**ELOkuun Eloisien vkon 1 turinoita**
Hyvää Uutta alkavaa vuotta kaikille! Tämä vuosi tuokoon meille kaikille paljon hyvää, toivotaan että siitä jää vielä lisäksi erityinen muisto meille kaikille ;-)
Uuden vuoden juhlat on taas juhlittu, kyllä se rakettien pauke oli kamalaa, alkoi illalla aikaisin ja jatkui meillä yömyöhään, meilkein aamuyöhön. Karvakorvamme oli raukka ihan hädissän ja lisäksi meinasi olla vaikeuksia saada 6 vuotiasta nukahtamaan paukkeen keskellä. Tänään olisin niin mielelläni lähtenyt ulkoilemaan, mutta keli ei kovasti mairittele, meillä vettä sataa kaatamalla....
Heinoa, että joiukkomme on kasvanut vielä edelleen, tervetuloa joukkoon turisemaan!
Toisilla paihoinvointi alkaa helpottamaan, täällä eilen aamulla koin ensimmäisen kerran todella huonoa oloa, helpotti onneksi päivän mittaan. Tänään vointi ihan hyvä. Kauhulla ajattelen tulevia viikkoja ja aamuja... Edellisestä raskaudesta kun on aikaa jo kohta seitsemän vuotta, ei asiat ole tuoreessa muistissa ja työkin oli silloin vähän erilainen. Nykyään aamulla saan heräillä jo aikaisemmin... Mutta ei pitäisi surra etukäteen...
Onko teistä moni ajatellut mennä ylimääräisiin ultriin?? Joku on toki jo käynytkin. Kiva olisi kuulla kuulumisia Itse en edes ole tutkinut onko meillä yksityisellä moista palvelua tarjolla. Olen asiaa miettinyt, mutta en miehen kanssa asiasta keskustellut. Kohta alkaisi olla aika sellaista tilata jos sellaiseen alkuraskaudessa aikoo mennä.
Kyllähän tuli nyt turinaa... Palaan netin pariin ja jään odottamaan muiden kuulumisia!
-K- rv 5+6
Kommentit (53)
aiemmin eiliseen pinoon.Tervetuloa minunkin puolesta uusille!
Täällä on ollut väsy päivä,onnex sovin miehen(olen siis hänellä töissä) kans,että tänään jään koko päiväx kotiin,siivoillut oon kyl hiukan.
Mitenkäs muilla maittaa ruoka,onko tullut mitään himoja tai onko jotain mitä ette voi enää syödä?
Aamuisin ihan ekax otan tuoremehua,syönti käy vasta hiukan myöhemmin.
Aamupäivällä syön yleensä leipää ja paprikaa sekä leikkelettä ja jugurttia.
Syön pääosin terveellisesti ja tavallista kotiruokaa,mutta lisänä oon käyttänyt kalaöljy kapseleita,joissa on foolihappoa ja multitabsin special 2+ vitamiineja
Meetwurstin ja kebakon hajukin jo yököttää(näitä en syö kyl muutenkaan)
Tuntuu,etteä maanantain ultran lähestyessä aika on alkanut matelemaan,viime viikkoon asti meni aika tosi nopeaaan,nyt se tuntuu jämähtäneen.
Lumina29 ja Lahja rv 8+5
Minulle maistuu aika monikin asia nyt ihan hyvin, kunhan ei vain kahtena peräkkäisenä päivänä ole samaa ruokaa, sitten tökkää. Kalanhaju on kamala (normaalistikaan en siitä pidä). Uusin yllättävin juttu on se, että en voi enää muovailla tytön kanssa, sillä Play Doh-muovailuvahan haju alkaa oksettamaan. Ennen minusta oli vain hyvä, että niissä oli makeahko tuoksu. Hyasintti piti heittää pois, kun sen haju ällötti. Näitä on myös muitakin, mutta noi yllätti.
Kivennäisvettä meni vielä vähän aikaa sitten paljon, nyt en voi sitä vaihteeksi juoda.
Tällä hetkellä myös jäiset marjat maistuvat! Toki myös vastapainoksi täyttävä ruoka: mm. burritot/tortillat, pasta ym. Joka sitten alkaakin näkyä vyötäröllä. Mutta ihan samoin menee kuin joku muukin mainitsi: iltaisin maha pömpöttää, aamulla ei niinkään (vaikka mahaa ei enää saakaan vedettyä sisään).
Väsymyksen takia aamulla kyllä meinasi taas huimata ihan kunnolla. Onneksi pahaa oloa sain torjuttua jopa näkkileivällä. Töissä meinaa kyllä lipsahtaa välillä jotain omasta olosta, mutta pakko olla kertomatta.
Ultraan en ole mennyt yksityisesti. Nyt kyselin hintojakin, mutta menevät kuitenkin sen verran kalliiksi, etten nyt sittenkään taida sitä tilata. Soitan vielä yksityiseen neuvolaan, jos siellä terveydenhoitajan tekemä ultra olisi halvempi. Eka neuvola on 19.1 ja ultra tulee menemään jonnekin tammi-helmikuun vaihteeseen, ehkä sinne helmikuun puolelle reippaasti?
västis koomaisena lähtemässä kotiin..
niin täytyy kokeilla teidän vinkkejä. Se mansikkarahka ja jäiset marjat kuulostivat hyvälle. Jotenkin olen himoinnut myös jääkylmää appelsiinimehua...Tänään tuli ylös kaaressa ananasmehu, joten täytyy kokeilla miten appelsiinin käy. Päivä mennyt töissä jotenkuten, vähän on ollut ankeata tää arkeen paluu. Täytyy varmaan ottaa kotiinpäästyä päikkärit.
Ultra asiaa täytynee vielä miettiä. Kyllähän ne varmasti aika kalliita ovat, vai missä hinnoissa noin pyörivät?? Kertokaahan te joilla kokemusta? Luin yhdestä lehtiartikkelista, että asiantuntija suositteli ultraa 6 krt raskaudenaikana, kuulostaa aika paljolta... Rahaakin uppoaa tosiaan mahdoton summa, meillä luulisin että tarjotaan vaan kahta.
Mutta nyt taidan lähteä lipumaan kotia kohti. Tervetuloa toivotukset kaikille uusille! Ja tulkaahan kaikki mukaan joukolla msn yhteisöön! Tavataan siellä, täytyy kotona käydä uudelleen ilmoittautumassa.
-K- ja Paavo rv 6
Uusia on mukaan tullut aikalailla, tervetuloa joukkoon!!!
Ultrakuulumisia ei tainnut kellään olla, eikös joku kuitenkin kirjoitellut aamupäivästä, että tänään on menossa, nicciä en muista!
Sofia27: harmi, että ultra siirtyi, sitä on tässä alkuvaiheessa jotenkin niin malttamaton, että 2 päivää tuntuu harmittavalta.
Taapero74: samoissa mennään ilmeisesti täälläkin eli h6+1 menossa ja pahoinvointi on täälläkin kuvioissa. Yäk:(
Oma napa: toissapäivänä aloitin nuo inkiväärikapselit, eikä toistaiseksi niistä ole ollut mitään apua. Yököttää koko ajan, paitsi nukkuessa, mitään ruokaa ei tee mieli. Nyt sain syötyä tonnikala,raejuustosalaatin ja lisänä valmista aurinkosalaattia ja se maistui ihan hyvältä, tosin heti näin jälkikäteen pelkkä ruoan kirjoittaminen saa aikaan kuvotusta. Töissä olin tänään ja mulla oli siellä eväänä viinirypäleitä, joita söinkin melkein 500g päivän aikana, olivat aika mukavia napsia, eikä tarvitse säilyttää jääkaapissa. Mua helpottaa monesti, jos on jotain suussa, esim. xylitol/sokeriton pastilli, jota voi imeä aika pitkään, tai paprika tai porkkana, jota sitten iltaisin rouskuttelen koko ajan.
Joku oli noista inkiväärikapseleista saanutkin avun, täytyy toivoa, että vaikutus alkaisi minullakin....
Ensi viikolla on se ultra ja 3 vkon päästä sitten neuvola.
Jaksuja kaikille!!!!
t. wintergirl h 6+1
Eipä sitä eka kertaa asialla oleva tajuakkaan kun puhutaan pahoinvoinnista, että mitä se oikeasti on. Tuntuu että aamu aamulta se vaan pahenee! Ja kestääkin pitemmälle päivään. Mikään ei tunnu maistuvan ja kaikki etoo. Pelkkä ajatuskin joistain ruuista saa olon entistä pahemmaksi.
Sain tänään varattua ekan neuvolan. Se on jo ensiviikolla, 10.1.!! Kääks, olin laskenut että vasta seuraavalla. Jännittää hieman mitä siellä tapahtuu ja milloin pääsen ekaan ultraan, näkemään onko siellä nyt varmasti sitten joku ja onko hällä kaikki kunnossa.
Alavatsa kivuista vielä, onko muilla ajoittaisia menkkamaisia kipuja? Viikon sisään niitä on taas tullut, kestävät vain hetken. Varmaankin sitten sitä kohdun kasvua.
Ai niin ja tervetuloa joukkoomme uudet Elokuiset =)
S.M.L. rv 7+2
Heippati rallaa vauhdikkaan päivän välietapilta!
Ja seuraavaksi seuraa jännitystarina.....
Eli aamulla töihin ajellessa multa pääsi ihan rehellinen aivastus, ja siinä samalla sekunnilla, tuntui kuin joku olisi ottanut puukon ja hivauttanu sen pystyyn tuohon pömppöön! Meinasin kääntää auton nokan takaisin kotia kohti, mutta sit ajattelin, että yritän ainakin tehdä töidä, että lääkärihän on sitten lähempänä, kuin jos olisin kotona.
Tein töitä mahakivun jomotellessa pari tuntia ja kipitin yläkertaan terkkatädin juttusille, et oiskos hyviä vinkkejä mitä tehtäis.
No hän siirsi sen mun torstain ultra ajan tälle päivälle klo:11.20!
Noo sit kärvistelin pari tuntia ja kipitin taas ylös lääkäriin, joka olikin hassu vanhempi täti, tosi ihana.
Lopputulos:
Sikiöllä selkeä,vahva syke ja koko vastaa kolmen eri mittojen perusteella rv 8+1!! Laskettuaika pysyy edelleen 13.elokuuta. Mahakipujen takia ainoa liikunta muoto on kävely, kaikki " repivä" liikunta on kielletty, samoin seksin kanssa varovaisuutta peliin, muuten saa kuitenkin harrastaa ihan normaalisti.
Keltarauhasta ei löytynyt, oli piilossa? Ruskuaispussin jäänteet näkyvissä, reunoilta hieman veriset (???)
Olin oikeesti siinä pöydällä ihan hoo moilasena, että mitä?? Siis kasi viikolla jo??? Ja että oikeasti näkyy syke??? Ja sitten mä vaan tuijotin sitä himskatin monitorin valkoisen pisteen pompotusta.
Se lääkäri täti, yritti koko ajan saada mua jotenkin repeileen ilosta, kun se sanos vaikka kuinka monta kertaa, että kuule hänen mielestään tämä raskaus on erittäin hyvällä mallilla, että kyllä sä voit iloita siitä jo.. Ja mä olin vaan tyhmänä, et nii... Totta joo...
Siis pää vaan tekertus niihin viikkoihin, et oikeesti niitä on niin paljo, et edellinen riskiraja on ylitetty ja komeasti, en vaan tajunnu siinä vaiheessa vielä muusta.
Lääkärin kehoituksesta varasin jo ajan neuvolaan mikä onkin sitten jo kahden viikon päästä! Sekin tulee sit nyt tosia äkkiä, kun vertaa et viimeks odottelin kuukauden ekaa neuvolaa.
Sori omanapainen pälpätykseni, mutta kiire pukkaa takas päälle ja lähden töihin suunnistamaan uudestaan.
Ja asukkaan työnimi koki vaihdoksen... Koska otti ja heitti voltin jo nyt kesken ultrauksen!
Eli Helga & Marakatti rv 8+1!!
Minä taidankin sitten vetää pohjat, kaksi ultraa on nyt jo takana ;) Eli eka oli lapsettomuushoitoihin liittyvä rv 6+4 ja just tulin uudesta ultrasta. Tähän toiseen hakeuduin jatkuvan, vähäisen kylläkin, rusehtavan vuodon vuoksi. Onneksi kaikki oli hyvin, laskettu aika kyllä siirtyy koko ajan myöhäisemmäksi, nyt olisi menossa 8+1, ja la olisi 13.8. (menkoista tulee 10.8.) Käsittämättömän aikaisin kyllä plussasin, tällä lasketulla ajalla olisin plussanut jo rv3+3! Ja ihan sillä apteekin omalla. Niin ja rahaa paloi tähän toiseen 95e. Aika paljon tietty mielenrauhasta.
Pahoinvointi on yllättäen ollut lievempää tänään, onneksi, kun työt alkoivat. Ehkä kotona liikaa kuuntelee omaa oloaan, en tiedä. Mutta nyt kun tiedän kaiken olevan ok, otan tämän kiitollisena vastaan.
Neuvola on nyt sitten ens perjantaina, ja 29.1. seuraava ultra ;). Jospa sen jälkeen uskaltaisi huutaa onnensa maailmalle! Meillä kyllä suku jo tietää, mutta muillekin voisi sitten jo kertoa.
Voikaa hyvin! Emma rv 8+1
Kahden viikon hiljaiselon jälkeen päätin minäkin taas vähän kirjoitella tuntemuksiani ja ultrakuulumisia..
Joulu on nyt takana ja pahoinvointi jyrää alleen mullakin kuten näyttää monella muulla eloisalla :) Eka kerran pönttöä täytyi halailla jouluaattoaamuna, ku rupes se kinkun paistohaju ottamaan nokkaan. Kyllä siinä olikin tekemistä että sai salaisuuden vielä pidettyä salaisuutena ku olimme joulua viettämässä vanhempieni luona kaikkien sisarusteni perheiden kanssa..Äiti kyllä kysy suoraan kierrellen (ku on tietoinen meidän tuloksettomasta 3,5v yrityksestä) että ootko varma ettet ole raskaana ja mun piti vielä valehdella päin näköä ku en sitä vielä halunu paljastaa...
Itselleni nuo inkiväärikapselit ovat ihan uus juttu, nekö toimii?? Päivät nimittäin on ihan kauheita jaksaa ku väsyttää ja kaikki tekee pahaa, mutta koko ajan täytyis syödä jotakin ku tyhjä vatsa tekee vielä enemmän pahaa..ei oikein tahdo jaksaa töitä tehdä :( Mulle ei oikein maistu ku hedelmät ja leipä (+tuplapatukka), ihana lemppariruokani pastaki maistuu karseelle :( tätä menoa taitaa kiloja ropista aika iloisesti vaakaan ku suuhunsa laittaa mitä ikinä sinne saattaakaan laittaa ja harvemmin se on mikään hirveen kaloriton :)
Joku kyseli alkuraskauden ultran hintoja. Me kävimme sellaisessa Hemossa Lahdessa viime perjantaina ja hintaa sille vartin käynnille ropsahti 72,50e Kelan vähennyksen jälkeen. Uutisista sen verran että kohdusta eli oikeasta paikasta löytyi yksi sikiöpussi pienellä alkiolla, jolla sydän heikosti pamppaili :) en tosin itse sitä niin selvästi erottanut, mutta näin miehen ja lääkärin mukaan. Suuri kivi vierähti sydämeltäni pois tämän tiedon myötä! Neuvolaan mennään 15.1 eka kerran joten sitten tiedetään taas jotain enemmän tai uutta. Mutta nyt uskaltaa jo ajatella odottavansa n:o kolmosta!
Jollain oli menkkamaisia alavatsakipuja. Mulla oli niitä kans silloin joulua edeltävällä viikolla mutta mulla myös tuhrutteli samalla. Eli sain pelätä ihan tosissaan että pikkunen tulee pois, mutta ilmeisesti minun todella epäsäännöllinen kiertoni (jota ei aina ollut ollenkaan) oli siinä vaiheessa millon menkat ois pitäny olla. Mun vatsa oli silloin välillä tosi kipeä ja välillä vähemmän kipeä, eli sitä juili koko ajan..Nyt on enää kasvukipuja eli niitä normaaleja.
Ootteko muuten kertoneet vielä kellekkään? Me ajateltiin sulkea suumme aina viikolle 12 asti kuten ollaan edellisissäki raskauksissa tehty, ku ei viitti liian aikaisin siitä puhua. Vaikka kuinka tekis mieli asiasta kuuluttaa!! Lapsillekaan ei aioita puhua ennen tuota hetkeä.
Mutta eikö olekkin ihanaa olla raskaana?!
Iloista viikonjatkoa!!
T: Nani76 ja pikkuinen 7+3
Kiitokset ultratiedoista, olen menossa kanssa Hemoon ensi viikolla alkuraskauden ultraan. Saako kysyä kuka sinut ultrasi? Oliko pätevän tuntuinen?
S rv6+1
Sain sen huomiseksi. Hinnat eivät paljon Hemosta eroa. Hemossa vain otti päähän, kun eivät osanneet sanoa, että kuinka paljon ultra maksaa kullakin gynellä. Vaihtelevat gynekohtaisesti. Kummaa.. Kuulemma 3D -ja 4D -ultrassa olisi kai vakiohinnat.
Mutta huomenna käyn sitten työpäivän jälkeen ultrassa, aikaa varattu alle vartti. Nyt jännittää.
Tervetuloa kaikille uusille! Ja kivaa, että " vanhatkin" kirjoittelevat ahkerasti. Paljon tsemppiä pahoinvoinnin kuorissa oleville!
Näköjään tästä päivästä tuli hyvin omanapainen kirjoitusten suhteen. Koettakaa kestää..
västis 7+4
Tekeekö sen ultran kätilö vai lääkäri?
Utelias Lahtelainen kyseleepi :)
S
Vähän myöhässä tulee vastaus mutta kuitenki..
Mut ultras hemossa Leppälän Arja, en ole hänen luona ennen käynyt, mutta ihan pätevän ja mukavan tuntuinen lääkäri oli. Ihmetteli aluksi miksi mies mukana, ku ei ollut ylhäällä miksi tulin.. :)
Sai mitattua pikkusen koonki joka oli kuten arvasinki vähän pienen kokoinen viikkoihin nähden huimat 5mm, mutta ei kuitenkaan lähtenyt siirtämään la:aa, vaikka hänen mielestään vastasi viikkoa 6 (uä tehtiin ku menkoista 6+6). Ois mielellään antanut kuvan mukaan mutta eipä siinä ois paljon vielä näkynyt..
Itellä ei tullut hintoja kyseltyä etukäteen..
Nani76 ja pikkuinen 7+3
Tänään oli eka neuvola ja eipä siellä sen ihmeempiä tehty kuin täytelty papereita ja otettiin hb joka oli 119, eli ihmeen hyvä ja verenpaine 102/60. Pissanäyte otettiin myös, ja ens viikolla pitäis käydä antaa vielä toinenkin, ja se pitäis viedä labraan. Meni vähän ohi että minkä takia, kun tyttö oli juuri tuhoamassa leluja. Neuvola lekuri on stten 7.2 oisin saanut sen jo tän kuun loppuunkin, mut halusin sen pidemmälle, koska multa on ihan turha yrittää kuunnella liian aikasin sydänääniä, kun ei ne kuulu kun vasta n.14-15 rv:lla, kun on kohtu niin taaksepäin kallistunut.
Paha olo jatkuu, ja tuntuu oikeesti kun olisi merisairas kokoajan, meinaan huimauskin on tosi kovaa. Neuvolasta käskettiin taas aloittamaan d-vitamiini ja kalkki, josko nää auttais vähän etomiseenkin?
Joku kyselikin että tökkiikö jo tietyt ruuat tai hajut? KYLLÄ! Tää on sellasta arpapeliä mitä saa syötyä ja mitä ei. Mitään ei tee varsinaisesti mieli, mutta pakko aina kokeilla maistaa. Mitään en saa syötyä loppuun asti, ja inhottaakin kun tyttö kattoo kun äiti toista komentaa syömään kaiken ja itse hiukan vain närppii ruokaansa ja jättää yli puolet lautaselle, ei ole reilua ei. Hyvä puoli tässä etomisessa on se, että kaikki roskaruoka ja herkut on kyllä jääneet pois, kun etoo jo pelkkä ajatuskin niistä.
Hyvää uutta vuotta elokuisille:)
Terv. Falz rv 7+6
traan 4.1 :o) Minulla on perussairauksia kuten kilpirauhanen ja verenpaine ja elämässäni 6 km kokenut, joten hyvin herkästi noissa ultrissa sitten käyn. Jopa ihan kyllästymiseen asti :oD Edellisessä raskaudessa ulrattiin lähemmä 15 kertaa.......
Ja juu, pahoinvointi on mahtava ja syömisosastolla alas menee AINOASTAAN kaupan vispipuuro jääkylmällä maidolla, soijakaakao, ekströmin appelsiinimehu (sekin vain vähän), kebab riisillä, omenat, suklaa ja ingmannin puolukkajogurtti. Mitään muuta on turha yrittää, perunat ja liha, yöks.....
Mullakin on kilpparivaivaa, niin kysynkin, että oletko omatoimisesti käynyt noin monessa ultrassa vai onko lääkäri suositellut/määrännyt?
taas Sofia27
Huomisen ultrani tekee lääkäri. Myös kätilötkin ultraavat siellä. Hintoihin ei tule hurjaa eroa, koska lääkärin tekemästä saa kela-korvauksen. Toisaalta sain nopeammin lääkärin tekemän ultran.. Mikä vähän kummastuttaa. Saa nähdä huomenna, minkälainen lääkäri se on. http://www.saunalahti.fi/~gynex/neuvola.htm linkki neuvolaan.
ja poistun takavasemmalle. Ultrassa todettiin tänään viikkoja 5+6 vastaava sikiö jolta ei ahkerasta etsinnästä huolimatta löytynyt sykettä.
Eli keskenmeno oli tullut jo edellistä ultraa seuraavana päivänä ennen joulua. Nyt odotellaan kutsua äitipolille vielä tarkastukseen ja luultavasti lääkkeelliseen keskeytykseen.
V2.0
Ultran hinta muuten Turussa n. 150¿, ehkä halvemmallakin saa jostain. Tuosta ei siis vähennetty Kelakorvausta.
Kävin tänään lääkärissä ja olihan siellä kökkäle. Mulla koko ajan kamalan paha olo. Tämä raskaus on kuudes ja víimeinen! Ikääkin jo vaikka muille jakaa.
Jatkan paremmalla ajalla.
kökkäle 8+4 (Suomen laskuopin mukaan)
Täällä vielä yksi uusi elokuisen odottaja. Toista odotellaan, esikoinen on hieman yli kolme vuotta. Haalea plussa saatiin jouluna ja ainoa oire tähän saakka ovat arat rinnat (onneksi edes tuo oire, että hiukan uskaltaa toivoa masussa olevan elämää). Esikoista odottaessa oli ympärivuorokautinen etova olo viikolta 5+jotain aina viikolle 15+jotain, joten saapa nähdä miten tällä kertaa käy... ;-) Hieman on vielä epäuskoinen olo, mutta ehkä tämä tästä. Taitaa vaan olla niin, ettei toisella kerralla " ehdi" keksittyä tähän hommaan samoin kuin ensimmäisellä kerralla. Ensimmäinen neuvola on reilun kolmen viikon kuluttua, jolloin viikkoja on tasan 9.
Nyt en ehdi kirjoitella enempää, mutta ehkä joku toinen ilta.
SiniEemeli 5+5
Muistakaahan käydä täyttämässä jäsenhakemus msn-yhteisöön, Ohessa linkki
http://groups.msn.com/Eloisat2007/
Sofia27 rv 6+1