Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Asun lapsen kanssa kaksiossa Malmilla,,vuokra 900 e kk sis veden. Olen osapäivätyössä lapsen takia,on nyt 8 v ja ip kerhoon ei enää pääse. Tämän vuoksi saamme myös toimeentulotukea. Tilanne on eri muutaman vuoden päästä kun voi olla yksin 19 asti illalla, nyt ei uskalla:/ lapsi on asunut täällä Malmilla koko elämänsä. Ainoa sukulainen asuu lähellämyös ja osaa kulkea yksin isän luo kun isä on siinä kunnossa että voi olla lapsen kanssa. Se on todella vaikeaa repäistä lapsi täältä pois uuteen kouluun ja paikkaan...lisäksi kun voin palata kokopäivätyöhön emme saa kuin asumistukea joten tilanne on väliaikainen.Onko se todella lapsen etu ja yhteiskunnan etu että muutamme muualle ja olen työtön siellä toisella paikkakunnalla? Tiedän jo etukäteen että lapsi vetäytyy täysin kuoreensa sitten,on kokenut traumasttia asioita aikaisemmin ja perusturvallisuus järkkyy helposti. En ymmärrä miksei edes koululaisten vanhempia rajata muutoksen ulkopuolelle? Meilläkin tuen tarve olisi ja on väliaikainen.Ja Malmi ei ole mikään keskustan ökypaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pienituloisella ei ole rahaa muuttaa, eikä vuokravastikkeita tai apua muuttoon, miten se muutto tapahtuu. Muuttotuki ei jälkikäteen saatuna ratkaise tilannetta tai liian pieni, sen kai saa vain työpaikan saaneet. Miten yksin elävät selviävät. Kaikilla ei ole sukulaisia edes saatavilla.
Se pitää sitten sen yksinäisen vain selvittää. Ei voi jumankauta jokaiseen ongelmaan huutaa valtiota apuun!
En pysty! En voi! En jaksa! Vää, vää, vää!
Onpa korkeatasoista tuo "kommentointisi". Jäikö vaipat vaihtamatta?
Vierailija kirjoitti:
Muuttamista varten saa toimeentulotukea. Tämä todetaan ihan Kelan sivuilla. Ja yksi listassa olevista myöntämisperusteista on MUUTTO HALVEMPAAN ASUNTOON. Eli kuka tahansa toimeentulotukiasiakas saa toimeentulotukea muuttoon, jos muuttaa edullisemman asunnon perässä. Tässä ei pitäisi olla epäselvyyttä.
Jos muuttaa itse omat kamansa, Kela huomioi toimeentulotuessa 120 tai 180 euron suuruisen muuttorahan verran. Jos et pysty muuttamaan itse (autottomuus tms), Kela maksaa muuttokuorman kuljetuksen.
Jos on terveydellisiä vaivoja eikä pysty itse kantamaan tavaroitaan tms. Kela antaa maksusitoumuksen muuttopalvelua varten. Käsittääkseni muuttopalvelu hoitaa tarvittaessa paitsi tavaroiden tuomisen uuteen asuntoon, myös huonekalujen ym. nostamisen paikoilleen, valaisimien laittamisen ynnä muita toimia.
Kelan sivuilla on kaikenlaisia yleispäteviä sääntöjä, jotka jokin toinen sääntö voi kumota.
Olen asunut 15 vuotta samassa vuokrakolmiossa, lapseni koko elämänsä. En ihan heti ole muuttamassa lasten koulua ja kaverisuhteita, tuttuja kulkureittejä. Vuokra reilu tonni. Autoa ei ole varaa hankkia, ollaan totuttu kävellen ja julkisilla kulkemaan. Olen ollut välillä töissä, opiskelemassa, kotiäitinä, työttömänä, tällähetkellä noista viimeisin. Olen kokoajan saanut asumistukea, vaihtelevia määriä, välillä toimeentulotukea, yleensä muutaman kympin. Töitä etsitty kuukausia, lähetelty kymmeniä hakemuksia.
Helppohan hallituksen porhojen on huudella että menkää töihin tai häipykää kodeistanne...
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "
Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.
Jos ei työllisty Helsingissä niin ei työllisty missään koska Helsingissä on parhaat mahdollisuudet löytää työpaikka.
Parempi siis siirtää ne asumaan jonnekin kuusenberseeseen jossa niistä aiheutuu vähiten kuluja yhteiskunnalle.
Jospa tämä hallituksen irvikuva olisi enemmin saanut aikaan vuokrakaton.
Eivät ne asumiseen menneet tukieurot päädy asujan tilille, vaan lihottavat ahneiden sijoittajien lompakkoa.
Vierailija kirjoitti:
"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. "
Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet pysyä yhteyksissä.
Heippa
Muutto Helsingistä- Sotkamoon on kallis, monta tonnia. Työttömällä ei ole tähän rahaa. Kuka maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asumistukileikkaukset ovat taas niitä kokoomuslaisia ideologisia päätöksiä, joissa muutaman miljoonan säästöillä aiheutetaan kymmenien miljoonien kustannukset.
Joo, olisi mielenkiintoista kyllä tietää, mikä se ideaalimaailma olisi, jota nuo Kokoomuksen hörhöt yrittävät saada tällä aikaan. Eroaisiko se mitenkään diktatuurista tai vaikka keskiajan yhteiskunnasta, jossa kourallinen kermaperseitä eli yltäkylläisyydessä ja valtavat massat näkivät nälkää.
Se on sellainen, jossa aikuiset työkykyiset ihmiset elättävät itsensä ja perheensä ja sosiaaliturva on ainoastaan vammaisille ja sairaille. Lapsista ja vanhuksista toki huolehditaan.
Ideaalimaailmassa on työpaikkoja, joihin pääsee helposti ja joista saadulla nettopalkalla
pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Ideaalimaailmassa vanhoille ja muistisairaille on
hoitokoteja, joihin pääsee helposti ja asumiskustannukset ovat kohtuulliset. Ideaalimaailmassa
saa helposti apua, jos on erityisiä ongelmia tyyliin päihdeongelmat tai pitäaikainen sairaus.
Ideaalimaailmassa normaaleilla ihmisillä on ymmärtämystä ja myötätuntoa kanssaihmisiä kohtaan.
Ideaalimaailmassa myös poliitikot ja päättäjät ovat inhimillisiä ja empaattisia.
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesta suusta on jo todettu, että muuttotappiopaikkakunnilla on - uskokaa tai älkää - usein myös työvoimaPULA.
Harva uskoo, mutta näin on. Työvoiman paras aines on muuttanut muualle, ja loput työllistyvät myös muuttotappiopaikkakunnalle.
Tietysti muuttotappiopaikkakunnillakaan ei makseta palkkaa sellaisille ihmisille, jotka eivät osaa tehdä tai suostu tekemään yhtään mitään.
Joku totesi, että Sotkamon työttömyysprosentti on jossakin alle viidessä. Tähän voisin lisätä, että monissa pikkukunnissa todellinen työttömyysprosentti saattaa olla jopa lähes nolla, sillä pikkupaikkakuntien pitkäaikaistyöttömät ovat käytännössä työkyvyttömiä, vaikka heitä työttömiksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tätä linjausta odotettukin.
Ei voi olla niin, että asutaan ison kaupungin keskustassa, kalliissa vuokra-asunnossa tukien voimalla.
Mikä ongelma siinä on? Jos henkilö maksaa vaikka 800e, mutta Hesan toimeentulotuki myöntää vaan 560e vuokraan, niin se henkilö maksaa sitten itse sen 240e muista tuista.
Ensinnäkin se henkilö ei maksa penniäkään. Muut ihmiset maksavat kaiken. Toiseksi hän vie asunnon ihmisiltä, jotka ovat hyödyllisiä yhteiskunnalle ja tekevät osansa.
Ahaa, eli vain hyödylliset saa apua siellä, missä haluaa. Siirretäänkö muut= ei hyödylliset ( työttömät, eläkeläiset, mielisairaat, vammaiset) joihinkin gettöihin korpeen?
