ADHD aiheuttanut minulle ahdistuneisuushäiriön
Mulla on ADD. Ensimmäisen paniikkikohtauksen sain bussissa 6 vuotta sitten. Nykyisin ahdistuskohtaukset tulevat, jos stressi lisääntyy. Ahdistus purkaantuu ja se lamaannuttaa minut. En kykene mihinkään normaaliin silloin.
Muilla samaa ja mikä auttaa? Tämä hankaloittaa elämääni. Opiskelu ei suju.
Kommentit (36)
addeille stressi saa yleensä adhd-oireet pahenemaan, stressi kun vaikuttaa neurokemiaan niin voimakkaasti
minulla vain ennaltaehkäisy vaikuttaa parhaiten, eli pidän huolta siitä, että koitan pitää rutiinit pyörimässä ja jos tuntuu, että stressiä tulee liikaa, niin sitten vain otan ns. omaa lomaa kaikesta, eli saatan sanoa perheenjäsenillekin, että minua ei saa nyt häiritä koko iltana ellei talo pala tai jtain täydy alkaa elvyttää. Nähdään aamulla
Kannattaa stressittömänä aikana alkaa miettimään mikä on itselleen kivoin tapa renoutua ja ottaa se osaksi päivittäisiä rutiineja. Toimii myös ns. nolmeille. Sitten jos stressiä on liikaa, niin rohkeasti yhteyttä terveydenhoitoon.
Minulla on tismalleen samanlaista. Nyt tuntuu, että ahdistus on tullut jäädäkseen. En tiedä enää mikä auttaisi, pelottaa vain että sekoan. Alkoi myös yksittäisellä paniikkikohtauksella 2018. Vuonna 2020 oli niin paha ahdistusjakso, että menin asiasta lääkäriin ja nyt 2023 tuli uusi ahdistusjakso. Nyt tuntuu, että ahdistus puskee taas. Syyttä suotta tällä kertaa.
Neuvoja otetaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tismalleen samanlaista. Nyt tuntuu, että ahdistus on tullut jäädäkseen. En tiedä enää mikä auttaisi, pelottaa vain että sekoan. Alkoi myös yksittäisellä paniikkikohtauksella 2018. Vuonna 2020 oli niin paha ahdistusjakso, että menin asiasta lääkäriin ja nyt 2023 tuli uusi ahdistusjakso. Nyt tuntuu, että ahdistus puskee taas. Syyttä suotta tällä kertaa.
Neuvoja otetaan vastaan.
Lisään myös, että mulla ei ole ADHD:ta todettu, eikä mitään muutakaan diagnoosia ole. Minulla on kuitenkin epäilty ADHD:ta, mutta jätin psykiatrin väliin..
ADD ja AHDH on eri asioita. Eli kumpaa ap tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
ADD:ta ei enää ole. On vain ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADD:ta ei enää ole. On vain ADHD.
puhekielessä ja käyttökielessä edelleen erotellaan. Se helpottaa keskustelua aiheesta usein
Kiinnostaa valtavasti. Kumppanilla ilmeisesti ADHD:n tarkkaamaton muoto.
"Minulla on epäilty ADHD:ta myös. Yhdellä sisaruksellani on ja olen melko samanlainen hänen kanssa (hieman rauhallisempi vain). Mulla tullut aikuisena myös ahdistusta, pahanakin. Olen opiskellut 7 eri alaa, 1 valmistuin. Ollut lukuisissa eri työpaikoissa. Sitten saan usein erilaisia ideoita ja jos en heti niitä toteuta, jäävät siihen eivätkä enää viikon-kahden päästä kiinnosta kun on jo uusi idea mielessä. Kyllästyn asioihin myös viimeistään 3kk jälkeen. Kärsin myös ajoittaisesta melankoliasta, välillä itkuinen ja sitten välillä taas maailman herrana kuljen. "
Kuin omasta kynästäni. Uudessa työpaikassa olen ensi alkuun suitsutusta saava työntekijä, koska opin työt ennätysmäistä vauhtia, keksin työpaikalle pyörän uudelleen ja parannan meininkiä. 3 kk:n kohdalla aivoni tylsistyvät työhön ja alan tehdä mokia, joista monet maksavat firmalle kalliisti. Se on aina yhtä kuolettavan noloa. En koskaan kehtaa kertoa mistä on kyse.
Minua ei ole diagnosoitu, en ole uskaltanut hakeutua jatkotutkimuksiin. Olen jo niin vanha, että pelkään virallisen diagnoosin aiheuttavan sen vihonviimeisen masennuksen josta en enää nouse. Elämäni on jo ohimennyttä eikä diagnoosilla voi korjata/korvata sähläämiseen hukattua aikaa.
Ensimmäisen paniikkikohtauksen sain 14-vuotiaana. Sosiaalinen jännittäminen pahenee mitä vanhemmaksi tulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on epäilty ADHD:ta myös. Yhdellä sisaruksellani on ja olen melko samanlainen hänen kanssa (hieman rauhallisempi vain). Mulla tullut aikuisena myös ahdistusta, pahanakin. Olen opiskellut 7 eri alaa, 1 valmistuin. Ollut lukuisissa eri työpaikoissa. Sitten saan usein erilaisia ideoita ja jos en heti niitä toteuta, jäävät siihen eivätkä enää viikon-kahden päästä kiinnosta kun on jo uusi idea mielessä. Kyllästyn asioihin myös viimeistään 3kk jälkeen. Kärsin myös ajoittaisesta melankoliasta, välillä itkuinen ja sitten välillä taas maailman herrana kuljen.
Sinä kyllä kuulostat ihan ADHD-henkilöltä. Miksi ei ole diagnoosia vaan pelkästään epäilty?
En käynyt lääkärissä ja psykiatrilla loppuun. Asia ahdisti.
ADHD on mielialahäiriön variantti.
Vierailija kirjoitti:
ADHD on mielialahäiriön variantti.
Ootko joku lääkäri?
Käykää niissä tutkimuksissa, sitä kautti voi saada apua,(hyvällä säkällä). esim. lääkitys,neuropsykologista kuntoutusta, toimintaterapiaa arjen haasteisiin.
Minä sain diagnoosin 45 vuotiaana, + kasa liitännäisiä kaupan päälle.