Te, joilla ei ole mitään allergioita tai yliherkkyyksiä, minkälaisissa olosuhteissa elitte varhaislapsuutenne?
Kommentit (50)
Saaressa kesät kuin pellossa, likaa ei pelätty yhtään. Talvet kerrostalossa ja pihoilla kaupungissa. Ei pelätty silloinkaan likaa. Mitään ei desinfioitu koskaan.
Maalla alkeellisissa oloissa. Mutta minua kaks vuotta nuoremmalla sisaruksella oli nk. Heinänuha eli jollekin kesäisin allerginen. Hänen ei tarvinnut osallistua töihin koska kunto ei kesäisin ollut sellainen. Suuria ikäluokkia.
"Mansikkarokko" oli tuttu, se tuli metsä/puutarhamansikoista. Ei talvella hillosta.
Pieni kaupunki ja osittain maalla, pc pelaamista koko ikäni harrastellu, eli omissa oloissa introverttinä.
Pikkukaupungissa omakotitalossa, mutta vierailimme usein isän puolen suvu maatilalla.
Olin heinätöissä ja astuin lehmänkakkaan. Muuten lapsuuteni juoksin metsissä.
Kerrostalossa asuin ensimmäiset 25 vuotta elämästäni, kaupungin keskustassa. Meillä siivottiin kerran viikossa perussiivous ja pari kertaa vuodessa suursiivous.
Itse elin lapsuuteni niin karmeissa kotioloissa, että niitä näkee tv:n himohamstraajat -ohjelmissa.
Ja on allergioita.
Maatilalla, meillä oli myös paljon sisälemmikkejä. Siivottiin harvoin :D
Omakotitalossa, jossa iso piha. Mökillä asuttiin kesät (sen verran lähellä kaupunkia, että vanhemmat kävivät sieltä käsin töissä). Paljon ravattiin metsissä, uitiin, ja kaupungissa peuhattiin pihassa. Kavereilla oli koiria, joita toivat meillekin kylään, ja tietysti käytiin mekin kavereilla kylässä. Minä, äiti ja isoveli allergiattomia, isällä ja isosiskolla aivan järkyttävät eläin- ja siitepölyallergiat, jotka pahenivat radikaalisti vuosien varrella. Helpotus iho-oireisiin ja silmien kutinaan tuli, kun lakattiin päästämästä muiden lemmikkejä meille, ja siitepölyaikaan siivottiin kahdesti viikossa.
Ensin toisessa mummolassa, jossa oli koira, kissa ja poroja. Siten toisessa, jossa oli lehmiä, koira ja kissoja. Parivuotiaana muutettiin oman perheen kesken ja meillä ei ollut lemmikkejä ja äitini on kova siivoamaan.
Normaali perhe, mutta nyt aikuisena huomaan, että vanhempieni talo on aina sotkuisempi kuin omani. Esim. lakanat vaihdettiin ehkä kerran kuukaudessa, itse vaihdan vähintään kahden viikon välein. Sisaruksellani on useampia allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maatilalla. Kotona oli koiria, lehmiä, hevosia ja poroja.
Poroja siis ruokittiin talvella ulkona ja istuin reessä heinäkasan päällä heittäen heinätukkoja poroille.
Hauskaa, jillain muullakin on vastaavia muistoja. Olen kanssa istunut reessä ja heitellyt sieltä (tosin hevosille) heiniä ympäri talvilaidunta. Se oli ihan parasta katseltavaa, kun koko lauma käveli reen perässä ja odotteli mun pudottavan sapuskaa :)
Pikkukaupungissa rintamamiestalossa jossa hyvä ilmanvaihtuvuus, kesät mökillä. Ulkona leikkimistä paljon ja äiti siivosi innokkaasti sisätiloissa. Oli oma isohko kasvimaa josta tuli perunat ja porkkanat yms. Tupakka ja alkoholi loistivat poissaolollaan.
Itse pikkukaupungissa kerrostaloissa, lomilla maaseudulla. Ei lemmikkejä, maalla kissa.
Lapseni suuren kaupungin keskustassa, silloin tällöin käydään mökillä ja metsässä. Ei lemmikkejä, mökillä koira. Ei olla siisteysintoilijoita, muttei sotkuisiakaan.
Kummallakaan ei allergioita.
Toisella lapsellani koivuallergia vaikka sama ympäristö kuin sisaruksellaan. Samoin omalla sisaruksellani.
Pieni maatila, paljon lemmikkieläimiä. Ei turhan siistiä. Söin multaa ja join kuravettä. Siskolla on jtn allergioita ja astma.
Vierailija kirjoitti:
Pieni maatila, paljon lemmikkieläimiä. Ei turhan siistiä. Söin multaa ja join kuravettä. Siskolla on jtn allergioita ja astma.
Sama minullakin, ei allergiaa esikoisena ja pikkusiskolla kaikki allergiat. Ihmettelen mistä se mistä se voi johtua. Myöhemmin tullutta sisartani vahdittiin ihan koko ajan ja minä esikoisena sain tiettyjä vapauksia sen varjolla kun resurssit eivät riittäneet kahteen.
Tai olinko jo imenyt äidistäni ihan kaikki suoja-aineet niin ettei sen jälkeiselle jäänyt mitään kun seuraava tuli liian äkkiä, vuoden välein.
Jos nainen tekee lapsia ihan perä jälkeen niin ei se toivu edellisestä niin äkkiä ja toisesta lapsesta tulee heikompi. Se ei saa ihan kaikkia kun elimistö on heikkona vielä edellisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse elin lapsuuteni niin karmeissa kotioloissa, että niitä näkee tv:n himohamstraajat -ohjelmissa.
Ja on allergioita.
Jep, on varmaan sattuman kauppaa kuka allergisoituu.
Omalla isoisoäidilläni oli allergioita. Oli syntynyt 1900 luvun alussa, siis aikana joilloin ei ollut vielä keksitty antibiootteja tai rokotteita.
Isomummi asui maaseudulla ja hygienia ei tietenkään varmasti ollut kovin kummoinen. Kesät oli siitepölyn takia vaikeita, myös iho meni rikki helposti. Kädet ei kestäneet jauhoilla leipomista yms.
Minä itse olin lapsena lähes allergiaton, mutta n.20 vuotiaana herkistyin siitepölyille.
Kasvoin maalla, meillä oli kanoja, possuja ja koiria. Sai kulkea vapaasti ja välillä piti puutarhaletkulla huuhtoa ulkona kun olin niin likainen. Suihkua ei ollut, saunassa käytiin kahdesti viikossa.
Ei ole allergioita, ei ollut korvatulehduksia eikä muita lastentauteja. Ainut rokko minkä olen sairastanut oli vesirokko 12-vuotiaana.
1950-luvulla isossa kaupungissa talossa, jota nykyisin sanottaisiin rivitaloksi. Hellahuone, ulkohuussi, vesi kannettiin ulkoa kaivosta. Vanhemmat ja kaksi lasta. Ei kotieläimiä. Isa tupakoi sisällä. Äiti oli kotona, joten olin kotihoidossa kouluun menoon asti. Oltiin aina kotona, eikä mitään yhteyksiä maaseudulle ollut. Lapset juoksivat ja leikkivät pihoilla ja metsässä ja oltiin yleensäkin paljon ulkona.
Okt, tupakkaa kotona ja autossa, kaneja ja kissoja. Kaiket päivät pihalla ja metsässä ja aina sormet suussa. Sauna ke ja la, muuten pestiin vain naama ja kädet iltaisin. Mökillä porkkanaa suuhun suoraan maasta, isommat mullat pyyhkäistiin housunpunttiin. Ei allergioita.
80-luvulla kerrostalossa H:gissä, jossa välillä poltettiin sisällä tupakkaa ja syötiin pekonia ja porsaanleikettä sunnuntaisin. Ei koteläimiä, perussiistiä mutta halvat huonekalut. Paljon autoilua. Mummolassa käytiin maatilalla. Ei mitään allergioita koskaan.