Milloin kuuluisi syödä?
Mulla on ollut ongelmia syömisen kanssa noin vitosluokalta asti eli jotain 6 vuotta. Välillä on mennyt paremmin ja välillä olen rajoittanut syömistäni todella rajusti. Nyt kuitenkin pyrin saamaan tän jutun hallintaan ja parantamaan mun suhdetta ruokaan. Ongelma on kuitenkin se, että mä en enää tiedä, milloin tai kuinka paljon mun pitäisi syödä, koska mä en enää kunnolla tunne nälkää ja viime kerran kun mä en rajoittanut mun syömistä mitenkään mä olin kirjaimellisesti 10v lapsi. Mulla on lähes aina pahoinvoiva olo, joka tekee syömisestä vaikeampaa. Syön silti 4-5 kertaa päivässä. Mun käsitys nälästä on se, että nälkä on kun maha murisee. Onko se niin vai pitäisikö nälkä pystyä tuntemaan jo ennen sitä? Mulla ei oikeastaan ole ruokahalua muulloin kuin silloin, kun mun maha murisee. Entä pitäisikö syöminen lopettaa heti kun ei ole enää nälkä? Teen yleensä niin mutta se johtaa siihen että syön vain pieniä määriä, koska nälkä loppuu lähes heti syömisen alettua. Mun paino vaan laskee nopeampaa tahtia kuin aikaisemmin, mä pyörtyilen ja mulla on aina kylmä, mutta en silti pysty tai halua syödä enempää, koska voin syödä hyvällä omatunnolla vain silloin jos mun maha murisee. Mä en myöskään voi syödä kovin isoja määriä siksi, että jos mä syön enemmän, mun maha ei ehdi alkaa murista ennen seuraavaa ruokaa -> en voisi syödä seuraavalla ruualla. Mä haluan että mulla on nälkä, koska silloin mun tekee mieli syödä ja silloin syöminen on kivaa. Täynnä oleminen ahdistaa mua. Mitä mun pitäisi tehdä? Haluaisin apua joltain ei syömishäiriöiseltä varsinkin nälän tunteen tunnistamisessa ja siinä, milloin syöminen olisi järkevää lopettaa.
Kommentit (7)
Voisiko pienenkin syömisen jälkeen koittaa etsiä merkkejä siitä, mitä hyvää syöminen on tuonut? Esim. jos palelee vähemmän tai jaksaa paremmin tehdä jonkin asian. Kuulostaa siltä, että olet päässyt projektin alkuun. Keho oppii uusia asioita hiljalleen ja sille on hyvä antaa aikaa, kärsivällisyyttä <3
Lounaalla ja päivällisellä otat salaattia puolet, proteiinia ja hiilihydraattia kumpaakin oman nyrkin kokoinen määrä. Lisäksi aamupala esim. pieni leipä juustolla ja kurkulla + kananmuna. Välipalana hedelmä ja iltapala leipäpala ja leikkele + kasviksia. Aterioissa pitää myös olla rasvaa ja sillä on myös helppo lisätä energian saantia.
Kun paino tippuu, niin ala syödä 4-5 kertaa päivässä.
Aamupala, välipala iltapala
A puuro+reilusti raejuustoa marjoja ja esim puolidesiä pähkinä sekoitusta.
B pari leipää leikeleillä, juustolla , voilla tai oliiviöljyllä ja päälle kurkkua tomaattia tms
C Pari kanamunaa jollain tavoin, leipää, hedelmää
Lounas ja päivällinen.
A Neljäsosa lautanen proteiiiniä(liha, kana, kala jne), neljäsosa lautanen hiilihydraattia(peruna, riisi, pasta) ja puolet salaattia
B Jos on esim makaroonilaatikkoa, ota sitä puoli lautasellista ja puolet salaattia
Sitten jos paino on liian alhaalla, niin enerigiaa saa avocadoista, pähkinöistä, voista ja oliiviöjystä, kastikkeista, kermasta. D-vitmiiniä kannattaa ottaa. Sinun kannattaa ottaa ainakin aluksi jotain monivitamiinipilleriä, kunnes saat monipuolisen ruokavalion rullaamaan. Tuoremehut ovat myös hyvin energiapitoisia ja niistä saa helposti kaloreita.
Nämä on hyvin yksillölisiä mitkä ruoka-aineet kenellekin sopii. Itse syön nykyään päivässä 2 isoa ruoka-annosta ja parina päivän viikossa yritän syödä enemmän. Itselläni ongelmana on, että ylipainoa on ja yritän saada sitä vähemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että olet jossain elämäsi vaiheessa yhdistänyt vatsan murinan nälän tunteeseen. Vatsa ei aina murise, vaikka olisi jo nälkä.
Säännölliset ruoka-ajat auttavat asiassa. Syödään kun on ruoka-aika, vaikka ei aluksi olisi edes nälkä. Aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala ja jos yöllä on nälkä yöpala. Siinä olisi nyt aluksi 8 ruoka-aikaa.
Annoskokoa suurennetaan pikkuhiljaa. Kun vatsalaukku alkaa venyä, nälän tunne alkaa tulla nopeammin.
Aluksi voi tulla vähän sellainen ähky olo, mutta kun kävelee hieman syömisen jälkeen se helpottaa.
Ja kohta onkin aika alkaa sovittelemaan hammasproteesia ja totuttelemaan elämään diabeetikkona. Ei tuollainen laiduntava syöminen ole mitenkään järkevää!
Sun kohdalla pitää syödä vaikka ei olisi nälkä lainkaan.
Esimerkiksi
Aamupala: puuro tai jugurttia, voileipä, kahvi, tuoremehu
Lounas: lämmin ruoka, salaatti , maito, voileipä
Välipala: Voileipä, hedelmä, kahvia, tuoremehu
Päivällinen: lämminruoka, salaatti, voileipä, maito
Iltapalaksi: puuro tai jugurttia ja voileipä , tee, tuoremehu
Aloita pienestä annos koosta ja lisää kohti lautasmallia
Vaikuttaa siltä että olet jossain elämäsi vaiheessa yhdistänyt vatsan murinan nälän tunteeseen. Vatsa ei aina murise, vaikka olisi jo nälkä.
Säännölliset ruoka-ajat auttavat asiassa. Syödään kun on ruoka-aika, vaikka ei aluksi olisi edes nälkä. Aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala ja jos yöllä on nälkä yöpala. Siinä olisi nyt aluksi 8 ruoka-aikaa.
Annoskokoa suurennetaan pikkuhiljaa. Kun vatsalaukku alkaa venyä, nälän tunne alkaa tulla nopeammin.
Aluksi voi tulla vähän sellainen ähky olo, mutta kun kävelee hieman syömisen jälkeen se helpottaa.