Miltäköhän rmtämä nyt alkaa oikein kuulostaa???
Vierailija kirjoitti:
Asun lapsen kanssa kaksiossa Malmilla,,vuokra 900 e kk sis veden. Olen osapäivätyössä lapsen takia,on nyt 8 v ja ip kerhoon ei enää pääse. Tämän vuoksi saamme myös toimeentulotukea. Tilanne on eri muutaman vuoden päästä kun voi olla yksin 19 asti illalla, nyt ei uskalla:/ lapsi on asunut täällä Malmilla koko elämänsä. Ainoa sukulainen asuu lähellämyös ja osaa kulkea yksin isän luo kun isä on siinä kunnossa että voi olla lapsen kanssa. Se on todella vaikeaa repäistä lapsi täältä pois uuteen kouluun ja paikkaan...lisäksi kun voin palata kokopäivätyöhön emme saa kuin asumistukea joten tilanne on väliaikainen.Onko se todella lapsen etu ja yhteiskunnan etu että muutamme muualle ja olen työtön siellä toisella paikkakunnalla? Tiedän jo etukäteen että lapsi vetäytyy täysin kuoreensa sitten,on kokenut traumasttia asioita aikaisemmin ja perusturvallisuus järkkyy helposti. En ymmärrä miksei edes koululaisten vanhempia rajata muutoks
2 henkilön toimeentulotuessa hyväksytyt asumiskustannukset Helsingissä ovat 869e/kk. Jos joudut 31e takia muuttamaan, niin otan osaa.
Onko hallituksessa ajateltu, kuka ne massamuutot maksaa? Kun nythän on niin, että toimeentulotuen saajat ovat käytännössä täysin persaukisia, ja se muuttaminen on kallista. Niinpä. Se menee toimeentulotuesta 🤣.
Voihan ne muuttokustannukset ulosottoonkin laittaa, mutta koska sitä maksuvaraa ei ole, ne menevät valtion tappioksi.
Veikkaanpa myös, että pienemmät ja köyhemmät kunnat eivät halua riemumielin asukkaikseen jo ennestään köyhiä, sairaita syrjäytyneitä ja työttömiä, yms., koska joka tapauksessa se lakisääteinen toimerntulotukimaksu siirtyy sitten heille.
Hallitukselle tiedoksi yksi tunnusluku: se on 37. Se on hallituspuolueiden edustajien yhteinen nimittäjä, joka tarkoittaa yhdellä ja samalla kertaa kengännumeroa, ruumiinlämpöä ja äo:ta. Tällä tasolla lepää valtiollinen ajattelu ja päätöksenteko.
Ai että mitä hunajaa korville on näiden luusereiden itku ja ulina .
Itse ovat paskoneet elämänsä joten eipä paljoa kiinnostele yhtään ketään heidän kotikutoiset ongelmansa.
Yyhhoot jotka ovat jaelleet persettä kiimoissaan kelle sattuu tai tyhjäpäisiä erityisluokan primus oppilaita jotka imevät kaljaa aamusta iltaan.. ketä kiinnostaa??
Ihan on omia valintoja kaikki nuokin.
Kaikki mikä noilta on pois on vain hyväksi kunnon ihmisille ja heidän lapsilleen.
Köyhät pois suomesta! Näin luodaan parempi tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinkin!! En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi ihmisille, etenkin niille, joita edes työpaikka ei velvoita asumaan tietyssä paikassa, maksetaan näitä kalliita vuokria. Kun ei meistä kukaan muukaan voi asua asunnossa, johon ei omat varat riitä. Pakko on etsiä edullisempi vaihtoehto ja jos ei sitä löydy Helsingistä, niin vaikka Sotkamosta voi löytyä. Jos et saa töitä Helsingistäkään, niin turha on vedota siihen, ettei siellä Sotkamossa ole töitä. Läheiset ja ystävät eivät mihinkään häviä, vaikka muutat toiselle paikkakunnalle. Vuonna 2023 on kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet
Työvoiman paras aines on muuttanut pysyvästi pois Suomesta. Kyllä läheiset, ystävöt, romanssit, kumppanit, sukulaiset lemmikit, harrastukset häviää kun muuttaa jonnekin pois vieraalle paikkakunnalle.
