Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä psykoosi tuntuu?

Vierailija
18.11.2023 |

Onko täällä ketään, jolla on ollut psykoosia? Millaisilla oireilla se on alkanut/kauanko ne kestivät? Millaisia esim mahdolliset harhat olivat?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raju psykoosi iski harhaluuloja vähän joka asiasta. Uutisissa radiossa jutut kohdistui juuri minuun.

Nyt jo toipuneena vieläkään en pääse kunnolla eroon harhaluuoista jotka iski silloin.

Vieläkin ohiajavan auton teksteillä on merkitystä tai sillä minkä väristä koiraa joku taluttelee

Toki ymmärrän ettei mitään väliä mutta jos psykoosi iskee syvälle aivoihin merkityksiä jostain niin kestää kauan jo toipuneenakin päästä niistä eroon vaikka kuinka tajuaa niiden olevan shittiä

Vierailija
102/141 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosissa oleva on yleensä sairaudentunnoton, joka ei itse tiedä olevansa sekaisin. Salaliittoteoriat on yleisiä. Saavat viestejä radiosta ja television kautta. Ovat monesti myös uskovaisia ja tätä yhteyttä pitäisi tutkia enemmän.

Minä ainakin totesin että inputissa on virheitä, hommat ei täsmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todettu skitsofrenia ja saan psykoottisia kohtauksia pari kertaa viikossa. On vaikea kertoa jälkeenpäin mitä olen sillä hetkellä ajatellut. Käyn kuitenkin normaalisti töissä ja psykologikin kuvaili minua perusterveeksi, vaikka tietää sairaudestani.

Haluaisin vielä lisätä että tunnistan nykyään milloin olen psykoosissa ja kohtauksen aikana tiedän olla uskomatta ajatuksiani kunnes kohtaus loppuu.

Vierailija
104/141 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
105/141 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko muuten psykoosiin vaipuminen kestää?

Onko se nopea asia, jota ei itse huomaa?

Vai viekö viikkoja tai jopa kuukausia?

Ja voiko ihminen missään vaiheessa ennen varsinaista psykoosia tai sen aikana ymmärtää ettei kaikki ole hyvin?

Vierailija
106/141 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todettu skitsofrenia ja saan psykoottisia kohtauksia pari kertaa viikossa. On vaikea kertoa jälkeenpäin mitä olen sillä hetkellä ajatellut. Käyn kuitenkin normaalisti töissä ja psykologikin kuvaili minua perusterveeksi, vaikka tietää sairaudestani.

Haluaisin vielä lisätä että tunnistan nykyään milloin olen psykoosissa ja kohtauksen aikana tiedän olla uskomatta ajatuksiani kunnes kohtaus loppuu.

Oletko pystynyt pärjäilemään ilman lääkitystä? Vai tunnistatko ja osaatko hallita mieltäsi senverran hyvin. 

Vierailija
107/141 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteissa saat yleensä psykoottisia kohtauksia? 

Vierailija
108/141 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös toivottomasti ihastuminen ole vähän samaa sarjaa, tiedostaa ettei taida olla täysin realistista mutta mieli ei suostu uskomaan järjen ääntä.

Vierailija
109/141 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös toivottomasti ihastuminen ole vähän samaa sarjaa, tiedostaa ettei taida olla täysin realistista mutta mieli ei suostu uskomaan järjen ääntä.

Näinpä. Onkohan maailmassa enää mitään realistista, kun seuraa maailmanmenoa. Huoh. 

Vierailija
110/141 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette toipuneet psykoosista? 

Vierailija
111/141 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko muuten psykoosiin vaipuminen kestää?

Onko se nopea asia, jota ei itse huomaa?

Vai viekö viikkoja tai jopa kuukausia?

Ja voiko ihminen missään vaiheessa ennen varsinaista psykoosia tai sen aikana ymmärtää ettei kaikki ole hyvin?

Kyllä merkkejä voi olla näkyvissä jo kuukausia ennen varsinaista psykoosia. Yleensä lähtee unet (pitkään jatkunut valvominenhan jo itsessään aiheuttaa psykoosin) ja tulee semmoista kiihtymistä ja kierroksilla oloa. Saattaa toimia vähän irrationaalisesti, mutta ei kuitenkaan niin pahasti, että itse tai ulkopuoliset tajuaisi mitään. Jos tilanteen saa tässä vaiheessa rauhoitettua niin psykoosin puhkeamisen voi jopa estää. Sairauslomalle heti ja kaikki stressitekijät minimiin ja uni kuntoon niin psykoosi ei välttämättä ehdi tulemaan päälle.

Vierailija
112/141 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä ketjua.

Vierailija
113/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Olen aina luullut, että psykoosi on vain korostunut, pitkäkestoinen tunnetila... siis ei mitään hajanaista, vaan päinvastoin keskittynyttä kokemista, tietyn aiheen kokemista aivan kuin maailmassa ei olisikaan muuta. Vai onko se sitä, ja joku vaan kokee sen hajanaisena siksi, ettei hallitse aiheen elämistä mielessään? Kia siinä tilassa joku teema on?

Vierailija
114/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu. Olen aina luullut, että psykoosi on vain korostunut, pitkäkestoinen tunnetila... siis ei mitään hajanaista, vaan päinvastoin keskittynyttä kokemista, tietyn aiheen kokemista aivan kuin maailmassa ei olisikaan muuta. Vai onko se sitä, ja joku vaan kokee sen hajanaisena siksi, ettei hallitse aiheen elämistä mielessään? Kia siinä tilassa joku teema on?

Ehkä vain luullaan, että se on hajanaista!

Psychosis Is an Expression of Early Childhood Trauma

Vierailija
115/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vain luullaan, että se on hajanaista!

Psychosis Is an Expression of Early Childhood Trauma

Kerrankin joku puhuu asiaa. Hyvä monipuolinen kanava, ei mainoksia, suosittelen!

Vierailija
116/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla näkökenttä myös sumeni. Siis kirjaimellisesti en nähnyt asioita tarkasti ja kaikki värit olivat tosi haaleita. Näin ihan kaiken usvan läpi ja olin ihan vakuuttunut, että mun näköaisti on vioittunut. Muutenkin olin täysin varma, että mulla oli vaikka mitä sairauksia ja kuolen ihan heti. Halusin myös kuolla ihan koko ajan.

Mielenkiintoista!!

Vierailija
117/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi on erittäin vapauttava tunnetila. Sitä pitää ajatella terapiana.

Vierailija
118/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvausten perusteella olen aina ollut  psykoosissa. Mutta mielenterveystyöntekijöiden mukaan en ole psykoottinen vaan autistinen. Liittyyköhän nämä jotenkin toisiinsa? Ja miten ne voidaan luotettavasti erottaa toisistaan? Jos esim. harha-aistimuksia voi olla ilman psykoottisuutta ja .psykoosissa voi toimia (ainakin näennäisesti tai hetkittäin) myös loogisesti. 

Hyvä kysymys.

Vierailija
119/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa "lääkkeen" aiheuttamalta. Eli "hoidettiin mielialaasi" ja aiheutettiin psykoosi.

Vierailija
120/141 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa "lääkkeen" aiheuttamalta. Eli "hoidettiin mielialaasi" ja aiheutettiin psykoosi.

Lainaus ei toiminut, joten lisään tähän tiedot viestistä, jota yritin lainata: 45/128|18.11.2023 | 15:03, toisella sivulla (https://www.vauva.fi/keskustelu/5358301/milta-psykoosi-tuntuu?page=2)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi