Viime vuonna yli 400 000 henkilöä sai toimeentulotukea!
Siis onhan tuo ihan älytön luku. Miten heppoisesti tuota viimeiseksi oljenkorreksi tarkoitettua tukea oikein jaetaan, jos noin iso määrä reilu viisimiljoonaisesta kansasta on sitä saanut? Ei ihme että valtion kirstusta pohja näkyy, kyllä sanattomaksi vetää.
Kommentit (145)
Ensi vuonna määrä vähintään tuplaantuu, jos hallituksen leikkaukset toteutuvat.
Moni työssäkäyvä saa niin pientä palkkaa, että on haettava toimeentulotukea. Läskit voivat laihduttaa. Se ei maksa mitään. Sitten jaksaa taas siivota.
En ole saanut 10 vuoteen. Silloinklin yhtenä kuukautena jotain 400€. Ihme vetelyksiä nykyihmiset, kun eivät tule omillaan toimeen.
Persut tui mieluummin itäisestä Afrikasta työvoimaa kuin hyväksyvät minimituet
Vierailija kirjoitti:
Ja summa vaan kasvaa, kun muita tukia leikataan. Pitää olla työtön tai tosi pienipalkkainen työ, eikä saa omistaa mitään, niin saa tttukea. Ulosotossa oleva töissäkäyvä saa tttukea, jos tulot jää liian pieniksi. Onkohan se himpun päälle 1000 euroa, mikä pitää jokaisella saada rahaa.
Höpö höpö! Aikuisen perheettömän toimeentulotuki laskennallisesti on noin 550 e/kk. Lapsista vähemmän.
Itse kuulun tuohon joukkoon. Olen elänyt pari vuotta asumistuella ja tt-tuella. En tee tätä omasta tahdostani, mutta pakko sitä on jostain rahaa saada, kun kukaan ei suostu palkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun tuohon joukkoon. Olen elänyt pari vuotta asumistuella ja tt-tuella. En tee tätä omasta tahdostani, mutta pakko sitä on jostain rahaa saada, kun kukaan ei suostu palkkaamaan.
Etkö saa työttömyystukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja summa vaan kasvaa, kun muita tukia leikataan. Pitää olla työtön tai tosi pienipalkkainen työ, eikä saa omistaa mitään, niin saa tttukea. Ulosotossa oleva töissäkäyvä saa tttukea, jos tulot jää liian pieniksi. Onkohan se himpun päälle 1000 euroa, mikä pitää jokaisella saada rahaa.
Höpö höpö! Aikuisen perheettömän toimeentulotuki laskennallisesti on noin 550 e/kk. Lapsista vähemmän.
Siihen päälle asumistuki niin ollaan aika lähellä tonnia. Varsinkin kun toimeentulotuki kattaa perusosan lisäksi myös lääkekulut, sähkölaskut, vakuutusmaksut jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä luulet, jos elän tt-tuella?
Vierailija kirjoitti:
Tuo minua niin vituttaa. Itse painan 130kg ja olen painoindeksin mukaan sairaalloisen ylipainoinen. Tein vuosia raskasta siivoustyötä, jossa joutui vuorossa jo pelkästään kävelemään useita kilometrejä. Siihen päälle vielä itse työsuoritteet. Nämä tukielätit on muka aina jotain työkyvyttömiä. Voi v i t t u sanon minä.
Helsingissä joka kymmenes toimeentulotuen saaja on töissäkäyvä. Eivät siis esitä työkyvytöntä. Palkat vain ovat niin pieniä suhteessa vuokriin. Myös vanhuksissa on toimeentulotuen saajia.
Tietysti työttömissä on toimeentulotuen saajia. Jos on työtön, ei voi ainakaan virallisesti olla työkyvytön (vaikka ehkä käytännössä olisi). Kaikki vain eivät yrityksistään huolimatta kelpaa työnantajille.
Mitä työtä nykyään sitten teet?
Toimeentulotuen saajista vain 50% on työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen päälle asumistuki niin ollaan aika lähellä tonnia. Varsinkin kun toimeentulotuki kattaa perusosan lisäksi myös lääkekulut, sähkölaskut, vakuutusmaksut jne. jne.
Vuokra menee joka tapauksessa päältä pois. Ei käteen jää paljon. Kotivakuutus maksetaan, ei muita. Jos työhön tarvitaan auto, ei sitä tarvitse myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra menee joka tapauksessa päältä pois. Ei käteen jää paljon. Kotivakuutus maksetaan, ei muita. Jos työhön tarvitaan auto, ei sitä tarvitse myyd
Ei puhuttu käteen jäävästä osasta, vaan tukien määrästä. Kokonaisuudessaan siitä tulee suurin piirtein tonni. Osalla ylikin, jos on esim. reseptilääkkeitä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuki = toimeentulotuki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Olet ilmeisesti täyslusmu, eli et ole edes työtön työnhakija työkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuki = toimeentulotuki
Ihanko totta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Olet ilmeisesti täyslusmu, eli et ole edes työtön työnhakija työkkärissä.
Olen kyllä työtön työnhakija. Turhaan siis räksytät. Ja myös haen aktiivisesti töitä. Toisin kuin moni muu työtön.
Jos nuo 400000 laittaisi riviin ja katsottaisiin miltä näyttävät, niin voisi aika moni yllättyä.
Rivistöä katsellessa välillä ei tiedettäisi missä maassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että valtion kirstusta pohja näkyy, kyllä sanattomaksi vetää.
Maksetun toimeentulotuen kokonaissumma viime vuonna oli n. 700 miljoonaa.
Se on siis pikkurahoja verrattuna yritystukiin, noihin hyvin toimeentulevien firmojen sosiaaliavustuksiin.
Suoria yritystukia maksettiin pari miljardia eli kolminkertaisesti toimeentulotuen verran. Lisäksi alennettuina verokantoina peräti seitsemän miljardia, eli kymmenkertaisesti toimeentulotukien verran. Tästä suurin osa pörssiyrityksille, jotka maksoivat anteliaasti osinkoa omistajilleen.
Se, että 400 000 ihmistä on saanut toimeentulotukea, ei tietenkään tarkoita että kaikki he eläisivät sen varassa ympärivuotisesti, tai että saisivat tukea maksimisumman. Ensin haetaan kaikki muut mahdolliset tuet, ja jos se ei siltikään riitä, voi saada toimeentulotukea. Monelle sitä maksetaan ihan tilapäisesti, esim. jos jossakin kuussa on terveydenhoitokuluja, joita ei aina ole (esim. pitää hankkia uudet silmälasit).