Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuolla tarkoitetaan? Aika kohtuutonta vaatia muuttamaan esim. pk-seudulta Nurmijärvelle, jos perhe ja töitä on Helsingissä, mutta töiden saamisessa voi kestää vaikka vuosi. Monilla aloilla kysyntää on vain pk-seudulla, ja siltikään paikkaa ei aina saa heti. Kaikki eivät sovi lähihoitajaksi.
Eli ensin mennään satojen kilometrien päähän ja revitään elämä juuriltaan, sitten vuoden päästä takaisin Helsinkiin? Entä jos paluumuuttaa työn perässä, mutta koeajan jälkeen työsuhdetta ei jatketakaan ja 2 kk kestävä työmatkatuki on jo käytetty? Nurmijärvi kutsuu ja sitten taas Helsinkiin, kun löytyy uutta työtä? Ihmisethän joutuisivat muuttamaan jatkuvasti.
Entä ne jotka tarvitsevat tukea matalapalkka-alalla, tai opiskelevat sen avulla? Opinnot ja työt veks, siitä vain syrjäytymään pikkupaikkakunnalle?
Toki tuo on eri asia, jos ihminen voi edelleen asua esimerkiksi Vantaalla tai Kauniaisissa ilman talouden sak
Sieltä Nurmijärveltä voi ihan käydä työssä Helsingissä. Itselläni ihan hyväpalkkainen työ, muttei todellakaan varaa asua Helsingissä, joten siksi pendelöin muualta, jossa rahat riittää asumiseen.
Nyt on vain sellainen taloudellinen tilanne, että ihan kaikkiin herkkuihin ei ole varaa, esim asua ilmaiseksi keskellä helsinkiä.
Ennenkuin tulee keskuspankeilta komento. pitää yrittää säästää verorahoja.
Orpohan jo joutui velanottoaan selittelemään, kun sitä ihmeteltiin.
On eletty jo 16 vuotta, niin kuin rahaa olisi yhtä paljon kun talouden hyvinä vuosina. Vaikka talousveturit NOkia ja UPM kaatuivat, niin meillä eletän kuin heinäsirkat soittamalla samassa elintasossa.
On aina ikävämpää, jos finanssivirasto tulee vaatimaan tekoja, kuin jos itse pystyisivät kaikki suomalaiset vähän julkisella rahalla elämisessä eli tukina saatuja rahojen käyttöä kohtuullistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuolla tarkoitetaan? Aika kohtuutonta vaatia muuttamaan esim. pk-seudulta Nurmijärvelle, jos perhe ja töitä on Helsingissä, mutta töiden saamisessa voi kestää vaikka vuosi. Monilla aloilla kysyntää on vain pk-seudulla, ja siltikään paikkaa ei aina saa heti. Kaikki eivät sovi lähihoitajaksi.
Eli ensin mennään satojen kilometrien päähän ja revitään elämä juuriltaan, sitten vuoden päästä takaisin Helsinkiin? Entä jos paluumuuttaa työn perässä, mutta koeajan jälkeen työsuhdetta ei jatketakaan ja 2 kk kestävä työmatkatuki on jo käytetty? Nurmijärvi kutsuu ja sitten taas Helsinkiin, kun löytyy uutta työtä? Ihmisethän joutuisivat muuttamaan jatkuvasti.
Entä ne jotka tarvitsevat tukea matalapalkka-alalla, tai opiskelevat sen avulla? Opinnot ja työt veks, siitä vain syrjäytymään pikkupaikkakunnalle?
Toki tuo on eri asia, jos ihminen voi edelleen asua esimerkiksi Vantaalla tai Kauniaisissa ilman talouden sak
Pieni tietoisku sinulle: elämää on kehäkolmosen ulkopuolellakin. Suomi ei rajoitu pk-seutuun eikä se jälkeen ala "keskellä ei mitään" .
Tuollaiselle ihmiselle olisi oikein hyödyllistä ja antoisaa joutaakin muuttamaan sinne "keskelle ei mitään" ja laajentamaan vähän oma rajoittunutta maailmaankuvaansa.
Noin se on ollut tähänkin saakka, että on vaadittu muuttamaan halvempaan.
Helsingissä halvimmat asunnot on kaupungin vuokra-asuntoja, niinkuin varmaan kaikissa muissakin kaupungeissa. Tässä lainaus hesarista Hekan kämppien vuoden vaihteessa tulevista vuokrankorotuksista:
"Tällä hetkellä Arhotie 20 on Hekan kolmanneksi edullisin kohde 10,38 euron neliövuokralla. Vuokraa korotetaan ensi vuonna 56 prosenttia.
Muita vastaavia kohteita ovat esimerkiksi Hakuninmaalla sijaitseva Perhekunnantie 10 sekä Ruskeasuolla sijaitseva Koroistentie 17. Molemmissa keskivuokra nousee yli 40 prosenttia.
Esimerkiksi Koroistentiellä keskivuokra on toistaiseksi 11,59 euroa neliöltä. Ensi vuonna se on 17,01 euroa.
Kontulassa sijaitsevassa Kontulankaari 11:ssa keskivuokra nousee 24,4 prosenttia ensi vuonna."
Tohon päälle sitten vielä asumistuen leikkaukset jotka ovat Uudellamaalla euromääräisesti maan suurimmat.
Mahtava uutinen! Ärsyttää itseä maksella monen sadan tuhannen euron viereisessä talossa asutaan yhteiskunnan elätettävänä Jokainen voi asua siellä, missä haluaa, kunhan sen itse maksaa. Kun yhteiskunta maksaa, muutetaan halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin sen halvemman asunnon noin vain saisi...
Jos on työtön, voi muuttaa seudulle, jossa on halvempia asuntoja. Myöskään mamuilla ei ole mitään tarvetta asua pääkaupunkiseudulla. 1-2 henkilöä voi hyvin asua yksiössä.
Muistakaa sitten olla valittamatta, kun tosiaan muuttavan ympäri Suomea ja pikkukaupunkien koululuokista on enää 1/3 suomalaistaustaisia. Siellä maakunnissa on nyt helppo ilkkua "hesalaisten" ongelmia, mutta kohta kalahtaa teillä omaan nilkkaan. Nyt sentään pääkaupunkiseudun ihmisvilinään hukkuvat kaikki erilaiset ihmiset, mutta kohta saatte pk-seudun merkkivaateryöstöjä niihin idyllisiin pikkukuntiinnekin. Nauttikaa! Tätähän te tilasitte.
Pakonalaisia on jo vuosikaudet ja -kymmenet otettu pieniin kuntiin ja kotoutettu siellä, koska niistä maksettiin/maksetaan kunnille tukia. Tätä tulonlähdettä on monet pikkukunnat käyttäneet ahkerasti hyväksi, joten ei ne maahan muuttajat mikään uusi juttu ole maakunnissakaan. Todella typerä olet, jos oikeasti kuvittelet heitä olevan vain siellä "hesassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminen on monella tavalla kallista. Mistä työtön ja köyhä ottaa rahat muuttoautoon, muuttomiehiin ja erilaisiin pienempiin töihin, joita muuttaminen aiheuttaa?
Minä lähdin Helsingistä muualle pakon edessä. Koska olen liikuntarajoitteinen - mutten riittävästi saadakseni kunnalta apua - ongelmanani on esimerkiksi kattolamppujen asentaminen ja niiden saattaminen asennuskuntoon. Myös pesukone pitäisi hankkia, mutta millä maksan sen kuljettamisen ja asentamisen ja ne nipat ja kiristimet ja muut kapineet, joita väistämättä tarvitaan? Paikalliset FB-ryhmät ovat kyllä täynnä kaikenlaisia yksityishenkilöitä tarjoamassa palveluitaan, mutta kynnykseni päästää tuntemattomia ihmisiä asuntooni on todella korkea.
Olisi kiva tietää, millä tavalla köyhiä aletaan savustaa pois asumuksistaan. Tuleeko poliisi kantamaan, jollei pysty lähtemään?
Muuttoauto? Muuttomie
En ole tuo jolle vastaat, mutta vastauksesi on hyvin tietämätön. Esim itse elän pienellä työkyvyttömyyselääkkellä, ei minulla ole varaa muuttomiehiin. Asunto pitää olla sellaisessa paikassa, että pääsen ruokailemaan ruokalaan koska en voi itse tehdä ruokaa, eli tämä jo rajoittaa. Asunto ei voi olla aivan postimerkki, koska joudun olemaan toimintakyvyn vakeuksien takia joskus päiviä sisällä, kun en pääse ulos. En pysty itse pakkaamaan muuttotavaraoita, enkä aja autoa. Eli jos minun pitäisi muuttaa, pitäisi saada kunnan piikkiin avaimet käteen muutto loppusiivouksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tuo on eri asia, jos ihminen voi edelleen asua esime
Pahoittelut, en itse asu pk-seudulla, vaikka suunnitelmissa onkin nyt muuttaa sinne juurikin töiden takia. Sekosin paikoissa, tarkoitin Sonkajärven tai Tohmajärven kaltaisia kuntia (pikkukyliä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa). Pitää ehkä poistattaa koko kommentti, tuo virhe vesitti ajatukseni aika tehokkaasti.
minä en muuta, se on jämpti niin, en saa asumistukea
Vierailija kirjoitti:
Mahtava uutinen! Ärsyttää itseä maksella monen sadan tuhannen euron viereisessä talossa asutaan yhteiskunnan elätettävänä Jokainen voi asua siellä, missä haluaa, kunhan sen itse maksaa. Kun yhteiskunta maksaa, muutetaan halvempaan.
Siihen on ollut ihan tutkimustietoon perustuva painava syy että näin on. Nimittäin segregaation estäminen, joka on pitkässä juoksussa koko yhteiskunnan etu. Nyt oikeisto on käynnistämässä dominoefektin joka johtaa slummien syntymiseen Suomeen - kaikkine lieveilmiöineen. Tulevaisuudessa makselet itsellesi kymmenien tuhansien arvoista muuria talosi ympärille, ehkä sitten ei enää ärsytä niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, tähän tuli virhe ja puhuin vahingossa Nurmijärvestä, vaikka tarkoitus oli ottaa esimerkiksi ihan toinen kunta (esim. Sonkajärvi). Sekosin sanoissa, mutta muilta osin perustelu pysyy entisellään.
onpa kurjaa. ja kuinka paha pitää vika olla, että haluaa asua hesassa? tai yleensä kaupungissa. kun lähtökohtaisesti kaikki muut on munapäitä, en todellakaan halua olla kenenkään kanssa tekemisissä, tai asua niiden lähellä. sitäpaitsi, kun gaasan tilanne leviää suomeen, on kaupunkissa paha asua, kun talot sortuilee. mutta jos ei rahkeet riitä parin tonnin vuokraan, pitää muuttaa perunakuoppaan keravan ihmiskaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut, en itse asu pk-seudulla, vaikka suunnitelmissa onkin nyt muuttaa sinne juurikin töiden takia. Sekosin paikoissa, tarkoitin Sonkajärven tai Tohmajärven kaltaisia kuntia (pikkukyliä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa). Pitää ehkä poistattaa koko kommentti, tuo virhe vesitti ajatukseni aika tehokkaasti.
Toisaalta ei sieltä Nurmijärveltäkään niin vain käydä töissä Helsingissä töissä. Bussilippu näyttäisi Matkahuollossa maksavan melkein suuntaansa, eli 20 eur / päivä. Kuukaudessa työssäkäynti Nurmijärveltä Helsinkiin maksaisi siis 400 eur. Ei olisi pienituloisella varaa tällaiseen. Eikä oikein ole realistinen ajatus muutenkaan, että pienituloiset matkustaisivat toisesta kaupungista bussilla tunnin plus matkat kotoa pysäkille ja Helsingissä vielä lisämatka työpaikalla. Pahimmillaanhan työmatka voisi kestää suuntaansa jopa kaksi tuntia.
Että sinänsä esimerkkisi oli ihan toimiva ajatusvirheestäsi huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ei sieltä Nurmijärveltäkään niin vain käydä töissä Helsingissä töissä. Bussilippu näyttäisi Matkahuollossa maksavan melkein suuntaansa, eli 20 eur / päivä. Kuukaudessa työssäkäynti Nurmijärveltä Helsinkiin maksaisi siis 400 eur. Ei olisi pienituloisella varaa tällaiseen. Eikä oikein ole realistinen ajatus muutenkaan, että pienituloiset matkustaisivat toisesta kaupungista bussilla tunnin plus matkat kotoa pysäkille ja Helsingissä vielä lisämatka työpaikalla. Pahimmillaanhan työmatka voisi kestää suuntaansa jopa kaksi tuntia.
*Melkein 10 eur suuntaansa
Nämä pakonalaiset asuvat pikkukunnissa vain sen ajan kuin pakon edestä joutuvat siellä asumaan. Heti kun mahdollista muuttavat Helsinkiin tai muihin suurempiin kaupunkeihin. Toisaalta pikkukunnat haluavatkin näistä eroon että saavat seuraavan kuorman uusia tulokkaita joilla voivat tienata lisää rahaa. Maassa jo pitempään olluthan ei enää tuottoisa kunnalle vaan sitä joutuisi elättämään. Hyväksikäyttöä siis täysin myös kuntien taholta vaikka sitä yritetään peittää että "otetaan ja autetaan" tekosyyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on kyllä ihan totta. Ei edes tarvitse muuttaa kauhean kauas, ennen kuin tuosta tulee epäkäytännöllinen ratkaisu. Puhumattakaan siitä varsinaisesta kaukaiselle pikkupaikkakunnalle muuttamisesta, johon ihmisiä halutaan ilmeisesti painostaa.
"En ole tuo jolle vastaat, mutta vastauksesi on hyvin tietämätön. Esim itse elän pienellä työkyvyttömyyselääkkellä, ei minulla ole varaa muuttomiehiin. Asunto pitää olla sellaisessa paikassa, että pääsen ruokailemaan ruokalaan koska en voi itse tehdä ruokaa, eli tämä jo rajoittaa. Asunto ei voi olla aivan postimerkki, koska joudun olemaan toimintakyvyn vakeuksien takia joskus päiviä sisällä, kun en pääse ulos. En pysty itse pakkaamaan muuttotavaraoita, enkä aja autoa. Eli jos minun pitäisi muuttaa, pitäisi saada kunnan piikkiin avaimet käteen muutto loppusiivouksineen."
Ruoka-annoksia voi tilata kotiin, monet toimijat tuottavat tätä palvelua. Eli ei ole pakko mennä itse mihinkään ruokalaan.
Tarvitsetko sisällä apuvälineitä liikkumiseen? Rollaattoria tai pyörätuolia? Jos et, niin ei ulospääsemättömyys ole edellytys isolle asunnolle. Voisi ajatella jopa niin päin, että pienessä asunnossa on kaikki tarvittava lähempänä eli se helpottaa kotona toimimista, kun ei ole "pitkiä" välimatkoja esim vuoteesta vessaan.
Sossusta saa harkinnanvaraista toimeentulotukea muuttojärjestelyihin.
Toki tuo on eri asia, jos ihminen voi edelleen asua esimerkiksi Vantaalla tai Kauniaisissa ilman talouden sakkaamista. Mutta fakta on, että kaikkialla pk-seudulla asuminen on kalliimpaa kuin keskellä ei mitään. Jos asumistukea lasketaan tuollaisessa tilanteessa rajusti, niin syrjäytyminen lisääntyy ja matalapalkatut karkaavat pääkaupunkiseudulta.