Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asumistuestani ei ainakaan leikata tämän takia.
Asutko kenties Kesärannassa?
Kysehän on pelkästään toimeentulotuesta. Ei asumistuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks kaveri teki toissaviikolla itsarin kun ei enää kestänyt tätä nykymaailman kovaa menoa.😪
No mut niinhän se riikka sanoi että "empatia ei kuulu politiikkaan". Mutta todella ikävä kuulla tuollaisista nykyhallituksen kylmän politiikan vaikutuksista tavallisiin ihmisiin. Otan osaa.
Itsemulhia on tehty aina. Ja nytkin oli kyseessä masentunut tyyppi. Turha hallitusta syytellä, jos yksilöllä menee huonosti.
Joo onhan se kiva kun huonommassa osassa olevat ihmiset tästä kaikesta kärsii eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks kaveri teki toissaviikolla itsarin kun ei enää kestänyt tätä nykymaailman kovaa menoa.😪
No mut niinhän se riikka sanoi että "empatia ei kuulu politiikkaan". Mutta todella ikävä kuulla tuollaisista nykyhallituksen kylmän politiikan vaikutuksista tavallisiin ihmisiin. Otan osaa.
Itsemulhia on tehty aina. Ja nytkin oli kyseessä masentunut tyyppi. Turha hallitusta syytellä, jos yksilöllä menee huonosti.
Sulta näyttää puuttuvan empatia.🤔
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te ihan oikeasti, että kaikki, jotka saavat toimeentulotukea, ovat työttömiä " elämäntapaintiaaneja". Minä olen köyhä, matalapalkkainen perheenäiti. Asumme huonolla ja suhteellisen halvalla alueella. Jos minun täytyy tästä muuttaa, niin minne? Johonkin naapurikuntaan, mikä tarkoittaisi, että minun pitäisi hommata auto - siihen en pysty. Täytynee sitten muuttaa 100%sti yhteiskunnan tukien varassa elämään jonnekin Suomussalmen erämaahan.
Onko sinua joku pyytänyt muuttamaan, jos käyt töissä, etkä asu kalliissa asunnossa ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikö se tuilla?
Kyllä ja se oli myös masentunut tilanteestaan. Töihin ei päässyt ja rahahuolia oli.
Juuri tällä hetkellä on todella vaikeaa päästä töihin ja merkit viittaavat siihen että tilanne tulee ainoastaan pahenemaan lähitulevaisuudessa. Mielenkiinnolla odotan millä tavalla tämä hallituksen pelleily alimpien tulodesiilien kansalaisten elämien kanssa räjähtää silmille kun uusia työpaikkoja ei synnykään sitä 100 000. Koko hallitusohjelma -nimisen korttitalon pystyssä pysyminen kun edellyttää noita 100 000 uutta työllistä. Muussa tapauksessa uutta velkaa voi tulla neljässä vuodessa lähemmäs 100 miljardia ton kaavaillun 50 miljardin sijasta. Muunmuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ongelman tuo ratkaisee. Jos tyyppi ei ole työllistynyt ansiosidonnaista saadessaan eikä kelan työttömyyskorvauksellakaan tähän mennessä niin tuskin se sillä työllistyy että se heitetään ulos asunnostaan eikä sillä ole varaa hankkia uuttakaan.
Suomesta puuttuu työpaikkoja, ei köyhien kyykytystä. Alkaa epäilyttää että kokoomusministereiksi on valkattu nää jotka on vuosia fantasioineet siitä millä kaikilla tavoilla pääsevät kyykyttämään köyhiä.
Vasureilla voisi olla pelin paikka mutta kun ne onnistuu olemaan vielä surkeampia niin eipä ole suurta riskiä kokoomuksella vaikka touhut olisikin noin avuttomia kuin sannitädillä ja muutamalla muulla kokoomusministerillä.
Tuohon kysymykseen ei kukaan ole vastannut, itsekin olen sitä yrittänyt penätä. Eli mikä
Onko reilua, että hallitus aiheuttaa itse kansalaisille työttömyyden ja sitten alkaa rankaisemaan omia kansalaisiaan omista teoista eli työttömyydestä?
Onko reilua, että hallitus ottaa silmätilukseen oman maan yksittäisen tavallisen kansalaisen ja alkaa maalittamaan ja gang stalkkaamaan tätä henkilöä joukolla, henkilöä, joka ei heille ole mitään pahaa tehnyt, joka ei ole uhka eikä ole edes heitä arvostellut kuin vasta kun hallitus on itse tietoisesti lähtenyt oman maan kansalaista näin maalittamaan?
Onko reilua, että hallitus pyrkii kaikin neinoil estämään oman maan kansalaista tekemästä töitä ja sitten vielä hallitus kehtaa alkaa haukkumaan oman maan kansalaista siitä, mitä hallitus on itse tehnyt?
Mikä muuten saa hallituksen näin kovasti ottamaan silmätikukseen jonkun tietyn ihmisen?
Kenen puolella tällainen hallitus on? Ei ainakaan oman maan kansalaisten. Onko tämä reilua? No, ei todellakaan ole!
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikein. Pääkaupungista ja muiden suurien kaupunkien keskustoissa ei kuulu asua niiden, jotka ei käy töissä, koska ei työssäkäyvälläkään ole niihin juuri varaa. Aivan vääristynyttä ollut tämä, että esim. hki keskustassa voi asua tukilaisia. Työsskäyvät asuu espoossa ja vantaalla.
Mitä ovat nämä Helsingin keskustan vuokrakämpät, joissa asuu sankoin joukoin toimeentulotuen saajia? Eihän siellä keskustassa juurikaan ole asuintaloja - valtaosa on liikehuoneistoja. Ja asunnot pääosin arvoasuntoja, jotka eivät ole vuokrakäytössä.
Ja toisaalta mikä tämä väite on, että Helsingissä ei asu työssäkäyviä? Kyllä itse ainakin asun Helsingissä, kuten melkein kaikki tuntemani ihmiset, joiden työpaikka on Helsingissä. Ja kyllä niillä työssäkäyvillä hienommat asunnot on kuin tuensaajilla - aika monella on itse asiassa omistusasunto, joko kerrostaloasunto tai omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Haittaaks se? Turha hiutale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän varmaan auttaa valtiota/kuntia kun rikkaiden pääkaupunkiseudun kuntien työttömät pakotetaan muuttamaan köyhiin syrjäseudun kuntiin jossa ei ole edes työmahdollisuuksia olemassa. Mutta jos ei osaa ajatella vuosineljännestä pidemmälle tulevaisuuteen niin ei osaa.
Turhaan sä lässytät syrjäseutujen työmahdollisuuksien puuttumisesta, kun ei ne urpot ole saanut niitä töitä pk-seudullakaan! 🤦🏻
Tuo pitää paikkansa. Jos ei pk-seudulla työllisty, niin ei taatusti muuallakaan Suomessa. Kaikkien kannalta parempi ratkaisu, että pitkäaikaistyöttömät siirtyvät sinne missä on edullisempia asuntoja.
Vuokrat laskevat kasvukeskuksissa, joka tarkoittaa suoraa tulonlisäystä työssäkäyville ja työttömät saavat isompia asuntoja.
Tähän liittyen, hesarin juttu Äänekoskelle asettuneista ukrainalaispakolaisista:
"Äänekoski on saanut tänä vuonna liki sata ukrainalaista asukasta. Se on asukasluvultaan kutistuvalle kaupungille erinomainen asia.
....
Konstjantyn Mošenskyia. Kuopus, hieman alle kaksivuotias Maksym, odottaa rattaissa malttamattomana leikkipuistoon pääsyä. Isä Oleksandr Mošenskyi, 29, on töissä.
Ja sieltä ekaluokkalainen saapuu, harmaa pipo päässä ja reppu selässä. Konstjantyn pyrähtää iloisena äitinsä luokse. Koulussa oli kiva päivä.
Mitä oli ruokana?
Perunaa. Kalaa. Salaattia, ekaluokkalainen vastaa suomeksi huolellisesti lausuen.
MOŠENSKYIT ovat ukrainalaisia ja tuoreita äänekoskelaisia.
Kesällä 2022 he pakenivat Venäjän hyökkäyssotaa ja päätyivät
...
Kuten suuressa osassa maata myös Äänekoskella ihmisiä kuolee enemmän kuin uusia syntyy. Muuttoliike ei ole pystynyt nostamaan väestökehitystä voiton puolelle: 2000-luvulla kaupunkiin on muuttanut vain neljänä vuonna enemmän ihmisiä kuin sieltä pois.
