Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18329)
Joku sekopää näköjään riehuu täällä poistattamassa täysin tavallisia viestejä. Ei näköjään mitään kriteerejä poistatuksille.
Syksyllä mennyt 20€/kk kauppaan. Itsellä mm. 3 omenapuuta ja tuleehan sitä omenaa paljon enemmän kuin ihminen pystyy syödä. Arkkupakastin jo täynnä omenajuttuja talvelle ja on tullut tehtyä omenamehua, omenapiirakkaa, omenasosetta, omenapannaria, omena-kaurahiutale-sössöä jne. Olen myös laittanut omenaa leivän päälle leikkeleiden sijasta yms.
Sienimetsällä käynyt myös pari kertaa ja aivan järkyttävät määrät sieniä tullut. Osan laittanut pakkaseen ja osan kuivattanut ja joka päivä toki syönyt sientä jossain muodossa. Kaupasta tarvinnut tosiaan ostaa lähinnä pikakahvia, maitoa, perunaa, kaalia ja leipää.
Joulukuussa menee sitten enemmän ruokakauppaan kun pitää ostaa juhlajuomia ja juhlaherkkuja ja silloin minulla myös syntymäpäivät eli en syö joka kuukausi 20€/kk. Mutta nyt kun ilmaista ruokaa kaikkialla niin nautin toki rahansäästöstä:) Toki tarjoan omenapiirakkaa ja sienipiirakkaa myös juhlissa eli yhden piirakan valmistukseen menee alle 1€ vehnäjauho, kananmuna ja margariini -ruokamenoja.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä mennyt 20€/kk kauppaan. Itsellä mm. 3 omenapuuta ja tuleehan sitä omenaa paljon enemmän kuin ihminen pystyy syödä. Arkkupakastin jo täynnä omenajuttuja talvelle ja on tullut tehtyä omenamehua, omenapiirakkaa, omenasosetta, omenapannaria, omena-kaurahiutale-sössöä jne. Olen myös laittanut omenaa leivän päälle leikkeleiden sijasta yms.
Sienimetsällä käynyt myös pari kertaa ja aivan järkyttävät määrät sieniä tullut. Osan laittanut pakkaseen ja osan kuivattanut ja joka päivä toki syönyt sientä jossain muodossa. Kaupasta tarvinnut tosiaan ostaa lähinnä pikakahvia, maitoa, perunaa, kaalia ja leipää.
Joulukuussa menee sitten enemmän ruokakauppaan kun pitää ostaa juhlajuomia ja juhlaherkkuja ja silloin minulla myös syntymäpäivät eli en syö joka kuukausi 20€/kk. Mutta nyt kun ilmaista ruokaa kaikkialla niin nautin toki rahansäästöstä:) Toki tarjoan omenapiirakkaa ja sienipiirakkaa myös juhlissa eli yhden piiraka
Aika paljon ottaen huomioon että syksyä on kestänyt vasta kolme päivää.
Meidän puusta on tullut 3 päivän sijaan kyllä viikkotolkulla jo omenia. Myös sieniä, eritoten kantarelleja, löytyi jo kuukausi sitten, eikä ainoastaan 3 päivää sitten meillä ainakaan syksy ole näköjään alkanut. Asun etelä-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän puusta on tullut 3 päivän sijaan kyllä viikkotolkulla jo omenia. Myös sieniä, eritoten kantarelleja, löytyi jo kuukausi sitten, eikä ainoastaan 3 päivää sitten meillä ainakaan syksy ole näköjään alkanut. Asun etelä-Suomessa.
Kantarellejä tulee myös heinäkuussa. Onko silloinkin syksy? Omenoissakin on kesälajikkeita kuten Valkea kuulas. Normaali luokittelu: talvi: joulu, tammi helmi, kevät:maalis, huhti, touko, kesä: kesä, heinä, elo, syksy: syys, loka, marras.
On kalenterin mukaiset vuodenajat, ja sitten on kelinmukaiset ajat. Nyt on villasukkakelit olleet jo pari viikkoa, eli syksy. Jostain syystä pääskyset ovat olleet vielä tällä viikollakin täällä, yleensä ne ovat lähteneet Loviisanpäivänä. Kantarelleistä ei voi päätellä, onko kesä vai syksy, koska niitä voi olla jo juhannuksesta eteenpäin. Tatitkin tulee heinäkuun alussa parhaimmillaan. Toisinaan kesä taas roikkuu pitkälle syyskuun puolivälin yli, joskus olen ollut syyskuun loppupuolella perunannostossa ja lämpötila on ollut hellelukemia (virallisen sääasemankin mukaan 24 astetta).
Mut nyt on jo muitakin syksysieniä vaikka kuinka, orakkaita, lampaankääpiä, kangasrouskuja, mustatorvisieniä. Illat on pimeitä, iltakymmeneltä ei ole menemistä enää sieneen. Kesällä käyn koiran kanssa mettälenkillä yhdentoista aikaan illalla, kun on ihan valoisaa vielä. Puissa on jo syksypuolen värit, ei ole heleänvihreää tuoretta lehteä, vaan harmaanvihreää ja kellertävää.
Kasvimaa on oikeastaan tuottoisimmillaan, kun nyt ovat satovuorossa (kesä)kurpitsat, melonit, paprikat, pavut, juurekset, perunat, sipulit (valkosipulit on nostettu jo), kurkut... Kaikki isoja satoja antavat kasvit. Minulla on taistelut käynnissä lehtokotiloiden kanssa, joitakin kasveja olen menettänyt kokonaan niille, kun en joka päivä ole ehtinyt kerätä kotiloita pois. ensi vuonna otan uudet taisteluaseet käyttöön - ympäröin KOKO kasvimaan leveällä kananmunakuorivyöhykkeellä! Nyt olen laittanut sitä kananmunankuorimurskaa yksittäisten kasvien ympärille, ja kun kasvi on kasvanut, sen lehdet ylettävät sen raidan yli ja tottakai ne kotilot heti hyökkää.
Harmi, etten tykkää kotiloista edes valkosipulivoissa paistettuina. Olisi halpaa proteiinia tarjolla loputtomasti.
Kiusa se on pienikin kiusa
Tällä viikolla on ollut useampiakin toimistopäiviä, ja lisää tulee. Yleensä otan eväät mukaan, yhtenä päivänä en ehtinyt kuin napata banaanin reppuun lähtiessäni. Oli hieman nälkä jo kotiin tullessa.
Meillä on syöty tällä viikolla hampurilaisia (itsetehtyjä pihvejä tarjousjauhelihasta ja kasviksista, niitä ovat kehuneet sekä nuoriso että puoliso), pasta carboranaa tekoälyn ideoimana (tein myös valkosipulileipiä) ja tänään sitten molempia jämiä ja paistettuja herkkutatteja. Huomiseksi jääkaapissa on punalaputettuna ostettuja kananuggetteja, olen jättänyt nuorison päätettäväksi mitä niiden kanssa haluavat tehdä.
Kaikki nuo ovat olleet alle kymmenen euron aterioita lisäkkeet mukaanluettuina.
Salaattiosastolta ollaan syöty itsetehtyä coleslaw'ta, ilmaiseksi ruokajakelunjämistä saatua colaslaw'ta ja aurinkosalaattia. Kaikki menevät leivän välissä ja ruuan kanssa. Ja tomaattia, avomaankurkkua, kukkakaalia, vihreitä papuja, uunivihanneksia (kesäkurpitsa, munakoiso, paprika, valkosipuli, tomaatti). Sekä sieniä.
Vielä olisi tarjolla sieniä ja kesäkurpitsaa...
Tokmannilta ostin alennettuja hasselpähkinäsuklaalevyjä á 2,79€, ei mitään sikahalpaa, mutta viimeksi olen ostanut suklaata heinäkuun helteillä.
Yksin ollessa olen säästänyt tosi paljon rahaa. Ehkä syynä oli kumppanin leveilevä kauppatyyli, kun osteli mitä mieli teki ja meillä oli yhteiset rahat. Nykyisin suunnittelen ja ostan kaupasta vain perusaineksia, en esimerkiksi patukoita tai valmiiksi tehtyä kermaperunoita. Nykyisin mulla myös täydempi jääkaappi kun on aina kaikki perusainekset jääkaapissa, mistä saa tehtyä vaikka 1kg sitä kermaperunoita ja coleslawia jos haluaa. Kannattaa olla itsevarma eikä nössö niin kuin aiempi minä, joka salli kaikki tyhmätkin kauppaostokset. Nykyisin on varaa matkustella ja sijoittaa rahastoihin.
Ske, eikö teillä mies ja lapset osallistu ruoanlaittoon? Meillä kaikki haluaa tehdä omia ruokia ja maksaahan se ehkä jonkin verran. Tai teinityttö ei halua mitään kananugetteja syödä vaan haluaa aina itse tehdä maustamatonta kanaa omilla mausteilla ja lisukkeeksi salaattia yms. Teinipojalla pitää aina olla kallista chilikastiketta tarjolla, ei kelpaa halvin salaattikastike. Eikä kevyt kanasalaatti, vaan pitää olla rasvaista ruokaa ja siksi usein tekeekin omaa jauheliha-pekoni-pastaa yms. Eivät myös syö päiväysvanhaa ruokaa tai mitä vain leipää. Pitää olla myös juustösämpylöitä tai Pågenin tiettyä leipää. Eivät todellakaan syö mitään Pirkan paahtoleipää. Ja aina pitää olla Oivariinia, kalkkunaleikkelettä, Närpesin helmitomaattia ja Myrttisen suolakurkkua. Käydään yhdessä kaupassa koska mielestäni kaikkien pitää osallistua keittiöjuttuihin, ei vain äidin tai naisten, ja perheenjäsenet valitsevat ostoskärryyn tietenkin niitä juttuja mitä syövät.
Vauvat ei vielä valita, onko itsetehtyä porkkasosetta vai kaupan merkkituotteita. Kannattaa siis säästää kun lapset on pieniä ja ostaa kaikki halvimmat tuotteet ja syödä sesonkiruokaa.
teinit on oma lukunsa. He haluavat syödä omia juttuja ja pitää olla tiettyjä merkkejä. Syövät myös paljon enemmän. Eli kannattaa säästää sitä rahaa tulevaisuuden ruokatilille kun lapset vielä pieniä.
mielestäni kaikkien pitää kuitenkin osallistua siihen et mitä syödään. Ei voi yksi tyyppi aina päättää ja maustaa haluamallaan tylsällä/mausteisella tavalla ja aina vain tarjousjuttuja tai halpoja kasviksia. Ja 1 henkilö ei voi aina tehdä ruokaostoksia kaikkien puolesta. Pitää opettaa myös lapset käymään kaupassa vaikka se kalliimmaksi tulisikin.
Eiköhän se, kuka maksaa niin päätä, että mitä koko perhe syö tai että mitä kaupasta ostetaan. Joskus toki kotiäiti voi tehdä kauppaostokset jos työssäkäyvälle miehelle se on ok ja suostuu antaa rahat. En ikinä maksais arkipäivänä lapsen mitään keksejä tai miehen makkaroita.
En syö väkttämättä joka päivä, jos ei tule mieleen tai ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Supermarketista ostin 1€/kg kaalia (puna -ja valko), porkkanaa, punajuuria, lanttua, kesäkurpitsaa, perunaa. Näistä valmistan keittojuureksia, uunikasviksia ja pakastan. Ostin kilotolkulla ja ovat huomattavasti edullisempia kuin valmiiksi pussitetut pakasteet. Nyt oli jauheliha 5,99€/kg ja ostin 2 kg, pussitin 330g/pussi pakastimeen. Viikossa käytän yhden pussillisen. Halpaa on ja hyvää.
Olet kekseliäs ja taitava selviytymään, peukutus sulle ja kukkanen 🌷
Vierailija kirjoitti:
Ske, eikö teillä mies ja lapset osallistu ruoanlaittoon? Meillä kaikki haluaa tehdä omia ruokia ja maksaahan se ehkä jonkin verran. Tai teinityttö ei halua mitään kananugetteja syödä vaan haluaa aina itse tehdä maustamatonta kanaa omilla mausteilla ja lisukkeeksi salaattia yms. Teinipojalla pitää aina olla kallista chilikastiketta tarjolla, ei kelpaa halvin salaattikastike. Eikä kevyt kanasalaatti, vaan pitää olla rasvaista ruokaa ja siksi usein tekeekin omaa jauheliha-pekoni-pastaa yms. Eivät myös syö päiväysvanhaa ruokaa tai mitä vain leipää. Pitää olla myös juustösämpylöitä tai Pågenin tiettyä leipää. Eivät todellakaan syö mitään Pirkan paahtoleipää. Ja aina pitää olla Oivariinia, kalkkunaleikkelettä, Närpesin helmitomaattia ja Myrttisen suolakurkkua. Käydään yhdessä kaupassa koska mielestäni kaikkien pitää osallistua keittiöjuttuihin, ei vain äidin tai naisten, ja perheenjäsenet valitsevat ostoskärryyn tietenkin niitä juttuja mitä syövät.
Muistit taas kysyä tuotakin.
Meillä periaatteessa kaikki syövät samaa ruokaa. Joku ns. proteiinilisä voi joskus olla jotain tähteeksi jäänyttä kanaa tms. Mitään nirsoilutemppuja ei harrasteta. Leipä on tasan sitä mitä on tarjolla, levite sitä mitä on jääkaapissa, ja parasta ennen- ja vkp-merkintöjen erot ovat kaikille tuttuja. Mulle on aivan turha selittää, että maidon parasta ennen päiväys oli eilen, jos maito edelleen maistuu raikkaalle ja käyttäytyy tuoreen maidon tavoin. Mut esimerkiksi koska en syö kanaa, niin mun lautasella on silloin esimerkiksi papuja, tofua tai jotain edellisten päivien ruokaa, jos nyt ylipäätään mitään tarvii olla.
Eri asia on sitten intoleranssit, alllergiat jne. Ja joistain ruuista tai ruoka-aineista ei vaan voi kaikki tykätä. Enimmäkseen ruokahuollosta vastaan minä, puoliso tekee vielä enemmän vuorotyötä kuin minä ja pidempi työmatka venyttää työpäivät hänellä vielä pidemmiksi, viikonloppuisin työvuoro voi olla12 tuntia+matkat. Nuoriso osaa ruokkia itse itsensä ja toisensa, ja tarvittaessa tekevät ruuan koko perheelle. Osaavat käydä kaupassa. Yhdessä kaupassa käydessä saavat kyllä vapaasti ostaa mitä haluavat, ja se on sitten tyyliin (otsikon mukaisesti) pikkupullo limonadia, pågenin korvapuusteja pussi tai punalaputettu wokkiannos. Aina pitää huomioida se, että se ostettu tuote myös tulee syötyä! Ei tusinaa erilaista juustoa, jos tietää, että syö vaan sinihomejuustoa ja parmesaania, eikä punahomejuustoa tai chilicheddaria.
Karkkia nuo eivät halua syödä, suklaata satunnaisesti, jäätelö kelpaa, jos se on Fronerin perusjäätelöitä. Muuten ilman äidin valvovaa silmää ostavat kolmioleipiä, paistopisteen tuotteita tms. eli evästä koulu/työpäivän ajalle.
Nuoriso osallistuu ruokasuunnitteluun, ja joutuvat huomioimaan siinä muutkin. Jokainen saa toivomaansa ruokaa joka viikko, mutta kalliita herkkuja halvemmin. Tietävät mikä on budjetti, paljonko joutuvat itse laittamaan omia rahojaan, jos haluavat jotain kallista. Ja joutuvat miettimään, että jos tehdään ruokaa X, niin mitä sitten syö se perheenjäsen, joka sitä ruokaa ei voi syödä. (vaikka banaanileipää - yksi on allerginen banaanille, joten mitäs HÄN sitten saa...?) Mä en hyväksy sitä, että ajatellaan vaan omaa napaa, pitää osata huomioida muutkin. Nää osaa tehdä kompromisseja, niin ei ole mitään "aina pitää olla oivariinia"-pakkoa. Pitää olla ruokaa, helposti syötävää ja hyvää ruokaa. Ja koska mahdollisimman paljon tehdään itse, niin pieneen budjettiin silti mahtuu jokaiselle sitä omaa, olipa se sitten eri ketsuppia kuin muilla, tai puolisolle sinappia, vaikka kukaan muu ei sitä halua edes nähdä.
Ja tosiaan lasken perheen ruokakuluihin myös muiden perheenjäsenten tekemät ostot ja ulkona syömiset. Tästäkin on väännetty vaikka kuinka monta kertaa. Jostain syystä mun jälkikasvuni kertoo mulle vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti, että kävin äiti ostamassa koulun jälkeen sitä tätä ja tota/ostin leffaan popkornia ja limua/käytiin kavereiden kanssa puffassa syömässä. Tätä ei ilmeisesti koskaan tapahdu missään muussa perheessä, mutta en voi mitään sille, enkä rupea noita kieltämäänkään, että älkää kertoko.
Ske, jos lapsesi käyvät useinkin kaupassa ja ostavat silloin 3 eri tuotetta, niin eihän tuossa ole mitään järkeä? Ja kun koko perheelle kerroit heisän mielellään ostavat kaikki ruoat ja tekevän. Olet myös muistaakseni sanonut, että teidän lähikauppa on jossain kylillä 20 km päässä. Miksi teinit sinne menisivät ostamaan 3 eri tuotetta?
😮
🙈
🤣
S k e kirjoitti:
Ja tosiaan lasken perheen ruokakuluihin myös muiden perheenjäsenten tekemät ostot ja ulkona syömiset. Tästäkin on väännetty vaikka kuinka monta kertaa. Jostain syystä mun jälkikasvuni kertoo mulle vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti, että kävin äiti ostamassa koulun jälkeen sitä tätä ja tota/ostin leffaan popkornia ja limua/käytiin kavereiden kanssa puffassa syömässä. Tätä ei ilmeisesti koskaan tapahdu missään muussa perheessä, mutta en voi mitään sille, enkä rupea noita kieltämäänkään, että älkää kertoko.
Tää on kyllä hämmentävää, että teinit raportoivat sulle jatkuvasti mitä söivät päivän aikana. Vai annatko heille erikseen koulun jälkeistä ruokarahaa ja leffaherkkurahaa yms. joista pyydät vastineeksi kuittia, ettei rahat olekaan menneet johonkin täysin muuhun kuin sovitusti ruokaan?
Mä ostan kotiin puolison ja hänen biologisen lapsensa suosikkeja myös, vaikka en itse niitä söisi ja kalliita+turhia mielestäni on. Esim. Oivariini, Hookin Wingsit, Saarioisten kinkkupitsa, Närpiön tomaatit, proteiinirahka jne. Mutta ostan, koska niitä haluavat syödä eivätkä esimerkiksi tykkää puurosta tai tietyistä kasviksista. Vaikkei meillä siis puolison kanssa yhteisiä rahoja olekaan. Ei tarvitse kaikkien syödä sen pihistelevän henkilön ruokavalion mukaan, vaikka koko perhe usein yhdessä edullista ruokaa söisikin.
Itselleni ostan halvimpia sesonkikasviksia, soijarouhetta, ruisleipää, kaurahiutaleita jne. Mistä muut ei välitä. Toki itselle myös välillä ostan herkkuja kuten erikoisjuustoa tai kalkkunaleikkelettä.
Eli ei ole helppoa syödä 100€/kk. Mutta periaatteessa ihan mahdollista on jos rakastaa edullista perusruokaa, eikä tee mieli herkutella joka viikonloppu jollain kalliilla tuotteella. Tai jos tekee tosiaan mieli niitä superkalliita kuivattuja omenasipsejä, niin tekee sitten tosiaan itse ne.
Supermarketista ostin 1€/kg kaalia (puna -ja valko), porkkanaa, punajuuria, lanttua, kesäkurpitsaa, perunaa. Näistä valmistan keittojuureksia, uunikasviksia ja pakastan. Ostin kilotolkulla ja ovat huomattavasti edullisempia kuin valmiiksi pussitetut pakasteet. Nyt oli jauheliha 5,99€/kg ja ostin 2 kg, pussitin 330g/pussi pakastimeen. Viikossa käytän yhden pussillisen. Halpaa on ja hyvää.