~Toukojen Tiistai-turinat~
Kommentit (27)
Kotosalla taas ollaan. :) Pakko vastailla vielä galluppeihin.
Paino tippui tuossa raskauden alussa n.1kg ja nyt uutena vuotena kun nousin vaaálle niin näytti lähtöpainoon n.+2kg. (pakko puolustella että oltiin just syöty masut täyteen :D) Kotona ei ole vaakaa, onneks.
Kylässä sitten on aina hiippailtava tilaisuuden tullen.
Pojan aikana tuli +12-14kg. (riippuu mistä lähtöpainosta kattoo) Omat vanhat housut tuskin menee jalkaan, enpä ole testaillut. Mammahousut on niin mukavat jalassa. Ostin nyt myös Henkka Maukalta mamma-sukkikset.
Meillä on naistenklinikalle n.10-15min matka. Bussilla menee n.20-25min.
Alpukka kyseli välilihan rasvaamisesta.. Itse öljysin (Seridanilla) en muista kuinka kauan ennen synnytystä. (muutama viikko?) En sitten tiedä onko vaikutusta mutta tikkejä tuli 2.. tai 3.. :D
Ja esikoisen synnytys kesti 12h. :)
Vähän epäilen, että minunkin on pidettävä liivejä yötä päivää päällä. Maitoa nimittäin tuli suihkuamalla aina imettäessä. Pakko olla tupla liivinsuojat KOKOAJAN! :D Aika rasittavaa, mutta hyvä että maitoa riitti.
Niin ja imetyksen aikana oli pakko pitää toisessa maidonkerääjää, ei olis kaksi liivinsuojaa riittänyt.
Palage sai minunkin suupienet korviin asti kirjoituksellasi! :D
Onnittelut kaikille ihanista ultrakuulumisista! <3
T:tiitiäinen, poika 2v ja Oiva rv 19
Tervehdys kaikki!
Siitä on varmaan kulunut jo kolmisen kuukautta kun olen viimeksi käynyt kirjoittelemassa. Sitä vastoin olen ahkerasti lukenut teidän kaikkien kuulumisia:)
Raskaus on sujunut kaikin puolin hyvin, kun huonovointisuudestakin selvittiin muutamalla viikolla ja vieläpä ilman oksentelua. Oikein saa ihmetellä ja kiittää onneaan, että miten niin vähällä onkaan päässyt!
Potkut olen alkanut tuntea rv 19 lopussa ja nyt ne tuntuu ja näkyy jo tosi hyvin:) Aivan uusi ulottuvuus koko odottamisen ihanuuteen. Maltan tuskin odottaa, koska pienoinen syntyy.
Niin, tänään käytiin sitten rakenneultrassa. Vähän pitkäksi meni, kun ollaan jo viikolla 22 (21+2) mutta tulipahan käytyä. Odotukset oli korkealla, kun np-ultra tuntui jotenkin niin ihmeelliseltä. Vauva ei mahtunut kuvaan kokonaan, eikä sukupuolikaan selvinnyt. Mutta pääasia, että kaikki oli hyvin:)
Mitat vastasivat suurinpiirtein laskettua aikaa, mutta päänympärys (46mm) oli melkein 2 viikkoa " jäljessä" muusta kehityksestä Lääkäri sanoi, että tästä ei pidä huolestua, mutta huolestuin kuitenkin. Onko teillä tietoa tai kokemusta vastaavista tapauksista?
nimim. l" ievästi huolissaan...."
piti tulla vastaamaan...
Mulla oli kolmosen aikana päänympärys muistaakseni 48 mm ja oli 8 tai 9 päivää jäljessä, kun muut mitat vastasivat viikkoja. Millinkin heitto vastaa jo päivää tai paria lasketussa ajassa, eli saattaa olla ihan mittausvirhekin. Mittojen ottoa harjoiteltiin moneen otteeseen (oli harjoittelija), ja muistan jonkun mitan vastanneen viikkoja paremmin, mutta kun eivät laittaneet sitä ylös, kone ilmoitti vain viimeisimmän.
Pari päivää la:sta syntyi terve tyttö, jonka päänympärys oli kortissa merkitty 37-36,5 cm (turvotuksen takia tuli ensin tuo isompi ja kotiinlähdössä pienempi).
Hoh poika tuola taistelee nukahtamistaan...en tiedä joko nyt nukahti kun ei kuulu mitään. jotenkin sain luettua tän pinon läpi vaikka piti vähän väliä käydä pojan huoneessa,ei meinannu yksin nukahtaa!
Oli ultrakuulumisiakin,hienoa että kaikilla asiat hyvin!!!<3
Galluppejakin oli......PAINOA olen kasvattanut viimesimmän neuvolan(pian kk sitten) mukaan +3kg ja perjantaina selviää montako kiloa nyt kuukaudessa tullut lisää,paljon tiedän:( et on noita joulukiloja kertynyt varmasti muutama ylimääräinen!!mut en jaksa välittää....vaikka paha asenne,tällä menoo olen norsu:D
SYNNYTYKSESTÄ;matkaa sairaalaan on n.90km et tunnin ajomatka. ja olen miettinyt välillä paljonkin tota synnytysasiaa ja mitä täälä lukee muiden synnytyksiä niin aina tulee se omakin mieleen. mä pääsin kyllä niin helpolla et kauhistuttaa ajatus voisko muka taas mennä kaikki niin hyvin?! Lähdettiin just sopivaan aikaan ajelemaan vaikka olihan se autossa istuminen jo aika tuskasta kun supistuksia tuli ja tuli. mut ne siinä illalla vain alkoi ja ajattelin etten yöllä lähe vaan ootan aamuun,mutta toisin kävi. n.2 aikana alko kyl tuntua jo niin inhottavalta et lähettiin. sairaalaan päästyä olin sopivasti 4cm auki ja sinne jäätiin touhuamaan. ei me oltu sairaalas kun vähän reilu 3tuntia kun poika oli maailmassa:)
7h55min ja 5min synnytyksen kesto kaiken kaikkiaan.spinaalipuudutuksen sain ja se riitti koko ajaks. ponnistuksen tarve vain jäi tuntematta,mut hyvin onnistu kätilön käskystä:) pieni eppari tehtiin kuulemma mut mitään en oo huomannut. et oikein mukava kokemus sinänsä oli kaikin puolin tuo!!
Synnärillä kätilöt mulle sanoikin et sähän oot ens jouluna täälä uudestaan kun näin hyvin meni!mut enpä ihan nyt jouluks ehtinyt;)
toivottavasti keväällä jäis yhtä hyvät muistot:D
mitäs sitten oli.....ei muuta mieleen muistukkaan eikä tänne kummempia kuulu. torstaita (ultraa)odotellessa:D jokaiselle hyvää mieltä ja voikaa hyvin=)
toymama 20+4
Mä oon niin töpinöissäni, kun muuttopäivä kovalla vauhdilla lähestyy! Mä syön sit ensimmäiset kaksiviikkoa pelkästään HK:n sinistä+ruisleipää ja sinappia =D Ja joudun ehkä hakemaan lähigrilliltä lihiksen lenkillä! Ja saunon joka päivä ja jos vaan lunta on Lahteen siunaantunut, ni hiitämään tekisi mieli myös...
HYVÄÄ VAUVAVUOTTA 20007!
Palaga:n juttu sai myös minut naureskelemaan!
Koneelta olen ollut poissa, kun on oltu reisussa. Disneylandissa oltiin ja olihan meillä hauskaa! Vanhempi tyttö ymmärsi jo hyvinkin kaikkien satuhahmojen ja laitteiden päälle ja pienempi oli innoissaan, kun ravintoloissa syötiin ja sai syödä mitä vaan suuhunsa ehti laittaa =D
Maha-asukki on aika liikkuvainen tapaus ja alkaa maha jo " tiellä" olla. Alennusmyynneistä oon yrittänyt ns unisex- vauvan vaatteita bongailla, mut ovat täällä aika vähissä. Muutenkin täällä puetaan tytöt ja pojat tosi tarkasti omiin väreihinsä... Mut jospa mä jotain löytäisin =D Tyttöille on tullut sen eestäkin ostettua...
Tänään varasin meille kaikille neuvola-ajan. On niin kiva mennä samalle tädille, jolla olen käynyt molempia odottessa ja vielä tytötkin käyvät samalla. Perheajan siis meille antoi =D 4D-ultraan varasin myös ajan, se on 19.1 ja on vähän niinkuin 30-v syntymäpäivälahja miehelleni. Vaikea mitään oli keksiä ja kun ei ole nyt täällä päässyt ultraan mukaan, ni pääsee nyt sitten kurkistamaan =D
Onko jollain muuten kokemusta 4D-ultrasta viikoilla 25-26, kun sanoi aikaa varatessani, että riippuu onko lapsivettä enää sillo riittävästi 4D ultralle vai tehdäänkö ns tavallisesti. Suosittelivat, että olisi ollut hyvä tulla lähempänä rv 20...
Mut nyt jatkuu pakkaaminen, on käytettävä nämä illat hyödyksi ja äkkiä saatava laatikot kiinni, ettei uteliaat niitä heti huomenna pura =D
reemis 22+6 ja tytöt 11/03 09/05
Hei!
Nyt on meilläkin onnellisesti rakenneultra takana ja hyviä uutisia kerrottavana! Rakenteet syynättiin omasta mielestä tarkasti ja aikaa toimituksessa meni lähes puoli tuntia. Lopuksi vielä lääkäri näytti vauvan haarojenväliä ja vaikutti siltä, että esikoiselle olisi tulossa pikkuveli! :D Mies elätteli kyllä toiveita jo prinsessastakin, mutta itsellä oli ehkä kuitenkin enemmän ajatuksissa, että toinen poika sieltä saattaisi olla tulossa. Ihanaa, että saa esikoinen leikkikaverin! Kaikin puolin onnellinen olo!
Sitten gallupeihin:
PAINONNOUSU: Minäkään en ole enää pitkään aikaan pitänyt tavallisia housuja jalassa. Tänään kokeilin vielä yksiä farkkuja ja kyllä ne jalkaan meni, mutta kun äitiysvaatteet ja oloasut on niin paljon mukavampia pitää päällä, niin en ole enää paljoa niitä säästellyt kaapissa. Lyhyt aikahan tämä loppujen lopuksi on niitäkin vaatteita käyttää. Olen tässä raskaudessa löytänyt masutuubit, joten paidoista olen pystynyt käyttämään vielä lähes kaikkia. Maha on kyllä jo tosi ison näköinen, tätini olikin kommentoinut mun mummolle, että ei kyllä varmasti mene toukokuulle asti, mutta toivonpa vaan, että menee. Painoa on tullut lähtötilanteesta n 3kg, joinakin päivinä tosin vaaka heilahtaa jo 4kg puolelle. Ensi maanantaina sitten pääsen vihdoin pitkästä aikaa neuvolaan, jolloin saa vertailtua tietoa tästäkin asiasta.
SAIRAALA ja SYNNYTYS: Kiva oli kuulla, miten monen muunkin ajatuksissa on jo käväissyt matka sairaalaan. Me muutimme kesällä lähikuntaan ja matka sairaalaan pidentyi hiukan, tosin nytkin ruuhka- aikana sairaalalle ajaa max 30min, mutta koska suurin osa matkasta on moottoritietä, pystyy matkan tekemään melko nopeasti jopa 15-20 min
(varsinkin yöllä jos kiire tulee ;) Synnytys on myös muutenkin jo vähän mietittänyt. Esikoiselta jäi oikein positiivinen mielikuva asiasta, joten ei pelota - mietityttää vaan, et osaako lähteä ajoissa ja voiko kaikki mennä yhtä hyvin. Esikoisen synnytys alkoi vesien menolla ja nyt tuntuukin, ettei tiedä yhtään, miten pitkään kotona kärvistelisi, jos synnytys käynnistyisikin supistuksilla. Varsinkin kun esikoisen synnytyksen kestoksi tuli vain vaivaiset 7h 10min! Kunhan ei matkalle synny!!
Joku kyseli hoitotasoista. Itse olen myös ehdottomasti ergonomisuuden kannalla. Varsinkin alussa on tosi kätevä, kun saa vaihtaa vaippoja ym oikealla korkeudella olevalla hoitotasolla. Sitten kun lapsi alkaa kovasti liikkumaan, voikin jo siirtyä sängylle/lattialle, mutta pitkä aika se on puoli vuottakin kyykkiä selkä vääränä (ja alussa synnytyksen jälkeisten kipujen kanssa).
Nyt täytyy lähteä iltatoimille, jotta ehtii vielä nukkumaankin tämän vuorokauden puolella!
Precious 20+4
GALLUP 2: Meiltä on noin 10 minuuttia Naistenklinikalle ja lasten hoitajatkin saamme paikalle varmasti puolen tunnin varoitusajalla. Vielä en ole kauheasti miettinyt synnytystä, kun se on koko ajan tuntunut niin kaukaiselta. Mutta oikeasti aika menee tosi nopeasti, tuolla jo syyskuisetkin ovat saaneet pinon aikaiseksi.
GALLUP 3:
1. avautumisvaihe 13 h 45 min, ponnistus 31 min
2. avautumisvaihe 6 h, ponnistus 44 min
3. avautumisvaihe 2 h 30 min, ponnistus 1 h 3 min, jonka jälkeen vauva otettiin ulos kiireellisellä sektiolla tarjontavirheen vuoksi
Minulla oli toisen ja kolmannen raskauden välissä yli 7 vuotta ja mielestäni raskaus tuntui samalta kuin ensimmäinen raskaus (esim. vatsa pullahti esiin myöhemmin ja liikkeet tuntuivat kuin ensisynnyttäjällä), mutta sitten itse synnytys oli kuitenkin nopea. Kakkonen ja kolmonen käynnistettiin molemmat kalvojen puhkaisulla, kakkonen ilman ja kolmonen tipan voimalla. Ekassa synnytyksessä mulle tehtiin eppari, tokassa sain II/III asteen repeämät. Ompelu molemmille oli ihan yhtä inhottavaa, mutta repeämät paranivat mielestäni paremmin.
Nyt, tarttee mennä, isommat läksivät isänsä kanssa leffaan ja pienin ei saa leikittyä yksin.
Kolmeplusyks ja 22+6