Miltä psykoosi tuntuu?
Onko täällä ketään, jolla on ollut psykoosia? Millaisilla oireilla se on alkanut/kauanko ne kestivät? Millaisia esim mahdolliset harhat olivat?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Ihmisten halu jakaa kokemuksiaan muuttuu välineeksi jauhaa jotain politiikkajargonia koska miksi ei. Kukaan ei tätä ketjua tullut lukemaan tuon päihdejankkauksen takia
Pellet
Päihteet ovat pahan alku ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin edellisiin (pahimpiin ja aitoihin) psykoosi- tm oireisiin liittyen liittyen, mitä voisi ihan näin hypoteettisesti tehdä, jos läheisellä olisi kuvatun kaltaisia oireita? Kuinka hänet saisi esim ohjattua asianmukaiseen hoitoon? Jos tämä ihminen ei itse tiedosta olevansa psykoosissa tmv tilassa vaan pitää em asioita täytenä totena?
Jos sinun läheisesi on psykoosissa tai muuten sekavassa tilassa, sinä soitat 112 ja saat apua. Olette te tyhmiä.
112 soitetaan vain, jos on hengenvaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin edellisiin (pahimpiin ja aitoihin) psykoosi- tm oireisiin liittyen liittyen, mitä voisi ihan näin hypoteettisesti tehdä, jos läheisellä olisi kuvatun kaltaisia oireita? Kuinka hänet saisi esim ohjattua asianmukaiseen hoitoon? Jos tämä ihminen ei itse tiedosta olevansa psykoosissa tmv tilassa vaan pitää em asioita täytenä totena?
Jos sinun läheisesi on psykoosissa tai muuten sekavassa tilassa, sinä soitat 112 ja saat apua. Olette te tyhmiä.
Niin luulisi. Minun äidilläni on muistisairaus, ja siihen liittyviä vaikeita harhoja ja harhaluuloja. Häntä ei otetan yhtään mihinkään koska itsenäärämisoikeus, vaikka terrorisoi hulluuksissaan puolta sukua. Ja todellakin kokeiltu on: ambulanssi ei ota kyytiin, ja päivystyksestä kotiutetaan välittömästi. Ei koeta vaaralliseksi itselle ja ympäristölle. Kyllä täällä saa ihan rauhassa hulluna elellä - kukaan ei puutu, eikä saa puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin luulisi. Minun äidilläni on muistisairaus, ja siihen liittyviä vaikeita harhoja ja harhaluuloja. Häntä ei otetan yhtään mihinkään koska itsenäärämisoikeus, vaikka terrorisoi hulluuksissaan puolta sukua. Ja todellakin kokeiltu on: ambulanssi ei ota kyytiin, ja päivystyksestä kotiutetaan välittömästi. Ei koeta vaaralliseksi itselle ja ympäristöl
Komppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis ja alkoholi tulisi kieltää kokonaan.
Vaihtoehtoisesti kaikki päihteet voisi laittaa halvalla myyntiin joka kioskiin ja maitokauppaan. Evoluutio hoitaisi homman. Parin sukupolven ajan osa ihmisistä päihteilisi itsensä hautaan, mutta sen jälkeen lisääntymään jäisi vain sellaista porukkaa, joille päihteet eivät liikaa maistu.
Mutta eikö päihteettömätkin joutuisi vaaraan, jos päihteily olisi vielä nykyistäkin yleisempää.
Tietysti päihtynyt tai psykoottinen on aina potentiaalinen riski muille. Erityisesti, jos joku hommaa itselleen päihteillä mielenterveyden ongelmia ja toimii sitten kuitenkin töissä esimerkiksi liikenteessä tai muualla, missä pitäisi ehdottomasti olla skarppi ja tolkuissaan.
En esimerkiksi haluaisi nousta lentokoneeseen, jos tietäisin, että kapteeni on polttanut edellisenä iltana pilveä tai vetänyt kännit tai popsinut rauhoittavia lääkkeitä päihtyäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoisesti kaikki päihteet voisi laittaa halvalla myyntiin joka kioskiin ja maitokauppaan. Evoluutio hoitaisi homman. Parin sukupolven ajan osa ihmisistä päihteilisi itsensä hautaan, mutta sen jälkeen lisääntymään jäisi vain sellaista porukkaa, joille päihteet eivät liikaa maistu.
Mutta eikö päihteettömätkin joutuisi vaaraan, jos päihteily olisi vielä nykyistäkin yleisempää.
Tietysti päihtynyt tai psykoottinen on aina potentiaalinen riski muille. Erityisesti, jos joku hommaa itselleen päihteillä mielenterveyden ongelmia ja toimii sitten kuitenkin töissä esimerkiksi liikenteessä tai muualla, missä pitäisi ehdottomasti olla skarppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se nytkin on mennyt. Evoluutio on kehitystä ja ihmiset eivät hallitse sitä vaan se hallitsee meitä. Evoluutio on koko planeetan kehitystä mutta joskus pistetään asioita sekä ihmisiä maan tasalle ja tehdään uudestaan. Aikakaudet ovat vaihtuneet ja tämä sykli jatkuu aina kun on tarve. Olisi mahtavaa asua maassa niin että vallitsisi rauha sekä tasapaino.
Ei se ihan noin ole mennyt. Ihminen poikkeaa muista luontokappaleista siinä, että ihminen tietoisesti kykenee vastustamaan luonnon sisäisiä tasapainotusmekanismeja. Ihminen esimerkiksi pitää hengissä sellaisia heikkoja ja sairaita yksilöitä, jotka eivät itse pysyisi hengissä. Muissa eläinpopulaatioissa sellaiset yksilöt tietysti menehtyvät.
Samoin päihdepolitiikkaa voi ajatella sellaiseksi hyysäämiseksi, jossa lainsäädännöllä estetään osaa porukasta järjestämästä itseään ennenaikaiseen hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se nytkin on mennyt. Evoluutio on kehitystä ja ihmiset eivät hallitse sitä vaan se hallitsee meitä. Evoluutio on koko planeetan kehitystä mutta joskus pistetään asioita sekä ihmisiä maan tasalle ja tehdään uudestaan. Aikakaudet ovat vaihtuneet ja tämä sykli jatkuu aina kun on tarve. Olisi mahtavaa asua maassa niin että vallitsisi rauha sekä tasapaino.
Darwinismia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
112 soitetaan vain, jos on hengenvaarassa.
Näin on. Turha alapeukuttaa.
Apua, olen alun kommentoija... nämä kirjoitukset menevät ihon alle ja triggeröivät tosi paljon.... miten sitä voikin olla niin huonossa kunnossa että jopa nämä kirjoitukset triggeröivät.... :(
Pelkään kaikkea. Sekoamista, kovia ääniä, vihaisia katseita, arvaamattomia ihmisiä. Levottomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään kaikkea. Sekoamista, kovia ääniä, vihaisia katseita, arvaamattomia ihmisiä. Levottomuutta.
💕
Miksi psykoosista ja sen määritelmästä on niin paljon eriäviä mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Juurikin se harhainen mieli. Oireet hiipii pikkuhiljaa huomaamatta. Kuvittelee esimerkiksi, että ajatusten voimalla voi saada asioita tapahtumaan. Tai jos sanoo ne ääneen. Itse en pystynyt nukkumaan, koska pelkäsin, että perheenjäsen hyökkää kimppuuni nukkuessani. Kun en nukkunut, mieli kävi hitaalla ja harhat alkoi olla vakavampia. Kaikki, mikä päässä pyöri, oli minulle todellista. Ja suutin kun minua ei uskotyu. Välillä tuli myös selkeitä hetkiä, jolloin jossain määrin tajusin, että kaikki ei taida olla hyvin.
Nyt on sovittu kotona, että jos alkaa näyttää siltä, että jutut tai toiminta muuttuu, niin saman tien asia otetaan puheeksi, ettei tilanne pääse pahenemaan.
Miten se sillä puhumisella muuksi muuttuisi. Paranee ajan kanssa jos sikseen tai taannutetaan lääkkeillä, eipä niillä taida olla muuta tervehdyttävää vaikutusta kuin että kanssaihmiset eivät tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin se harhainen mieli. Oireet hiipii pikkuhiljaa huomaamatta. Kuvittelee esimerkiksi, että ajatusten voimalla voi saada asioita tapahtumaan. Tai jos sanoo ne ääneen. Itse en pystynyt nukkumaan, koska pelkäsin, että perheenjäsen hyökkää kimppuuni nukkuessani. Kun en nukkunut, mieli kävi hitaalla ja harhat alkoi olla vakavampia. Kaikki, mikä päässä pyöri, oli minulle todellista. Ja suutin kun minua ei uskotyu. Välillä tuli myös selkeitä hetkiä, jolloin jossain määrin tajusin, että kaikki ei taida olla hyvin.
Nyt on sovittu kotona, että jos alkaa näyttää siltä, että jutut tai toiminta muuttuu, niin saman tien asia otetaan puheeksi, ettei tilanne pääse pahenemaan.
Miten se sillä puhumisella muuksi muuttuisi. Paranee ajan kanssa jos sikseen tai taannutetaan lääkkeillä, eipä niillä taida olla muuta tervehdyttävää vaikutusta kuin että kanssaihmiset eiv
Että mitä niinkuin?
Mielenkiintoinen ketju. Mulla on ollut välillä työstressiä niin paljon, että en ole saanut "katkaistua levyä". Olen tajunnut olevani aivan ylikierroksilla ja ajatusten pyöriminen ja pakonomainen toistuminen on tuntunut pelottavalta. Viime viikonloppuna oli jokin kärjistyminen. Tein asioita (ihan pieniä siis), mutta huomaan nyt jälkikäteen, että en toiminut millään tavalla järkevästi ja pilasin esim. vaatteita. Nyt olen ollut tämän viikon ihan superväsynyt ja vain nukkunut, mutta olo tuntuu jotenkin aidommalta ja todellisemmalta. En siis usko, että oli psykoosia, vaan vain ylikierroksia.
Kukaan ei todella ymmärrä mitä psykoosi on koska se on mielen tapa toimia. Jokainen joka uskoo yhteenkään ajatukseensa on psykoosissa. Koko ihmiskunta elää jatkuvassa psykoosissa näkien näkyjä ja uskoen kuvitelmiinsa. Näin mieli toimii.
Ilman tätä ominaisuutta ei olisi mitään olemassa. Olkaa siis kiitollisia psykoosistanne, koska totuutta te ette kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei todella ymmärrä mitä psykoosi on koska se on mielen tapa toimia. Jokainen joka uskoo yhteenkään ajatukseensa on psykoosissa. Koko ihmiskunta elää jatkuvassa psykoosissa näkien näkyjä ja uskoen kuvitelmiinsa. Näin mieli toimii.
Ilman tätä ominaisuutta ei olisi mitään olemassa. Olkaa siis kiitollisia psykoosistanne, koska totuutta te ette kestäisi.
tää
Minulla on todettu skitsofrenia ja saan psykoottisia kohtauksia pari kertaa viikossa. On vaikea kertoa jälkeenpäin mitä olen sillä hetkellä ajatellut. Käyn kuitenkin normaalisti töissä ja psykologikin kuvaili minua perusterveeksi, vaikka tietää sairaudestani.