Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjien hyökkäys iholle: Voisinko jotenkin auttaa?

Vierailija
16.11.2023 |

Tässä on menty nyt aika lailla yli. Olet hädintuskin päässyt liikkeeseen sisälle, kun myyjä toisensa jälkeen liimautuu paniikinomaisesti lähellesi kysyen tuota mantraa. Itsellä ainakin kestää usein hetken, että kysyttävää edes voi muodostua. On tosi poikkeuksellista, jos olisi tavoitteena niin selkeä kohde, että sen voisi sotilaallisesti ilmoittaa jo 10 cm piippausporttien sisäpuolella, hengästyneenä ja lumiräntäinen takki viuhuen. Pahin oli eräs Dressman pohjoisemmassa Suomessa. Myyjä seisoi heti ovella ja tykitti jokaiselle tuon ahdistavan kysymyksen suorilta. Poikkeuksetta jokainen sisääntulija vastasi kiusaantuneena, että kunhan nyt pääsen ensiksi sisälle tänne. Suomalainen voi olla joskus vähäpuheinen, mutta kysyä me kyllä osataan. Ei sitä apua tarvitse liimata kylkeen. Lähtee kaikki ideat ja tarpeet viimeisetkin mielestä siinä vaiheessa. Koskee myös alkoholimyymälöitä, kiitos - kysyn kyllä, jos haluan apuja. Yleensä haen joko tutun tuotteen tai silmäilen mielenkiinnosta pidempään, mitä kaikkea tarjolla on. Tuntuu, että myyjillä on tosi monessa liikkeessä hätä. Miksi? Älkää nyt karkottako asiakkaita. Tämä tiedoksi nimenomaan asiakaspalvelijoita perehdyttäville tahoille.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluaisin että palvellaan ha tuodaan pukuhuoneeseen uusi vaate jos edellinen on väärää kokoa.

Aina joutuu etsimään myyjää.

Siinä tilanteessa ei taatusti ole myyjiä lähellä.

Vierailija
82/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi vetää herneet nenään siitä, että kysytään voiko auttaa? 

Voihan vain sanoa, että ei kiitos.

Toisaalta joskus myyjät saattavat tulla vähän liian aikaisin kyselemään. On hyvä antaa asiakkaan ensin vähän katsella, ja sitten voi käydä kysymässä. Näin vältytään siltä hyökkäyksen tunteelta. Näin toimittiin siinä vaateliikkeessä, jossa olin töissä.  

Jep, tuo olisi hyvä. Juuri noin. Ei kolmen sekunnin kuluttua asiakkaan sisään astumisesta. Mää ny kattelen vaan on lause, jota joutuu sanomaan joka kerta, menee sitten mihin tahansa liikkeeseen. Ja sitten tuntuu tyhmältä, kun kymmenen minuutin päästä tarvitseekin apua, pitää mennä kumminkin kyselemään myyjältä. Tai sitten myyjät ovat hävinneet jonnekin liikkeen uumeniin eikä niitä enää mistään löydä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tuo on todella ahdistavaa. Täällä päin on kyllä tuon vastakohtaakin..

-Iso kauppa, myyjiä ei missään. Säästetään siinäkin. Jää varmaan tuotteita ihmisiltä ostamatta, kun ei voi kysyä sijaintia keneltäkään.

-Ruokakauppa täynnä noita 10e/pvä pakkotyöllistettyjä. Kukaan ei tervehdi, koska ei paljon taida kiinnostaa olla ilmaiseksi täyttämässä hyllyjä.

Mahdollisesti kohtasin yhden tällaisen työllistetyn syksyllä. Näin kassalla kuinka keski-ikäinen

nainen, kassa, paiskasi lasisia ruokapurkkeja hihnalle. Asiakas nosti metelin ja kävi

hakemassa uudet purkit ja  jono seisoi.  Kun itse lähdin kotiin mietin oliko nainen kaupassa

työssä vastoin tahotaan.

Vierailija
84/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha syyttää myyjiä. Kaupan johdolle palautetta jos haluatte muutosta. Meitä kytättiin kameroista ja sain monta kertaa huomautuksen kun en ollut kysynyt asiakkaalta 2 kertaa voinko auttaa. Ensin heti kun asiakas tulee sisään ja hetken kuluttua uudelleen että onko tullut mieleen jotain kysyttävää. Niin sitä sitten toimi kuin robotti jokaisen asiakkaan kanssa ettei tullut rutinaa.

Muistiko kukaan teistä myyjistä sanoa, että työnteon valvominen kameroista on kiellettyä? Että alanko viemään tätä asiaa eteenpäin, vai loppuuko tuo kyttääminen? 

Vierailija
85/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluaisin että palvellaan ha tuodaan pukuhuoneeseen uusi vaate jos edellinen on väärää kokoa.

Aina joutuu etsimään myyjää.

Siinä tilanteessa ei taatusti ole myyjiä lähellä.

Toosa TV, ja Vaatemyyjän huono päivä. Yhtä loistava pätkä, kuin samojen tekijöiden Bonuskorttikin :D

Vierailija
86/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysehdotukseni, jonka voi käydä lukemassa uudestaan aloitukseni lopusta, oli suunnattu vahvasti myyjiä ylemmälle portaalle. Mikä ikinä se sitten on. Tämä tiedoksi loukkaantuneelle myyjälle.

Se vaan, että se ylempi porras ei näitä ketjuja lueskele. Eli kannattaa laittaa suoraan palautetta aina ko. kaupan tai ketjun sivuilta. Myyjätkin kiittävät, jos homma asiakkaiden toiveiden myötä kallistuu siihen, että ei tarvitse hyökkiä joka tanttaran silmille kyselemään joutavia, vaan apua tarvitsevat tulevat myyjän pakeille itse.

Vierailija
87/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysehdotukseni, jonka voi käydä lukemassa uudestaan aloitukseni lopusta, oli suunnattu vahvasti myyjiä ylemmälle portaalle. Mikä ikinä se sitten on. Tämä tiedoksi loukkaantuneelle myyjälle.

Se vaan, että se ylempi porras ei näitä ketjuja lueskele. Eli kannattaa laittaa suoraan palautetta aina ko. kaupan tai ketjun sivuilta. Myyjätkin kiittävät, jos homma asiakkaiden toiveiden myötä kallistuu siihen, että ei tarvitse hyökkiä joka tanttaran silmille kyselemään joutavia, vaan apua tarvitsevat tulevat myyjän pakeille itse. 

Nyt kyllä oli sellainen sana joukossa, että sinulta en ainakaan halua ostaa yhtikäs mitään. Kasvapas aikuiseksi. 

Vierailija
88/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockalla myyjillä oli naksautuslaite ja aina kun tervehti asiakasta sai naksauttaa. Työvuoron lopuksi piti käydä merkkaamassa listaan kuinka monta naksautusta oli saanut. Hyvä päälliköt!

Vierailija
89/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkäkaupassa kolme eri myyjää kävi kysymässä, miten voin auttaa. Sanoin kaikille kohteliaasti, että ihan tässä vaan katselen.

Sen jälkeen aloin tuntea oloni todella vaivautuneeksi, eikä katselu enää huvittanut, joten poistuin kaupasta ennen kuin seuraava tulisi kyselemään.

Luultavasti olisin päätynyt sovittamaan ja ostamaan kengät, jos olisin ensin hetken aikaa saanut kierrellä ja katsella itsekseni.

Vierailija
90/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän oli pakko mennä heti hokemaan asiakkaille tuota lausetta kun astuivat myymälän sisäpuolelle. Kuuluu konseptiin. Myymäläpäällikkö huusi meille takahuoneessa jos emme tehneet niin. Piti myös aina esittää asiakkaille kysymyksiä mihin vastataan muuta kuin ei tai kyllä. Jos asiakas sanoi katselevansa niin vähintään kaksi kertaa uudestaan piti tarjota apua. Myymälä oltiin jaettu A B C alueisiin ja jokaisella päivysti myyjä. Kun asiakas siirtyi Aasta Beehen piti Bn myyjä mennä tiedustelemaan miten voisin auttaa. Kassalla piti tyrkyttää. Ihan joka mahdollinen hetki piti tyrkyttää. Mikään ei riittänyt. Joskus asiakas halusikin palvelua ja osti monella sadalla. Niin sekin piti pilata sillä että kun kävit takahuoneesta hakemassa puuttuvan tuotteen. Niin myymäläpäällikkö painosti myymään lisää tai irtisanominen uhkaa. Asiakas lähti sitten kärttyisenä.

Paska johto kusee yrityksen muroihin. Ei mikään poikkeava tarina Suomessa.

Japanissa, jossa asiakas on yhteiskuntahierarkiassa Jumalasta seuraava, myyjät toivottavat tervetulleeksi kauppaan ja sen jälkeen asiakkaat saavat kiertää rauhassa. Jos on avulle tarvetta, asiakas pyytää sitä asiakaspalvelijalta itse. Ikinä ei kukaan hyökkää iholle kuulustelemaan, että mitä saisi olla, osta muuten tätä lisäksi, huomasitko tämän kampanjan, annatko keräykseen euron ymv.

Vierailija
91/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse apteekissa töissä ja tiedän, että siellä oli pakko tupata kysymään, tarvitseeko asiakas apua. Lisämyyntiä (ei-lääketuotteet) piti myös yrittää aina. Puhutteluun joutui jos yhtään tästä lipsui.

Asiakkaana turhaudun jo ruokakaupassa siihen jatkuvaa "moi" huikkailuun. Itse siinä mietiskelen ja katselen, että pitikö ottaa vielä jotain ja ajatus katkeaa, kun kuuluu "moi".

Tykkäisin kierrellä rauhassa. Ostaisin varmasti enemmän, jos minua ei häirittäisi. Toisaalta oman talouden kannalta tämä on tietysti eduksi, mutta se on toinen juttu se.

Vierailija
92/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaatekaupassa on tyhmä myyjä, luulen paikalta. 

Vierailija
93/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekit on pahimpia! Heti on joku tivaamassa mihin vaivaan etsin apua. Ala siinä nyt kaikkien kuullen selittämään jotain intimivaivoja, ei kiitos.

Johtuu ihan siitä, että suomalainen pyörii apteekin päästä päähän kolme kertaa ja sitten soittaa vaimolleen kertoen että "ei täällä ole sitä". Nähty monta kertaa. Farmaseutti osaisi heti kertoa oikean tuotteen tai ainakin hyllyn jos kysyisitte. Jos ei halua keskustella ollenkaan niin ainahan voi sanoa "ei kiitos, katselen vain" tai sitten kun teidät on viety oikealle hyllylle niin voi lopettaa keskustelun esimerkiksi kertomalla "kiitos, tutustun näihin vaihtoehtoihin".

Paitsi farmaseutit eivät tiedä yhtään mitään. Ne rupeaa pyörimään kaupassa kuin puollukka pillussa, kun niillä ei ole mitään hajua missä tuote on. Kun ne löytää tuotteen niiin ne rupeaa lukemaan käyttöohjeita koska ne on niin ammattitaidottomia että he eivät edes tiedä mitä ne on myymässä.

Vierailija
94/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli viimeksi hyllyjen välissä väijynyt vartija kysymään, kun aloin toljottaa takaisin, että "voinko auttaa". Siis vartija kysyy kaupassa asiakkaalta.

