia raskasta siivoustyötä, jossa joutui vuorossa jo pelkästään kävelemään useita kilometrejä. Siihen päälle vielä itse työsuoritteet. Nämä tukielätit on muka aina jotain työkyvyttömiä. Voi v i t t u sanon minä.
Helsingissä joka kymmenes toimeentulotuen saaja on töissäkäyvä. Eivät siis esitä työkyvytöntä. Palkat vain ovat niin pieniä suhteessa vuokriin. Myös vanhuksissa on toimeentulotuen saajia.
Tietysti työttömissä on toimeentulotuen saajia. Jos on työtön, ei voi ainakaan virallisesti olla työkyvytön (vaikka ehkä käytännössä olisi). Kaikki vain eivät yrityksistään huolimatta kelpaa työnantajille.
Mitä työtä nykyään sitten teet?
Toimistotyötä teen, kun pääsin viimein lähemmäs omaa alaani olevia hommia. Jos ei raha riitä työssäkäyvänäkään vuokraan, niin sitten pitää muuttaa halvempaan. Ei nyt jumalauta yhteiskunnan kuulu maksaa kalliita asumisia. Voi muuttaa vaikka Keravalle, jos ei ole varaa asua Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta varastamallako se loppu vuosi eletään? Nimittäin voin kertoa, että työllistyminen ei sillä lisäänny, että tukia leikataan. Kun ongelma ei ole suurimmalla osalla siinä, ettei halua mennä töihin, vaan siinä ettei kukaan palkkaa. Lisäksi noin 50% tt-tuen saajista ei edes ole työttömiä.
Ensisijaisesti työtön elää työttömyysturvalla. Jos työttömän henkilön ensisijainen tulo on toimeentulotuki se tarkoittaa käytännössä sitä että hän on te-toimiston tai kuntakokeilun asettamassa karenssissa. Työmarkkinatuella olevalla voi olla oikeus pieneen täydennykseen toimeentulotuella mutta euromääräisesti se jäisi kuitenkin vuositasolla selvästi alle puolikkaan vuoden toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika älyvapaa pitää olla, jos kuvittelee, että Suomen verotulot kasvavat sillä, että varsin pieni summa toimeentulotukea leikattaisiin pois. Sinun ideastasi ei tule säästöä, koska suunnittelemasi leikkaus kumoutuisi esim. kasvavilla sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja vankeinhoidon menoilla.
Vierailija kirjoitti:
Persut tui mieluummin itäisestä Afrikasta työvoimaa kuin hyväksyvät minimituet
Mene töihin, niin työvoimaa ei tarvitrse muualta tuoda. On se nyt ihme, kun aikuiset terveet ihmiset eivät pysty elättämään itseään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti työtön elää työttömyysturvalla. Jos työttömän henkilön ensisijainen tulo on toimeentulotuki se tarkoittaa käytännössä sitä että hän on te-toimiston tai kuntakokeilun asettamassa karenssissa. Työmarkki
Ai säästetään sillä, että siirrytään tt-tuelta työttömyystuelle :D Alakaa kuulostaa Orpon logiikalta, mutta käänteisesti. Orpohan on sitä mieltä, että ihmisten siirtäminen muilta tuilta tt-tuelle tuo säästöä.
Minulla ollut sama tilanne parisen vuotta, en ole ollenkaan ylpeä tästä.. Kelan mielestä olen työkykyinen, työkkärin (taino kuntakokeilun) mielestä en ole työkykyinen joten minut pudotettiin tähän kuiluun. Toivon että pian muuttuisi tilanne ja alkaisi luvallinen orjatyö eli 9eur/pvä hommelit, niin tilanteeni paranisi hieman ja samalla pääsen testaamaan miten terveyteni kestää.