Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikea suunta. Pitäisi mennä enemmän siihen suntaan, että sosiaaliavustukset olisi joku kiinteä summa ja lisää ei tipu. Siinä saisi jokainen sitten miettiä, mihin on varaa. Niin kuin normaaleillakin ihmisillä on tapana.
Nyt Kelan taikaseinästä saa aina lisää rahaa, jos on tullut valittua liian kallis asunto, tai jos ei ole jaksanut mennä töihin.
Ratkaisu on perustulo, joka maksetaan myös työssäkäyville. Siinä joutaa samantien kymmenet tuhannet KELA-byrokraatit kilometritehtaalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukien varassa elävien, pitäisi saada asua hulppeissa, isoissa asunnoissa?
Selittäkää se?
Miksi yhteiskunnan pitäs maksaa heille vuokraa ja toimeentulotuet, suuriin asuntoihin?
Kun matalapalkka aloilla duunissa kävijöilläkään ei ole varaa asua suurissa ja kalliiissa asunnoissa.
Itse saan juuri sen verran palkkaa, etten saa asumistukea.
Olen sinkku ja asun 38 neliön asunnossa. Pärjään kohtuullisesti, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Elän tavallista elämää kuitenkin.
Kesällä teen aina lomamatkan ystävän kanssa kotimaassa ja laivaristeilyn.
Semmosta se elämä on.
38 neliön asunto yksi asuvalle on iso.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminen on monella tavalla kallista. Mistä työtön ja köyhä ottaa rahat muuttoautoon, muuttomiehiin ja erilaisiin pienempiin töihin, joita muuttaminen aiheuttaa?
Minä lähdin Helsingistä muualle pakon edessä. Koska olen liikuntarajoitteinen - mutten riittävästi saadakseni kunnalta apua - ongelmanani on esimerkiksi kattolamppujen asentaminen ja niiden saattaminen asennuskuntoon. Myös pesukone pitäisi hankkia, mutta millä maksan sen kuljettamisen ja asentamisen ja ne nipat ja kiristimet ja muut kapineet, joita väistämättä tarvitaan? Paikalliset FB-ryhmät ovat kyllä täynnä kaikenlaisia yksityishenkilöitä tarjoamassa palveluitaan, mutta kynnykseni päästää tuntemattomia ihmisiä asuntooni on todella korkea.
Olisi kiva tietää, millä tavalla köyhiä aletaan savustaa pois asumuksistaan. Tuleeko poliisi kantamaan, jollei pysty lähtemään?
Jos vuokraa ei maksa, niin häädössä juurikin ulosottomies ja poliisi tulevat kantamaan tavarat pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikea suunta. Pitäisi mennä enemmän siihen suntaan, että sosiaaliavustukset olisi joku kiinteä summa ja lisää ei tipu. Siinä saisi jokainen sitten miettiä, mihin on varaa. Niin kuin normaaleillakin ihmisillä on tapana.
Nyt Kelan taikaseinästä saa aina lisää rahaa, jos on tullut valittua liian kallis asunto, tai jos ei ole jaksanut mennä töihin.
Ratkaisu on perustulo, joka maksetaan myös työssäkäyville. Siinä joutaa samantien kymmenet tuhannet KELA-byrokraatit kilometritehtaalle.
Perustulo on paska ja tuo lisämenoja
Vierailija kirjoitti:
myös jos ei ole saatavilla halvempaa asuntoa ja jos ei oteta töihin. "unohdit" oikeistohurmassasi nämä kai?
Se että Kela ilmoittaa vaativansa muuttamista halvempaan ei tarkoita että olisi muutettava, mutta Kela saa siitä perusteen maksaa vain vuokranormiin saakka. Tämä ollut käytäntö jo tähänkin saakka, esimerkiksi jos vuokran ylitys on jokunen kymppi niin ei kukaan sen vuoksi lähde muuttamaan muualle kun muutenkin toimeentulotuki väliaikainen, joten tuommoisessa tilanteessa viittaa kintaalla Kelan vaatimisille ja maksaa sen erotuksen ruokarahoistaan.
Johan ne toimeentulotukea saavat asuvat halvimmilla alueilla, eli slummiutuvissa m muuttajalähiöissä. Hallitus kertoo vastustavansa asuinalueiden eirytimistä, mutta toimillaan vain edistää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole ajokorttia eikä autoa. Miten muutan?
Miten muutit sinne missä nyt asut?
Vanhemmat auttoivat 10v sitten. Nyt ovat eläkkeellä eivätkä jaksa enää huonekaluja kantaa ja asuvat 4h päässä.
Kymmenen vuoden aikana et ole saanut yhtään ystävää tai sinulla ei ole sukulaisia jotka auttaisivat? Taas on uskottavaa settiä kuten tukien nostajilta keskimäärin aina kun kertovat miksi joku asia ei onnistu.
Jos (oikeastaan näyttää että kun) huonosti pärjäävät pakotetaan kauas henkisen tukiverkkonsa luota niin ainakin saadaan lisää itsemurhia!
Vierailija kirjoitti:
"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "
Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.
Eikä kuitenkaan ole pakko muuttaa edes ihan Sotkamoon asti Helsingistä. Ihan siinä nopean junayhteyden päässä on reippaasti halvempia asuntoja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tukien varassa elävien, pitäisi saada asua hulppeissa, isoissa asunnoissa?
Selittäkää se?
Miksi yhteiskunnan pitäs maksaa heille vuokraa ja toimeentulotuet, suuriin asuntoihin?
Kun matalapalkka aloilla duunissa kävijöilläkään ei ole varaa asua suurissa ja kalliiissa asunnoissa.
Olen sinkku ja asun 38 neliön asunnossa. Pärjään kohtuullisesti, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Elän tavallista elämää kuitenkin.
Semmosta se elämä on.
Työni puolesta olen tekemissä vähävaraisten kanssa, moni saa toimeentuletukea. Ei tule äkkiseltään mieleen ketään joka asuisi hulppeasti ja isossa asunnossa toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Jos (oikeastaan näyttää että kun) huonosti pärjäävät pakotetaan kauas henkisen tukiverkkonsa luota niin ainakin saadaan lisää itsemurhia!
Ei pakoteta, ihan saa jäädä luvallisesti asumaan siihen entiseen, mutta tukea ei ole pakko maksaa kuin siihen tiettyyn tasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo on paska ja tuo lisämenoja
Ja perustelusi olivat?
Perustulolla saadaan merkittävästi vähennettyä hallinnollisia kustannuksia niin palkkoina, sivukuluina kuin kiinteistöihin ja järjestelmiin liittyvinä ylläpitokuluina. Perustulo ohjaisi mm. asumisen kustannuksia markkinaehtoisimmiksi ja poistaa kaikki kannustinloukut työn vastaanottamiselta.
Niin on ollut jo nyt. Mutta ei kyllä.piröisi velvoittaa muuttamaan johonkin maseutupitäjään. Tai minulla ainakin on ollut lasten kasvamisen aikaa tärkeää olla paikoillaan. Harrastukset, kaveri yms. Totti ympäristö jossa kasvaa aikuiseksi.
Ja miten haet töitä, jos asut jossain kaukana? Vaikka yh, niin työmatka-aika on ratkaiseva työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää se?
Semmosta se elämä on.
Tuo kyseinen henkilö maksaa asumisensa itse joten asialla ei merkitystä. Ei loisi yhteiskunnan rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää se?
Semmosta se elämä on.
Voi olla, mutta suurempaa asuntoa ei ollut mahdollista ostaa.
Sain perintönä pesämunan ja päälle asuntolaina. Sitä lainaa nyt makselen pois, vielä useamman vuoden.
Olen kyllä opiskeluaikana asunut soluasunnoissa sekä 18 neliön yksiössä.
Samoin ensimmäisinä työvuosinanai, silloin oli vielä asuntopula, ja asuin yhden rintamamiestalon yläkerrassa vuokralla.
Olisko joku Helsingin lähikunta, halpa, sellainen joka haluaa ottaa asukkaakseen kaikki sosiaalitukea saavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminen on monella tavalla kallista. Mistä työtön ja köyhä ottaa rahat muuttoautoon, muuttomiehiin ja erilaisiin pienempiin töihin, joita muuttaminen aiheuttaa?
Minä lähdin Helsingistä muualle pakon edessä. Koska olen liikuntarajoitteinen - mutten riittävästi saadakseni kunnalta apua - ongelmanani on esimerkiksi kattolamppujen asentaminen ja niiden saattaminen asennuskuntoon. Myös pesukone pitäisi hankkia, mutta millä maksan sen kuljettamisen ja asentamisen ja ne nipat ja kiristimet ja muut kapineet, joita väistämättä tarvitaan? Paikalliset FB-ryhmät ovat kyllä täynnä kaikenlaisia yksityishenkilöitä tarjoamassa palveluitaan, mutta kynnykseni päästää tuntemattomia ihmisiä asuntooni on todella korkea.
Olisi kiva tietää, millä tavalla köyhiä aletaan savustaa pois asumuksistaan. Tuleeko poliisi kantamaan, jollei pysty lähtemään?
Muuttoauto? Muuttomie
Jaha, taas yksi "keino kaikkeen kyllä löytyy" -älykääpiö. Olisit edes lukenut kirjoitukseni, niin olisit säästynyt itkuvirtesi vaivalta. Suurinta osaa typeryyksistäsi en viitsi kommentoida.
Kerropas kuitenkin, miten valitaan tuntemattomista naapureista se, jonka hommaksi annetaan tuntemattoman hanttihommien tekijän vahtiminen. Miten videopuhelulla estettäisiin tuntematonta huoltomiestä viemästä lompakon lisäksi sitä puhelinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten hesassa asuvan henkilön tulee saada sama määrä kuin rautalammella asuva.
Kyllä. Juuri näin. Ja jos rahat ei riitä asua Hesassa, niin sitten muuttaa sinne rautalammelle
pakkopoisto sukulaisten ja tuttavien luota köyhien reservaattiin.
Ehdotan näin syntyvän heimon nimeksi witutus-intiaanit.