Vierailija
95/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on hätä koska yrityksillä menee huonosti. Saman olen kokenut jatkuvasti ja koskaan ei saisi viestittää että meillä menee heikosti. 

Kerron kyllä etten tarvitse apua mutta myyjien hyökkäys aiheuttaa sen että yhä enemmän tilaan  verkkokaupoista.

Vierailija
96/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse törmännyt samaan monet kerrat, vaikkakin toisenlaisessa erikoismyymälässä. Olen toisen asiakkaan kanssa ja nään, että toinen asiakas pyörii sokkona myymälässä. Sitten suureen ääneen soitetaan vaimolle, että ei täällä ole. No, onhan, kun hetken odotat, että pääsen näyttämään, tai olisit tullut kysymään. 

Kauppa pitää olla rakennettu niin että sieltä löytää helposti asiat. Tuotteet kuuluu olla selkeasti ja järjestelmällisesti kaupassa, niin että tuotteet löytyy ilman myyjiä

Vierailija
97/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän S-marketissa jokaisen hyllyjentäyttäjän täytyy sanoa aina "hei", kun kävelen ohi.

Ei nyt mikään suuri ongelma, mutta välillä vähän omituista.

Suomalaisena on niin tottunut siihen, etteivät täysin tuntemattomat tervehdi lämpimästi kun kuljen ohi.

Se ei vain kuulu kulttuuriin.

Heidät on pakotettu siihen. Jos vaikka se "haamu asiakas" sattuu käymään eikä tervehdi ,niin tulee puhuttelu. 

Vierailija
98/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon myyjä ja meidän TÄYTYY kysyä tätä aina. Jätetään toki rauhaan jos apua ei tarvita. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Jos taas en kysy, jotkut asiakkaat tulee räyhäämään kun palvelua ei saa (ja jostain syystä tässäkään kohtaa ei voi ihan itse kysyä myyjältä apua).

Yritä tässä nyt sitten miellyttää kaikkia. Huoh. 

Tyrkytys ja liimautuminen toki erikseen. En itsekään asioi kaupoissa, joissa tätä harrastetaan. 

Toivon, ettei tämä suomalainen palvelukulttuuri amerikkalaistuisi tästä enempää. 

Mitä jos seisoisit siellä avuliaan näköisenä ja apua tarvitsevat tulevat itse luoksesi? Vähän parempi systeemi. 

Juu, todellakin hyvä idea. Tykkäisin itsekin vain seisoskella, mutta kun työnantajan pentele ei maksa s

Kyllä mutta se tehdään väärällä tavalla. Myyminen on taitolaji. Olen entinen myyjä ja Torissa olen huomannut että olen ihan pro ja oikealla tavalla.

Vierailija
99/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naama norsunvitulla olevat zoomerit voivat jatkossa tilata ostoksensa netistä. 🤣

Niin tilaankin kun siellä on parhaat myyjät. Tuotetieto ja tekniset tiedot. No kohta haen kuulokkeet ja varmaan taas odotetaan että ostan kaupan tyhjäksi.

Vierailija
100/116 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelujen ohella töissä eräässä kenkäkaupassa vajaa 20v. sitten. Olin nuori ja reipas, mutta introvertti olen ollut aina. En aluksi mennyt asiakkaiden luo, kun vasta silloin jos vaikutti että etsivät jotain tai muuten olivat hukassa. Tervehdin kyllä toki kaikki myymälään tulijat. 

Myymäläpäällikkö tämän sitten huomasi, ja piti mulle palopuheen kuinka asiakkaan luokse pitää aina mennä heti kysymään voisinko olla avuksi. Tapa tuntui vieraalta, koska itse ostoksilla ollessani halusin katsella rauhassa. Apua pyysin kun tarvitsin.

Olisin saanut vakituisen paikan, mutta jostain syystä tämä myymäläpäällikön tapa myydä väkisin ei tuntunut omalta. Löysin mukavamman työn 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme