Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskon viestit ahdistavat - mitä tehdä?

Vierailija
12.11.2023 |

Taustaa: siskoni ja minä olemme jo ihan reilusti aikuiseen ikään ehtineitä eli mistään teineistä ei ole tässä ole kyse. Asumme kaukana toisistamme ja tapaamme korkeintaan kerran vuodessa, silloinkin lyhyesti. Siskollani on ollut elämässään monenlaisia haasteita jo kauan, sen tarkemmin asiaa tässä avaamatta. Siskollani on mm. mt-ongelmia ja hän on työelämän ulkopuolella. Hänellä ei ole puolisoa tai lapsia, on aina aikuisena elänyt yksin.

Siskoni on jo useamman vuoden ajan lähettänyt minulle "jäähyväisviestejä". Alkuun viestit pitivät sisällään hautajaistoiveita ja sellaisia "muista, että olit rakas pikkusisko" -tyylisiä viestejä. Viestit tulivat lähes poikkeuksetta tärkeinä päivinä, jouluna, syntymäpäivinä jne. Nämä viestit kuormittivat ja pilasivat monesti tunnelman. Usein sisko vielä teki näin: hän piti viestien jälkeen pari päivää hiljaiseloa ja mietin äidin kanssa, onko siskolle sattunut jotakin. Lopulta siskoon sai yhteyden. Välillä on kausia, jolloin siskolta ei tuollaisia viestejä tule.

Viimeisin viesti siskolta tuli tänään isänpäivänä. Sisko kuvaili minun olleen lapsuudessamme henkisesti väk.ivaltainen ja puhui äidistämme todella rumasti. Sisko sanoi, miten häntä kohtaan on käyttäydytty julmasti ja hän on lapsuuden traumojen takia yrittänyt kahdesti its.emu.rhaa tänä vuonna. Sisko kuvaili, miten olemme äidin kanssa vastuussa hänen its.mur.yrityksistään, emmekä saisi puhua hänelle ilkeästi. Sisko selosti, miten ei tunne minua nykyisin enää. Lopuksi viesteissään oli jotain uskonnollista selostusta ja kommentointia, miten minä en usko Jumalaan oikealla tavalla. Isänpäivätunnelma meillä kotona kärsi tästä siskon avautumisesta.

Olen pienen lapsen äiti ja ihan väsynyt näiden siskon jäähyväisviestien ja its.emu.rhauhkailujen kanssa. Mitään en asialle voi tehdä, sisko on aikuinen ihminen ja asuu kaukana. Miten ihmeessä tällaista tilannetta jaksaa? Jos yritän sanoa siskolle, etten jaksa kuunnella kaikkea tuota ja kehotan kääntymään ammattiauttajan puoleen, niin toteaa, etten välitä hänestä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee siskosta huoli-ilmoitus! Jos ihminen on syrjäytynyt ja itsetuhoinen, niin ihan tarpeeksi syitä tehdä se ilmoitus. Ilmoitus olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten, tai ehkä olet jo tehnytkin, muttei sisko ole tyyliin päästänyt sosiaalityöntekijöitä sisään?

Vierailija
42/50 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä tutun kuuloista, oman sisaruksen oireilu ilmenee vähän toisenlaisessa kontekstissa, mutta yleensä tarkoituksena on pilata joku juhlapyhä tai läheisille tärkeä tapahtuma. Esimerkiksi viime joulua hän järjesti sellaisen konfliktiperformanssin, että sitä ihmettelivät vanhempammekin ja hänen oma puolisonsakin, hän jätti saamansa lahjatkin lojumaan niille sijoilleen ja marssi ulos, kun sai omasta mielestään vääränlaisen lahjan. Ikää kuitenkin jo puolessa välissä kohti neljääkymmentä. Nyt jo hän on aloittanut ns. joulun pilaamisen, esittämällä kaikenlaisia kiristysviestejä, että hän lähtee yksin jouluksi jonnekin, matkatkin jo varattu, jos en hänen sisarenaan esimerkiksi tee jotain mitä hän haluaa. Vaatimuksia ja esityksiä tulee ihan päivittäin ja myöskin hän sotkee iäkkäät vanhempamme mukaan omiin kiukkuperformansseihinsa ja tilittää äidillemme, millainen paskapää minä olen. No, totesin jo, että jos joulu menee tänäkin vuonna yhden sisaren kiukkusooloperformanssiin, niin seuraavana jouluna emme järjestä mitään. Tänä vuonna ovet ovat vielä auki. Rajat tulevat kuitenkin joskus vastaan.

Kannattaa siis AP sinun miettiä miten kauan jaksat tuota käytöstä sisareltasi. Itse soittaisin häkeen ja ilmoittaisin mitä on viestitty, niin poliisi käy tarkistamassa sisaresi olotilan. Kannattaa myös tehdä jotain huoli-ilmoituksia, mikäli niistä ikinä mikään johtaa minkäänlaiseen toimenpiteeseen. Viimeiseksi suosittelen kuitenkin oman mielenterveyden vuoksi laittamaan suhde jäähylle. Kaikkia ei voi vaan auttaa, jos kauna tai katkeruus on se ainoa voimavara joka liikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko siskosi olla sinulle kateellinen? Sinulla on perhe, ilmeisesti myös työ? Jos hän on yksin eikä ole työtäkään ja on muitakin ongelmia. Haluaisiko pilata sinulta isänpäivät, joulut ja muut kateutensa takia?

Sama tuli mieleen. Olisi hyvin ymmärrettävää, jos olisi kateellinen ja silloin kateuden kohde saa kärsiä. 

Se hyvä puoli asiassa on, että asuu kaukana ja että hänellä ei ole lapsia, joista sinulla olisi kova huoli, jos niitä olisi. Olen samaa mieltä kuin muutkin eli nyt kannattaisi laittaa hänelle kirje, että juhlapäivän pilaaminen ei ole oikein ja että aiot tehdä hänestä huoli-ilmoituksen. Ja sitten teet huoli-ilmoituksen, se on ainoa mitä voit tehdä. 

Olen itsekin joutunut katkaisemaan välit päihdeongelmaiseen läheiseen. Se on rankkaa, mutta täytyy sanoa, etten ole katunut. Niin paljolta olen välttynyt, kun tilanne on mennyt näinä yli 10 vuotena vain pahempaan suuntaan. Jokaisella on vastuu omasta elämästään kuitenkin. 

Vierailija
44/50 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut Porvoossa? 

Vierailija
45/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista että et itse näe mistä tuossa on kyse? Siskollasi on persoonallisuushäiriö ja hän yrittää manipuloida sinua pelottelemalla ja uhkailemalla esim itsemurhalla. Myös tuo, että hän syyllistää sinua, on osa oireilua.

Ei muuta kuin välit poikki ja estot puhelimeen yms. Kyllähän se itsemurhalla taas uhkaa, mutta ei se sitä tee. Ja jos tekee, sehän ei ole sinun syytäsi. On kammottavaa henkistä väkivaltaa ja kiristystä tuo teidän suhde. Jaksan ihmetellä miten ihmiset voi olla noin toksisissa suhteissa vain koska tyyppi on sukulainen. 

Ryhdistäydy ja anna siskosi mennä. Elä omaa elämääsi. Se on sinun vastuulla, ei siskosi elämä.

Vierailija
46/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko narsismissaan ja huomionhakuisuudessaan keksinyt hyvän tavan kiusata sinua ja äitiänne. Ja te annatte tämän jatkua vuodesta toiseen. Itse ilmoittaisin että sekoviestejä en enää noteeraisi enkä niihin vastaa. Normiviesteihin normivastaukset.

Vierailija
47/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta kun draamaviestiä tulee laita hänen yhteystiedot 

joka kerta kun vastaa että ei välitetä tai olette vastuussa laita päivystävää puhelinta jne yhteystietoja 

joka kerta laita käsky hakea apua 

dinä et vastaa siskosi draamailusta 

Vierailija
48/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy asiasta äidiltä isiltä,enolta tädiltä.Emme tunne sinua ja  siskoasi, he tuntevat.Siksi on värin vastata sinulle yhtään mitään.

Vierailija
49/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua estää kokonaan, niin ihan yksinkertainen vastaus, "olet silti rakas ,puhutaan myöhemmin" sairaus puhuu noissa viesteissä ei ihminen itse, niinä päivinä kun hänellä on enemmän elämänhalua on asenne myös erilainen. Sä et ole kuitenkaan hänen terapeutti.

Vierailija
50/50 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti raskas tuollainen tilanne, itsellä kokemusta samasta. Tosin veljeni taholta.

Veli ei näe omassa käytöksessään mitään vikaa, kaikki on aina muiden syytä. Väittää jopa äitimme ahdistelijaksi, vaikka äiti ei sellainen ihminen ole. Jaksaa jankata, miten hänen itsetuhoiset ajatuksensa ovat lapsuudenperheen vastuulla. Veli on aika pitkälti eristäytynyt kotiinsa, iäkäs isämme käy kerran kuussa siivoamassa veljen asunnon, kun asunto on ihan läävä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme