Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjien hyökkäys iholle: Voisinko jotenkin auttaa?

Vierailija
16.11.2023 |

Tässä on menty nyt aika lailla yli. Olet hädintuskin päässyt liikkeeseen sisälle, kun myyjä toisensa jälkeen liimautuu paniikinomaisesti lähellesi kysyen tuota mantraa. Itsellä ainakin kestää usein hetken, että kysyttävää edes voi muodostua. On tosi poikkeuksellista, jos olisi tavoitteena niin selkeä kohde, että sen voisi sotilaallisesti ilmoittaa jo 10 cm piippausporttien sisäpuolella, hengästyneenä ja lumiräntäinen takki viuhuen. Pahin oli eräs Dressman pohjoisemmassa Suomessa. Myyjä seisoi heti ovella ja tykitti jokaiselle tuon ahdistavan kysymyksen suorilta. Poikkeuksetta jokainen sisääntulija vastasi kiusaantuneena, että kunhan nyt pääsen ensiksi sisälle tänne. Suomalainen voi olla joskus vähäpuheinen, mutta kysyä me kyllä osataan. Ei sitä apua tarvitse liimata kylkeen. Lähtee kaikki ideat ja tarpeet viimeisetkin mielestä siinä vaiheessa. Koskee myös alkoholimyymälöitä, kiitos - kysyn kyllä, jos haluan apuja. Yleensä haen joko tutun tuotteen tai silmäilen mielenkiinnosta pidempään, mitä kaikkea tarjolla on. Tuntuu, että myyjillä on tosi monessa liikkeessä hätä. Miksi? Älkää nyt karkottako asiakkaita. Tämä tiedoksi nimenomaan asiakaspalvelijoita perehdyttäville tahoille.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekit on pahimpia! Heti on joku tivaamassa mihin vaivaan etsin apua. Ala siinä nyt kaikkien kuullen selittämään jotain intimivaivoja, ei kiitos.

Johtuu ihan siitä, että suomalainen pyörii apteekin päästä päähän kolme kertaa ja sitten soittaa vaimolleen kertoen että "ei täällä ole sitä". Nähty monta kertaa. Farmaseutti osaisi heti kertoa oikean tuotteen tai ainakin hyllyn jos kysyisitte. Jos ei halua keskustella ollenkaan niin ainahan voi sanoa "ei kiitos, katselen vain" tai sitten kun teidät on viety oikealle hyllylle niin voi lopettaa keskustelun esimerkiksi kertomalla "kiitos, tutustun näihin vaihtoehtoihin".

Vierailija
62/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon myyjä ja meidän TÄYTYY kysyä tätä aina. Jätetään toki rauhaan jos apua ei tarvita. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Jos taas en kysy, jotkut asiakkaat tulee räyhäämään kun palvelua ei saa (ja jostain syystä tässäkään kohtaa ei voi ihan itse kysyä myyjältä apua).

Yritä tässä nyt sitten miellyttää kaikkia. Huoh. 

Tyrkytys ja liimautuminen toki erikseen. En itsekään asioi kaupoissa, joissa tätä harrastetaan. 

Toivon, ettei tämä suomalainen palvelukulttuuri amerikkalaistuisi tästä enempää. 

Mitä jos seisoisit siellä avuliaan näköisenä ja apua tarvitsevat tulevat itse luoksesi? Vähän parempi systeemi. 

Juu, todellakin hyvä idea. Tykkäisin itsekin vain seisoskella, mutta kun työnantajan pentele ei maksa s

Tämäpä justiinsa. Päivittäin useampi asiakas nyrpistelee nenäänsä, kun joutuu odottamaan myyjää kassalle. Ihanaahan se olisi, kun kaikki muut myymälän työt hoituisi itsestään ja voisi vain viilailla kynsiä kassan takana. Ja kun se odotusaika on aina vain joitakin sekunteja, kun lasket tekemäsi asian pois käsistä ja pikakävelet kassalle, mutta pelkästään se ärsyttää asiakkaita, että siinä kassalla ei seiso koko ajan joku. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekit on pahimpia! Heti on joku tivaamassa mihin vaivaan etsin apua. Ala siinä nyt kaikkien kuullen selittämään jotain intimivaivoja, ei kiitos.

Johtuu ihan siitä, että suomalainen pyörii apteekin päästä päähän kolme kertaa ja sitten soittaa vaimolleen kertoen että "ei täällä ole sitä". Nähty monta kertaa. Farmaseutti osaisi heti kertoa oikean tuotteen tai ainakin hyllyn jos kysyisitte. Jos ei halua keskustella ollenkaan niin ainahan voi sanoa "ei kiitos, katselen vain" tai sitten kun teidät on viety oikealle hyllylle niin voi lopettaa keskustelun esimerkiksi kertomalla "kiitos, tutustun näihin vaihtoehtoihin".

Olen itse törmännyt samaan monet kerrat, vaikkakin toisenlaisessa erikoismyymälässä. Olen toisen asiakkaan kanssa ja nään, että toinen asiakas pyörii sokkona myymälässä. Sitten suureen ääneen soitetaan vaimolle, että ei täällä ole. No, onhan, kun hetken odotat, että pääsen näyttämään, tai olisit tullut kysymään. 

Vierailija
64/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin oli sanottu myyjille, että asiakkailta pitää kysyä, voinko auttaa. Kyllä vaateliikkeissä saa katsella pelkästään, mutta tosiasia on se, että moni etsii jotain, esim. yöpukuja tai 160 cm lasten vaatteita. Ei mene aikaa hukkaan, kun ohjataan oikeaan paikkaan. Vaateliikkeissä ei myöskään ole kaikki vaatteet esillä, kokoja löytyy myös takaa, josta niitä haetaan, jos asiakas pyytää.

Miksi vaateliikkeissä sitten on kassan lisäksi myyjä, niin yksi syy on varastelu. Valitettavasti vaatteita varastetaan. Sovituskopeista löytyy hintalappuja ja jopa irrotettuja hälyttimiä. Välillä tuntui, että olisi hyvä olla silmät selässäkin. 

Vierailija
65/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kylän apteekissa on kassa, joka ei sieltä takaa hievahda mihinkään, eikä varmaan edes saa, on pelkkä kassa. Sitten on tiskien takana farmaseutit, jotka ovat poikkeuksetta varattuja. Itse kaipaisin juurikin apteekissa apua ja sitä saa täällä harvoin. 

Vierailija
66/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään meilläkin tuota, mutta onneksi sen toteutumista ei käytännössä kukaan valvo. Itse olen ollut niin kauan myyjän työssä, että tiedän kyllä mikä toimii. Pelkkä hymy ja tervehdys asiakkaalle riittää alkuun. Myöhemmin voi ohimennen luontevassa tilanteessa kysyä avun tarvetta. Yleensä asiakas on siinä kohtaa jo "juttutuulella", kun on hetken saanut katsella. Tällä työkokemuksella osaan nähdä myös ne, jotka tarvitsevat heti ovesta astuessaan punaisen maton ja viisi palvelijaa. On siis myös heitä, joita on palveltava täysillä heti ensimmäisestä henkäyksestä alkaen. Ja ilahduttavan moni on myös normaali kommunikointikykyinen ja osaa pyytää apua tarvitessaan.

Itse koen tuollaiset ylemmältä taholta sanojen suuhun laittamiset ja tiettyyn muottiin tunkemiset pelkästään myyjien ammattitaidon aliarvioimisena. Olen myös itse asiakkaana se, joka en mene toista kertaa, jos en saa halutessani olla rauhassa. 

Vierailija
67/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha syyttää myyjiä. Kaupan johdolle palautetta jos haluatte muutosta. Meitä kytättiin kameroista ja sain monta kertaa huomautuksen kun en ollut kysynyt asiakkaalta 2 kertaa voinko auttaa. Ensin heti kun asiakas tulee sisään ja hetken kuluttua uudelleen että onko tullut mieleen jotain kysyttävää. Niin sitä sitten toimi kuin robotti jokaisen asiakkaan kanssa ettei tullut rutinaa.

Vierailija
68/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko vain harkita vastaavanne ystävällisesti, "Kiitos, tulin vain katselemaan". Toimii joka kerta ainakin omalla kohdallani.

No sitähän me joudumme työksemme toistamaan. Taisit missata aloituksen pointin.

Onko se sulle ylivoimaisen vaikeaa?

Vinkki: myyjät vahtivat ette pölli.

Toinen vinkki: Jos puhuminen on noin vaikeeta osta netistä. 

Vierailija
69/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tää ärsyttää joskus muakin, niin on kuitenkin aivan eri tasolla kun vaikka Australiassa tai rapakon takana. Australiassa ei kyselty pelkästään tarvitsenko neuvoja, vaan että mitä olen tehnyt tänään, mitä aion tehdä viikonloppuna ja niin edelleen. Onneksi lopulta muodostin jotkut epämääräiset vakiovastaukset, joilla noista pääsi eroon.

Vierailija
70/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupassa ei ainakaan kukaan tule kysymään mitään eikä jossain Motonetissä. 

just sillon kun vähän neuvoa tarviskin. 

Vierailija
71/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaatteet päälle

Vierailija
72/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on olleet kurssilla. Joku rökälehintainen liikkeenjohdon konsultti on opettanut, että asiakas täytyy heti saada lukittua ostotapahtumaan. Ensimmäinen minuutti ja verbaalinen kontakti on tärkein. Asiakas ei saa päästä ulos ovesta ilman ostoksia.

