Vuokra vs omistus
Asunnon hinta 200 000. Tällä hetkellä vuokralla samankaltaisessa asunnossa 850 eur/kk. Ostaessa vastike+lainanhoitokulut 1250 eur/kk. Eli alussa oma maksaa 400 enemmän mutta ajan myötä vähenee vuokrankorotusten myötä. Oman osuuden 20% (40000 eur) ja kuukausittaisten säästöjen sijoittaminen (keskimäärin 200 eur/kk) niin 25 vuoden päästä omaisuutta on 477 000-100000 (verot)=377000 netto Asunnon arvo 25 vuoden jälkeen 2.5% vuosittainen arvonnousu on 370000. Kumpi parempi? Tietty laina-ajan jälkeen kulut pienemmät mutta toisaalts 477000 euron sijoitus tuottaa positiivista kassavirtaa enemmän kuin vuokran hinta. Ihmettelen lopputulosta, mitä on jäänyt huomiomatta??
Kommentit (36)
Itse asun lähellä kaupunkia, 70m2 omakotitalossa. 50-luvulla rakennettu, ihan perussiisti ja ok kunnossa oleva ok- talo. Pientä ja edullista pintaremonttia olen tehnyt. Isoja remppoja tähän ei ole tulossa. Ostin tämän 70 000e joten edullista on asuminen.
Noita voi oikeastaan vain jälkikäteen laskea, miten meni. Eli miten asunotojen hinnat kehittyi, miten sijoitukset tuotti, mikä oli korkotaso ja mikä inflaatio vaikka vuokrassa. Esim. 25 vuoden päästä vuokrasi voisi olla 850 euron sijaan 1700 euroa.
Jos et omaa asuntolainaa lyhennä, niin lyhennät asuntosijoittajan sijoituasuntolainaa. Noin se menee.
Aika korkeaksi olet arvioinut 25:n vuoden keskimääräisen sijoitustuoton.Yli 8%:ia? Entä jos se onkin 6%:ia? Silloin sinun säästösi yhteensä on vain 307 000 euroa, miinus verot tuotoista.
Vierailija kirjoitti:
Noita voi oikeastaan vain jälkikäteen laskea, miten meni. Eli miten asunotojen hinnat kehittyi, miten sijoitukset tuotti, mikä oli korkotaso ja mikä inflaatio vaikka vuokrassa. Esim. 25 vuoden päästä vuokrasi voisi olla 850 euron sijaan 1700 euroa.
Jos et omaa asuntolainaa lyhennä, niin lyhennät asuntosijoittajan sijoituasuntolainaa. Noin se menee.
Se on ihan totta et ei voi tietää mitä vuokrat on 25v päästä. En siitä huolimatta meinaa ostaa asuntoa, vaan sijoitan rahat ennemmin pörssiin. Ja aina voi 25v päästä nostaa kytkintä ja muuttaa vaikka pois suomesta sen 600 000€ salkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan vastiketta 350e/kk omasta maksetusta. Vuokralla samankokoinen maksaisi lähes 1000e/kk.
Ja paljonko sinulla on sidottuna omaa pääomaa tuohon asuntoon? Jos asunnon arvo on esim. 200 000 €, voit laskea, että esim. 4 %:n nettotuotolla saisit vuodessa 8000 € tuottoa, jos sijoittaisit pääoman asuntosi sijaan osakkeisiin. Tuolla tuotolla maksaisit jo 8 kuukauden vuokran. Nykyiset vastikkeesi kattaisivat sitten loput 4 kk.
Vierailija kirjoitti:
Aika korkeaksi olet arvioinut 25:n vuoden keskimääräisen sijoitustuoton.Yli 8%:ia? Entä jos se onkin 6%:ia? Silloin sinun säästösi yhteensä on vain 307 000 euroa, miinus verot tuotoista.
Jos sijoittaa alkupääoman 40 000€ niin kuin aloittaja sanoi ja erotuksen 400€kk 25v ajan, on summa 6% tuotolla 443 000€ 25v päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan vastiketta 350e/kk omasta maksetusta. Vuokralla samankokoinen maksaisi lähes 1000e/kk.
Ja paljonko sinulla on sidottuna omaa pääomaa tuohon asuntoon? Jos asunnon arvo on esim. 200 000 €, voit laskea, että esim. 4 %:n nettotuotolla saisit vuodessa 8000 € tuottoa, jos sijoittaisit pääoman asuntosi sijaan osakkeisiin. Tuolla tuotolla maksaisit jo 8 kuukauden vuokran. Nykyiset vastikkeesi kattaisivat sitten loput 4 kk.
Juuri näin.
Omassa menee 400e/kk aluksi enemmän, mutta kun kokonaan maksettu, loppuaika 400e/kk vähemmän jopa kymmeniä vuosia sitten eläkeläisenä jolloin tulotkin pienemmät kuin palkkatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisin vuokraa 12000e/ vuodessa 8000e vuosituoton vuoksi , josta menee vielä 30 pros verot ? Nyt asumiskulut on 3500e vuodessa.