Siksi monen ukrainalaisen pysyminen Äänekoskella on kaupungille tervetullut uutinen.
Kyllä mekin oletimme, että täältä kaikki muuttavat vähintään Jyväskylään. Mutta ei tässä olekaan käynyt niin, vaan he ovat jääneet tänne. On se yllättänyt meidätkin, mutta positiivisesti, sanoo kaupunginjohtaja Matti Tuononen.
...
TYÖVOIMAA Äänekoskella tarvitaan, sillä kaupungissa on työpaikkoja enemmän kuin työikäistä väestöä. Töitä on tarjolla etenkin raskaassa teollisuudessa ja teknologiateollisuudessa.
Ja lisää on tulossa: Metsä Group rakentaa Äänekoskelle 150 ihmistä työllistävän kertopuutehtaan ja Valtra 200 ihmistä työllistävän voimansiirtotehtaan.
...
Ensimmäisenä syksynä Oleksandr Mošenskyi sai työpaikan metsänhoitoa tekevästä yrityksestä. Hän työskentelee siellä yhä.
...
Miehelläni on täällä työ, ja me pidämme kaupungista. Tämä on pieni mutta hyvin mukava kaupunki, minulle ja perheelleni loistava kaupunki. Täällä on koulu, päiväkoti ja paljon kauppoja. Ihmiset ovat ystävällisiä, hän sanoo."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009932480.html
Pitääkö vääntää rautalangasta, niille jotka kitisevät turvaverkoista ja keksivät tekosyitä omalla kohdallaan muuttamisen mahdottomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikö se tuilla?
Kyllä ja se oli myös masentunut tilanteestaan. Töihin ei päässyt ja rahahuolia oli.
Juuri tällä hetkellä on todella vaikeaa päästä töihin ja merkit viittaavat siihen että tilanne tulee ainoastaan pahenemaan lähitulevaisuudessa. Mielenkiinnolla odotan millä tavalla tämä hallituksen pelleily alimpien tulodesiilien kansalaisten elämien kanssa räjähtää silmille kun uusia työpaikkoja ei synnykään sitä 100 000. Koko hallitusohjelma -nimisen korttitalon pystyssä pysyminen kun edellyttää noita 100 000 uutta työllistä. Muussa tapauksessa uutta velkaa voi tulla neljässä vuodessa lähemmäs 100 miljardia ton kaavaillun
Mistä sitten johtuu pk-seudun työvoimapula? Töitä kyllä on, jos viitsii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin sen halvemman asunnon noin vain saisi...
Ainakaan ei saa jollei hae.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te ihan oikeasti, että kaikki, jotka saavat toimeentulotukea, ovat työttömiä " elämäntapaintiaaneja". Minä olen köyhä, matalapalkkainen perheenäiti. Asumme huonolla ja suhteellisen halvalla alueella. Jos minun täytyy tästä muuttaa, niin minne? Johonkin naapurikuntaan, mikä tarkoittaisi, että minun pitäisi hommata auto - siihen en pysty. Täytynee sitten muuttaa 100%sti yhteiskunnan tukien varassa elämään jonnekin Suomussalmen erämaahan.
Onko sinua joku pyytänyt muuttamaan, jos käyt töissä, etkä asu kalliissa asunnossa ilmaiseksi?
En ole tuo kenelle vastaat, mutta oletko noin tietämätön, etten tosiaan tiedä ison osan toimeentulotuen saajista saavan toimeentulotukea vain osaan kuluistaan? Edellinen kirjoittajahan kertoo olevansa köyhä, matalapalkkainen perheenäiti, joka saa toimeentulotukea. Yhtä lailla samat laskelmat koskevat häntä, vaikka hän ei saakaan asuntoaan "ilmaiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut haluaa kunnon segregaatiota Suomeen tällä tempulla. Oikeita pesunkestäviä slummeja ja no go -alueita. Voivat sitten kertoa kuinka olivat oikeassa kunhan ensin ongelmat synnyttävät.
Kokoomus taas haluaa köyhät ja muut arvottomat pois silmistään.
Eli win-win hallituksen näkökulmasta!
Päinvastoin, hallitus haluaa, että kantasuomalaiset sossu_rotat muuttavat halvemmille no go -alueille jolloin etninen segregaatio vähenee.
Kyllä ne tilastotiedon mukaan ovat nimenomaan perussuomalaisten kannattajat, joissa on ylivoimaisesti eniten työttömiä. Pääsevät pian muuttamaan no go -alueelle tekemään lähempää tuttavuutta kannattamansa puolueen aikaansaannoksien kanssa. Ja se on heille oikein.
No go-alueella on yhtä kalliit vuokrat jopa kalliimmat kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asumistuestani ei ainakaan leikata tämän takia.
Asutko kenties Kesärannassa?
Kysehän on pelkästään toimeentulotuesta. Ei asumistuesta.
Hallitus leikkaa asumistukia 180 miljoonalla eurolla.
Velvoitetaan Persuäijjät majoittamaan kaupungeista häädetyt Roadmanpoloiset kotiinsa. Voi nukkua vaikka vaimon vieressä ja isäntä sohvalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on pyydetty irtisanoutumaan kun olen ollut töissä. Minut on myös monta kertaa lahjottu ja savustettu työpaikalta ulos ilman omaa syytä monet kerrat. Minun on pyydetty työllisenä muuttamaan hyvältä alueelta, suhteellisen edullisesta asunnosta muualle siis kalliimpaan asuntoon huonommalle sijainnille ilman että olen mitään tukia sillä hetkellä nostellut, päivänvastoin kävin 7 päivänä viikossa kokoaikatöissä.
Vierailija kirjoitti:
"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "
Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.
Olet ihan silkkaa ihmizpazkaa, kuzinen halveksittava jäte.
Ja jonkun Sotkamonkon sitten pitäisi ottaa kaikki sinne toimeentulotuella sitten elätettäväksi, hevon v idioottivajakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaaks se? Turha hiutale.
Hieno kiteytys laitaoikeistolaisesta mielenmaisemasta.
Vierailija kirjoitti:
On ollut todella luonnotonta, että työssäkäymättömälle porukalle on saatettu maksella pitkälti toista tonnia maksavia lukaaleja. Kalliimpia asuntoja kuin mitä ihmiset palkoillaan kykenevät maksaa. Hyvä vaan, että leikataan tästä.
Itelle on maksettu ihan siihen kaupunki rajaan asti ja ylimenevää maksanut omasta perusosasta,nyt vuokra reilu 500e ja jos saisin vaikka 400e asunnon niin kela säästäisi huimat 41 e kuussa.
täällä raja siis 441e ,siihen ei käytännössä asuntoa löydy.kyl noi rajat joka kaupungissa,isommissa tietysti suuremmat.
Ja miten se kenenkään työllistymistä ajaa jos jonnekin korpeen joutuu muuttaa?ja kukas sen muutonkin maksaa tai useamman kuun vuokrataluun mitä kela ei maksa?itsellä esim yhden kuun takuu.ei kaikki saa niitä halvempia asuntoja ja monelle ystävät,perhe jne lähellä ,kohtuutonta laittaa ihmisen elämä kokonaan uusiksi sen takia ettei vaikka vaan työllisty.
En ymmärrä mistä tällänen käsitys et tuhansien eurojen asuntoja maksetaan .niistä on ennenkin jouduttu muuttamaan.
Tällä, ja monella muulla hallituksen toimella, yritetään helpottaa Suomen talouden oloja. Ei ole millään lailla kohtuutonta, ettei sosiaalituilla eläville maksella kalliita asuntoja. Tässähän ei ketään pakoteta muuttamaan minnekään. Henkilö voi silti asua haluamassaan asunnossa, mikäli haluaa itse maksaa ylimenevän osan.
Talouden parantaminen on järkevää mutta myös reilua. Moni sanoo, ettei ehdotus ole reilu. Onko se sitten mielestänne reilua, että minun ja monen muunkin veroeurot suunnataan tuilla elävien kohtuuttoman kalliisiin asuntoihin? Mielestäni ei, sillä ne voisi käyttää paljon järkevämminkin esimerkiksi koulutukseen tai terveydenhuoltoon. Ja ihan mielelläni maksan veroja, myös näitä korkeita, jos ne suunnataan fiksusti.
Mihin perustatte väitteenne, ettei olisi varaa hankkia uutta kotia? Enemmänhän siinä rahaa jää, jos vuokra on järkevän hintainen. Lisäksi, moni sanoo, ettei töitä ole. Ei varmastikaan kaikille. Mutta jos vapaana olevat työpaikat täytettäisiin, talous suuntaisi nousuun ja se loisi taas lisää työpaikkoja.