Siskon viestit ahdistavat - mitä tehdä?
Taustaa: siskoni ja minä olemme jo ihan reilusti aikuiseen ikään ehtineitä eli mistään teineistä ei ole tässä ole kyse. Asumme kaukana toisistamme ja tapaamme korkeintaan kerran vuodessa, silloinkin lyhyesti. Siskollani on ollut elämässään monenlaisia haasteita jo kauan, sen tarkemmin asiaa tässä avaamatta. Siskollani on mm. mt-ongelmia ja hän on työelämän ulkopuolella. Hänellä ei ole puolisoa tai lapsia, on aina aikuisena elänyt yksin.
Siskoni on jo useamman vuoden ajan lähettänyt minulle "jäähyväisviestejä". Alkuun viestit pitivät sisällään hautajaistoiveita ja sellaisia "muista, että olit rakas pikkusisko" -tyylisiä viestejä. Viestit tulivat lähes poikkeuksetta tärkeinä päivinä, jouluna, syntymäpäivinä jne. Nämä viestit kuormittivat ja pilasivat monesti tunnelman. Usein sisko vielä teki näin: hän piti viestien jälkeen pari päivää hiljaiseloa ja mietin äidin kanssa, onko siskolle sattunut jotakin. Lopulta siskoon sai yhteyden. Välillä on kausia, jolloin siskolta ei tuollaisia viestejä tule.
Viimeisin viesti siskolta tuli tänään isänpäivänä. Sisko kuvaili minun olleen lapsuudessamme henkisesti väk.ivaltainen ja puhui äidistämme todella rumasti. Sisko sanoi, miten häntä kohtaan on käyttäydytty julmasti ja hän on lapsuuden traumojen takia yrittänyt kahdesti its.emu.rhaa tänä vuonna. Sisko kuvaili, miten olemme äidin kanssa vastuussa hänen its.mur.yrityksistään, emmekä saisi puhua hänelle ilkeästi. Sisko selosti, miten ei tunne minua nykyisin enää. Lopuksi viesteissään oli jotain uskonnollista selostusta ja kommentointia, miten minä en usko Jumalaan oikealla tavalla. Isänpäivätunnelma meillä kotona kärsi tästä siskon avautumisesta.
Olen pienen lapsen äiti ja ihan väsynyt näiden siskon jäähyväisviestien ja its.emu.rhauhkailujen kanssa. Mitään en asialle voi tehdä, sisko on aikuinen ihminen ja asuu kaukana. Miten ihmeessä tällaista tilannetta jaksaa? Jos yritän sanoa siskolle, etten jaksa kuunnella kaikkea tuota ja kehotan kääntymään ammattiauttajan puoleen, niin toteaa, etten välitä hänestä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Teille, ketkä kehotatte estämään tuon siskon:
Ei oikeasti ole aina helppoa lopettaa yhteydenpitoa perheenjäsenen kanssa. Itsellä vastaava tilanne ja ei ole sydäntä lopettaa. Olen ratkaissut tilanteen siten, että otan yhteyttä vain tosi harvoin.
Ei välttämättä ole helppoa, mutta yhteydenpidon katkaisu häirikköön on paras ratkaisu. Itseään hyödyttävien päätösten teko kuitenkin vaatii selkärankaa.
Pystyykö toisen estämään vain päiväksi? Saako toinen tietää estämisestä? Jos pystyy estämään juhlapyhiksi, niin tekisin sen.
Toinen mahdollisuus on, että hanki uusi puhelinnumero, jonka kerrot kaikille muille paitsi siskollesi. Hän käyttäköön vanhaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi, miksi en vain estä siskoani. Siskoni viestittelee välillä suht. normaalisti. Kyselee lapsestani, kertoo voinnistaan jne. Eli osa hänen kanssaan käydyistä keskusteluista on ihan asiallisia.
Ap
Vähän kuin "vaikka puolisoni välillä hakkaa minua, hän on välillä huomaavainen ja rakastava, jonka takia en halua erota"
Olet läheisriippuvainen ja siskosi ohjailtavissa. Tämä ei ole moite sinua kohtaan, vaan toteamus. Hän pitää sinua otteessaan olemalla välillä mukava ja tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö toisen estämään vain päiväksi? Saako toinen tietää estämisestä? Jos pystyy estämään juhlapyhiksi, niin tekisin sen.
Toinen mahdollisuus on, että hanki uusi puhelinnumero, jonka kerrot kaikille muille paitsi siskollesi. Hän käyttäköön vanhaa.
Tietenkin voi estää vain päiväksi. Puhelimesta ja whatsapp fb ym. manuaalisesti esto päälle juhlapyhän aaton aattona, pois päältä parin päivän jälkeen pyhien päätyttyä.
Voi ap, tuollainen on ihan hirveää ja todella epäreilua, kun kyseessä kuitenkin läheinen ihminen. Voimia sinulle. Toivottavasti siskosi saa apua pian.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi, miksi en vain estä siskoani. Siskoni viestittelee välillä suht. normaalisti. Kyselee lapsestani, kertoo voinnistaan jne. Eli osa hänen kanssaan käydyistä keskusteluista on ihan asiallisia.
Ap
Missä siskosi viettää juhlapyhät? Entä sinä? Äitisikö kanssa?
Voi laittaa estoon ja vapauttaa milloin haluaa. Toki olisi suotavaa opetella käyttämään sitä omaa puhelinta.
Mikään ei auta koska siskosi on sairas. Ei siitä muutu mihinkään. Mulla on vielä pahempi kun on epärehellinen ja varas. Sekä alkoholisti. Pahat mielenterveysongelmat.
Sanoisin sinun tilanteessasi, etten voi nyt kuunnella murheitasi, koska itselläsi pieni lapsi ja keskityn nyt häneen. Sanoisin suoraan, että olen huomannut, että lähetät juhlapyhinä ilmapiiriö latistavia viestejä, että se tuntuu sinusta hyvin ahdistavalta. Ja vie sinun voimiasi. Pyytäisin siskoani hakemaan apua ammattilaiselta. Ja olemaan juhlapyhinä yhteydessa auttavaan puhelimeen.
Mitä sun oma järki sanoo?Sehän se tärkein on ja sisko sinun.Ei täällä mitään traumaterapeutteja ole .ota vastuu ja tee ratkasiu.Helppoa.
Eipä ole helppo tilanne. Yksi mahdollisuus on tehdä joka kerta huoliviesti hänen paikkakuntansa tai hyvinvointialueensa sosiaali- ja kriisipäivystykseen, jotka toimivat 24/7. Sieltä selvitetään hänen tilanteensa ja tuen tarpeensa. Etenkin, kun on noin vakavista tilanteista kyse kuin i.m. yrityksistä. Hän voi huonosti ja yhteiskunnankin pitää auttaa kansalaisiaan.
On varmasti haasteellista sinulle ja äidillesi hänen manipulointipyrkimyksensä, vaikka hänen traumaattisiksi kokemiaan tapahtumia olisikin ollut. Juhlapyhät voivat myös olla raskasta aikaa yksinäiselle. Voimia ja tsemppiä sinulle!
No oletteko sitten käyttäytyneet kylmästi ja ikävästi kun hän oli nuorempi? Entä nyt? Jos olette, miksi syytätte häntä tästä.? Juoko hän alkoholia, onko taloushuolia, onko lääkkeen haittavaikutus? Tukeeko joku muu sukulainen häntä henkisesti ja taloudellisesti, vai on yksin selviämässä. Selvästi välit ovat riitaiset joka vaikuttaa häneen? Vai ilman riitaa haluaa sanoa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Teille, ketkä kehotatte estämään tuon siskon:
Ei oikeasti ole aina helppoa lopettaa yhteydenpitoa perheenjäsenen kanssa. Itsellä vastaava tilanne ja ei ole sydäntä lopettaa. Olen ratkaissut tilanteen siten, että otan yhteyttä vain tosi harvoin.
Minulla oli myös lähiomainen, joka useita vuosia uhkaili itsemurhalla milloin missäkin tilanteessa. En blokannut häntä koskaan, mutta joskus suljin puhelimen kesken puhelun, kun en jaksanut kuunnella, ja jätin vastaamatta puheluihin. Hän oli silti rakas lähiomainen vaikka välillä hemmetin hankala. Tosin hän oli välillä ihan normaalikin.
Jos haluat jatkaa yhteydenpitoa, ehkä kokeilisin ignoorata nuo viestit täysin. Et vastaa mitään niihin, et soita etkä myöhemminkään mainitse niitä ollenkaan. Selvästihän tuo on pelkkää huomionhakua enkä usko siskon jatkavan kovin kauaa, jos huomion saaminen tuolla tavalla loppuu.
Ettekö voi keskustella yhdessä suoraan tuosta asiasta? Sisko on syrjäytynyt ja sairas; tarvitsee apua. On varmaan yksinäinen. Itse olen aikoinaan nostanut kissan pöydälle todella voimakastahtoisen siskoni kanssa ja ajan myötä löysimme sopivan tavan pitää yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olet läheisriippuvainen ja siskosi ohjailtavissa. Tämä ei ole moite sinua kohtaan, vaan toteamus. Hän pitää sinua otteessaan olemalla välillä mukava ja tavallinen.
Tällainen tekee todella kipeää ja aiheuttaa syyllisyyden tunnetta ja tuskaa siitä, että olen niin huono sisko, joka jättää sairaan ihmisen heitteille. Järki sanoo toisin, mutta tunteet jyllää. Jaksamista ap:lle.
Soita ambulanssi sen kotiin ainaku laittaa tollasta viestiä. Itse lähetin tollasia viestejä mun eksälle (epävakaa) koska olin niin rikki erosta ja sain niillä huomiota. Sittenkun hän alkoi aina soittaa ambulanssin ja jouduin osastolle aina jos uhkailin, niin lopetin lopulta. Nyt vuosia myöhemmin hävettää oma käytös, kun oon vähän kasvanut ihmisenä ja voin paremmin.
Älä avaa viestejä samana päivänä. Lue ne siis päivän viiveellä. Aina ja systemaattisesti. Tee huoli-ilmoitus siskostasi ja puhu myös siskollesi seuraavalla kerralla, että olet huolissaan hänen voinnissaan ja kehoita hakemaan apua. Jos hän soittelee, niin laita jo valmiiksi juhlapyhinä esto hänen numerolleen.
Kertoisin että vielä yksikin itsemurhalla uhkailu tai muu henkisesti väkivaltainen teko niin välit menee poikki, lopullisesti.
Voisiko siskosi olla sinulle kateellinen? Sinulla on perhe, ilmeisesti myös työ? Jos hän on yksin eikä ole työtäkään ja on muitakin ongelmia. Haluaisiko pilata sinulta isänpäivät, joulut ja muut kateutensa takia?