Voiko onnellinen ihminen kiusata?
Tarkoitan, että jos on omien sanojensa mukaisesti kaikki elämässä kunnossa, on löytänyt elämänsä kumppanin, on työpaikka jossa viihtyy, on rahaa, terveyttä ja näistä kertoilee laveasti kaikille, jotka haluavat kuunnella, että kuinka hänen elämänsä on mahtavaa ja silti tiedän että on kiusannut ja mustamaalannut yhtä ihmistä todella rankasti. Mietin vain, että jos on kaikki hyvä elämässä miten tuntee tarvetta kiusaamiseen? Ekö aika mene sen kaiken hyvän auttimiseen ja onnesta säteilemiseen?
Kommentit (52)
Tuollainen ihminen ei ole rehellinen itselleen eikö muille. Siis tietyissä asioissa. Ei se automaattisesti tarkoita että on täysi sepittäjä.
Ei voi. Satunnaisesti voi käyttäytyä huonosti - kuten me kaikki-, mutta ei kiusata toistuvasti ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Satunnaisesti voi käyttäytyä huonosti - kuten me kaikki-, mutta ei kiusata toistuvasti ketään.
🤣
Psykopaattikin voi olla onnellinen :) hyvä sulle!
Katkeruuskin on aikamoinen sairaus.
yleensä aina kiusaamiskeskustelut ovat niin pihoilla koko asiasta, ettei pahemmasta väliä.
Voisi melkein luulla että jotkut tahallaan sotkevat keskusteluja omilla kahjoiluillaan ettei asia etenisi mihinkään - niin tyhmää on keskustelu.
Kyllä voi kiusata. Ei se vaadi kuin vähän tiedostamattomia "laumassakiipimisvaistoja", niin ihminen voi jo huomaamattaan painaa muita alas päästäkseen itse ylemmäs, ei tarvitse olla itse mitenkään onneton. Tällaisia vaistoja on olemassa useimpien laumaeläinten vaistopohjassa, niin on myös ihmisellä. Kuinka paljon, on yksilökohtaista. Mutta se on opittu taito, että tiedostaa tällaiset impulssit, ja osaa valita että ei toimi niiden mukaan, koska se on väärin. Kaikki eivät valitettavasti aikuisenakaan ole tätä oppineet, tai eivät edes tiedosta impulsseja ja niiden mukaan toimintaansa.
Mikä ihme juttu tuo kuvitelma on, että kiusaajan pitäisi olla jotenkin onneton? Ainakin mun koulukiusaajat oli niitä luokan täydellisiä tyttöjä, rikkaista kodeista, koulu meni hyvin, olivat nättejä, menestyivät kaikessa, olivat iloisen ja onnellisen oloisia. Sattuivatpa vaan myös nauttimaan vallan tunteesta, jota saivat kiusaamalla sopivia uhreja.
Helpompi kiusata, kun oma asema on turvattu.
Kaikki ihmiset nyt vain eivät ole kivoja eivätkä halua olla kivoja ihan mielentilastaan ja asemastaan riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kiusata. Ei se vaadi kuin vähän tiedostamattomia "laumassakiipimisvaistoja", niin ihminen voi jo huomaamattaan painaa muita alas päästäkseen itse ylemmäs, ei tarvitse olla itse mitenkään onneton. Tällaisia vaistoja on olemassa useimpien laumaeläinten vaistopohjassa, niin on myös ihmisellä. Kuinka paljon, on yksilökohtaista. Mutta se on opittu taito, että tiedostaa tällaiset impulssit, ja osaa valita että ei toimi niiden mukaan, koska se on väärin. Kaikki eivät valitettavasti aikuisenakaan ole tätä oppineet, tai eivät edes tiedosta impulsseja ja niiden mukaan toimintaansa.
kyllähän kiusaaja tietää tekevänsä väärin ja olevansa julma sadisti - siksi harjoittaa kuvottavaa harrastustaan salassa ja välttää kaikin keinoin paljastumista.
Ei ole tervepäistä olla tyhmien laumassa ja polkea muita. Eikö evoluutio toimikaan??SE ei ole tervepäistä loppujen lopuksi. Hyväksyä itselleen tyhmää käytöstä siis vaikkapa kiusata. Kun ne muutkin ja meidän jengi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme juttu tuo kuvitelma on, että kiusaajan pitäisi olla jotenkin onneton? Ainakin mun koulukiusaajat oli niitä luokan täydellisiä tyttöjä, rikkaista kodeista, koulu meni hyvin, olivat nättejä, menestyivät kaikessa, olivat iloisen ja onnellisen oloisia. Sattuivatpa vaan myös nauttimaan vallan tunteesta, jota saivat kiusaamalla sopivia uhreja.
Ne ovatkin sitten tyhmyyden lisäksi psykopaatteja.
ookkei, nyt jo mainittu että kiusaaja ei aikuisenakaan ymmärrä käytöstään.
kuten sanoin: täysin pihoilla.
ovatko rosvotkin sitten samoin, etteivät vain ymmärrä tekevänsä väärin ja että kauppiaalle tulee tappiota?
vattu miten ulapalle nää lähtee aina!
Rosvot ovat tyhmiä. Tai jos kyse ..jotain pakko saada.. leipää ettei kuole nälkään. Sellaset on taas epätoivoisia. Roistomainen käytös on psykopaattista.
omasta näkökulmasta, jos olen oikeasti onnellinen ja iloinen ja tyytyväinen, ei tee mieli sanoa kenellekään mitään pahaa saati kiusata edes. joskus taas jos olen väsynyt tai onneton, voin kaataa toisten niskaan huonoa oloa.
mutta ihmiset on erilaisia.
oisi kiva kuulla jonkun kiusaajan mielipide asiasta. oletko onnellinen tai tyytyväinen elämääsi? tekeekö kiusaaminen tai haukkuminen sut onnelliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Helpompi kiusata, kun oma asema on turvattu.
Kaikki ihmiset nyt vain eivät ole kivoja eivätkä halua olla kivoja ihan mielentilastaan ja asemastaan riippumatta.
Kaikkien kanssa ei synkkaa mutta tulee toimeen. Yleensä nuo "ei kivat" ihmiset ovat jollain lailla pahoja tai vaan sairaita. vaisto kertoo, älä ole tekemisissä.
Kun itse oli rakastunut sitä näki vain rakastumisen kohteen, oli niin onnellinen ja näki kaiken hyvänä. Ei siihen mahtunut ulkopuolisia saati että olisi tuhlannut energiaa sellaiseen joka ei kuulunut kuplaan. Halusi jakaa sitä omaa yvä olon tunnetta muillekin. Todella outoa toimintaa kiusaaminen olisi ollut siinä tilanteessa, kuten se on aina, mutta erityisesti kun itsellä kakki hyvin.
Jotain syvää katkeruuttahan tuollainen on. Onko ollut itse kiusattu joskus ja nyt kun päässyt kukkona tai kanana tunkiolle niin antaa takaisin olkoon ettei ole se joka häntä on kiusannut aikoinaan. Eli ei kuitenkaan ole onnellinen vaan kostonhimoinen. Sama kelle, mutta vanhoja traumoja pitää purkaa.
terve ihminen ei alista eikä kiusaa
Juu ei tervepäinen ihminen kiusaa aikuisena varsinkaan. Mustamaalaa jne.