Gynekologikäynti Terveystalossa maksaa yli 460 euroa
Tutkimuksena papakoe, ei muuta. En sairasta mitään, enkä saanut edes e-pillerireseptiä.
Mietin vaan, että kenellä on varaa tällaisiin lääkäripalkkioihin??
Kommentit (271)
Yksityisten lääkärien hintojen välillä on isoja eroja. Katsoin juuri fysiatria yksityiseltä, käyntihinnat vaihtelivat skaalassa 145€ - 380€ pk-seudulla.
Kannattaa lukea nettisivujen lääkäriesittelyt tarkkaan ennen ajanvarausta, siellä on hinnastot jokaisen lääkärin kohdalla erikseen. Ei tule ainakaan yllätyksenä korkeat hinnat.
ps. julkisella voi muuten käydä ottamassa yksityisen puolen labrat tosi kohtuuhintaan, jos tuloksilla ei ole kiire. Toimii ainakin HUSLAB alueella (ja HUSLABin sivuilla on ohjeet yksityisen puolen lähetteisiin liittyen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Julkisella nämä palvelut katoavat koska kaikki ovat siirtyneet käyttämään julkisia vakuutustensa turvin. Kun näistä ei tule sitten rahaa julkiselle enää niin loppuvat palvelutkin. Siksi hinnat nousevat koska yksityinen puoli alkaa olla määräävässä markkina-asemassa.
Missä pääkaupunkiseudulla saa julkisen puolen gynekologipalveluita? Itse olen kysellyt, ja mitään ei ole ollut saatavilla. Papakoe nyt on määräaikaisseulonnoissa mutta usein miten se ei riitä. Eikö se yleinen neuvo ole, että synnytysikäisten naisten pitäisi käydä kerran vuodessa gynekologin vastaanotolla.
Ensimmäisen kierukan saa laitatettua ehkäisyneuvolassa ja sen voi poistattaa terveysasemalla. Kumpikin edullista. Tuo ihan vinkkinä heille, jotka miettivät kierukkaa vaikkapa pms-oireisiin, , minua auttoi suuresti ja helpotti elämää. Nelikymppisenä voi huoleti pitää yliaikaa useilla vuosilla.
Onko kukaan selvillä, että kuinka paljon gynekäynnin kelakorvaus nousi nyt toukokuun alusta?
Toivottavasti lääkärit eivät nosta hintoja samaan tahtiin...
Naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin vastaanoton (myös hedelmöityshoidot) kustannuksista saat 1.5.2025 alkaen korvausta seuraavasti:
vastaanotosta toimipaikassa 70 euroa
videovastaanotosta 30 euroa
puhelin- tai chattivastaanotosta 12 euroa
(lähde kela.fi)
Miksi miesten pitäisi maksaa veroja jostain palvelusta jota vain naiset tarvitsevat? Maksakaa itse älkää aina kinutko miehiä apuun stna
Vierailija kirjoitti:
Miksi miesten pitäisi maksaa veroja jostain palvelusta jota vain naiset tarvitsevat? Maksakaa itse älkää aina kinutko miehiä apuun stna
Eturauhasongelmien hoito voidaankin sitten varmaan myös siirtää yksityiselle puolelle.
En mene. Enkä maksa. Rahat menevät varmasti loppujen lopuksi johonkin veroparatiisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt gynellä viimeksi 10 vuotta sitten. Oireita on ei rahaa lääkäriin. Ole yh kaksi lasta. Yritän sinnitellä.
Älä yritä. Se on vielä suurempi peruste käydä, koska olet yh. Terveisin melkein 10-vuotiaana äitinsä kohtusyövälle menettänyt. Meni gynelle silloin, ja pahinta luokkaa oleva syöpä diagnosoitiin. Ei annettu edes ennustetta lopusta elinajasta (sen lyhyydestä). Hän oli silloin 30v. Selvisi isolla leikkauksella ja oheishoidoilla. Siksi minulla ei ole sisaruksia. Eikä enää äitiäkään. Hän kuoli sittemmin toiseen syöpään minun aikuistuttuani. Ja se on ihan eri asia kuin se, että lapselta kuolee äiti jo lapsena siksi, että äiti sinnittelee menemättä tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Julkisella nämä palvelut katoavat koska kaikki ovat siirtyneet käyttämään julkisia vakuutustensa turvin. Kun näistä ei tule sitten rahaa julkiselle enää niin loppuvat palvelutkin. Siksi hinnat nousevat koska yksityinen puoli alkaa olla määräävässä markkina-asemassa.
Mikä vakuutus korvaa gynekologiset perustutkimukset ilman oireita ja milloin näitä on julkisella puolella saanut?
Otan kantaa vain tuohon julkisen puolen gynekologiseen hoitoon. Meidän hva"lla pääsee kyllä gynelle/gynekologian erikoislääkärille mutta lähetteellä. Julkisella puolella mulle asennettiin juuri kierukka ja tehtiin tutkimukset (sairastan Crohnia joten kierukka asennettiin estämään kuukautisia, kipuja ja verenvuotoa).
Vierailija kirjoitti:
Minulla on gynekologinen sairaus josta käypähoidossa lukee että sitä tulisi seurata käynnein.
Jouduin kerran asiasta päivystyskseen ja tämän jälkeen tein kantelun miksi ei seurata.
Joku ylilääkäri sieltä vaan vastasi että ei seurata ja toivotti hyvää jatkoa.
Ihan naurettavaa, ihan varmasti jos olisi miesten vaiva, julkinen terveys sen huomioisi!
Kaikki vaan valittamaan.
No kuule, tällaista Suomessa on ollut jo vuosia. Meitä on paljon (akuutimmissakin ja henkeä uhkaavassa vaarassa) erilaisten syiden takia (esim. aiempi sydänkohtaus, vaarallinen aivotapahtuma, kuten infarkti, aivoverenvuoto, aivokirurginen toimenpide, vakava verisuonitukos/-repeymä, mutta joilla ei ole minkäänlaista seurantaa tai kontrollia ollut ikinä. Ja varmuudella vaarallisia jo aiemmin todettuina. Vaikka käypähoito määrittääkin seurannan kokeineen. Mutta lääkärit käyttää käypähoitoa mielivaltaisesti työssään. Sieltäkin pääsee, missä aita on matalin. Ja sieltä voi kerätä rusinat pullasta, tai edistää omaa uraa selektiivisin valinnoin.
No huh. Itse kävin viime vuoden puolella uusimassa hormonikorvaushoito reseptin. Sisätutkimus ja ultra. Maksoin 120 €, Oulussa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tallinnaan pääsisi halvalla...
Niin, Suomessahan lainsäädäntö taannoin muuttui. Pakosta. EU:n pakottamana. Kun oli estetty vuosikausia julkisen puolen hoidon hakeminen muualta EU-alueelta oman julkisen terveydenhoitomme asiakasmaksujen hinnalla. Nyt se on sallittua. Myös mennä Viroon. Vaikka yksityiselle julkisen hinnalla, jos hoitoonpääsy täällä on viiveistä. Myös hammaslääkäriin. Erikoislääkärille käsittääkseni tarvitsee suomalaisjulkisen lääkärin lähetteen. Siellä onnistuu kuvantamiset ja muut. Tästä on kirjoitettu meidän mediassa äärimmäisen vähän. Asiakkaalle maksu on sama kuin omassa julkisessamme. KELA korvaa erotuksen, jos hinta on kalliimpi. Siksi täälläkin toimivat "pörriäiset" kiireesti perusti omia klinikoita Tallinnaankin. Suomalaisine lääkäreineen. Suomalainen lääkäri ei ole edellytys julkisen hinnaston maksuille.
Kyllä julkisella tutkitaan tehdään gynekologisia tutkimuksia, jopa ulträänitutkimus, jos on tarpeen.
Eikö kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eturauhasongelmien hoito voidaankin sitten varmaan myös siirtää yksityiselle puolelle.
Kyseessä ehkä kuitenkin pikkaisen eri asia...
Vierailija kirjoitti:
Ja huomatkaa, että monilla lääkäreillä on oma erikoishinnastonsa! Jollain gynekologilla oli tuntiveloitus 600 euroa.
Ja lisäksi vastaanottoajat ovat tosiaan eri pituisia. Netissä näkyvät selvästi, perusasiaan riittää 15 min. Puhelimessa ei käy ehkä niin selväksi, voi tulla pitkäkin aika - ja varattu laskutetaan vaikka hoituisi nopeammin. Ja kannattaa itsekin olla selkeä puheissa ja nopea toimissaan, jotkin turhat höpinät tai hidas riisuminen voivat tuossa tilanteessa maksaa maltaita.
Ja jos seuraava aika on vapaana, lääkäri mielellään hidastelee ja laskuttaa sitten tuplakäynnin (vedoten, ettei aika riittänyt kaikkeen). Yksityisillä on kalentereissa usein paljon tyhjää, varsinkin jos lääkäri ei ole kaikkein suositumpia. Itse varaan aina sellaiselle, jonka kalenteri täyttyy nopeaan: on luultavasti hyvä ja ripeä, eikä tarvetta kikkailla laskujen kanssa.
Sama Mehiläisessä. Sitten kehotettiin tulemaan uudelleen alle vuoden päästä kun pitää tain myoomaa seurata. Kenellä h-lvatulla on varaa pistää melkein 500 eur vuodessa gyneen?
Mikä tässä on ongelma? Tuohan on vielä pieni hinta siitä että mammat saavat sukupuolisyrjiä mieslääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä julkisella tutkitaan tehdään gynekologisia tutkimuksia, jopa ulträänitutkimus, jos on tarpeen.
Eikö kelpaa?
Ei, koska siellä ei voi sukupuolisyrjiä mieslääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Gyne, ultra ja papakoe, toisessa puljussa kylläkin mutta hinta samaa luokkaa, hieman päälle 400e. Oli ikävä pulittaa, mutta en ole käynyt gynellä kymmeneen vuoteen ja oli oireita, joten pakko oli mennä. Tuo on suoraan poissa meidän ruokarahoista tai jostain leffassa käynneistä lasten kanssa.
"Lapset, ette saa ruokaa, koska äiti kävi kaiveluttamassa pilluaan."
Likaisen työn lisä AP:n haisevaan värkkiin koskemisesta.