Juu en ole muuttamassa minnekään lapsen kanssa. Ihan kaksiossa asutaan 65 neliötä ja vuokra päälle 700.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslaki ei edellytä, että minkä hintaiset tahansa asumismenot tulisi toimeentulotuella kattaa. Jos omasta kotikunnasta ei löydy asumisnormin täyttävää asuntoa, on sitä katsottava laajemmalta alueelta. Perustuslakivaliokunta ei nähnyt tälle perustuslaista johtuvaa estettä, Vestman sanoi STT:lle valiokunnan kokouksen jälkeen."
Jatkossa tukia saadakseen vaikkapa Helsingistä muutettava minne tahansa halvalle syrjäseudulle. Joko vapaaehtoisesti tai pakolla. Tai vaihtoehtoisesti asuu kadulla.
Oikein! Kerrankin hallitus joka saa junan raiteilleen.
Kuka siellä Helsingissä tekee matalapalkkaiset ja osa-aikaiset työt? Turha siinä on etsiä henkilökohtaisia avustajia, siivoojia, kaupanmyyjiä tai lapsen kouluun koulunkäyntiavustajia. Ainakin vanhemmille ja sukulai
Käydäkseen Helsingissä EI tarvitse asua Helsingissä.
Itse olen kulkenut 40 vuotta radanvarsikunnasta Helsingissä töissä. Joten eiköhän se onnistu noille mainitsemillesi ryhmillekin.
Ei koske Sommppuja se on varma..koko suku sitten sinne maalle siellä on tilaa pellolla juosta.
vetoovat taas kaikkeen..
Vierailija kirjoitti:
Ai että mitä hunajaa korville on näiden luusereiden itku ja ulina .
Itse ovat paskoneet elämänsä joten eipä paljoa kiinnostele yhtään ketään heidän kotikutoiset ongelmansa.
Yyhhoot jotka ovat jaelleet persettä kiimoissaan kelle sattuu tai tyhjäpäisiä erityisluokan primus oppilaita jotka imevät kaljaa aamusta iltaan.. ketä kiinnostaa??
Ihan on omia valintoja kaikki nuokin.
Kaikki mikä noilta on pois on vain hyväksi kunnon ihmisille ja heidän lapsilleen.
Köyhät pois suomesta! Näin luodaan parempi tulevaisuus.
Hunaja-ansalla ei saa minua mihinkään eikä kukaan poliitikko päätä missä minä olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminen on monella tavalla kallista. Mistä työtön ja köyhä ottaa rahat muuttoautoon, muuttomiehiin ja erilaisiin pienempiin töihin, joita muuttaminen aiheuttaa?
Minä lähdin Helsingistä muualle pakon edessä. Koska olen liikuntarajoitteinen - mutten riittävästi saadakseni kunnalta apua - ongelmanani on esimerkiksi kattolamppujen asentaminen ja niiden saattaminen asennuskuntoon. Myös pesukone pitäisi hankkia, mutta millä maksan sen kuljettamisen ja asentamisen ja ne nipat ja kiristimet ja muut kapineet, joita väistämättä tarvitaan? Paikalliset FB-ryhmät ovat kyllä täynnä kaikenlaisia yksityishenkilöitä tarjoamassa palveluitaan, mutta kynnykseni päästää tuntemattomia ihmisiä asuntooni on todella korkea.
Olisi kiva tietää, millä tavalla köyhiä aletaan savustaa pois asumuksistaan. Tuleeko poliisi kantamaan, jollei pysty lähtemään?
Kyllä, viime kädessä poliisi on se viranomainen, joka turvaa häädön toimeenpanon.
No muuta, saat rahat. Muuttokustannukset maksaa Kela, samoin takuuvuokran.
Vuokranantajana näitä tapauksia tulee vastaan ihan jatkuvasti. Kela pistää sekä vuokravakuuden, että muuton. Jos osaa valittaa kipujaan, saa vielä ilmaisen muuttopalvelun.