Juuri tuolta se tuntuu. Miksi sitten edes on valintamyymälöitä eli liikkeitä, joissa asiakas voi kävellä ympäriinsä ja

etsiä tuotteita? Laittakaa sinne pitkät tiskit niinkuin oli vielä 60 -luvulla ja palkatkaa tarpeeksi myyjiä tiskin toiselle

puolelle "auttamaan" ja palvelemaan asiakkaita. Nämä kysyvät jokaista tuotetta erikseen ja myyjä ravaa

sitten edestakaisin etsimässä sopivaa mallia, väriä ja kokoa. Tällä olisi hyvintyöllistävä vaikutus.

Vierailija
73/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina hoitunut ihan vain vastaamalla että "Ei kiitos". Ei ole vaikeaa.

Vierailija
74/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon myyjä ja meidän TÄYTYY kysyä tätä aina. Jätetään toki rauhaan jos apua ei tarvita. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Jos taas en kysy, jotkut asiakkaat tulee räyhäämään kun palvelua ei saa (ja jostain syystä tässäkään kohtaa ei voi ihan itse kysyä myyjältä apua).

Yritä tässä nyt sitten miellyttää kaikkia. Huoh. 

Tyrkytys ja liimautuminen toki erikseen. En itsekään asioi kaupoissa, joissa tätä harrastetaan. 

Toivon, ettei tämä suomalainen palvelukulttuuri amerikkalaistuisi tästä enempää. 

Mitä jos seisoisit siellä avuliaan näköisenä ja apua tarvitsevat tulevat itse luoksesi? Vähän parempi systeemi. 

Juu, todellakin hyvä idea. Tykkäisin itsekin vain se

Mut ei me puhuta kassoista vaan myyjistä jotka pyörii myymälän puolella. 

Vierailija
75/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan kiva että myyjä ottaa kontaktia heti kun liikkeeseen astelee. Jos on joku tietty asia mielessä niin neuvotaan suoraa sinne mistä lötyy, jos taas ei niin poikkeuksetta nuo ovat kyllä uskoneet ihan puhetta eivätkä ole enempiä häirinneet. 

Vierailija
76/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajiltahan paine tulee hyökkäävyyteen.

Suomalainen ei kuitenkaan pidä sellaisesta. Muistan hirveän ahdistavana Viipurin torin, jonne

bussilla matkustavat ryhmät enne ohjattiin rajan toisella puolella. Olisi ollut kivaa katsella

tavaroita, mutta myyjät tulivat melkein pöytiensä yli yrittäessään saada turisteja ostamaan.

Vierailija
77/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepas supliikki olo kun lukee näitä vastauksia. Itseä ei ollenkaan haittaa myyjien tervehdykset ja avuntarjoukset, monesti kerronkin mitä etsin tai sitten sanon vain että kysyn sitten jos tulee mieleen jotain. Usein saatan myös small talkata, esimerkiksi mainita että enpäs ole tässäkään myymälässä aiemmin käynyt, onpas kivan näköistä, jne. Minusta tulee varmaan juuri sellainen vanhus joka vartin höpöttelee kaupan kassalle. 

Olen kyllä itsekin ollut myyjänä töissä, ja kuten täällä onkin jo sanottu niin ei ne avuntarjoukset niiden myyjien omasta halusta tule. Se viereinen työkaveri voi olla vaikka paikan pomo joka vahtii että kaikille lausutaan ne samat litaniat, ja jos siihen ei ala niin tulee huutoa tai potkut. Ja onhan näitä mysteerishoppaajiakin jotka vahtii. Ihan oikeasti, älkää viitsikö vittuilla niille myyjille. Tekevät vain työtänsä ja ovat vielä siinä asemassa etteivät voi antaa samalla mitalla takaisin. 

Vierailija
78/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ihmispelkoa vähän sanot vaan niille että Kiitos katselen tässä itsekseni Onko liian vaikeaa?

Eri asia on feissarit niille kuuluukin vittuilla joo mä oon tosi kiinnostunut ja sitten sanot vaan että LOL hyppää junan alle luuseri 🤣🤣

Kenellekään ei kuulu olla hävytön. Feissarit tekevät työtään, mutta eivät oikein osaa kohdistaa

huomiota niihin, joilla on rahaa. Jättäisivät selvästi vähävaraiset vanhukset rauhaan.

Vierailija
79/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on muutama kauppa, jossa en käy juurikaan tuonne tyrkyttämisen ja vahtimisen takia. Jos kaipaan apua, kysyn sitä. 

Vierailija
80/116 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se. Ja välttämättä sitä etsittyä tuotetta ei edes ole hyllyssä näkösällä vaikka saatavilla olisikin. Esimerkiksi viimeksi kun jotain sidetarpeita ostin niin ostamatta olisi ilman avuliasta myyjää jäänyt kun ei hyllyssä näkynyt, mutta "takahuoneesta" kaipaamani tuote kuitenkin löytyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi