Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supermarketista ostin 1€/kg kaalia (puna -ja valko), porkkanaa, punajuuria, lanttua, kesäkurpitsaa, perunaa. Näistä valmistan keittojuureksia, uunikasviksia ja pakastan. Ostin kilotolkulla ja ovat huomattavasti edullisempia kuin valmiiksi pussitetut pakasteet. Nyt oli jauheliha 5,99€/kg ja ostin 2 kg, pussitin 330g/pussi pakastimeen. Viikossa käytän yhden pussillisen. Halpaa on ja hyvää.
Olet kekseliäs ja taitava selviytymään, peukutus sulle ja kukkanen 🌷
Jos tuo oli sinulle jotain huippuhienoa, niin etkö osaa itse käyttää kasviksia ja juureksia muuta kuin vain yhdellä tavalla? Kaikille muille on näet ihan normaalia ja tavallista käyttää niitä monipuolisesti, ja laittaa myös säilöön tavalla tai toisella.
Tässä alehamsterin elokuun loput ostokset:
katkarapuleipä, mieto tomaattisalsa 300 g, jälkiuunipala ohut ruis 240 g, vapaan kanan munat m10, hönö saaristolaisrieska 630 g, grillikombo paistileike ja kasslerpihvi 450 g, kylmäsavustettu pororouhe 80 g, loimulohifileepala 250 g, hummus 220 g, mansikkakakku 400 g, aito saunapalvikalkkuna 180 g. Nämä 60 %, yht. 22,23 e.
Hevikki 2 e: 6 minikurkkua, 4 tomaattia, 2 omenaa, 2 banaania, 2 luumua, mansikoita 250 g. Leipomopussi 2 e: lihis, fetajuustokolmio, 4 karjalanpiirakkaa, perunapiirakka.
Tarjous/normaalihinta: porkkana kg, miniluumutomaatteja rs, pirkka kurkkuviipaleet 680/360 g, pikakaurahiutale 500 g, kokonainen grillibroileri. Nämä 9,42 e. Kaikki yht. 35,65 e. Kuun alusta yht. 99,63 e. (edelliset s. 892)
Nyt on kaikki puutarhamarjat poimittuna. Niissäkin sato normaalia heikompi, parhaiten pärjäsivät mustaherukat. Hieman kateellisena lukenut kuinka joillakin käynyt hyvin omenasadon kanssa. Täällä siis käytännössä koko kylän omenapuut tyhjiä. Jostain uutisesta taisin lukeakin että ammattiviljelijät sanoneet että heilläkin sato 30 % pienempi kuin normaalisti.
Olen tainnut aiemminkin mainita että pidän tuosta tuoretomaattisalsasta. Nyt tein salaatin niin että keitin reilun 100 g riisiä, paino kuivana. Jäähdytin riisit, siihen sekaan se salsa, yksi pilkottu kypsä kananrinta ja puoli purkkia oliiveja. Helppo ja nopea ruokaisa salaatti, majoneesikastiketta hieman vielä lisämausteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan kotiin puolison ja hänen biologisen lapsensa suosikkeja myös, vaikka en itse niitä söisi ja kalliita+turhia mielestäni on. Esim. Oivariini, Hookin Wingsit, Saarioisten kinkkupitsa, Närpiön tomaatit, proteiinirahka jne. Mutta ostan, koska niitä haluavat syödä eivätkä esimerkiksi tykkää puurosta tai tietyistä kasviksista. Vaikkei meillä siis puolison kanssa yhteisiä rahoja olekaan. Ei tarvitse kaikkien syödä sen pihistelevän henkilön ruokavalion mukaan, vaikka koko perhe usein yhdessä edullista ruokaa söisikin.
Itselleni ostan halvimpia sesonkikasviksia, soijarouhetta, ruisleipää, kaurahiutaleita jne. Mistä muut ei välitä. Toki itselle myös välillä ostan herkkuja kuten erikoisjuustoa tai kalkkunaleikkelettä.
Eli ei ole helppoa syödä 100€/kk. Mutta periaatteessa ihan mahdollista on jos rakastaa edullista perusruokaa, eikä tee mieli herkutella joka viikonloppu jollain k
Ollaan vasta hetken asuttu yhdessä ja kaupassa käydään vähän miten sattuu. Niin ostan samalla puolison ja lapsen syömiä juttuja ja joskus puoliso ostaa myös minulle jonkun juuston tai salaattia omalla kauppareissullaan.
Olen tunnistanut itseltäni kehittämistarpeen. Käytän aika usein säilykekasviksia, kuten siis vaikka suolakurkku, hillosipuli tai säilykepaprika, mutta sen säilykeliemen hyödyntäminen, melkein aina kaadan sen liemen vain viemäriin. Vastahakoisuuteeni vaikuttaa varmaan myös huoli säilyvyydestä, aika usein joudun avaamaan purkin tökkäämällä kanteen reiän.
Te ketkä olette tottuneet näiden liemien hyödyntämiseen, voisitteko jakaa kokemuksenne ja vinkkinne. Minkä liemi ja miten hyödynnätte? Miten sen säilyvyyden kanssa? - kyselee alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Olen tunnistanut itseltäni kehittämistarpeen. Käytän aika usein säilykekasviksia, kuten siis vaikka suolakurkku, hillosipuli tai säilykepaprika, mutta sen säilykeliemen hyödyntäminen, melkein aina kaadan sen liemen vain viemäriin. Vastahakoisuuteeni vaikuttaa varmaan myös huoli säilyvyydestä, aika usein joudun avaamaan purkin tökkäämällä kanteen reiän.
Te ketkä olette tottuneet näiden liemien hyödyntämiseen, voisitteko jakaa kokemuksenne ja vinkkinne. Minkä liemi ja miten hyödynnätte? Miten sen säilyvyyden kanssa? - kyselee alehamsteri
Mitä?? Tökkäät reikiä säilykepurkin kansiin? Ite heiveröisenä naisena jos en saa purkkia auki niin kopautan kantta kyynerpäällä jonka jälkeen aukee normaalisti kääntämällä. Tai sitten laitan haarukan/lusikan väärän pään/ruuvineisselin/minkä vaan kestävän välineen sinne kannen ja lasin alle ja nostan sitä kantta ni lähtee ilmat pihalle. Jotkut pitää myös kuuman veden alla purkkia niin aukee paremmin.
Liemen käytän salaattikastikkeena tai saatan kaataa sen kattilaan ja laittaa omat porkkanaviipaleet/kurkun palat sinne joukkoon ja takas purkkiin jäähtymään jääkaappiin niin saa omia etikkakasviksia. Myös wolkiruokaa tehdessä niin saatan laittaa pannulle lorauksen lientä.
Ostin k-marketista perhe salaattipussisekoituksen 2,40€, kanapaketin 430g 3,20€ ja ison sipulin 0,20€. Noista tulee kanasalaattia 4 annosta eli 1,45€ annos. Lisäksi pastaa ja leipää 0,40€ päivä. Omenia oon saanut ilmaiseksi monta pussillista, mutta tykkään myös käydä pari kertaa syksynä sienessä. Kaurapuuro ois halpaa, mutta sitä en ole ikinä oikein oppinut syömään.
4 päivän ruoat yhteensä 7,40€ eli 1,85€ päivä. Kahvia en juo kotona ollenkaan. Ihan vettä vaan ja omenamehua oon tehnyt itse jos haluaa jotain makeaa.
1,85€ on aika normaali mulla. Tekee 55,50€ kuukaudessa, mutta toki ostan joskus eines lihapullia tai tarjoushaukkana 1€ paketti tai muuta vaihtelua myös tai heitän pari ruokalusikallista soijarouhetta pastan joukkoon tms. Mutta pääsen kyllä alle 100€ kuukaudessa budjettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?? Tökkäät reikiä säilykepurkin kansiin? Ite heiveröisenä naisena jos en saa purkkia auki niin kopautan kantta kyynerpäällä jonka jälkeen aukee normaalisti kääntämällä. Tai sitten laitan haarukan/lusikan väärän pään/ruuvineisselin/minkä vaan kestävän välineen sinne kannen ja lasin alle ja nostan sitä ka
Näin on reikä kanteen, jos ei normikonstit auta - kyynärpää, kuuma vesi, kumihanska - ja jos kärsivällisyys muuten loppuu. Toki onhan niitä kalliimpia tuotteita joiden kannet aukevat helpommin. Tähän ehkä vaikuttaa että oikeassa ranteessani on vanha vamma minkä takia sen suorituskyky ei ole paras mahdollinen. Ymmärsin kommenttisi niin että jos uusiokäytät sen liemen, niin kuumennat sen sitten ensin, ja et myöskään suosittele sellaisen liemen käyttämistä jonka purkin kannessa on reikä. - alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Mulla on linkissä näkyvä muovinen "avaaja". Sillä saa minkä tahansa kokoisen lasipurkin kannen alle ilmaa ja kansi aukeaa helposti.
Kuvalinkki (Tokmannilla 2,99 euroa):
https://www.tokmanni.fi/purkinavaaja-5714156131321?srsltid=AfmBOooz6azd…
(Tai hae Googlesta vaikka sanoilla "lasipurkin avaaja".)
Suolakurkkujen etikkalientä olen käyttänyt sinapin teossa. Noi etikkaliemet säilyy kuinka kauan tahansa, onhan etikka itsessään säilöntäaine. Mulla vaan kuluu niitä tosi vähän kun eivät ole suosikkejani.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen säilykkeen vaihtaa astiaan, jossa on ehjä ja helpommin avattava kansi. Minä teen säilykekurkut turkkilaisen jukurtin purkkeihin, ne on muovia. Hyvin säilyy, etiketti ulkopinnassa kyllä homehtuu kellarissa, mutta sillä ei oo merkitystä.
Jos käytän etikkalientä, niin laitan sitä salaatinkastikkeeseen (tai siis vaikka jos teen coleslaw'ta, niin pelkän etikan tilalla laitankin etikkasäilykelientä), pestoon tai hummukseen pienen lorauksen sitruunamehun tilalle. Ainoa säilykeliemi, jonka hyödynnän viimeiseen pisaraan, on öljy. Vaikka yrttimaustettu feta on säilötty öljyyn, niin käytän sen jossain ruuanlaitossa, vaikka focaccian päällä tai jossain paistamisessa. Mulla on aika usein ollut erilaisia italialaisia öljyyn säilöttyjä kasviksia, ja sen (oliivi)öljyn käytän kyllä aina.
Mä aukaisen säilyketölkin kannen hivuttamalla sen kannen ja kierteiden väliin pikkulusikan varren pään, mulla on jotain aikoinaan Tiimarista ostettuja lusikoita, joiden varsi on kapea ja terävä, mahtuu hyvin. Ja sit kun saa sen kiilattua sinne väliin, niin suhahtaa ilmaa sinne purkkin ja sit se onkin helpompi aukaista. Tää ei tietenkään toimi sit jo aiemmin aukaistuihin hillopurkkeihin, joiden suuaukko on tahmainen hillosta ja liimaa sen kannen tiukasti kiinni... Mut omatekoisiin säilykkeisiin tulee se sama alipaine (kirjoitin ensin tyhjiö, mutta eihän se lähimainkaan ole tyhjiö), kun ne sulkee tiukasti kuumina. Ne kannet paukkuu sit, kun se lommahtaa, kun on tarpeeksi jäähtynyt.
Kiusa se on pienikin kiusa
Oikeestikko on olemassa aikuisia, jotka ei saa säilykepurkkia auki. Mitä näiden ihmisten vanhemmat ja isovanhemmat on sitten lapsille opettanut, jossei käytännön elämää?
Toki jos olet miljonääri niin voit palkata itsellesi kokin ja siivojan, mutta itseäni ärsyttäisi kotonaki parveilevat vieraat ihmiset.
Kannattaa vaikka aloittaa niksi-Pirkan lukeminen jos on noin kujalla.
Hmph.
Olin tekemässä tilauslistaa Fiksuruokaan, mutta sielläpä ei ollutkaan soijarouhetta lainkaan! Se 2-2,5kg pakkaus on käytännöllinen, kun ei tartte koko ajan ostaa lisää. Ehkäpä odottelen sitten taas lisää, jospa ne ilmestyy takaisin valikoimiin.
Aamupala oli vakiintuneeseen tapaan teetä ja voileipiä, kinkkuleikkeen lisäksi laitan leivän päälle ilmaiseksi saamaani kaalisalaattia. Lounasta ei varsinaisesti ollut, töissä oli kahvitarjoilu, missä makean marjapiirakan lisäksi oli hedelmiä ja minitomaatteja.
Tänään iltaruokana punalaputettuja nugetteja ja poppiksia (eli kuorrutettuja ehkä kanatuotteita), jämäspagettia ja valkosipulileipiä jääkaapista ja uunikasviksia. No, jätin kanan väliin ja söin pari perunapiirakkaa. Kaivelin pakastimesta jotain ihan muuta ja löysin nuo!
Herkkusieniäkin löytyi jo! Tosin JOKU oli ajanut siitä päältä ruohonleikkurilla, joten niistä ei hirveästi vielä ollut iloa. Mutta tästä eteenpäin toivottavasti löytyy aina silloin tällöin jokunen sieni, niin saadaan ihan omia herkkusieniä. Ne kasvavat vanhan lehtikompostorin paikan vieressä, olin heittänyt sinne herkkusienten perkeitä ja näköjään kotiutuivat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun mielestä on outoa että teinit kertovat mitä syövät päivän aikana. Itse tiedän aika usein mitä aikuinen lapseni syö puolisonsa kanssa!
Ryhmäkeskustelussa ja kuvissa jutellaan usein tästä( kin). Onpas outoa!
- tarinankertoja-
On se aika outoa, jos aikuinen lapsesi ja hänen puolisonsa raportoivat sinulle kuvan kera, että käytiin ostamassa kaupasta patukka ja banaani työpäivän jälkeen. Ja sitten sinä kirjoitat sen hinnan ylös omiin tietoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestikko on olemassa aikuisia, jotka ei saa säilykepurkkia auki. Mitä näiden ihmisten vanhemmat ja isovanhemmat on sitten lapsille opettanut, jossei käytännön elämää?
Toki jos olet miljonääri niin voit palkata itsellesi kokin ja siivojan, mutta itseäni ärsyttäisi kotonaki parveilevat vieraat ihmiset.
Kannattaa varmaan lukea se alkuperäinen viesti kokonaisuudessaan. Kirjoittaja kertoi, että hänellä on käsivamma, joka heikentää otetta. Ihan pelkkä tavallinen nivelrikkokin voi aiheuttaa sen, ettei pysty kiertämään edes pullonkorkkia auki, kun ei voi puristaa niin tiukkaan.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan lukea se alkuperäinen viesti kokonaisuudessaan. Kirjoittaja kertoi, että hänellä on käsivamma, joka heikentää otetta. Ihan pelkkä tavallinen nivelrikkokin voi aiheuttaa sen, ettei pysty kiertämään edes pullonkorkkia auki, kun ei voi puristaa niin tiukkaan.
En itsekään saa purkkeja käsivoimin aina avattua, mutta mikä estää työntämässä ruokailuvälineen pään sinne purkin ja kannen väliin vivuksi, että ilmat lähtee pihalle? Kai normaalilla ihmisellä on edes heikko maalaisjärki ja ongelmanratkaisukyky, jolla selviää elämästä. Mitä jos rengas puhkeaa? Tai pyykit värjäytyi pesussa?
Minkä ikäisiä sken nuoriso on, jolle hän tekee valmiiksi kananugetit ja kanapoppikset? Alakoululaisia?
S k e kirjoitti:
Ei saa tehdä perheelle ruokaa, ei edes ostaa kaupasta ruokaa. Kyllä ne kaikki osaa itse ostaa ja tehdä ruuan, jos ei osaa, niin sit voi ihmetellä, mitä on vanhemmat opettaneet kotona.
Taitaa olla ihan tuntematon asia se, että kerran päivässä perhe kokoontuisi pöydän ääreen yhtä aikaa syömään suurinpiirtein samaa ruokaa. Ei, pitää jokaisen kokata oma annos, siinä ne keittiössä seisoo jonossa, että yksi saa paistettua itselleen kasvismunakkaan ja toinen sitten keittää kananmunia ja perunoita, kolmas laittaa uuniin parsakohokkaan ja neljäs friteeraa kurpitsankukkia. Mutta kukaan ei vahingossakaan tee mitään siten, että joku muu voisi syödä siitä samasta. Se se on normaalia perhe-elämää. Ah kuinka itsenäistä ja omaehtoista.
Minkä ikäisiä perheesi muut jäsenet siis ovat? Kyllä kirjoituksistasi saa käsityksen, että sinä melkein aina suunnittelet ruoat ja ne teet. Eikä teidän perhe syö aina yhdessä koska miehesi on aina töissä, eikä siksi voi tehdä ruokaa tai käydä kaupassa. Mutta en ynmärrä, miksei teineilläsi ole ikinä aikaa vuorotellen tehdä ruokia, kerta kaikki kuitenkin syömässä samaan aikaan illallista. Silloin sinunkin vuorollesi jäisi suunnitella vain 1-2 päivän ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Entä minkä ikäisiä ovat vanhempasi ja isovanhempasi?
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Entä minkä ikäisiä ovat vanhempasi ja isovanhempasi?
Olen 39-vuotias ja vanhempani 67 ja 70-vuotiaita. Kaikki isovanhemmat kuolleet. Miksi kysyt? Selvisin maalaisjärjellä jo 10-vuotiaana jos sitä kysyt? Ulkomailla asuin yksin eri maissa kiertäen 6 vuotta ollessani 18-25-vuotias.
Sken elämästä paljastuu uusia puolia. Kaikki ei olekaan niin täydellistä. Yksin joutuu kotona puurtamaan. Mutta ei kaikkia kiinnosta ruoanlaitto, niin hyvä että Skeetä. T. Eri kun toi joka kyseli
Eikö puolisosi siis itse osaa ostaa ko tuotteita vai eikö hänellä ole senkään vertaa rahaa kuin mitä sinulla?