"Ostaessa vastike+lainanhoitokulut 1250 eur/kk. Eli alussa oma maksaa 400 enemmän mutta ajan myötä vähenee vuokrankorotusten myötä."
Ap:lla on laskelmassa jäänyt huomioimatta ainakin:
- hoitovastike nousee myös joka vuosi kuten vuokra
- alkuperäisen hankintalainan rinnalle tulee remonttilainoja, joita ap lyhentää joka kuukausi useamman satasen rahoitusvastikkeiden muodossa
- asunnon arvonnousu ei ole mitenkään taattu ja satavarma, voi myös laskea
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko vuokranantajani enää edes hengissä. Olen asunut tässä kohta jo 10 vuotta ja olen maksanut vuokraa 350e. Olen sinä aikana perinyt kaksi asuntoa, joissa on vuokralaiset ja olen ajatellut asustella tässä niin pitkään vuokralla, kun vuokra on alle 500e.
Minulle kävi aikanaan niin että tein vuokrasopimuksen vanhan rouvan kanssa ja hänen miehensä näytti paikkoja kommenttilla että perikunta sitten päättää jatkosta. Eipä kuulunut vuokranantajasta mitään ja kerran avaimet kännipäissäni hukattuani piti sisälle päästä mutta en saanut yhteyttä vuokranantajaan puhelimella. Lukkosepän toimesta mentiin sitten sisälle.
Muutama vuosi myöhemmin minuun oltiin yhteydessä vuokranantajan pojan puolesta kun hän halusi nostaa vuokraa ja tarkistaa asunnon kunnon. Siinä vaiheessa selvisi että vanha rouva oli kuollut vuosia aikaisemmin ja nyt oli sitten hänen puolisonsa kuollut. Tuolloin vuokra oli 471 euroa (muutettu suoraan markka-ajasta) ja se toki nousi jonkin verran.
Asuin vielä pitkään samassa huoneistossa mutta sain sitten muutettua Helsingin puolelle remontoituun läpitalokolmioon ja vuokra nousi merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Omassa menee 400e/kk aluksi enemmän, mutta kun kokonaan maksettu, loppuaika 400e/kk vähemmän jopa kymmeniä vuosia sitten eläkeläisenä jolloin tulotkin pienemmät kuin palkkatyössä.
Jos sijoittaa alkupääoman 40 000€ niin kuin aloittaja sanoi ja erotuksen 400€kk 25v ajan,
on summa 6% tuotolla 443 000€ 25v päästä. Joten ei tuollakaan menetelmällä ihan köyhäksi jää, vai mitä mieltä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisin vuokraa 12000e/ vuodessa 8000e vuosituoton vuoksi , josta menee vielä 30 pros verot ? Nyt asumiskulut on 3500e vuodessa.
Ymmärrätkö, mitä tarkoittaa nettotuotto? Ja tarkoitatko, että vuokrasi 200 000 euron arvoisesta asunnosta olisi 20 000 €/vuosi, siis 1660 €/kk? Kieltämättä tuolla asunnon hinnalla ja vuokralla kannattaa ostaa asunto omaksi. Tosin ainakaan pk-seudulta ei tuollaisia asuntoja löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta et ei voi tietää mitä vuokrat on 25v päästä. En siitä huolimatta meinaa ostaa asuntoa, vaan sijoitan rahat ennemmin pörssiin. Ja aina voi 25v päästä nostaa kytkintä ja muuttaa vaikka pois suomesta sen 600 000€ salkun kanssa.
Miksi 25 vuoden päästä vasta? Vanhako olet nyt?
Ei ole mitään järkeä sun touhuissasi. Et edes tiedä oletko elossa silloin, ainakin olet 25 vuotta vanhempi. Jos et viihdy Suomessa, miksi et siirrä elämääsi muualle jo nyt? Vieraaseen maahan sopeutumisessa kestää, ystäväpiirin hankkimisessa samoin. Helpommin se sujuu nuorena kuin vanhana. Olet ilmeisesti perheetön kun puhut vain itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 25 vuoden päästä vasta? Vanhako olet nyt?
Ei ole mitään järkeä sun touhuissasi. Et edes tiedä oletko elossa silloin, ainakin olet 25
No ei kai kukaan tiedä onko elossa 25v päästä, järjetön kommentti. En tietenkään muuta vielä pois Suomesta, koska tienaan täällä niin hyvin ettei mitään järkeä lähteä vielä, ahne kun olen haluan kasvattaa salkkuni kokoa entisestään. Mutta jossain kohtaa kyllä aurinko kutsuu minua ja saatanpa sitten ostaa sieltä ulkomailta vaikka asunnon itselleni. Ja helppo se on sitten lähteä kun ei tarvitse murehtia omistusasunnon myynnistä.
En tiedä onko vuokranantajani enää edes hengissä. Olen asunut tässä kohta jo 10 vuotta ja olen maksanut vuokraa 350e. Olen sinä aikana perinyt kaksi asuntoa, joissa on vuokralaiset ja olen ajatellut asustella tässä niin pitkään vuokralla, kun vuokra on alle 500e.