Lue keskustelun säännöt.
Mitä ihmettä kevyttä ja HELPPOA teette itsellenne lounaaksi?
19.09.2007 |
Siinäpä kysymys tulikin. Ongelma on siis se, että itsellä tulee lounaalla jo niin ähky olo ja syön vielä lämpimän päivällisenkin. Mutta ilman mitään lounasta ei kyllä koko päivää jaksa touhuta... Mitä siis itse syötte ?
Kommentit (3)
siitä ei helppone eikä ravitsemuksellisesti parane
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Töissä on usein mukana pussikeittoa (lämminkuppi) ja ruisleipää. Joskus myös elovenan-hetki puuropusseja.
Salaatteja tykkään syödä myös. Yksi helppo on ottaa mukaan tomaatti, pala kurkkua, ja pilkkoa ne lautasella sekä lisätä raejuustoa, sekaan voi laittaa viinirypäleitä, omenaa, ananasta, mitä nyt kaapista löytyy...
Tässä mun vinkkejä! Olen kotona ja teen joka päivä lounaan itselleni, joten ongelma on minulle tuttu... pitäisi usein vielä olla sellaista, jota kotonaoleva taaperokin huolii... Yksi kevyt ja helppo ja nopea on esim. höyrytetty kala ja vihreä lisäke. Kypsennän kalafileen höyrykattilassa, maustan suolalla, pippureilla ja yrteillä. Samalla kun kalafilee kypsyy keitän tai höyrytän toisessa kattilassa esim. parsakaalia. Joskus en laita lämpimiä kasviksia lainkaan vaan syön vain salaatin kera. Samalla menetelmällä saatan laittaa myös lohta parsa- tai kukkakaalin, salaatin yms. kera. Kala on kätevää, kun se kypsyy nopeasti ja on kevyttä - kastikkeeksi riittää lounasaikaan esim. tilkka oliiviöljyä ja sitruunaa tai turaus majoneesia. Taapero saa maistella myös kalapaloja ja parsakaalia - hm, ei aina kovin hyvällä menestyksellä.
Usein keitän myös spagettia tai muuta pastaa ja syön peston kanssa, ja pilkon seuraksi kirsikkatomaatteja ja, jos haluan jotain lihaa/kalaa, vaikkapa vain vähän kinkku- tai kalkkunaleikettä.
Itselleni päivällä voin tehdä myös ruokaisia salaatteja. Keitän kananmunan tai pari, pilkon avokadon ja pari tomaattia ja sekoitan salaattiin. Pähkinätkin sopii sekaan hyvin ja tekee täyttävämmäksi. Maukasta, helppoa ja nopeaa. Grillibroileri on myös hyvä ja täyttävä " pikaruoka" ja lämpimistä kananpaloista taaperokin tykkää.
Pakastejuureksista ja -kasviksista ja jauhelihasta saa myös aivan supernopean keiton: kasvikset ja juurekset ja jauheliha vain veteen kiehumaan, sekaan liemikuutio ja mausteita, ja keitto on valmis käden käänteessä.
Usein kyllä syön lounaaksi vain edellispäivän illallisen tähteitä... mutta minunkin on saatava lämmin ruoka päivällä, voileipälinjalla en pärjää ja tulee syötyä ja naposteltua aivan liikaa!
Antoisia lounashetkiä!